verkeerd gebruiken van het woordje mits

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Elles

Berichten: 22816
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-04 15:33

Volgens de papieren DvD:

Hand
...bereik, o., afstand die men met de hand kan bereiken: binnen, in of onder ~

Jullie hebben dus allebei gelijk.... Knipoog

Kayla

Berichten: 11273
Geregistreerd: 20-10-01
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-04 15:53

Lielle"]
[quote="Elles"][quote="Lielle"]
Elles, ik ben voor een spelling moddie Extreme duivel
[/quote]
*biedt zich aan*
[quote]
Ze geven licht, zeg maar Knipoog
[/quote]
[quote="Lielle schreef:
ja, precies! Ik kan er niet overheen kijken, al zou ik het willen.

Zullen we er dan maar een duo-baan/functie van maken?
[/quote]
volgens mij willen Kayla en Margreet ook wel Extreme duivel quatro-klusje?
[/quote]

Count me in Haha!

Elliot
Berichten: 6441
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-04 16:28

Oh, onder handbereik kan dus toch ook Vork

Nooit van gehoord btw...

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-04 20:50

Extreme duivel ook wat geleerd Haha!

Laui!

Berichten: 16863
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: wherever I wanna be

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-04 21:14

Haha, weet je waar ik me aan erger? Aan het woordje 'welke'. Ik heb een auto, welke drie jaar oud is. Goed, dat is een ding en dat kan nog net, maar ik vind 't wel zo oubollig! Hier op bokt zijn een paar mensen die bij alles 'welke' invullen, van paard tot krant tot olifant en daar erger ik me dus blauw aan (en dan te bedenken dat ik die mensen nog gewoon aardig vind ook... Scheve mond )
Het klinkt imo (oren, geen ogen deze keer) veel beter als je die, dit, dat of heel uitzonderlijk wie gebruikt, maar niet 'welke'! Ik heb een auto die drie jaar oud is, dat klinkt gewoon normaal. Het paard dat, en niet het paard 'welke'. Get, klinkt vies! Haha!

Sylvia

Berichten: 28818
Geregistreerd: 22-07-03
Woonplaats: Posterholt

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-04 21:25

Laui, wat jij zegt 'heel uitzonderlijk wie', dat kan enkel bij personen... Bij dieren of voorwerpen kun je dat niet gebruiken!

Laui!

Berichten: 16863
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: wherever I wanna be

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-04 21:28

vandaar ook 'heel uitzonderlijk' Knipoog, maar bij personen kun je ook vrijwel altijd 'die' zeggen, bij mijn paard, die in het water viel, is niet helemaal netjes (vind ik), maar het kán wel. Mijn paard, welke in het water viel, dat vind ik dus storend. Een paard is geen ding, maar ook geen persoon(lijkheid), mijn paard iig niet, dan draaitie zich om in z'n graf Tong uitsteken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-04 21:30

Laui! schreef:
vandaar ook 'heel uitzonderlijk' Knipoog, maar bij personen kun je ook vrijwel altijd 'die' zeggen, bij mijn paard, die in het water viel, is niet helemaal netjes (vind ik), maar het kán wel.


Wat dacht je van mijn paard, dat in het water viel Knipoog?

Laui!

Berichten: 16863
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: wherever I wanna be

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-04 21:36

Dan is het diehie. Als er 'het' staat is het dit en dat, als er 'de' of 'een' staat is het die, da's toch heel makkelijk te onthouden? Makkelijker dan welke en wie hoor Schijnheilig, maar bovenal vind ik het toegankelijker klinken. Makkelijk(er) te begrijpen en meer to-the-point. Welke kun je wél vooraan een zin staan als je twee paarden hebt en niet duidelijk is welke in het water is gevallen Knipoog (er stond eerst iets anders, had ik aangepast, er stond mijn paard die viel in het water, kan ook, maar dat klinkt raar en stom)

Sylvia

Berichten: 28818
Geregistreerd: 22-07-03
Woonplaats: Posterholt

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-04 21:41

Okay, Laui, ik kan je echt niet meer volgen... Bloos Het is zoals CCCCorine zegt 'dat in het water viel'...

Irritant

Berichten: 7623
Geregistreerd: 11-07-03
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-04 21:58

lis schreef:
Lieke;
Gelijk aan is; ALS
wanneer je een verschil aangeeft is het; DAN.


Zo heb ik het dus ook geleerd Knipoog

Irritant

Berichten: 7623
Geregistreerd: 11-07-03
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-04 22:03

fsoudan"]
[quote="Irritant"][quote="Ynzo"]
[quote="stef schreef:
Dit wordt zo gruwelijk vaak verkeerd gebruikt valt me op, hierdoor krijg je de meest vage woordspelingen.... Haha!

Ik ga zonder jas naar buiten, mits het vriest (lijkt me toch koud)

Mits betekend op voorwaarde dat, en niet tenzij!!!


Sommige taalfouten zijn inderdaad heel irritant, ik kan me vooral ergeren aan mensen die 'als' en 'dan' omdraaien Schijnheilig
[/quote]

Haha, ik en mijn beste vriendin dus ook.

