Homesteading/zelfvoorzienend leven

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Moonfight

Berichten: 3682
Geregistreerd: 23-04-08
Woonplaats: Achterhoek

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-17 15:44

Mijn permacultuur worden kippen ook veel gebruikt om bedden voor te bereiden en daarna weer leeg te eten ;)

tamary

Berichten: 29229
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-17 15:53

countrygirl schreef:
Moonfight schreef:
tamary, al eens gedacht aan een pluimveenet als verplaatsbare ren?


Vroeger... lieten de boeren een verrijdbare kippenren op de akkers, na het oogsten. Vooral de granenakkers.
Het waren houten huisjes/kippenhokken op wieltjes.
Die kippen waren wekenlang bezig om al die akkers te schonen, het z.g. 'lezen', van de gevallen graantjes.

Kippen blijven in de buurt van hun 'huis'.... en leggen daar ook hun eieren.
Het is in ieder geval iets wat ik altijd heb willen proberen, maar het is er nooit van gekomen ;-))

Ja, er zullen toen heus wel slachtoffers gevallen zijn i.v.m. roofdieren/vogels hoor... dat zal zo'n boer wel ingecalculeerd hebben.

Ik heb niet genoeg plek voor zo'n aantal kippen + hanen om een redelijke aanwas te garanderen daarvoor (en kan zoveel eieren niet kwijt). Komt bij dat ik van mening ben dat roofdieren leren waar de macdonalds is, een onverstandige keuze is als dierenhouder. Dat grazen op de graanakkers (stubblegoose kreeg je daar van) was trouwens meer voor ganzen en die zijn groot genoeg om veel roofdieren een blokje om te laten gaan. Komt bij dat je dan praat over boerenerf, dus 's nachts opsluiten is stuk simpeler en als je hond goed afgericht is, dan beschermd die je dieren ook tegen veel van dit soort risico's. Hier is dat onmogelijk en dus kies ik voor andere oplossingen.

Moonfight

Berichten: 3682
Geregistreerd: 23-04-08
Woonplaats: Achterhoek

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-17 16:14

Hier ook veel buizerds, kraaien, eksters, vossen en marters maar toch nog maar weinig verloren. Tot nu toe 1 kalkoen, 1 kip en 2 kwartels. De kip en kalkoen waren naar de singel gelopen helemaal achter in ons land. Pluimvee wat daar naar binnen loopt komt er nooit meer uit en ik vind er ook niks van terug. Geen idee wat daar zit verder. Dus nu gewoon zorgen dat ze niet zover naar achter kunnen en dan hebben we geen problemen. Maar hier ook wel veel bomen en struiken ter beschutting.

Antheman

Berichten: 11832
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: bij de plas

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-17 20:32

Moonfight schreef:
Antheman schreef:
Ohja, mijn buurman werkt met ruiters.

Ik wilde deze zomer dus hooien mbv de ruiter. De maaimachine deed t niet goed, is gerepareerd, maar het blijkt een verkeerd omdraaiende maaidek te hebben. Zucht. Vervolgens heb ik de zeis gepakt en een stuk gedaan, maar het staat zo hoog, ook met bloemen en mijn zeis is niet scherp, ondanks iedere keer de wetsteen erlangs, dat ik dit even heb opgegeven....

Wij kregen die van ons ook niet fatsoenlijk scherp. Volgens mij moet je er ook op hameren op een speciaal ding. Maar dan weer allen als je een bepaald zeisblad hebt. Ik zag door de bomen het bos niet meer in ieder geval :')

klopt, je kunt beter t blad hameren dan gewoon met een wetsteentje slijpen. Maar ik weet niet hoe dat hameren gaat.

Antheman

Berichten: 11832
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: bij de plas

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-17 20:34

de rubbers voor t wecken kun je gewoon uitkoken en opnieuw gebruiken hoor.

