Tot hoever personaliseren/versieren tav werkfunctie?

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Frummels

Berichten: 7031
Geregistreerd: 07-02-12
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-17 08:45

Anoniem schreef:
eenitraM schreef:
Toch snap ik wel dat blauw haar en aanwezige piercings en tatoeages vaak niet gewaardeerd worden. Niet alleen krijg je snel een vooroordeel, ikzelf zie het als een neutraal iets. Bij een groot financieel bedrijf zou ik het als klant neutraal willen houden, dat spreekt toch meer. Dus ik snap de kledingvoorschriften wel.


Maar de tijd dat piercings en tattoo's geassocieerd worden met bendes enzo zijn we toch allang voorbij...?
Ik begrijp het niet zo goed :)
Ik schrik er zelf een beetje van dat mensen niet doen wat ze willen omdat ze bang zijn voor (voor)oordelen van een ander...


Aan de ene kant schrik ik er ook van, aan de andere kant ben ik zo iemand die niet doet wat ze wil door (voor)oordelen van een ander. Ik wil namelijk mijn baan niet kwijt :o

quera

Berichten: 13893
Geregistreerd: 10-02-05
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-17 08:55

Hier in de psychiatrie.
Tattoo en piercing mag wel. Gekleurd haar geen idee ik ken niemand die dat heeft.

Kledingvoorschriften hebben we wel. Geen open schoenen, shirt met mouwen en geen decolleté en broek/rok tot minimaal op de knie. Al doe je bij ons geen rok of jurk aan ivm evt agressie en sleutels/alarm die je niet vast kan makem.

BarbaravdW

Berichten: 961
Geregistreerd: 31-07-11

Re: Tot hoever personaliseren/versieren tav werkfunctie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-17 09:06

Ik ben orthopedagoog en heb een eigen praktijk. Tot een paar jaar geleden had ik een neusring en meerdere piercings in mijn oren (nu niet meer omdat het niet lekker meer zat). Mijn haar al op tigmiljoen manieren gehad. Dreads, permanent, hanenkam, felle kleuren. En eigenlijk nooit iets gehoord of gemerkt van (voor)oordelen. Hooguit af en toe van een kind, dat vraagt 'waarom heb jij roze/geel/groen/blauw haar?' maar dat geeft een prachtige ingang voor een gesprek en het maken van contact!

Szan

Berichten: 6647
Geregistreerd: 29-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-17 09:11

Ik ben consultant en het is gebruikelijk om je representatief te kleden, vergelijkbaar met hoe onze klanten zichzelf kleden. Dat betekent geen felgekleurd haar, geen grote sleeve en geen gezicht behangen met piercings. Dat hebben onze klanten ook zelden namelijk.

Aan de andere kant worden zichtbare kleine tatoeages en enkele piercings gewoon geaccepteerd. Ik heb collega's met neuspiercings en tatoeages op onderarmen, polsen of zelfs handen en dat is geen enkel probleem. Hoewel die tatoeages op handen toch nog wél echt een ding zijn. Collega heeft daar al best veel negatieve reacties op gehad.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-17 09:38

Dit plaatje is mij altijd bijgebleven, en ik kan het er niet meer mee eens zijn!
Afbeelding

Anoniem

Re: Tot hoever personaliseren/versieren tav werkfunctie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-17 09:47

Ik ben designer en werk binnen bij diverse organisaties. Sommige zijn heel strict op kleding en andere niet. Omdat ik als externe ingehuurd word, probeer ik mij wel aan de richtlijnen te houden. Meestal is dat blousje, (spijker)broek en gewoon fatsoenlijk voorkomen. Ik heb een opvallende piercing (smiley) en niemand heeft mij daarop afgewezen. Zelfs als ik tussen het pakken-geweld zit (je weet wel, afdeling vol account managers) voel ik mij prettiger in mijn spijkerbroekie dan in een rok met hakken. :) Dat wordt binnen mijn werkveld wel heel erg gerespecteerd gelukkig!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-17 09:49

