verkeerd gebruiken van het woordje mits

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

 
 
lindatje

Berichten: 5856
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-04 22:57

Ynzo"]
[quote="lindatje schreef:
Volgens mij spreek en schrijf ik redelijk goed ABN, het enige waar ik wat moeite mee heb zijn de d/t 's en de je/jou.


Dit zijn inderdaad ook mijn grootste problemen, de d/t regel zal ik nooitvan m'n leven begrijpen, hoe jammer het ook is Tong uitsteken
[/quote]
Ik kijk meestal gewoon of het leuk staat en of het klinkt Tong uitsteken

:brr:


lies

Berichten: 9624
Geregistreerd: 09-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-04 22:59

Manon 2 schreef:
Niemand schrijft: "Kan mij paard dat?" iedereen snapt dat daar "mijn" moet staan. Waarom is dat met jou en jouw dan zo moeilijk?

Op naar les 4!


Op bokt schrijven we; Kan me paard dat?

זכור

Spirit

Berichten: 27617
Geregistreerd: 09-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-04 23:00

Dat is wel zo irritant!
Ik vind dat echt heel dom staan, 'me paard' etc.

You mustn't be afraid to dream a little bigger, darling.

Kayla

Berichten: 11273
Geregistreerd: 20-10-01
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-04 23:01

Pervinco"]
[quote="Kayla schreef:
Er valt vrij weinig aan te snappen hoor, gewoon leren Tong uitsteken


Ik word en hij wordt zijn dingen die ik never nooit niet meer vergeet, maar er zijn nog oneindig meer woorden dan alleen hij wordt... Het is allemaal zo gemakkelijk gezegt, gewoon leren... Scheve mondWoorden als berekend bv... Is het nu berekend of berekent? Die dingetjes krijg ik dus gewoon niet onder de knie Scheve mond
[/quote]

Hij berekent (ott-->stam+t gewoon onthouden).

Kayla

Berichten: 11273
Geregistreerd: 20-10-01
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-04 23:02

Spirit schreef:
Dat is wel zo irritant!
Ik vind dat echt heel dom staan, 'me paard' etc.


Ja maar dat is echt een modeverschijnsel hoor, kan me niet voorstellen dat half bokt dat nooit goed geleerd heeft .

Sylvia

Berichten: 28818
Geregistreerd: 22-07-03
Woonplaats: Posterholt

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-04 23:02

Manon 2 schreef:
Ik kan me best voorstellen dat de kofschip regel misschien moeilijk is, maar waarom schrijft iemand een persoonsvorm in de hij-vorm zonder t? De laatste letter is gewoon altijd een t (behalve bij "hij is").
Mensen maken het moeilijker dan het is en gaan opeens nadenken over d/dt of t en proppen er van alles achter. Als er een d in het werkwoord zit, dan is het dt en anders gewoon een t. Alleen een d is gewoon puur onmogelijk.


Weet je dat jij het 320 keer helderder uitlegt dan? al mijn docenten op de middelbare?

Spoiler:
Hier moet een nieuw onderschrift komen.

Kayla

Berichten: 11273
Geregistreerd: 20-10-01
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-04 23:03

Pervinco schreef:
Weet je dat jij het 320 keer helderder uitlegt dan? al mijn docenten op de middelbare?


OK dan!

Sylvia

Berichten: 28818
Geregistreerd: 22-07-03
Woonplaats: Posterholt

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-04 23:04

Kayla"]
[quote="Pervinco"][quote="Kayla schreef:
Er valt vrij weinig aan te snappen hoor, gewoon leren Tong uitsteken


Ik word en hij wordt zijn dingen die ik never nooit niet meer vergeet, maar er zijn nog oneindig meer woorden dan alleen hij wordt... Het is allemaal zo gemakkelijk gezegt, gewoon leren... Scheve mondWoorden als berekend bv... Is het nu berekend of berekent? Die dingetjes krijg ik dus gewoon niet onder de knie Scheve mond
[/quote]

Hij berekent (ott-->stam+t gewoon onthouden).
[/quote]

En de regel die ze er bij mij altijd ingestampt hebben dan? Omzetten naar verleden tijd, dan wordt het dus rekenden en niet rekenten...