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-17 20:37

Zowel een zeis slijpen als gebruiken is een hele kunst. Die ik overigens niet echt beheers.
Hen hier wel zeisen liggen en kan er enigszins mee omgaan. Ook heb ik nog zo'n hamer, compleet met een "aambeeld", een zware pin met platte kop waar je het blad op legt om te hameren. Er zit een oog in voor een dwarshout dat voorkomt dat je hem helemaal in de grond slaat.

countrygirl

Berichten: 1493
Geregistreerd: 20-10-05
Woonplaats: Portugal

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-17 21:05

Kuggur schreef:
Zowel een zeis slijpen als gebruiken is een hele kunst. Die ik overigens niet echt beheers.
Hen hier wel zeisen liggen en kan er enigszins mee omgaan. Ook heb ik nog zo'n hamer, compleet met een "aambeeld", een zware pin met platte kop waar je het blad op legt om te hameren. Er zit een oog in voor een dwarshout dat voorkomt dat je hem helemaal in de grond slaat.


Idd. een kunst. Heb het ook weleens geprobeerd, en de slag is niet zo'n probleem. Maar wél om zo'n zeis goed te kunnen 'haren', slijpen dus.. het is mij nooit goed gelukt.

miesnaom
Berichten: 822
Geregistreerd: 08-04-14

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-17 21:27

Ik heb niet het hele topic gelezen. Maar vind dit echt fantastisch! Verkopen jullie ook je groentje/fruit/vlees? Ik wil idd ook overstappen van plofvlees naar vlees wat een goed en gezond leven heeft gehad!

carola

Berichten: 8695
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-17 21:29

Ik heb geen weckpotten. Ik vind het nogal een investering om alles nieuw aan te schaffen, dus ik heb het alternatief opgelost met 'gewone' potten.
Vandaag heb ik snijbieten en snijbonen ingemaakt in 'gewone' lege appelmoes-potten met een lepeltje zout. De groente heb ik gekookt, potten gesteriliseerd, pot gevuld inclusief kokend groentenat tot de rand. Toen deksel erop en pot op de kop laten afkoelen. Ze zijn allemaal goed vacuüm getrokken dus ik ben benieuwd of dit goed gaat. Wat denken jullie? Stoofpeertjes heb ik in het verleden wel zo gedaan, dat ging altijd prima.
Morgen ga ik bramen-jam maken.

Wij werken wel met trekkers en shovels, maar we moeten ook wel ivm ons bedrijf. Dat is écht niet meer handmatig te doen. Vanmiddag en vanavond ben ik ook flink bezig geweest met de bosmaaier, ik zou er niet aan moeten denken om het met de zeis te moeten doen.

Kleding zelf maken is ook niets voor mij. Knap dat mensen dat ook doen hier. Wel zijn wij erg zuinig met onze kleding en kopen we weinig nieuws.

Antheman

Berichten: 11832
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: bij de plas

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-17 21:50

miesnaom schreef:
Ik heb niet het hele topic gelezen. Maar vind dit echt fantastisch! Verkopen jullie ook je groentje/fruit/vlees? Ik wil idd ook overstappen van plofvlees naar vlees wat een goed en gezond leven heeft gehad!

ja, ik wel. ik verkoop de eieren en courgette/pompoen ed aan de weg.

TheaD

Berichten: 608
Geregistreerd: 27-01-06
Woonplaats: Zweden

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-17 22:13

Bedankt Annemiek voor de link die je gaf, altijd interessant om te lezen. Wist niet dat het hooiruiters genoemd werden, weer wat geleerd.
Zeisen moet je inderdaad haren, dat kan met zo'n aambeeld en hamer maar ook kun je nu een 'Peeling jig' kopen, kijk maar eens op youtube, dit is een simpele methode om te haren die iedereen kan leren met weinig kans op fouten.

Ik ben altijd heel erg gefascineerd geweest in hoe was het leven een 100,150 jaar geleden en wat is nou een betere manier om er achter te komen dan het zelf te doen. Wij hebben dus ook geen moderne voorzieningen in ons huis, water halen we met emmers uit de put, we hebben geen koelkast en geen vriezer, geen wasmachine enz. Licht komt van olielampjes en kaarsen, koken gaat op een houtfornuis. Al de kleding die ik maak is van originele patronen van 1850-1870. Deze kleding leent zich goed voor het werk en is goed met de hand te wassen. Beter dan van die kunstvezel stoffen. Ik heb onlangs een sokkenbreimachine (eind 1800) gekregen dus sokken breien zal straks een stuk sneller gaan :)

Wij verkopen ook een deel van ons overschot uit de tuin en allerlei verschillende planten stekken. op dit moment zijn we helemaal zelfvoorzienend op brandhout en hooi. 90% op eigen eten, volgend jaar hoop ik eigen melk te hebben en misschien eigen graan te verbouwen.