Afbeelding
Forensisch Patholoog frank van der groot die een lezing geeft.
Ook ene mooi voorbeeld vind ik zelf :D

kwita

Berichten: 6543
Geregistreerd: 14-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-17 09:58

Je kan wel accenten aanbrengen maar idd als je het via je beroep niet kan , niet doen.
Ik heb ooit wel eens een ok mutsje uit kinderstof genaaid voor mijn nicht, het volgende was een barba pappa op haar schorten.Ze werkt op de kinderafdeling van een academisch ziekenhuis!.
Toen zij een thema feestje op het werk had naaide ik een ouderwets zuster kostuum,Toen kwam er een weddenschap.... dat heeft ze af en toe aan als ze op de geriatrische afdeling werkt. En het is heel herkenbaar en het staat haar echt kei leuk....sterker nog ik heb er al een 2e exemplaar van gemaakt voor een collega die wilde geen blauw maar een roze shirt onder haar witte schort!.....

Ayasha
Blogger

Berichten: 58023
Geregistreerd: 24-02-04

Re: Tot hoever personaliseren/versieren tav werkfunctie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-17 11:34

Ik heb op een overheidsbedrijf gewerkt. Daar deed niemand moeilijk over tattoo's, piercings, haarkleur of kleding. :) Kon daar gewoon lekker mijn ding doen. Het enige wat daar telde was of je werk correct gedaan was. En IMO zou het zo moeten zijn. :)
Ook op volgende bedrijven werd ik niet aangekeken op stijl, tattoo's en/of piercings. :) Ik kom veel in ziekenhuizen en ook daar zie ik steeds meer piercings en tattoo's. Ik vind het leuk. Heb ik wat om naar te kijken als ze naalden in me aan het rammen zijn. :')

Anoniem

Re: Tot hoever personaliseren/versieren tav werkfunctie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-17 11:41

Kledingvoorschriften kan ik mij overigens wel in vinden, dat is namelijk een kleine moeite om je even aan aan te passen onder werktijd :)
Maar met het "verbieden" van tattoo's en piercings verbiedt je het ook iemand om in zijn vrijde tijd zichzelf te kunnen zijn, en daar heb ik moeite mee :)

Zoals jij zegt Ayasha, hoort het in mijn ogen te zijn :J

Ayasha
Blogger

Berichten: 58023
Geregistreerd: 24-02-04

Re: Tot hoever personaliseren/versieren tav werkfunctie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-17 11:47

Kwa kledingsstijl heb ik me ook nooit moeten aanpassen mede omdat ik op bouwbedrijven werkte. Daar vonden ze het juist wel verfrissend om eens wat anders te zien dan het typische administratieve popje. :')

Anoniem

Re: Tot hoever personaliseren/versieren tav werkfunctie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-17 11:48

Hahaha dat snap ik :') Maar ik begrijp bijv prima dat te korte rokjes, lage shirtjes en naveltruitjes niet gewenst zijn in een formele werkomgving, daar doelde ik meer op :D

Kahawa
Berichten: 5344
Geregistreerd: 05-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-17 11:54

Weet niet precies met welke doelgroep TS werkt, maar als je werkt met mensen uit een andere tijd en die bijvoorbeeld dementerend zijn kan het zijn dat bepaalde uiterlijke kenmerken voor verwarring zorgen, maar het is natuurlijk de vraag in hoeverre dat leidend moet zijn als het gros van de cliënten er geen moeite mee heeft.