Spoiler:
Hier moet een nieuw onderschrift komen.

lies

Berichten: 9624
Geregistreerd: 09-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-04 23:05

Kayla"]
[quote="Pervinco schreef:
Weet je dat jij het 320 keer helderder uitlegt dan? al mijn docenten op de middelbare?


OK dan!
[/quote]

Ik twijfel over 'helderder' Clown

זכור

Kayla

Berichten: 11273
Geregistreerd: 20-10-01
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-04 23:06

lis"]
[quote="Kayla"][quote="Pervinco schreef:
Weet je dat jij het 320 keer helderder uitlegt dan? al mijn docenten op de middelbare?


OK dan!
[/quote]

Ik twijfel over 'helderder' Clown
[/quote]

Nou ik zie een vraagteken te veel en een school te weinig Tong uitsteken .

lies

Berichten: 9624
Geregistreerd: 09-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-04 23:07

Pervinco"]
[quote="Kayla"][quote="Pervinco"]
[quote="Kayla schreef:
Er valt vrij weinig aan te snappen hoor, gewoon leren Tong uitsteken


Ik word en hij wordt zijn dingen die ik never nooit niet meer vergeet, maar er zijn nog oneindig meer woorden dan alleen hij wordt... Het is allemaal zo gemakkelijk gezegt, gewoon leren... Scheve mondWoorden als berekend bv... Is het nu berekend of berekent? Die dingetjes krijg ik dus gewoon niet onder de knie Scheve mond
[/quote]

Hij berekent (ott-->stam+t gewoon onthouden).
[/quote]

En de regel die ze er bij mij altijd ingestampt hebben dan? Omzetten naar verleden tijd, dan wordt het dus rekenden en niet rekenten...
[/quote]

Dan ben je dus aan het zoeken naar vvt, dan klopt die regel wel Haha!
Het is namelijk wel; hij rekent. Maar ook; wij hebben gerekend.

זכור

Kyan01

Berichten: 5404
Geregistreerd: 22-09-01
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-04 23:08

Irritant"]
[quote="Ynzo"][quote="stef schreef:
Dit wordt zo gruwelijk vaak verkeerd gebruikt valt me op, hierdoor krijg je de meest vage woordspelingen.... Haha!

Ik ga zonder jas naar buiten, mits het vriest (lijkt me toch koud)

Mits betekend op voorwaarde dat, en niet tenzij!!!


Sommige taalfouten zijn inderdaad heel irritant, ik kan me vooral ergeren aan mensen die 'als' en 'dan' omdraaien Schijnheilig
[/quote]

Haha, ik en mijn beste vriendin dus ook.

Als iemand dan zegt: "Ik ben beter als jij" worden wij kei pissed; "DAN jij!" *LOL*
[/quote]


Die moet ik nog in de dikke van daalen vinden... kei = steen soort Dus jij zegt steenpissed..... Lijkt me pijn doen Haha!

22-09-2006 is mijn zoon Kyan geboren!!
http://www.futerehope.come2me.nl/" target="_blank

lies

Berichten: 9624
Geregistreerd: 09-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-04 23:09

Kayla"]
[quote="lis"][quote="Kayla"]
[quote="Pervinco schreef:
Weet je dat jij het 320 keer helderder uitlegt dan? al mijn docenten op de middelbare?


OK dan!
[/quote]

Ik twijfel over 'helderder' Clown
[/quote]

Nou ik zie een vraagteken te veel en een school te weinig Tong uitsteken .
[/quote]

Dat eerste vraagteken staat daar omdat ze niet wist of het 'dan' of 'als' moet zijn (en ik heb altijd gelijk, dusss Cool )

זכור

Kayla

Berichten: 11273
Geregistreerd: 20-10-01
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-04 23:11

Dan had het vraagteken op z'n minst tussen haakjes moeten staan, want nu slaat ze zin nergens op en ik heb altijd gelijk dusssss }> .