Deoiridh
Berichten: 503
Geregistreerd: 22-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-17 22:15

Antheman schreef:
miesnaom schreef:
Ik heb niet het hele topic gelezen. Maar vind dit echt fantastisch! Verkopen jullie ook je groentje/fruit/vlees? Ik wil idd ook overstappen van plofvlees naar vlees wat een goed en gezond leven heeft gehad!

ja, ik wel. ik verkoop de eieren en courgette/pompoen ed aan de weg.


Mag ik vragen wat voor de producten vraagt? Courgettes heb ik ook geprobeerd maar wilde niet. Als ze gratis staan i.v.m. overvloed zijn ze wel zo weg/ ;) (maar ja, beter dan weggooien.)
Pompoenen zou ik wel willen proberen, maar weet niet of er genoeg mensen langskomen en hoe groot mijn oogst dit jaar gaat zijn. :)

Super leuk topic verder. Ik klets graag mee. Ik probeer een mini permacultuurtje op te bouwen, maar zelfvoorzienend is het echt nog lang niet. Neemt niet weg dat ik de tuin ook gewoon heerlijk vind om mooi te maken etc. :)

8nnemiek

Berichten: 43471
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-17 22:16

Carola, groentes als bonen moet je echt wecken om het veilig te maken, de meeste zelfs 60 tot 90 minuten. Met fruit gaat inmaken meestal wel goed, en tomaten ook vanwege het hoge zuurgehalte maar bij bonen kan gewoon inmaken gevaarlijk zijn. Zeker in jampotjes, omdat je er niet aan ziet of ze nog goed vacuüm zijn.

Antheman

Berichten: 11832
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: bij de plas

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-17 22:55

Deoiridh schreef:
Mag ik vragen wat voor de producten vraagt? Courgettes heb ik ook geprobeerd maar wilde niet. Als ze gratis staan i.v.m. overvloed zijn ze wel zo weg/ ;) (maar ja, beter dan weggooien.)
Pompoenen zou ik wel willen proberen, maar weet niet of er genoeg mensen langskomen en hoe groot mijn oogst dit jaar gaat zijn. :)

Super leuk topic verder. Ik klets graag mee. Ik probeer een mini permacultuurtje op te bouwen, maar zelfvoorzienend is het echt nog lang niet. Neemt niet weg dat ik de tuin ook gewoon heerlijk vind om mooi te maken etc. :)

Marktconforme prijzen. Ik woon in de randstad. Platteland gelden wellicht andere prijzen.

Elise_0o

Berichten: 1335
Geregistreerd: 26-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-17 08:33

miesnaom schreef:
Ik heb niet het hele topic gelezen. Maar vind dit echt fantastisch! Verkopen jullie ook je groentje/fruit/vlees? Ik wil idd ook overstappen van plofvlees naar vlees wat een goed en gezond leven heeft gehad!


Wij verkopen niets door. Heb veel mensen gehad die super veel interesse hadden en dan een heel verhaal vertelde over dierenwelzijn en smaak enz, maar als ze dan de prijs hoorden (onze onkosten) dan hoor je ineens niets meer van ze..

En onze prijs ligt net iets boven de kiloknallers, maar onder de bio prijs :')

palousa_boy

Berichten: 10427
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-17 09:59

Toch maar vandaag want gisteravond kwam het er niet meer van :+

Hier dus ook voor een deel zelfvoorzienend en verder proberen we zo klimaat neutraal mogelijk te leven, al valt dat tegenwoordig niet mee met alle plastic verpakkingen etc.

Voor een deel van ons eten hebben we een groentetuin, fruitboomgaard en kippen en konijnen lopen. Dit zal nog wel uitgebreid worden met een paar varkens en een paar koeien waarvan eventueel een deel verkocht kan worden.