Anoniem

Re: Tot hoever personaliseren/versieren tav werkfunctie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-17 12:01

Ik loop nu stage binnen een ziekenhuis (psychiatrie) en heb altijd een zichtbare tattoo op mijn onderarm, maar ook regelmatig op mijn voet als ik mijn ballerinas aan heb :) Ik werk overigens als onderzoeker, niet als behandelaar/verpleegkundige. Maar voor wat ik heb gezien maakt dat niet zoveel uit. Ik zal mijn haar echter niet opnieuw rood verven, dat voelt niet helemaal goed. Mijn oorpiercings laat ik dan wel weer lekker zitten :)

maaikemuis
Berichten: 5299
Geregistreerd: 16-06-06
Woonplaats: Het randje van Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-17 12:02

Het is iets waar ik dubbel in sta, want ik kan het zien in het licht van beide kanten. Enerzijds sta ik er persoonlijk in dat een ieder datgene moet doen wat hij of zij mooi vindt. Ik hou van tatoeages (mits mooi), heb deze ook op een niet zichtbare plek en ik kan piercings mooi vinden afhankelijk van locaties en keuzes, en ik heb zelf een kleine neuspiercing. Aan de andere kant zijn er denk ik net zoveel mensen die het afschuwelijk vinden en ook zij mogen die mening aangedaan zijn. Juist omdat het zo persoonlijk is!

In het werk ben ik dan ook van mening dat niet alles kan en dat wat wel kan volledig afhangt van de functie die je uitvoert. Mijn neuspiercing is dan ook controversieel want als operatieassisitent mag dese eigenlijk niet. Maar ja, hij zit volledig vastgegroeid na 15 jaar en toen was het nog geen probleem. En dat levert een situatie op waarbij ik afgewezen ben bij sollicitaties en waarbij ik op mijn huidige werkplek mij erg heb moeten verdedigen.

En hetzelfde geldt (in meer of mindere mate) voor werken in de zorg, met ouderen, kinderen en ouders en representatieve functies. Niet alles zal worden gewaardeerd in bepaalde functies, of misschien wel getolereerd. Om persoonlijke redenen van werkgevers en cliënten, of om praktische redenen. En daar zul je als dragen mee om moeten gaan. Inmiddels heb ik na 15 jaar zorg en onderwijs wel geleerd om mijn gevechten goed uit te kiezen. En om soms mijn schouders op te halen.

kwita

Berichten: 6543
Geregistreerd: 14-04-14

Re: Tot hoever personaliseren/versieren tav werkfunctie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-17 13:50

Zelf heb ik een ervaring dat er een co assistent in opleiding mij destijds bij de oogarts moest onderzoeken op zat avond na een ongeluk, ze was duidelijk in gabberstijl....maar ze deed haar job fantastisch en tja ik zag het toch maar half en vond haar echt een leuke meid!

Shivatjuh01

Berichten: 1912
Geregistreerd: 16-03-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-17 18:37

Ik vind dat er best grenzen mogen zijn wat bereft piercings en tattoo's. Maar dat er meer ruimte moet zijn dan dat er tegenwoordig is.

Laatst stond ik in de supermarkt aan de kassa en dat kassa meisje had stukjes pleister op haar neus en lip piercing omdat ze anders niet mocht werken. Sorry maar a. het staat belachelijk. En b. ze heeft geen schrikbarende piercings. Dus in die zin vind ik het meer dan onzin dat er zo streng naar gekeken wordt.

Ik vind zelfs in sommige gevallen fel gekleurd haar (roze, turquoise etc.) vaak meer storend dan een simpele piercing of een stukje tattoo. :=

Bedrijfskleding en kleding eisen vind ik helemaal oke. Dat tast geen persoonlijk iets aan en tja, je kunt het niet mooi vinden maar je zult waarschijnlijk niet de enige zijn binnen een bedrijf haha. Vaak vind ik het professioneler uit zien dan iedereen wat anders aan in bijvoorbeeld een winkel. Verder vind ik het nog een beetje liggen aan de werkomgeving en doelgroep waar je mee werkt. Maar ik blijf er wel bij dat er soms te moeilijk gedaan word.

maaikemuis
Berichten: 5299
Geregistreerd: 16-06-06
Woonplaats: Het randje van Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-17 18:40

kwita schreef:
Zelf heb ik een ervaring dat er een co assistent in opleiding mij destijds bij de oogarts moest onderzoeken op zat avond na een ongeluk, ze was duidelijk in gabberstijl....maar ze deed haar job fantastisch en tja ik zag het toch maar half en vond haar echt een leuke meid!


