naam voor cavia?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lindy

Berichten: 6038
Geregistreerd: 07-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-04 23:32

Cavia's kunnen met strenge vorst niet buiten blijven, de beestjes kunnen sowieso maar erg weinig hebben. Maar je moet idd wel eerst wat meer weten over caafjes voordat je er aan begint. Er zijn toch verschillen met konijnen, bijvoorbeeld dat ze zelf geen vit C kunnen aanmaken en je dit dus extra moet geven. Doe je dit niet ben je je caf snel weer kwijt, en da's ook zonde natuurlijk. Ze zijn niet zindelijk, sommige caafjes hebben wel een vast hoekje om te plassen, maar meestal niet. Je kunt ze ook niet leren om op zo'n toiletje te gaan ofzo. Soms gaat het wel goed met dwergkonijnen, maar daarbij moet je gewoon naar de dieren zelf kijken. Ze hebben dan wel een groot hok nosig, want een konijn kan soms best wel ruig zijn, en die kunnen heel wat meer hebben dan cavia's.
Succes ermee!

Hinnik2
Berichten: 27
Geregistreerd: 30-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-04 10:42

Ik heb zelf ook 2 cavias (2 zusjes: Smacks en Frosties). Ze zijn nu 1 jaar oud. Vroeger heb ik er ook veel gehad.
Ik raad je aan om er toch 2 te nemen. Ze zijn echt veel gelukkiger met z'n tweetjes.
Caafjes moeten inderdaad vit C bijkrijgen, maar als je speciaal cavia voer koopt zit dat daar in, en als je daarbij nog veel vers groen geeft is dat wel in orde. Geen konijnenvoer geven, dat is niet geschikt voor caafjes, vooral door die vit C.
Caafjes hou je best binnenshuis. Het zijn toch wel weke diertjes die snel ziek worden en binnenshuis is het dan wel beter.
Mijn caafjes heb ik niet zindelijk gekregen. Mijn nijntjes wel.
Het heeft toch ook wel enkele maanden geduurt eer ik ze tam heb gekregen. Ze kwamen uit een buitennest en tot ik ze ging halen waren ze nog nooit in handen geweest. Dan duurt het wel effe langer. Maar met veel liefde en geduld lukt ook dat.
En dan nog iets belangrijk. Een vrouwtje cavia laat je best niet meer zwanger worden na haar 1 jaar, als ze tot dan nog nooit zwanger is geweest. Dan is haar bekken volgroeid en dan kunnen de babycaafjes er niet meer door. En keizersnede kan ook niet echt, dus is dat de dood voor mama en babycaafjes. Als ze al zwanger geweest zijn voor hun 1 jaar, zijn er al babycaafjes langs het bekken gegaan en staat dat beken wat meer open en blijft ook openstaan en dan is er dus geen probleem meer.
Hopelijk heb ik je wat geholpen, veel succes met je caafjes...