Een ander levenspad kiezen: yoga

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jungles

Berichten: 344
Geregistreerd: 06-06-06

Een ander levenspad kiezen: yoga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-17 17:58

Hi bokkers,

Na lang nadenken toch besloten een topic te openen, omdat ik hoop ervaringen van andere mensen te lezen over het volgende. (Ik hoop overigens dat dit topic goed staat. Zo niet, bij voorbaat mijn excuses.)

Al heel lang ben ik geïnteresseerd in yoga en de levenswijze eromheen. Ik heb zelf ook yogalessen gevolgd (op en af), maar vanwege privégedoe heb ik me er nooit verder in verdiept/kunnen verdiepen. Nu ben ik 29 en heeft mijn leven onlangs een andere (in beginsel vervelende) wending genomen, waardoor ik nu de kans ga pakken te doen wat ik écht wil/leuk vind.

Momenteel werk ik als jurist, 40 uur per week, op een kantoor. Ik heb altijd gezegd: ik ga niet de rest van m'n leven op kantoor zitten! Niks voor mij. Ik zou liever voor mezelf werken en minder verdienen, maar dat ik wel kan doen waar ik vrolijk van word. Het lijkt mij op de lange termijn daarom erg leuk yogalessen te gaan geven. Hiervoor zal ik natuurlijk eerst een (intensieve) opleiding moeten gaan volgen. Voor de critici: ik ben hier realistisch in en ik snap dat ik niet volgende week kan starten als yogadocent ;). Ik wil me zodoende de komende periode ten eerste gaan richten op het vinden van een goede opleiding. Heeft iemand hier ervaring mee?

En dan m'n tweede, meer algemenere vraag: Heeft iemand hier ervaring met het 'radicaal omgooien' van je leven en je carrière, terwijl je al langer hetzelfde pad volgt? Ik vind het namelijk heel spannend om dit te gaan doen, maar ik ga er niet gelukkig van worden de rest van m'n leven te slijten op een kantoor, tussen de koffiemachines. Ik zal echter wel voor een inkomen moeten zorgen, net als wij allemaal :), dus ben ik me daar nu op aan het oriënteren.

Alvast bedankt voor de reacties die hopelijk gaan komen!

Dammie

Berichten: 3321
Geregistreerd: 27-05-07
Woonplaats: Ja.

Re: Een ander levenspad kiezen: yoga

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-17 18:16

Je bent de enigste niet, massa's vrouwen willen een yoga studio beginnen. Dus de concurrentie is in sommige gebieden moordend.
Kan je niet een dag minder werken en kijken of je met yoga een dag werk kunt volkrijgen?

Jungles

Berichten: 344
Geregistreerd: 06-06-06

Re: Een ander levenspad kiezen: yoga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-17 18:56

Ja, dat klopt en daar ben ik me van bewust, maar dat is eigenlijk in veel gevallen wel zo.... Er is altijd concurrentie, maar daardoor laat ik me natuurlijk niet tegenhouden :). Inderdaad, bijvoorbeeld met 1 dag of avond beginnen, lijkt de meest logische optie. Thanks!

siskeh
Berichten: 8677
Geregistreerd: 13-05-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Een ander levenspad kiezen: yoga

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-17 19:10

Ik ga in september een Yoga-docenten opleiding starten, het zal (denk ik) niet betekenen dat ik een andere weg insla, maar zeer zeker wel een verdieping/aanvulling op wat ik al doe.
Mijn ambities zijn ook niet om zelf een yogaschool oid te beginnen, ik zie vanzelf welke kant ik op ga...

Jungles

Berichten: 344
Geregistreerd: 06-06-06

Re: Een ander levenspad kiezen: yoga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-17 13:06

Siskeh: waar ga je die opleiding starten en hoe heb je de opleiding gekozen? Mag ook via PB hoor. En wat voor soort yoga doe jij? Thanks!

