Kan ik een exursie naar een slachterij wijgeren?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Faas

Berichten: 12718
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: Steenwijksmoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-04 19:20

iloveperry schreef:
Op school hebben we allerei exursies naar allerlij bedrijven. En nu moeten we naar een slachterij. En ik als vegetarier moet ook mee. Kan ik dit niet op een manier wijgeren ofzo? Want ik kom er dan echt helemaal Huilen vanaf. Wat moet ik dan tegen de leraar zeggen. En hoe. En met de andere jongens in mijn klas die zeggen dan vast van mietje enzo. Kan iemand een tip geven wat ik moet zeggen en hoe. Ook tegen die jongens?


Ben geen vegetarier maar zou zowieso niet meegegaan zijn. Niets voor mij.

griebels

Berichten: 15354
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Regio Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-04 19:23

Ik heb dit vroeger ook meegemaakt. Ik had gezegt dat ik niet mee wilde naar die varkensslachterij, maar ik moest. Ik was overigens geen vegetarier, maar gewoon een dierenliefhebber... Ik mocht toen met toestemming van mijn moeder thuis blijven. Zij heeft toen naar school gebeld dat ik niet mee zou gaan. Gelukkig dat mijn moeder dit wel begreep en voor me opkwam. Ik vind Sonja's idee geweldig, dan kun je er anderen nog iets van laten opsteken. De leraren waren het trouwens niet eens met mijn moeder, maar daar heb ik dus helemaal niet wakker van gelegen Haha!

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-04 19:28

ik vind het op zich een hele indrukwekkende ervaring
maar ik vind het vooral van toepassing op agrarische scholen
als jij de mas of has doet, dan is het IMO erg interressant om te weten wat er met de koeien en varkens en kippen gebeurt die JIJ verzorgt
klinkt cru, maar als jij boer(in) bent of je werkt op een boerderij, de beestej op een boerderij hebben meestal al doelstelling dat ze uiteindelijk een pakketje vlees worden ..!
maar een gewone school...sja ik vind dat dan de keuze vrij moet blijven voor de leerlingen
voordat ik varkens reed vond ik het ook zielig en eng
nu kijk ik zonder blikken of blozen of vreemde gevoelens naar bijvoorbeeld een noodslachting oid.
maar toen ik net varkens reed, was ik een keer meegeweest in de slachterij..... ik ben drie dagen ziek geweest en lustte 3 weken geen spekjes Scheve mond
ik ben(was) nl ook best een watje wat dat betrefd. dus ik kan me heel goed voorstellen dat mensen er niet naartoe willen

Mireille

Berichten: 41893
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-04 19:43

Ja ze zit toch op een gewone school? Geen Agrarische?
Daarom vroeg ik me dat af...

Als je op een gewone school zit vind ik het geen toevoeging hebben tot je algemene ontwikeling. We kunnen zelf ook wel bedenken hoe zo iets in zijn werk gaat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-04 20:01

Voor de vervolgopleiding die jij wilt gaan doen, opleiding dierverzorging en paardenhouderij, lijkt het me toch van waarde om wel mee te gaan. Dan kun je later misschien iets genuanceerder uitleg geven over hoe een dier geslacht wordt. Het kan veel verduidelijken en een hoop vooroordelen teniet doen.

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-04 20:24

Marreke schreef:
Voor de vervolgopleiding die jij wilt gaan doen, opleiding dierverzorging en paardenhouderij, lijkt het me toch van waarde om wel mee te gaan. Dan kun je later misschien iets genuanceerder uitleg geven over hoe een dier geslacht wordt. Het kan veel verduidelijken en een hoop vooroordelen teniet doen.



kijk ja dan word het idd heel wat anders !
als jij de dierverzorging ingaat, dan hoeft het niet perse zo te zijn dat je gebruiksdieren oid gaat verzorgen, ook vleesvee moet verzorgt worden
en zowiezo, in de paarden en kleindieren is bijna geen (goedbetaald) werk in te vinden en heb je dikke kans dat je ergens bij een boer aan het werk gaat...
mm maar dat lijkt me trouwens sterk voor een vega Tong uitsteken dom..denk ik nu pas aan Tong uitsteken
maar verder ga ik dus helemaal met marreke mee!

griebels

Berichten: 15354
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Regio Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-04 20:46

crossmonster schreef:
voordat ik varkens reed vond ik het ook zielig en eng
nu kijk ik zonder blikken of blozen of vreemde gevoelens naar bijvoorbeeld een noodslachting oid.
maar toen ik net varkens reed, was ik een keer meegeweest in de slachterij.....


Ik kan gewoon niet begrijpen dat mensen varkens willen vervoeren die naar de slacht gaan
En al helemaal niet als ze beweren dierenliefhebbers te zijn.