Manon 2

Berichten: 2783
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-04 23:14

Pervinco"]
[quote="Kayla schreef:
Er valt vrij weinig aan te snappen hoor, gewoon leren Tong uitsteken


Ik word en hij wordt zijn dingen die ik never nooit niet meer vergeet, maar er zijn nog oneindig meer woorden dan alleen hij wordt... Het is allemaal zo gemakkelijk gezegt, gewoon leren... Scheve mondWoorden als berekend bv... Is het nu berekend of berekent? Die dingetjes krijg ik dus gewoon niet onder de knie Scheve mond
[/quote]

Maak er eens verleden tijd van. Wat klinkt er beter: ze berekende de som, of ze berekente de som?

Op die manier kom je er al vrij makkelijk achter dat het dus een d moet zijn in het voltooid deelwoord(ze heeft berekend).

Nogmaals als het gewoon de hij-vorm is (derde persoon enkelvoud) dan is het gewoon een t. Waarom zou daar een d komen, die is in het hele woord niet te vinden.

"Horses are not just a mass of muscles to be shaped in order to satisfy our desires or to produce a performance, they are sensitive beings. Expressions such as: 'The horse must do this... The horse must give that' are all too common jargon. The horse owes us nothing, it is we who have a duty to make ourselves understood." — Phillipe Karl

Spirit

Berichten: 27617
Geregistreerd: 09-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-04 23:14

Kayla"]
[quote="Spirit schreef:
Dat is wel zo irritant!
Ik vind dat echt heel dom staan, 'me paard' etc.

Ja maar dat is echt een modeverschijnsel hoor, kan me niet voorstellen dat half bokt dat nooit goed geleerd heeft .
[/quote]
Ja dat weet ik, net zoiets als MSN-'hoe kom ik zo dom mogelijk over'-taal.

You mustn't be afraid to dream a little bigger, darling.

Manon 2

Berichten: 2783
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-04 23:15

Die regel van verleden tijd is dus alleen maar als je het voltooid deelwoord zoekt en anders gebruik je die verleden tijd niet als hulpje.

"Horses are not just a mass of muscles to be shaped in order to satisfy our desires or to produce a performance, they are sensitive beings. Expressions such as: 'The horse must do this... The horse must give that' are all too common jargon. The horse owes us nothing, it is we who have a duty to make ourselves understood." — Phillipe Karl

Kayla

Berichten: 11273
Geregistreerd: 20-10-01
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-04 23:17

Spirit"]
[quote="Kayla"][quote="Spirit schreef:
Dat is wel zo irritant!
Ik vind dat echt heel dom staan, 'me paard' etc.

Ja maar dat is echt een modeverschijnsel hoor, kan me niet voorstellen dat half bokt dat nooit goed geleerd heeft .
[/quote]
Ja dat weet ik, net zoiets als MSN-'hoe kom ik zo dom mogelijk over'-taal.
[/quote]

Ja dat is stoer Verward

Sylvia

Berichten: 28818
Geregistreerd: 22-07-03
Woonplaats: Posterholt

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-04 23:17

Mensjes, blijven we wel lief? Ik moet helaas toch Lis gelijk geven Lachen

Is er al duidelijkheid over de helderder? Knipoog

Mijn enige ergernisjes liggen echt in de modewoordjes als vet, cool, keigaaf... En dubbele ontkenningen, bah... Op het werk bijvoorbeeld, daar zitten er een aantal die steevast zeggen dat er 'nooit niets aan gedaan is'. En als ik dan opmerk dat er dus altijd iets aan gedaan is snappen ze het nog niet ook niet... >;)

Ik zag trouwens iemand een opmerking maken over spelfouten en beroep... Beroep zegt niets vind ik... Ik ben assistent-accountant, ik kan het natuurlijk ook niet maken om een brief met spelfout naar de belastingdienst of klant te sturen... Maar jaarverslagen worden altijd door de typekamer nagekeken, en de brieven die ik zelf de deur uitdoe gaan zoals vanmiddag..: "Ge? Is het tekenbevoegd of tekeningsbevoegd?" Haha!

Spoiler:
Hier moet een nieuw onderschrift komen.

Sylvia

Berichten: 28818
Geregistreerd: 22-07-03
Woonplaats: Posterholt

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-04 23:17

Manon 2 schreef:
Die regel van verleden tijd is dus alleen maar als je het voltooid deelwoord zoekt en anders gebruik je die verleden tijd niet als hulpje.


