Mammografie-punktie-biopsy-detail echografie-Pijn?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
petraaken

Berichten: 44221
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-04 11:15

weer wat geleerd. Dat wist ik dus ook niet. Durfde het alleen niet te vragen Bloos!

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-04 11:30

Gekkerd, gewoon vragen joh! Ik zit er niet mee hoor om dingen uit te leggen. Je moet als vrouw vooral niet te preuts zijn als je zoiets voorhebt wat ik nu heb, of je komt grondig in de problemen bij al die onderzoeken en tastende handen van nieuwschierigen Knipoog Ik zie het eerder als "educatief materiaal" allemaal, en wetenschap is alleen maar boeiend. Gewoon vragen dus Knipoog

petraaken

Berichten: 44221
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-04 11:55

Tja mijn moeder is nu niet bepaald opgegroeid met het idee dat er makkelijk over sex, vrouwelijke vormen en dergelijke gesproken. (grootmoeder zet al tv uit als er een blote borst op tv komt Clown ) maar ik praat daar wel wat makkelijker over met anderen die niet van mijn moeders familiekant is. Familie aan vaderskant is op dat gebied ietwat nuchterder.

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-04 13:21

Ik ben ook zo opgevoed ... begin bij jezelf zou ik zeggen, en wees er discreet maar open mee Knipoog. Vroeger was sex en het lijf iets die "vies" was en erg goed moest worden weggestopt Lips are sealed. Meisjes wisten vaak niet wat hen overkwam als ze voor het eerst ongesteld waren .... Kinderen zagen nooit ma of pa in hun blootje (stel je de schrik voor als ze opeens "haren" ontdekken waar het vroeger "glad" was ... !). Als je er zelf gewoon overdoet zonder vulgair te gaan zijn ondervinden zelfs ook oudere mensen dat het gewoon een onderwerp is als het weer en wat er in de krant staat vandaag, ze hebben gewoon nooit geleerd dat het "gewoon" is Knipoog Zelf het voorbeeld geven OK dan! De fantasie is ook daar stukken wilder dan de werkelijkheid Knipoog Mijn kinderen kijken niet eens raar op en ik vind het goed zo. Het is niet dat ik ze alles ga tonen, maar doe er zeker niet geniepig en geheimzinnig over!

StalDoorstap

Berichten: 6691
Geregistreerd: 19-04-02
Woonplaats: Zundert

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-04 23:16

Idd, weer wat geleerd, bedankt! Knipoog

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-04 22:38

Tijd voor een update. Vanavond het vooronderzoek gehad voor de operatie. De tumor is aan een ijltempo aan het groeien. In principe zou ik mogen kiezen om elke 3/4 maand een biopsy te laten doen (absoluut ook geen pretje Lips are sealed) en af te wachten tot de A-typische cellen een slecht karakter krijgen. Het is echter een zekerheid dat het er eerst of laatst uitmoet omdat dit gezwel een veranderijk karakter heeft (zal dus met tijd kwaadaardig worden, alleen weet niemand wanneer). Ik heb voor de korte pijn gekozen temeer omdat het zo snel aan het groeien is en het lidteken alleen maar groter zou zijn naarmate ik langer wacht. Bovendien neem je het risico dat je "net te laat" bent als het fout gaat en je dus wel al 's uitzaaiingen kan hebben dan. Eruit dus en snel ook. 16/03 zal het gebeuren. Ik heb "geluk" met de plaatsing van de tumor in die zin dat de dokter het lidteken "rond" het tepelhof gaat leggen en door het kleurverschil daar het lidteken niet zal opvallen. Al bij al zal er dus weinig te zien zijn. Volumeverlies, dat wel (van weinig naar minder Lips are sealed). En daarna 10 dagen volledig stilhouden van m'n linkerarm ... zucht ...

Niemand zin in een extra huishouden voor "erbij" mét paardjes incluis Schijnheilig

Kimmes

Berichten: 12818
Geregistreerd: 08-01-03
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-04 22:55

Ik denk dat dit de beste oplossing is en "fijn" dat het litteken daar komt.
Ben je nu wat geruster?
Alvast heel veel sterkte.Nog 2 weken en dan is het voorbij.
Is er veel kans dat het terug komt?

bokkertje
Berichten: 1169
Geregistreerd: 25-11-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-04 23:12

Ook ik moet binnenkort geopereerd worden... paar maand geleden voelde ik een knobbeltje... volgens de artsen was het gezien mijn leeftijd goedaardig, dat scheelt... maar heb geen idee wat me staat te wachten. op mijn vraag hoe lang ik rust moest houden kon nog niet worden geantwoord, maar als id jou bovenstaande verhaaltje zo lees, kan ik me dus ook wel een poosje rustig gaan houden! naja in ieder geval veel sterkte!

groetjes ragna

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-04 23:30

Kimmes schreef:
Is er veel kans dat het terug komt?