Niet aanvallend naar jou toe of persoonlijk bedoeld, maar ik kan daar dus echt niet bij met mijn pet.
Ik ben altijd geneigd als ik die chauffeurs zie rijden om ff mijn middelvinger op te steken... "hoe kunnen ze" denk ik dan

o0Steffie0o

Berichten: 4578
Geregistreerd: 26-01-04
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-04 20:58

tjah die neiging heb ik ook wel eens, alleen het is gewoon hun beroep, het is niet hun keus dat die varkens naar de slacht gaan het is nu eenmaal niet anders.

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-04 21:09

griebels"]
[quote="crossmonster schreef:
voordat ik varkens reed vond ik het ook zielig en eng
nu kijk ik zonder blikken of blozen of vreemde gevoelens naar bijvoorbeeld een noodslachting oid.
maar toen ik net varkens reed, was ik een keer meegeweest in de slachterij.....


Ik kan gewoon niet begrijpen dat mensen varkens willen vervoeren die naar de slacht gaan
En al helemaal niet als ze beweren dierenliefhebbers te zijn.

Niet aanvallend naar jou toe of persoonlijk bedoeld, maar ik kan daar dus echt niet bij met mijn pet.
Ik ben altijd geneigd als ik die chauffeurs zie rijden om ff mijn middelvinger op te steken... "hoe kunnen ze" denk ik dan
[/quote]

ik snap jou standpunt helemaal!!
ik was vroeger ook degene die (nu mijn collegas Bloos!) chauffeurs deed uitschelden enzo Bloos echt waar, ik vond het zo zielig
ik doe dit werk nu bijna drie jaar,in het begin reed ik alleen biggen van boer naar boer, ik vond slacht varkens vreselijk!
zat te janken in de wagen als ik naar de slacht moest, lol
ik heb ook lang gedacht, ik stop met dit werk zodra ik iets anders vind !!!!
ik heb veel diploma's maar wil absoluut niet binnen op kantoor of in een winkel werken oid
in de paarden verdiende ik niet genoeg
en vrachtwagens vind ik al lang helemaal het einde
dus wilde ik vrachtwagen gaan rijden
maar voor een vrouw valt het niet mee aan de bak te komen als chauffeur
zeker niet als je geen ervaring hebt !!
ik kreeg deze baan letterlijk in mijn schoot geworpen, een boer waarbij ik paardrijles gaf aan zijn kinderen, had een goed woordje voor me gedaan
en ik kon daar dus zo beginnen
ik wist begod niet wat het inhield en ben daar gewoon gaan rijden met het idee van " we zien wel"
ik moest werk hebben , dus ik nam het aan
en ik deed ervaring op op de vrachtwagen !

en net wat ik dus net zei,slachtvarkens vond ik zielig, ik reed het liefste biggen
nu is dat totaal andersom
je went eraan zeg maar
nu rijd ik het liefste varkens en zeugen voor de slacht omdat die makkelijker de wagen oplopen, en je kunt beter schoonspuiten bij de slachterijen
biggen moeten vaak worden gescheiden ( meisjes en jongens ) en dat is ook geen prettig werkje, voor chauffeur nie,maar voor biggen ook niet, maar goed

ik heb me in het begin ook vaak bedacht :
het is wel zielig dat ze naar de slacht gaan, maar varkens die ik deed laden werden niet geprikt enzo....
nu weet ik wel dat het soms echt niet anders kan
je word erin afgehard
maar dit heeft absoluut niets te maken met wel of geen dierenvriend !
een varken word gefokt en gehouden voor het vlees,
ik ben dol op vlees, dus waarom zou ik dan niet en dierenvriend kunnen zijn en meehelpen aan de productie van het karbonaatje op mijn bord
als je het zo bekijkt ben je dus ook geen dierenvriend als je een karbonaatje eet !!! toch?
Lachen

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132098
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-04 21:47

Ik snap wel dat je het erg vervelend vindt om daar naar toe te gaan, da's geen lolletje.

Maar aan de andere kant:
Het alternatief voor de slager is de destructor.
Uiteindelijk komt elk dier (vee) bij een van bovenstaande "opties" terecht.
Als je tegen de slager bent, dan ben je automatisch voor de destructor (min of meer gedwongen, maar toch Knipoog )...... een andere optie is er helaas (nog) niet.
Zou je hier dan wel heen willen ?