Hou maar op... Hier raak ik dus echt de weg alweer finaal kwijt Bloos!

Spoiler:
Hier moet een nieuw onderschrift komen.

Kayla

Berichten: 11273
Geregistreerd: 20-10-01
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-04 23:19

Pervinco schreef:
Mensjes, blijven we wel lief? Ik moet helaas toch Lis gelijk geven Lachen


Is goed hoor, als het maar duidelijk is dat ik gelijk HEB Tong uitsteken

Spirit

Berichten: 27617
Geregistreerd: 09-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-04 23:19

Kayla"]
[quote="Spirit"][quote="Kayla"]
[quote="Spirit schreef:
Dat is wel zo irritant!
Ik vind dat echt heel dom staan, 'me paard' etc.

Ja maar dat is echt een modeverschijnsel hoor, kan me niet voorstellen dat half bokt dat nooit goed geleerd heeft .
[/quote]
Ja dat weet ik, net zoiets als MSN-'hoe kom ik zo dom mogelijk over'-taal.
[/quote]
Ja dat is stoer Verward
[/quote]
Hoe dommer, hoe stoerder

You mustn't be afraid to dream a little bigger, darling.

lies

Berichten: 9624
Geregistreerd: 09-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-04 23:22

Kayla"]
[quote="Pervinco schreef:
Mensjes, blijven we wel lief? Ik moet helaas toch Lis gelijk geven Lachen


Is goed hoor, als het maar duidelijk is dat ik gelijk HEB Tong uitsteken
[/quote]

Nietus (BB) Scheve mond

זכור

Manon 2

Berichten: 2783
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-04 23:25

Pervinco"]
[quote="Manon 2 schreef:
Die regel van verleden tijd is dus alleen maar als je het voltooid deelwoord zoekt en anders gebruik je die verleden tijd niet als hulpje.


Hou maar op... Hier raak ik dus echt de weg alweer finaal kwijt Bloos!
[/quote]

Het is heel simpel. Er worden altijd een aantal fouten gemaakt:
fout 1 is de 3e persoon enkelvoud tegenwoordige tijd: hij/ zij berekent
fout 2 is het voltooid deelwoord: hij/zij heeft berekend

Waarom is het bij nummer 2 een d?
Omdat de verleden tijd is: hij berekende.

Bij nummer 1 is die verleden tijd helemaal niet interessant want de 3e persoon enkelvoud tegenwoordige tijd is altijd een t op het eind (na de stam). Soms eindigt de stam al op een d, bijvoorbeeld "houden" en dan is het dus dt.

Dus vandaar "Die regel van verleden tijd is dus alleen maar als je het voltooid deelwoord zoekt en anders gebruik je die verleden tijd niet als hulpje"

Kan je me nog volgen?
Laatst bijgewerkt door Manon 2 op 03-02-04 23:27, in het totaal 1 keer bewerkt

"Horses are not just a mass of muscles to be shaped in order to satisfy our desires or to produce a performance, they are sensitive beings. Expressions such as: 'The horse must do this... The horse must give that' are all too common jargon. The horse owes us nothing, it is we who have a duty to make ourselves understood." — Phillipe Karl

Sylvia

Berichten: 28818
Geregistreerd: 22-07-03
Woonplaats: Posterholt

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-04 23:27

Manon 2 schreef:
Kan je me nog volgen?


Momenteel even niet meer... Maar het is dan ook al laat, en ik zit midden in een interessante samenvatting van economie (die ik fijn na laat kijken door Microsoft Knipoog). Ik lees dit morgen nog eens een keer heel erg goed door... Bij deze beloofd Lachen

Spoiler:
Hier moet een nieuw onderschrift komen.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: _CS_, Aeva, Amazonbot, daanbrego, daphiena, Emita, flooooo, Googlebot, katinker, Keizerinnnn, Meliaforever, NadjaNadja, Perros, puma, redbutton, Relserk, rollyjogered, Roquen, Roulette_, Sanet, Schuur_, Vaiqua, xPabloBokt, xSannee, Yffiejj en 208 bezoekers