Ik zit voor 5 jaar vast aan kankercontroles. Iemand die zo'n gezwel "kweekt" op zo'n korte tijd heeft een sterk verhoogd risico om daar of ergens elders in het lichaam weer een tumor aan te maken. Statistisch blijkt 40% van de gevallen herhaaldelijk terug tumoren te krijgen Scheve mond

Ragna, hebben ze al een biopsy of een punktie gedaan? Gekeken met echo of mammografie? Op basis van wat ze denken te voelen mag je zeker niet vertrouwen! Pas na het nemen van stalen kan je echt zeker zijn. Leeftijd is geen uitsluitsel. Ik ben ook "maar" 30. En ... je mag na een operatie aan de borst op 10a14 dagen "out" rekenen ervan uitgaande dat er geen complicaties optreden. Niet zozeer dat je volledige rust moet houden (da's maar voor 24/48 uur), maar je mag de arm aan de kant van de operatie niet bewegen omdat je zo telkens weer de wond optrekt

bokkertje
Berichten: 1169
Geregistreerd: 25-11-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-04 23:38

ik ben een paar weken geleden voor een echo geweest, omdat de huisarts dacht dat het een cyste was... dit was het dus niet, maar een of ander moeilijk woord. kwam er op neer, het was goedaardig, omdat ze nog nooit of bijna nooit iemand van 18 hadden gezien met borstkanker. ikzelf zit dus echt met een dubbel gevoel... er wordt absoluut geen haast gemaakt om het eruit te halen, terwijl ik zoiets heb van het hoort er niet, en het is toch een of ander gezwel. ik kan ieder moment gebeld worden, dat ik kan worden opgenomen, dus voor mij is het allemaal afwachten.
de chirurg vond het niet nodig om een punktie te doen, omdat ze er dus eigenlijk al vanuit gaan dat het goedaardig is, maar heb ook wel eens gehoord dat goedaardig ook kwaadaardig kan worden.
zodra ik geopereerd ben, sturen ze het op naar het lab, en pas dan wordt gekeken of het daadwerkelijk goed of kwaadaardig is...

wynoah

Berichten: 1650
Geregistreerd: 23-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-04 00:46

Verstandige beslissing. Misschien is er wel een lieve bokker in de buurt die je wil komen helpen in die tijd Lachen

Veel sterkte, jij ook Ragna

gomir

Berichten: 25549
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-04 00:52

bokkertje schreef:
ik ben een paar weken geleden voor een echo geweest, omdat de huisarts dacht dat het een cyste was... dit was het dus niet, maar een of ander moeilijk woord. kwam er op neer, het was goedaardig, omdat ze nog nooit of bijna nooit iemand van 18 hadden gezien met borstkanker. ikzelf zit dus echt met een dubbel gevoel... er wordt absoluut geen haast gemaakt om het eruit te halen, terwijl ik zoiets heb van het hoort er niet, en het is toch een of ander gezwel. ik kan ieder moment gebeld worden, dat ik kan worden opgenomen, dus voor mij is het allemaal afwachten.
de chirurg vond het niet nodig om een punktie te doen, omdat ze er dus eigenlijk al vanuit gaan dat het goedaardig is, maar heb ook wel eens gehoord dat goedaardig ook kwaadaardig kan worden.
zodra ik geopereerd ben, sturen ze het op naar het lab, en pas dan wordt gekeken of het daadwerkelijk goed of kwaadaardig is...


fibroadenoom misschien Verward Dat is het meest voorkomend gezwel onder de x jaar namelijk
Lab is standaarprocedure. Ik zou me idg niet teveel zorgen maken. (bij sonja had ik wel meteen een alarmbellengevoel trouwens Bloos )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-04 00:56

Poeh, heb net dit hele topic doorgeworseld (kostte me maar liefst een uur), en ik ben eerlijk gezegd toch wel geschrokken.
Gelukkig wordt je over twee weken geholpen, toch wel een fijn gevoel lijkt me. Wat zal jij je gelukkig voelen als je wakker wordt na de operatie met je familie aan je bed, en ZONDER tumor in je borst!
Hopelijk ben je dan voor de rest van je leven vanaf Lachen