Jennyj01
Berichten: 5375
Geregistreerd: 25-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-17 13:15

Ik doe inmiddels een jaar of 10 aan yoga. En ben daarbij echt slechte en super goeie leraren tegen gekomen. Sommigen bijzonder goed op de mat maar slecht achter de mat. En andersom. Mensen die er echt helemaal voor gaan komen er wel. Mensen die het "erbij" doen blijven toch altijd een beetje tegen het amateuristische aanhangen. Maar dat zul je in alle vakken hebben.

Hier geven ze een fijne teacher opleiding
http://www.fruitsofyoga.com/workshops-e ... rainingen/

pjotrg

Berichten: 1158
Geregistreerd: 30-06-06
Woonplaats: La Malachère (da's ergens in het oosten van Frankrijk)

Re: Een ander levenspad kiezen: yoga

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-17 14:03

@Madison. Als je voelt dat je in je leven iets anders wilt doen, dan moet je dat doen. Dat is jouw keuze. Niemand anders kan en zal die keuze voor je maken. Als je een keuze maakt, moet je daar ook de consequenties van dragen. Als die consequenties je niet bevallen...dan maak je weer een andere keuze.

Je bent een vrij mens, vrij om keuzes te maken, dus gewoon doen.

Wij hebben er voor gekozen om in Frankrijk te gaan wonen en de consequentie was dat we voor ons zelf moesten beginnen. We hebben er geen moment spijt van gehad.

Wat betreft yoga... daar heb ik maar heel weinig ervaring mee. Ik weet inmiddels dat er verschillende "scholen" van yoga bestaan, maar dat die soms ook goed samen gaan. De filosofie achter de verschillende scholen van yoga gaat ook over een manier van zingeving, leven en zijn. De paar yogi's die ik ken zijn daar erg happy mee

Hannanas
Berichten: 13015
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Re: Een ander levenspad kiezen: yoga

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-17 14:31

Ik ken inmiddels aardig wat mensen die een yoga opleiding gevolgd hebben op Bali. 4 weken fulltime. Al eens wat over gelezen?

Wat trekt je aan in yoga? Waarom yoga? Ik bedoel, je leven omgooien en niet meer op kantoor zitten is natuurlijk op miljoenen manieren te realiseren. En, wil je in
Nederland blijven?

Urbanus

Berichten: 44946
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Re: Een ander levenspad kiezen: yoga

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-17 14:40

Ga naar Bali! Dat is zo tof!

Elisa2

Berichten: 37133
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Een ander levenspad kiezen: yoga

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-17 18:09

Ik heb noodgedwongen een soort van ander levenspad moeten kiezen, ik ben in aanraking gekomen met Tai Chi en dat heeft mijn leven enorm positief beinvloed.

Op een dusdanige manier dat ik mijzelf er meer in wilde gaan verdiepen, dus heb ik afgelopen jaar een Tai Chi opleiding gedaan. En wil het volgend jaar weer verder oppakken maar dan in een iets andere richting.

Ik denk dat het inderdaad belangrijk is om een goede opleiding te gaan volgen naast je werk in eerste instantie. Zodat je kunt kijken ook welke vormen van yoga jou het meest aanspreken en waar jij je in wilt verdiepen en in wilt groeien.
Dus mijn tip: ga je verdiepen in de verschillende vormen van Yoga en kies hetgene wat bij jou past om je energie in te steken.

Jungles

Berichten: 344
Geregistreerd: 06-06-06

Re: Een ander levenspad kiezen: yoga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-17 22:16

Dank voor jullie berichten! Verfrissend om te lezen!

Hannanas: Yoga trekt me om meerdere redenen aan, maar de hoofdreden is voor mij dat ik altijd in m'n hoofd zit, me slecht bewust ben van m'n lichaam en geen goede uitlaatklep heb voor mijn emoties. Yoga kan me daarbij helpen en het zou leuk zijn als ik in de (verre) toekomst hier ook andere mensen mee kan helpen.