Maar ze zal zich waarschijnlijk wel beseffen (of dat snel leren) dat er ook mensen zijn die daar problemen mee hebben en dat niet iedereen er positief tegenover zal staan. Die reacties zul je je tegen moeten weren.

Morganlefay

Berichten: 8711
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Re: Tot hoever personaliseren/versieren tav werkfunctie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-17 18:49

Werk in een formele omgeving waar zwart de gewenste kleding kleur is. Mijn enige uitspatting is een klassiek Arafatje wat het jonge spul gaaf vond en de oude garde een beetje......ach laat maar.

IrishDraught

Berichten: 5114
Geregistreerd: 02-01-13
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-17 18:53

Ik werk als adviseur in de agrarische sector en zit dagelijks bij boeren aan tafel.

Ik pas me echt aan, geen rokken, niet te netjes en niet te gek.

Een jaar of 4 geleden zei een klant tegen mij...toen kwam er zo'n man van *piep* hier en die man, die man had een ring om zn duim, ja zo een vertrouw ik niet hoor...


Dus als ik Mn werk goed wil doen pas ik me aan aan mijn klanten.
Ik heb meestal een spijkerbroek enkellaarsjes (cowboy stijl) een blazer en een shirtje daaronder in saaie kleur. En in de winter vaak een sjaal.
Wel Mn lange krullende haar vaak los behalve als ik richting biblebelt moet

pluche_pluus

Berichten: 2439
Geregistreerd: 18-07-05
Woonplaats: N-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-17 19:14

maaikemuis schreef:
kwita schreef:
Zelf heb ik een ervaring dat er een co assistent in opleiding mij destijds bij de oogarts moest onderzoeken op zat avond na een ongeluk, ze was duidelijk in gabberstijl....maar ze deed haar job fantastisch en tja ik zag het toch maar half en vond haar echt een leuke meid!


Maar ze zal zich waarschijnlijk wel beseffen (of dat snel leren) dat er ook mensen zijn die daar problemen mee hebben en dat niet iedereen er positief tegenover zal staan. Die reacties zul je je tegen moeten weren.

Juist. Ik zou het persoonlijk heel erg tof vinden. Maar lang niet iedereen.
Als ik het naar mijzelf trek: ik zou hierover niet zo makkelijk mijn schouders voor op kunnen halen. Daarvoor ben ik niet altijd zelfverzekerd voor.


Anoniem schreef:
eenitraM schreef:
Toch snap ik wel dat blauw haar en aanwezige piercings en tatoeages vaak niet gewaardeerd worden. Niet alleen krijg je snel een vooroordeel, ikzelf zie het als een neutraal iets. Bij een groot financieel bedrijf zou ik het als klant neutraal willen houden, dat spreekt toch meer. Dus ik snap de kledingvoorschriften wel.


Maar de tijd dat piercings en tattoo's geassocieerd worden met bendes enzo zijn we toch allang voorbij...?
Ik begrijp het niet zo goed :)
Ik schrik er zelf een beetje van dat mensen niet doen wat ze willen omdat ze bang zijn voor (voor)oordelen van een ander...


Haal even een klein stukje uit je tekst.
Dit is dus precies de essentie:
Je vind/wilt dat het niet zo is. Maar eigenlijk.... Is het wél zo!

Zelf hou ik van kleurrijke mensen, je moet vooral doen wat je zelf leuk/mooi vind :j
Juist voel ik mij persoonlijk prettig... Maar dat is voor ieder weer anders.
Een 75+ zal iemand met een lip piercing ontzettend storend vinden. Een ander denkt: hee cool, die durft 'zichzelf' te zijn/ uit te dragen.