Ik zou me echt ZEER onprettig voelen, als ik weet dat er 'iets' in me zit wat er niet hoort BBRRR

Ik zit trouwens precies zo in elkaar als jij, ik heb een tijdje gedacht dat er iets in mijn hoofd zat omdat ik altijd op een bepaalde plek achter mijn rechteroog hoofdpijn heb. Je wilt niet weten hoe deskundig ik nu ben op het gebied van hersentumors Haha! Gelukkig is het spanningshoofdpijn. Ik heb mezelf toen echt gek zitten maken, heb gewoon wel eens jankend achter de computer gezeten Verward

bokkertje
Berichten: 1169
Geregistreerd: 25-11-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-04 10:16

gomir"]
[quote="bokkertje schreef:
ik ben een paar weken geleden voor een echo geweest, omdat de huisarts dacht dat het een cyste was... dit was het dus niet, maar een of ander moeilijk woord. kwam er op neer, het was goedaardig, omdat ze nog nooit of bijna nooit iemand van 18 hadden gezien met borstkanker. ikzelf zit dus echt met een dubbel gevoel... er wordt absoluut geen haast gemaakt om het eruit te halen, terwijl ik zoiets heb van het hoort er niet, en het is toch een of ander gezwel. ik kan ieder moment gebeld worden, dat ik kan worden opgenomen, dus voor mij is het allemaal afwachten.
de chirurg vond het niet nodig om een punktie te doen, omdat ze er dus eigenlijk al vanuit gaan dat het goedaardig is, maar heb ook wel eens gehoord dat goedaardig ook kwaadaardig kan worden.
zodra ik geopereerd ben, sturen ze het op naar het lab, en pas dan wordt gekeken of het daadwerkelijk goed of kwaadaardig is...


fibroadenoom misschien Verward Dat is het meest voorkomend gezwel onder de x jaar namelijk
Lab is standaarprocedure. Ik zou me idg niet teveel zorgen maken. (bij sonja had ik wel meteen een alarmbellengevoel trouwens Bloos )
[/quote]


ja dat was het ja Lachen naja al te veel zorgen maak ik me ook niet, maar helemaal lekker voel ik me er ook niet bij

petraaken

Berichten: 44221
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-04 10:20

Ik dacht deze week nog aan je Sonja. mooi dat je over 2 weken wordt geopereerd. Hoe eerder je ervan af bent hoe beter het is voor jouw gezondheid. Jammer dat je zo ver van me af woont was ik wel een paar weken komen helpen met de paardjes een paar dagen in de week.

ingeo
Berichten: 2137
Geregistreerd: 05-07-03
Woonplaats: lokeren,belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-04 11:44

ja, sonja, idd - kon je nu niet iéts dichterbij wonen?? Frusty

Haha! Haha!

als er echt iets is (met de beesten bv.) waar je hulp bij nodig hebt die je van niemand in je omgeving kan krijgen, is westvlaanderen voor mij wel haalbaar hoor !

spoel maar snel drie weken door.....zzzzzjie-ie-ietttt!!

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-04 18:05

Sorry hoor Tong uitsteken Maar wel lief van jullie Maar om nu elke dag van Lokeren te komen om de hooiruif te vullen bv. en de stal uit te mesten Nagelbijten / Gniffelen Mij niet gelaten hoor Schijnheilig

Uiteindelijk maak ik me geen illusies ... Hulp moet ik niet verwachten en sommige dingen moeten nu éénmaal gewoon gebeuren op gezette tijden, dat weet je als je dieren en kinderen hebt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-04 20:26

Probeer om een gezinshulp te krijgen die ook gek van dieren is
Dan is het probleem ook opgelost.

Kom je eigenlijk in aanmerking voor gezinshulp?

Nerwen

Berichten: 16039
Geregistreerd: 02-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-04 20:27

Spannend 16 maart....
Veel succes en sterkte, en ik zal voor je duimen!

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-04 22:35

Marreke schreef:
Probeer om een gezinshulp te krijgen die ook gek van dieren is
Dan is het probleem ook opgelost.

Kom je eigenlijk in aanmerking voor gezinshulp?