Het slachten van de beesten doen we in principe gewoon zelf, waar het echt doodmaken de enige stap is waar ik mezelf altijd even overheen moet zetten. De konijnen krijgen dan nog even een aai over de bol :+ dat dan gevolgd word door een stuk hout, waarna ik de keel doorsnij.
De kippen is "gewoon" vangen en dan de kop eraf snijden.

Voedsel bewaren hangt er een beetje vanaf wat het is. Er gaat best veel de vriezer in maar drogen ook een deel en wecken ook best veel.
Zo gaat er bijvoorbeeld een deel van het fruit (kersen, frambozen etc) de vriezer in maar ook in de jam of appels diepe in dunne plakjes snijden en zo drogen als snack.

Tomaten maken we vaak gewoon een basis prutje van waar we dan soep of saus van maken.. Dat prutje gaat dan in weckpotten de "kelder" in (onze kelder is bovengronds gebouwd).

Courgettes gaan vaak in de soep en dan de vriezer in. Een deel eindigd echter ook gewoon als kippenvoer :+

Pompoenen maken we ook soep van, of verwerken we direct in een ovenschotel.

Aardappels die gaan in een grote krat met een paar kranten erover in de schuur en pakken we als we ze nodig hebben. Wat dan in het voorjaar over is gaat weer de grond in.

Verder hebben we nog aardpeer staan. Deze hebben we proberen te eten maar vinden het niet lekker :+ dus dat staat er alleen nog voor de bloemen.

Voor de bestuiving hebben we een bijenkast staan waar we tot nu toe niet echt geluk mee hebben omdat de bijen telkens dood gaan (maar dat zal deels wel liggen aan het gif dat gespoten word hier in de buurt).

In huis hebben we verwarming dat werkt met aardwarmte, we halen de warmte dus uit de grond ipv dat we bijvoorbeeld olie of gas verstoken.
Daarnaast hebben we nog houtkachels staan waarvan 1 een fornuis is die in principe gewoon de hele dag aan staat en ook echt gebruikt word voor koken. We hebben er wel een gasfornuis naast staan voor in de zomer of als we ff snel wat op willen warmen.

Zonnepanelen willen we wel maar vinden dat zonde van het dak dat nu nog bij het huis past. We vinden het dus meer afbreuk van het karakter van het huis.
We zijn aan het kijken voor een andere boerderij waar we een bedrijf zullen hebben, waar dan waarschijnlijk wel zonnepanelen op de daken van de schuren zullen komen om zo iig een deel van de stroom dat het bedrijf zal gebruiken zelf te kunnen "produceren".

Zo en dan ben ik weer even uitgetypt ;)

kwita

Berichten: 6543
Geregistreerd: 14-04-14

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-17 11:41

palousa,
Hoe weet je zo zeker dat het door vergif komt?Het kan ook van een ziekte komen als de bijen steeds in dezelfde niet-ontsmette kast gaan. Dit verhaal hoor ik vaker en is vaak helemaal geen vergif kwestie maar een ziekte!.

hier verkopen we de groenten die echt over zijn en dat doen alle buren ook , dus je moet niet te veel willen verdienen en met het bio ding dat interesseert de meesten niets ...dan gaan ze naar de buren!

8nnemiek

Berichten: 43471
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-17 11:45

Ik zag laatst dat iemand op de wei een stellage had gebouwd voor zonnepanelen, en daar onder een kippenhok had gebouwd. Ideaal, want dat hok blijft er lekker koel door. En je kan ze mooi uit het zicht zetten, in precies de goede hoek op het zuiden..

Kaka

Berichten: 4819
Geregistreerd: 17-10-06
Woonplaats: Camping 4, 2e straat rechts

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-17 11:48

We hebben ze hier op het dak van onze jaren 30 woning liggen. Vind het ook geen toonbeeld van schoonheid, gelukkig liggen ze niet aan de voorkant. Tja, het oog wil ook wat. Zodra we een nieuwe schuur bouwen verplaatsen we de panelen daarheen, de dakconstructie van de huidige schuur is daarvoor niet stevig genoeg.

Elisa2

Berichten: 37592
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-17 12:15

Ik lees ook graag mee, zou graag leven zoals sommige van jullie..geheel zelfvoorzienend. En wellicht komt het daar ooit nog van.