Wat ik nou moeilijk vind: wanneer blijf ik professioneel? en tot hoever blijf ik mijzelf?
Ik wil graag mijn tattoo's uitbreiden naar bijv. een sleeve/ bovenarm. Weet al precies wat ik wil en door wie laten zetten. Maar dan.... Ik raak ze nooit meer 'kwijt' -O-
En hiermee bedoel ik geen spijt van mn plaatje, maar meer, ik weet niet wat de toekomst van mij verwacht.
In de huidige werksetting is het best acceptabel. Maar hoe over paar jaar? Niemand kan mij dit zeggen.

maaikemuis
Berichten: 5299
Geregistreerd: 16-06-06
Woonplaats: Het randje van Almere

Re: Tot hoever personaliseren/versieren tav werkfunctie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-17 19:21

Een vriend van mij werkt als steward bij de klm, daar is niets toegestaan. Toch heeft hij over zijn hele lijf een tattoo. Op het werk draagt hij kleding die de tattoo altijd helemaal bedekt.

Het is echt iets om rekening mee te houden. Want ondanks dat ik graag zou willen dat het geaccepteerd is, is dat het eigenlijk nog altijd niet voor een grote groep mensen.

Giolli
Zeg maar Ber!

Berichten: 19230
Geregistreerd: 17-11-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-17 21:56

Ik ben Verzorgende op een PG afdeling. Ik kan hier heel goed mijzelf zijn aangezien wij geen werkkleding dragen om het voor de bewoners zo persoonlijk mogelijk te maken. Ik draag dus mijn gewone kleding. Wel heb ik zelf het voor-oordeel dat ik geen jurkjes/rokjes of mouwloze shirts kan dragen. In de regelementen hier mag het wel. Mits... Nouja, een hoop haken en ogen dus. Laatst kwam het ter sprake en wij mogen gewoon zichtbare tattoos maar niet in het gezicht. Piercings in oren mag, niet in gezicht (ivm agressie en er evt uit trekken) zo mogen wij ook geen sieraden.

Leo

Berichten: 50199
Geregistreerd: 06-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-17 22:17

Bekend dilemma. :j

Ik ben ook een ergotherapeut, maar dan een kinderergo. 5 jaar in de eerstelijn gewerkt waarvan 3 in een eigen praktijk en inmiddels alweer 2 jaar werkzaam op een KDC. Ik heb dus ook met ouders te maken die hun kind oa aan mij toevertrouwen dus ik vind uiterlijk in de zin van "netheid" belangrijk. Ik moet gewoon representatief zijn. Daarin kan ik overigens prima identiteit kwijt, ik kan me heel divers kleden, draag gewoon sneakers maar ook leuke opvallende laarzen als dat zou uitkomt. Maar ik draag wel in principe een (lange) broek en zorg dat ik geen decolleté heb. Buiten dat de kids er wel eens 'in' duiken, zelfs als je een gewoon shirt aan hebt, vind ik het ook gewoon niet netjes staan. Ik zorg dus altijd voor een aansluitend hemdje onder mijn shirt. Een groot deel van mijn werk zit (of lig) ik op de grond, met de kinderen maar ook onder rolstoelen en andere hulpmiddelen. En dat is vooraf niet te voorspellen, dat zijn doorgaans adhoc bezigheden. Dus gewoon altijd rekening mee houden. Korte broeken draag ik sowieso niet op werk, staan mij niet.