Normaal wel, maar ik wil het zelf niet. M'n huis is nog verre van in orde (nog veel werk en kosten aan, geen enkele ruimte is al in orde Scheve mond ). Dan heb ik ook zoiets van "laat maar", dit hoeft een vreemde niet te zien Knipoog. Ik geneer me er zelfs voor Bloos

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-04 23:06

Geneer je niet en pak alle hulp aan die je kunt krijgen.
Er zijn wel meer mensen die aan het (ver)bouwen zijn en even hulp nodig hebben, dus een huis in opbouw of verbouw zullen ze wel vaker gezien hebben.

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-04 00:36

Ik heb de verwijsbrief naar het ziekenhuis geopend Schijnheilig (ja, ik weet het, da's de bedoeling niet). Wat daar in staat is toch iets anders dan wat ze me gezegd hebben. Daar is er sprake van een borsttumorectomie. Ik ben het gaan opzoeken en dit is borstbesparende behandeling voor kanker mét weefselonderzoek tijdens de operatie om uit te sluiten of vast te stellen of er uitzaaiingen zijn of als ze die mee hebben weggenomen (=wegnemen van tumor en ruim omliggend weefsel). Ik hoop dat dit op basis van de groei is in de tijd tussen de biopsy en het vooronderzoek van dinsdag geweest Verdrietig. De textuur is veranderd ook. Tot een week terug voelde het ding glad, nu voel ik er gewoon uitstulpingen aan. Dat kreng doet nu ook bijna voortdurend pijn (geen zware pijn maar gewoon vage pijn die daar anders gewoon niet is)

Viking

Berichten: 1989
Geregistreerd: 30-01-03
Woonplaats: Driewegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-04 09:53

Ik moet volgende week ook weer naar de dokter Huilen
Bij mij zijn de knobbels ook hard gegroeid en ik heb telkens een soort van steken in mijn borst,net of ze met een naald zitten te prikken,niet echt een lekker gevoel.


Sonja:heel veel sterkte,ik ga morgen voor een boerderij kijken vlakbij de Belgische grens,dus misschien kan ik je wel komen helpen,mocht ik besluiten om daar te gaan wonen Haha!

petraaken

Berichten: 44221
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-04 10:30

sonjabelgium schreef:
Ik heb de verwijsbrief naar het ziekenhuis geopend Schijnheilig (ja, ik weet het, da's de bedoeling niet). Wat daar in staat is toch iets anders dan wat ze me gezegd hebben. Daar is er sprake van een borsttumorectomie. Ik ben het gaan opzoeken en dit is borstbesparende behandeling voor kanker mét weefselonderzoek tijdens de operatie om uit te sluiten of vast te stellen of er uitzaaiingen zijn of als ze die mee hebben weggenomen (=wegnemen van tumor en ruim omliggend weefsel). Ik hoop dat dit op basis van de groei is in de tijd tussen de biopsy en het vooronderzoek van dinsdag geweest Verdrietig. De textuur is veranderd ook. Tot een week terug voelde het ding glad, nu voel ik er gewoon uitstulpingen aan. Dat kreng doet nu ook bijna voortdurend pijn (geen zware pijn maar gewoon vage pijn die daar anders gewoon niet is)


swops, kan je de operatie niet een week vervroegen?

Is er in jouw buurt echt geen bokker die je in weekends dan tenminste wat kan helpen? Ponyzotje woont in waregem dus dat is toch niet zo heel erg ver. Denk er maar eens over om een gezinshulp in te schakelen. Ze kunnen toch de was en de strijk doen en het hoogstnoodzakelijke schoonmaken? Jou man kan zich niet in 4 stukken delen. Heb je geen familie die af en toe een handje kan helpen of is het bij jullie ook zo dat jullie wel bij hen moeten gaan helpen maar dat jij nooit op hen beroep kan doen (is bij ons de meeste tijd zo).

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-04 16:45

Ziekenhuizen zitten niet te wachten op mij alleen ... Er is een team nodig voor de operatie uit te voeren en al die mensen moeten beschikbaar zijn. Verder ben ik ook niet de enige patient ... Komt er nog bij dat het wondje van de biopsy nog niet volkomen genezen is ook.

Wat hulp betreft, ik maak me een illusies, ik moet op niemand rekenen. Ik heb geen zin om de hele situatie uit te leggen, maar het komt erop neer dat de meerderheid niet eens weet wat er gaande is. Diegene die het wel weten zijn mensen met hun eigen problemen en beperkingen en kan ik niet opzadelen met mijn rotzooi (en nog veel minder met een matcho-puberende-hengst en een brave-shet om te verzorgen). Gezinshulp gaat ook geen stallen mesten en dieren van en naar de wei brengen ...