Ik ben me vandaag al bijna de hele dag aan het oriënteren voor zo'n training in Bali. Er zijn echter zoveel opties, dat ik door de bomen het bos niet meer zie :') Ik zou graag hulp hebben bij het uitkiezen van zo'n training. Ik ben geen ver gevorderd yoga beoefenaar, maar sommige cursussen vereisen dat ook niet. Daarbij moet ik ook een beetje rekening houden met de kosten. Er zijn opleidingen van vier weken die om en nabij de €2.500 kosten (inclusief accomodatie en voeding!), maar ik zie ook prijzen van €6.000/€7.000 voorbij komen en dat kan ik helaas niet uitgeven. Ik ben uiteraard bereid te investeren, begrijp me niet verkeerd, maar het moet wel kunnen natuurlijk. Hebben jullie nog tips mbt de opleidingen in Bali?

Jungles

Berichten: 344
Geregistreerd: 06-06-06

Re: Een ander levenspad kiezen: yoga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-17 12:43

Voor degenen die het leuk vinden om te lezen :) Naar aanleiding van dit topic heb ik me verdiept in trainingen op Bali en ik ben een hele leuke tegengekomen! Het is een betaalbare training van 29 dagen (200 uur yoga) en ook voor mensen die nog niet zo ervaren zijn. Je doet zowel yoga ervaring op als ervaring met het geven van yoga (Hatha/Vinyasa).

Ik heb al contact gehad met één van de trainers, een meisje uit Denemarken die daar nu woont, en waarschijnlijk (als ik het met werk geregeld krijg ivm nog andere plannen) zit ik over een paar maandjes in Bali voor een maand! Wel heel spannend, want het is de eerste keer dat ik dan echt alleen reis en ik ben niet zo'n held :') Ik ga daar nog wel een topic over openen, want ik lees zoveel ervaringen van meiden die alleen op (wereld)reis gaan en ik vind dat zo bewonderenswaardig! Maar voor mijn eigen ontwikkeling zal het heel goed zijn.

Hannanas
Berichten: 13015
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 16:15

Yeah!!! Goed!! De beste keuze is juist die op je pad komt. En die heb je gevonden. Ben heel benieuwd!

Wat vind je bijzonder aan alleen op reis gaan?

Urbanus

Berichten: 44946
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Re: Een ander levenspad kiezen: yoga

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 16:16

Ooooh ik vind het zo leuk voor je! Doe je wel veel verslag? Ik ben gewoon jaloers!

Macs

Berichten: 7637
Geregistreerd: 19-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 16:18

Wat gaaf zeg!!
Zo'n reis en docentenopleiding lijkt me (voor nu) niks voor mij. Maar ik heb wel mijn uitlaadklep in yoga gevonden en ben super blij met goede docenten. Dus ga vooral je gang :D Heel knap ook dat je je leven wilt omgooien. Wellicht een beetje, wellicht langzaamaan, maar ik vind het knap :)

Joosiien
Berichten: 1941
Geregistreerd: 07-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 16:34

Wat gaaf Madison! Leuke plannen aan het maken dus! Bali is gaaf. Wel warm. :P Ik ben erg benieuwd, heb je een link/site/info? Mijn yoga "juf" heeft haar opleiding in India gedaan.

Jungles

Berichten: 344
Geregistreerd: 06-06-06

Re: Een ander levenspad kiezen: yoga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-17 12:19

Thanks allemaal! Fijne reacties <3

Hannanas: ik vind het spannend, want ik ben nog nooit alleen op reis geweest en het is best ver :'). Daarbij heb ik een angstprobleem, altijd al gehad. Dat heeft me tot nu toe altijd weerhouden van een heleboel dingen, maar ik ben nu bijna 30 en ik weiger me nog langer door angst te laten leiden. De angst dat het niet goed gaat, de angst dat er iets gebeurt, de angst om alleen te zijn, de angst om mensen te verliezen, etc. Ik moet maar even door die angst heen...

Lieveli: Ja ik ga zeker verslag doen! Ik ga een topic openen en ik ga bloggen en vloggen, dus tegen die tijd zal ik alles vermelden! Ik zou het super vinden als ik gevolgd word!