Vinka
Berichten: 1177
Geregistreerd: 29-01-03
Woonplaats: Hattem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-04 22:13

Gewoon meegaan. Je leert er altijd wat van. En of dat nu goed of slecht is laten we dan maar even in het midden...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-04 22:15

als jij niet wil moet je niet gaan, ik heb ook vaak genoeg excursies geweigert.. gewoon mijn tas gepakt en weer naar huis gegaan. Kom op school om iets te leren niet om zoiets onzinnigs te bekijken.... ( maar ik was dan ook wel erg dwars op school Bloos )

Miran

Berichten: 4454
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Woubrugge

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-04 22:21

Als je echt niet wilt, kun je je altijd nog ziek melden. Ik ben zelf ook vegetarisch en heb op de HAS (heb een levensmiddelenopleiding gedaan) wel meegekeken naar de videos over het slachten van koeien en varkens, al hoefde het niet. Ik vond dat ik wel moest kunnen zien waar ik nu eigenlijk tegen was, maar het is op video natuurlijk wel anders dan in real live.

Suzan1

Berichten: 1506
Geregistreerd: 10-02-03
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-04 22:29

Mijn ouders werkten vroeger in een slachthuis. Als klein kind moest ik met mijn ouders mee, toen was er nog geen kinderoppas. Dus liep ik tussen hangende koeien en varkens door. Eerlijk, ik heb er nog een trauma van. Als je een dierenvriend bent: doe het niet, het blijft jouw hele leven bij. Verdrietig

tan4gen4

Berichten: 42
Geregistreerd: 01-02-04
Woonplaats: alphen a/d rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-04 22:31

Ik zou me ziekmelden... Als je er zooo tegenop kijkt, wat ik echt heel goed kan begrijpen, moet je dat gewoon doen. Hopelijk staan je ouders achter je!

Ik moet er niet aan denken, naar een slachterij om weet ik veel wat ervaring op te doen...

carina

Berichten: 2787
Geregistreerd: 27-05-01
Woonplaats: Zetten

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-04 22:52

Zelf vind ik dat je eigenlijk moet zien waar je tegen bent... Bloos Je hebt het nog nooit gezien? Waarom ben je er dan tegen Verward persoonlijk zeg ik, eerst zien, dan oordelen... Scheve mond

Toevallig zijn wij een kleine maand geleden ook voor onze opleiding naar een slachterij geweest. Mij, en een hoop anderen, is het toen opgevallen hoe "netjes" en "vredig" het slachten eigenlijk gebeurd....

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-04 23:24

Aan de ene kant zeg ik je bent vega, dus volg je principes en kom daar eerlijk voor uit.
Een gesprek met je leraar is genoeg en een andere opdracht ervoor in de plaats maken is vast ook wel mogelijk.
Dus als je echt voet bij stuk wilt houden niet gaan.

Als het aan de andere kant bij je opleding "hoort" dus je doet een dierenopleiding zou ik wel gaan.
Hoe rot het ook klinkt het hoort erbij en als jij echt verder wilt in de dieren zal je ook dit hoogstwaarschijnlijk mee gaan maken.

Wil je echt niet, niet gaan, je bent niet voor niets vega, maar denk er nog even over na.

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-04 09:12

no way dat iemand mij een slachthuis binnenkrijgt! echt niet!

al zouden mn ouders en heel de school me dwingen, dan nog zou ik op t laatste moment wegrennen oid

braaf op school mee de bus in gaan, en dan mooi bij de buis blijven wachten

of gewoon niet naar school gaan, maar ja dat levert je thuis ruzie op, maar alles beter dan een slachthuis binnengaan!

ik kan er echt totaal niet tegen, maar bv de dode dieren die hier in de buurt worden opgehaald en naar de destructor gaan, dat is ook akelig om te zien, maar ja die zijn een natuurlijke(meestal) dood gestorven en een dode koe oid til je niet ff op maar doe je met zo'n grijper
en de tonnen met dode kippen, dat ziet er ook zielig uit, maar ja die zijn ook al dood, al vind ik het binnen bij die kippenboer ook akelig, ze puilen hun hokjes uit!

toen ons hertje doodging werd die ook opgehaald door zo'n bedrijf, met zo'n gerijper, en daar ging mn lieve hertje, naar om te zien, maar alles beter dan een slachthuis!

ik zou proberen om je leraar zo ver te krijgen dat je niet mee hoeft, eventueel een opstel schrijven waarom niet, of wat Sonja zegt, en kan je er echt niet onderuit komen, dan maar spijbelen, of braaf meegaan en vor de deur van t slachthuis blijven staan, zeggen dat je het echt niet wil zien

of, zo voorkom je ruzie, even mee naar binnen gaan, en zodra je het 1e beest ziet, meteen wegrennen en doen of je helemaal hysterisch wordt en misselijk enzo en het echt niet meer wil zien

ben je toch braaf meegegaan, heb je je goede wil getoont, maar heb je niet heel die rondleiding gehad Haha!

succes!