Voor nu heb ik sinds dit jaar een nieuw huurhuis en ben ik met een moestuintje begonnen. Zonnepanelen liggen hier ook op het dak.

Rundvlees haalde ik eerder bij een boer in de buurt die af en toe een van zijn biologische melkkoeien slachtte..maar die is er helaas mee gestopt dus ik zoek nog een betaalbaar alternatief in de buurt.

palousa_boy

Berichten: 10427
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-17 12:43

kwita schreef:
palousa,
Hoe weet je zo zeker dat het door vergif komt?Het kan ook van een ziekte komen als de bijen steeds in dezelfde niet-ontsmette kast gaan. Dit verhaal hoor ik vaker en is vaak helemaal geen vergif kwestie maar een ziekte!.

hier verkopen we de groenten die echt over zijn en dat doen alle buren ook , dus je moet niet te veel willen verdienen en met het bio ding dat interesseert de meesten niets ...dan gaan ze naar de buren!


Ik ontsmet de kast als hij leeg is en haal alle oude raten eruit dus denk niet dat het dan toevallig 3 jaar achter elkaar een ziekte in de kast heeft gezeten.

De laatste zijn opgevreten door Hornaars helaas, die hadden een nest gemaakt in de kast -O-

pmarena

Berichten: 48280
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-17 13:03

Was dat je wilde zwerm, hebben die alweer het loodje gelegd...? Dat is wel balen dat je daar dan weer voor niks mee aan het slepen bent geweest -O-

Hè hebben jullie toch een warmtepomp die de grond in gaat, ik dacht dat dat nog iets heel prijzigs was waar je nog over na moest denken?

Of is het er niet zo 1 die een heel eind de grond in gaat maar zo'n "light" versie? Daar zijn wij ook naar aan het kijken, zit nu subsidie op :)

Tinka

Berichten: 3806
Geregistreerd: 20-12-01
Woonplaats: Lacaune

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-17 13:09

Wij willen in de toekomst ook meer zelfvoorzienend gaan leven. Over een jaar of 5 hopen we naar ons Franse huis te emigreren. We hebben daar verwarming dmv. houtkachel, water uit eigen bron en zonnepanelen willen we ook wel, kunnen dan mooi op het dak van de schuur. En natuurlijk kippen en misschien nog andere beesten. Varkens lijkt me ook wel wat, alleen die mag je niet zelf slachten natuurlijk, dus waar laat je dat dan weer doen, denk niet dat ik met 1 varken bij de lokale slachterij kan aankomen. En een grote groententuin gaat er ook komen. Hebben we nu al geprobeerd, maar we zijn er maar een paar weken per jaar en dat wordt dan niets. Hier in Nederland wel een groentetuintje bij de paarden, staat helaas nu vol met onkruid, maar toch nog aardig wat oogst.

Moonfight

Berichten: 3682
Geregistreerd: 23-04-08
Woonplaats: Achterhoek

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-17 13:20

palousa_boy, hier wilde we ook geen zonnepanelen op onze oude woonboerderij. Daarom hebben we ze op de schuur liggen. Iets minder wat betreft ligging maar nog steeds prima :)

Bijen houden lijkt me ook zo gaaf. Maar daar zou ik eerst nog wel eens iets van een workshop of curcus voor willen volgen

Moonfight

Berichten: 3682
Geregistreerd: 23-04-08
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-17 13:22

Elise_0o schreef:
miesnaom schreef:
Ik heb niet het hele topic gelezen. Maar vind dit echt fantastisch! Verkopen jullie ook je groentje/fruit/vlees? Ik wil idd ook overstappen van plofvlees naar vlees wat een goed en gezond leven heeft gehad!


Wij verkopen niets door. Heb veel mensen gehad die super veel interesse hadden en dan een heel verhaal vertelde over dierenwelzijn en smaak enz, maar als ze dan de prijs hoorden (onze onkosten) dan hoor je ineens niets meer van ze..

En onze prijs ligt net iets boven de kiloknallers, maar onder de bio prijs :')

Wij verkopen vooral aan vrienden en familie. Die hebben meestal geen probleem met de prijs. Gok dat wij nog wel wat meer vragen Elise, want wij zitten wel richting de bio prijs, iets eronder nog.