Macs: Dank je wel voor je lieve en aanmoedigende woorden! Dat helpt me echt bij de gedachte dat ik het best alleen kan!

Joosiien: Ik heb de training gevonden via de website: bookyogaretreats.com en de training is een 200-urige Hatha/Vinyasa training van de Peacefull Warriors. Als het goed is, kun je het zo vinden. Dit is de link: https://www.bookyogaretreats.com/nl/ser ... -indonesie (ik weet niet of ik deze hier mag plaatsen, maar goed).

Maris
Berichten: 15921
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 12:25

Even een hele andere vraag tussendoor ( als dat mag ), kunnen jullie yoga uitleggen ? Haha gelijk een hele levensvraag.
Maar ik lees overal dat yoga je leven kan veranderen. Hoe moet ik dat dan zien ? Nu weet ik niet precies wat yoga inhoudt hoor. Ja ik weet dat je allerlei (leningheids) oefeningen moet doen. Maar waarom werkt het op je mentale balans in ? En hoe ga je daar dan naar leven ?
Mag ook per pb hoor ....

Jennyj01
Berichten: 5375
Geregistreerd: 25-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 12:55

Lenigheid oefeningen zijn gymnastiek. Bij yoga doe je lichamelijke oefeningen waarbij je je lichaam, ademhaling en geest gebruikt. Je leert je spieren afzonderlijk van elkaar te gebruiken. Door daar zo intensief mee te focussen kun je uiteindelijk je gedachten, emoties, ademhaling en hartslag ook beheersen. En daar heb je in het dagelijkse leven profijt van.
Stel je zit in kleermakers zit op de grond. In een ontspannen maar wel actieve houding. Tegelijkertijd probeer je in het moment te zijn. Dus niet aan de boodschappen en wat zullen we eten. Op het moment dat je lichaam het moeilijk krijgt gaat je geest afleiding zoeken. Dan krijg je jeuk. Of kramp. Of zit je buurvrouw opeens zwaar in je irritatie zone }> . Door dit patroon te zien kun je het doorbreken. Goed blijven ademen. In het moment en bij jezelf blijven. Vaak zie je dat het dan over gaat en je er opeens veel minder moeite mee hebt. Tot het volgende zich weer aandiend. De ene dag gaat het beter dan de andere. Als je 30 dagen dezelfde oefening doet zul je zien dat die 30 dagen anders is. Het is heel complex. Het gaat ook over je eigen grenzen kennen. Leren doseren. Tevreden zijn met wat vandaag lukt. En je lichaam rechtrichten. Wat we in het rijden bij het paard heel belangrijk vinden en ook begrijpen waarom het belangrijk is.

Jungles

Berichten: 344
Geregistreerd: 06-06-06

Re: Een ander levenspad kiezen: yoga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-17 13:52

Mooie uitleg Jenny, want dat is het inderdaad. Het is niet per se flexibel zijn, het is eigenlijk een levenswijze en je hebt er met alle dagelijkse dingen iets aan. Je leert de energie in je lichaam in balans brengen en sturen. Moeilijk uit te leggen :')

Maris
Berichten: 15921
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 14:02

Dank je wel voor je uitleg.
Dus eigenlijk komt mindfulness bij yoga vandaan ?

Jennyj01
Berichten: 5375
Geregistreerd: 25-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 14:03

Yoga bestaat al heel lang. Dus dat zal wel.

Urbanus

Berichten: 44946
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Re: Een ander levenspad kiezen: yoga

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 14:04

Ik ga je volgen!!

Maris
Berichten: 15921
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 14:09

Jenny01, nu je toch aan het uitleggen bent ..... er zijn ook veel verschillende soorten yoga toch ? Ik neem aan dat ze allemaal dezelfde basis hebben ? Maar hoe zijn ze dan verschillend ? Alhoewel ik best begrijp dat zelfs dezelfde "soort" yoga zelfs van docent tot docent kan verschillen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 14:10

Hoi TS, in welke regio woon je? Want ik wil binnenkort wel opzoek naar een yoga leraar in Delft :j