Yokie

Berichten: 1708
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: Best behoorlijk noordelijk met een dressuurhoed

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-04 09:28

carina schreef:
Zelf vind ik dat je eigenlijk moet zien waar je tegen bent... Bloos Je hebt het nog nooit gezien? Waarom ben je er dan tegen Verward persoonlijk zeg ik, eerst zien, dan oordelen... Scheve mond


Helemaal mee eens. Gewoon gaan, dan weet je ook waar je het over hebt en kan je misschien beter onderbouwen waarom je vegetarier bent.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-04 11:36

yokie"]
[quote="carina schreef:
Zelf vind ik dat je eigenlijk moet zien waar je tegen bent... Bloos Je hebt het nog nooit gezien? Waarom ben je er dan tegen Verward persoonlijk zeg ik, eerst zien, dan oordelen... Scheve mond

Helemaal mee eens. Gewoon gaan, dan weet je ook waar je het over hebt en kan je misschien beter onderbouwen waarom je vegetarier bent.
[/quote]
Hier ben ik het dus geheel mee eens, ik kan me voorstellen om verschillende redenen dat je liever niet wilt, maar aan de andere kant, je moet wel weten waar je over praat. En zeker als het bij je opleiding hoort, vind ik dat je moet gaan. Je hebt voor die opleiding gekozen, moet je ook met de mindere facetten omgaan, en er niet voor vluchten.

Laat je nog weten wat je doet?

iloveperry

Berichten: 1604
Geregistreerd: 16-06-03
Woonplaats: Ommen!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-04 18:08

Sorry maar ik ga er echt niet heen!!!
Ik heb op tv ook al zo iets gezien van een varkensslachterij. Ik zit er nu nog aan te denken. BRRRRR

Neej ik ga er niet heen maar ik heb geen idee wat ik tegen de leraar moet zeggen. Het is zo'n mens dat denkt dat ik me aanstel en dat ik er maar heen moet weet je wel.

en dan kan ik wel zeggen dat ik niet ga maar dan wordt ik geschorts ofzo weet ik veel.

miltonlover

Berichten: 762
Geregistreerd: 16-05-03
Woonplaats: moergestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-04 18:10

je kunt toch best niet mee, dat hoeft toch niet perse.
je zecht gewoon: ik wil niet, of je zorgt voor een smoes, ziek zijn op die dag ofzo.
inelk geval: ik zou ook niet meewillen, moest ik perse, dan zou ik gewoon zeggen overal bij: aaaaaaaah wat zielig, en die eigenaar eens zeggen wat ik ervan vind, ookal heb ik meestal niet zo'n grote mond Schijnheilig
maar dus gewoon niet meegaan hoor

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-04 18:16

Ik heb juist bewondering voor crossmonster........ zij is een van de weinigen die daadwerkelijk wat doet tegen misstanden in een slachthuis........ Ik kan me namelijk niet voorstellen dat zij het laat gebeuren dat een varken van haar de wagen afgeschopt wordt......

Dat daargelaten. Ik denk dat je tijdens deze excursie niet in de slachthal komt. De tere kinderzieltjes worden echt wel beschermd. Ik denk dat je meer de verwerking zal volgen.......

Ik denk wel dat je niet mee moet......... maar dat je een keuze hebt

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-04 19:54

gijsenkim schreef:
Ik heb juist bewondering voor crossmonster........ zij is een van de weinigen die daadwerkelijk wat doet tegen misstanden in een slachthuis........ Ik kan me namelijk niet voorstellen dat zij het laat gebeuren dat een varken van haar de wagen afgeschopt wordt......



Knipoog OK dan!

dankje Bloos

ik moet wel zeggen, ik kom niet op de kleine slachterijen, ik kom op de slachtfabrieken, waar 6000 -7000 varkens op een dag worden aangevoerd.... dus dan gaat alles wat vlugger en misschien iets minder diervriendelijk als een slachterij die 200 varkens op een dag aanvoert.

maar over het algemeen word het idd gewoon netjes en volgens de normen gedaan.... die enkele rotte appel daar kun je helaas niets aan doen Boos!

ik zie mezelf ook echt niet als dierenbeul
ik ben dol op vlees, en ik werk gewoon mee aan de productie van mijn karbonaatje, mijn snitzeltje, mijn kroketje
en , die varkens zijn misschien wel beter af bij mij als bij een of andere lompe chauffeur, niet dan ?

maar iig dankjewel gijsenkim voor het vertrouwen Knipoog

griebels

Berichten: 15354
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Regio Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-04 22:00

Crossmonster.. Heel erg bedankt voor je eerlijke uitleg. Ik snap er nog steeds niets van, maar dat ligt aan mijzelf.
Miss dat door mensen zoals jij, het vervoer voor dieren beter zal worden in de toekomst!