Ik vind het wel leuk om met cursus of echt overlegdagen waarbij ik zeker weten niet met de kinderen werk om dan een jurkje of rokje aan te doen, vooral omdat ik in mijn vrije tijd ook altijd in broek loop (paarden).
Krijg ik ook vaak leuke reacties op trouwens :D

Qua verder uiterlijk; ik draag altijd nette en niet te uitbundige make-up. Ik ga niet naar mijn werk zonder. Ik verf mijn haren en heb het ook wel eens goed rood gehad en kreeg daar hele positieve reacties op, ook van ouders. Daar voel ik me gewoon vrij in. Piercings draag ik niet (heb ik ook niet buiten mijn oren), dat is vragen om problemen want daar gaan de kinderen ook in hangen. Overige sieraden draag ik ook niet ivm onpraktisch, alleen een ketting. En dat is al eens onhandig :')

Ik zie een paramedicus vooral als een praktisch iemand die dus ook praktisch gekleed "moet" zijn (wat voor iemand praktisch is kan verschillen) en representatief moet zijn wegens de veelal adviserende rol. Dat houdt idd wel wat in..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-17 22:48

Ik werk zelf in een schoenenwinkel en mijn voordeel is dat in een winkel wat met de huidige mode (van de jeugd voornamelijk bij ons, dat is toch wel de doelgroep) te maken heeft je vrij snel vrij spel hebt. Ik heb tattoo’s die sommige dagen volledig zichtbaar zijn als ik daar zin in heb, heb donkerblauw/zwart haar en draag de gekste kleuren op mijn ogen maar voornamelijk als eyecatcher op de lippen. Zwart, groen, blauw, ik probeer alles wel.

Dat is ongetwijfeld niet ieders smaak maar mijn werk doe ik nog steeds net zo goed, daar hebben mijn uiterlijke kenmerken geen invloed op (en zo zien mijn manager en collega’s dit ook). Soms vragen klanten er wel eens naar. De “vinden de mannen dit nou mooi?” is voorbij gekomen (vanuit het “oudere” publiek), maar ook waardering voor mijn individualiteit of dat ze het oprecht gaaf vinden. Ik weet dat door mezelf te uiten op de manier hoe ik ben, ik reacties zal krijgen. En dat is prima, mits respectvol. Ik luister naar je en respecteer je mening ookal vind je me “er afschuwelijk uitzien” - maar zeg of niets of zeg het respectvol. Er zijn er een aantal langsgekomen waarvan ik denk, wie denk je wel niet dat je bent.

Ik moet er wel bij zeggen dat ik dit ab-so-luut niet kon maken bij de vorige winkel waar ik gewerkt heb in de exact zelfde branche. De restricties hierin waarin alleen mbt mijn make-up en niet de kleding (terwijl mijn make-up eigenlijk enorm aansloot bij het motto van het bedrijf :+). Hier heb ik me dan ook aan gehouden.

Waar ik nu werk heb ik voor ik mijn eerste dag had ook duidelijk gevraagd of er regels waren mbt het uiten van mezelf (makeup/kleding/haar) zodat ik me hierop zou kunnen aanpassen en mijn huidige manager gaf meteen aan dat ik mag doen wat ik wil en dragen wat ik wil, zolang ik mijn werk maar goed doe. Dus de enige dag sta ik lekker met zwarte lipstick, m’n dr. martens en gescheurde broek en de andere dag in een jurkje met lieflijk roze op mijn gezicht. Ik kan echt mezelf zijn terwijl ik doe wat ik leuk vind. Heerlijk!

Ikzelf let, wellicht ook omdat ik van mezelf ook vind dat mijn uiterlijk niks te maken heeft met mijn kennis, niet zo op het voorkomen van een ander. Als mijn dokter vol zou zitten met tattoos of een hele uitgesproken stijl zou hebben zou ik het enorm gaaf vinden. :j Die beste persoon staat daar echt niet zomaar en het intellect zal hetgeen zijn wat gezorgd heeft voor de huidige positie, niet de kledingstijl.

Ik vind het ook echt jammer wanneer iemand zich stoort aan de stijl van een ander en hierdoor de ander zijn of haar kunnen in twijfel trekt, of het nu om een advocaat, docent, dokter of winkelmedewerker gaat. Wellicht denk ik er ook te makkelijk over maar mij maakt het gewoon niet uit. :)