Als iemand dan zegt: "Ik ben beter als jij" worden wij kei pissed; "DAN jij!" *LOL*
[/quote]


Die moet ik nog in de dikke van daalen vinden... kei = steen soort Dus jij zegt steenpissed..... Lijkt me pijn doen Haha!
[/quote]

Ik was ook steenpissed! *LOL*

Rosaly

Berichten: 876
Geregistreerd: 05-08-01
Woonplaats: Brasschaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-04 22:32

Ik studeer nu Vertaler/Tolk, voor mij is het dus erg belangrijk dat ik correct Nederlands praat én schrijf.
Leuk dat er een topic over bestaat!
We hebben vandaag weer een les 'Taalbeheersing' gehad, lekker de meest hardnekkige taalfouten besproken.
Meteen een spellingtest moeten afleggen, waar ik overigens over het algemeen vrij goed in ben. Tong uitsteken

Waar ik me het meest aan erger zijn de dt- fouten, dat is waarschijnlijk omdat ik daar zelf nooit problemen mee heb (gehad) en het dus ook onmiddellijk opvalt als er wel eentje staat. Haha!

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-04 02:01

Laui! schreef:
vandaar ook 'heel uitzonderlijk' Knipoog, maar bij personen kun je ook vrijwel altijd 'die' zeggen, bij mijn paard, die in het water viel, is niet helemaal netjes (vind ik), maar het kán wel.


dat kan dus gewoon echt absoluut niet! Het is "het paard" dus ook "het paard dat". "Het paard die" is nog veel fouter dan "het paard welke"

Laui!

Berichten: 16863
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: wherever I wanna be

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-04 09:44

Dát zeg ik ook niet! Het paard dat, klopt helemaal maar mijn/een paard is toch geen dat? *gaat zich schamen in een hoekje als het wel zo is* Ik heb tenminste geleerd dat het bij een/mijn/jouw (bezittelijk dus) die is. Mijn paard dat klinkt naar mijn idee niet. Moet gezegd dat ik dus geen taaloloog ben, ik doe altijd alles op gevoel, want regeltjes die kan ik niet bevatten (let wel, ik spreek verschillende talen vloeiend, over het algemeen klopt dat gevoel dus wel).

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-04 09:56

het paard is dus wel een dat, net zo goed is "het meisje" een dat en is het trouwens ook zijn boek Knipoog . Deze woorden zijn trouwens onzijdig Haha! Je taalgevoel bedriegt je hier dus. Je zegt toch ook niet: het boek die hier ligt Verward

een/mijn/jouw bezittelijk klopt niet. Een is een onbepaald lidwoord, mijn en jouw zijn wel bezittelijke voornaamwoorden maar zeggen niets over het geslacht van het woord waar het bij staat. Mijn paard, mijn auto => het paard, de auto

Overigens spreek ik ook meerdere talen vloeiend Knipoog en mijn taalgevoel is erg sterk ontwikkeld.

Manon 2

Berichten: 2783
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-04 10:47

Nou nou..... en ik spreek lekker Joegoslavisch...en het mooie daar is dat er geen lidwoorden bestaan.

Maar Laui, het is toch echt 'het paard, dat..." geen twijfel over mogelijk.

Lennon

Berichten: 4342
Geregistreerd: 01-09-01
Woonplaats: Belgisch Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-04 10:57

Mijn tenen krullen dus om van het gebruik van verfen i.p.v. verven (en zo zijn er nog wel meer werkwoorden die grandioos verkeerd geschreven worden, en dan heb ik het gewoon over de infinitief, zonder dat ze vervoegd zijn)... Dan krijg ik toch echt de kriebels als ik zulke werkwoorden tegenkom.

xxxmelody

Berichten: 691
Geregistreerd: 14-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-04 11:03

Nagelbijten / Gniffelen ik vraag me echt af waar sommige mensen zich druk om maken hahahahahah

Malabarista

Berichten: 1799
Geregistreerd: 13-03-03
Woonplaats: El Paso

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-04 12:46

Om taalfouten. Streven naar perfectie is goed! OK dan!

Laui!

Berichten: 16863
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: wherever I wanna be

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-04 15:45

het paard, dat... dat zei ik ook al. En ik heb het gevraagd en ik ga nu hard door 't stof, 't is ook mijn paard, dat. Alleen vind ik dát stom klinken.
Misschien omdat ik zo'n soort constructie alleen maak als een bijzin en nu twijfel ik of het dan dus ook 'dat' is... Dus bijv. om duidelijk te maken om welk paard het gaat. Mijn paard, (degene) die in de sloot viel, is nu ziek. Vanwege het stukje tussen haakjes (kan ook die ene (geen dat toch?) oid zijn) is het dan toch wél 'die' en geen 'dat'? Hoe dan ook, ik houd 't meer op talen waar ze geen onzijdige woorden hebben, of alleen de landsnaam en de hoofdstad Knipoog Dat kan ik nog wel onthouden en dan valt het lidwoord gewoon weg, hebben ze geen aparte uitgangen in aanwijzende voornaamwoorden e.d., lekker makkelijk. Maar zoals de finnen (die kennen de woorden hij en zij niet) is het wel makkelijker zonder Tong uitsteken