Homesteading/zelfvoorzienend leven

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Century

Berichten: 5992
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-24 21:39

JudithO schreef:
Dat ligt eraan, is de ren ook onder de grond afgesloten? Anders graven ze er gewoon onderdoor namelijk.
Wij hebben nooit kuikens verloren aan ratten, overigens. Ook niet toen we er echt heel veel hadden.


Ze zouden er wel onder door kunnen graven.
Als ze voer willen jatten vind ik dat prima, zolang ze de kuikens zelf maar met rust laten. :)

Morgen gaat hier de machine aan. Dinsdag eieren gehaald (Bielefelder groot). Wel vergeten twee dagen te keren nu bij het wachten :( hopelijk gaat het wel goed.

Je boompjes klonken wel als een goede deal!

Hoe is het met de kip, Sannanasje?

Marcella

Berichten: 36777
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-24 22:10

Vandaag 2 zwarte bessen en 2 rode bessen gekregen. En nu veel te veel gedaan, maar ze zitten in de grond.

Ga denk ik mijn aalbessen tussen de fruitbomen weghalen, want die kippen vinden ze veel te leuk. En dan langs de rand voorlangs mijn moestuin gedeelte

Mizora

Berichten: 18111
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-24 15:38

Afbeelding

Ze zijn er! Alles is goed gegaan, het lijken 4 rode teefjes en een (klein) zwart reutje te zijn. 2 teefjes laten al slag in de vacht zien, de andere 3 pups zijn glad. De eerste was er in 5:00 en de laatste om 7:15

Ze heeft al 2x gegeten (eerst lukullus natvoer, net kvv), maar nog nauwelijks gedronken en wil nog niet gaan plassen. Komend uur weer proberen. Maar in het eerste geval moet ik het geheel nog eens verschonen, al verwacht ik dat ze zich uiteindelijk wel even losweekt (ze kan op 5m van de werpkist buiten plassen).

Marcella

Berichten: 36777
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-24 15:57

Gefeliciteerd.

juval

Berichten: 13224
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-24 15:59

ah wat mooi Mizora, gefeliciteerd!! lekker vlot gegaan ook. Genieten hoor. Veel succes met je mooie nest.

Century

Berichten: 5992
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-24 19:21

Gefeliciteerd! Moeder ziet er moe uit, maar een mooie vlotte bevalling!

Sannanasje

Berichten: 1574
Geregistreerd: 24-04-09
Woonplaats: Oosterhout NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-24 00:38

Aaah puppies! Altijd leuk <3


Century schreef:
Hoe is het met de kip, Sannanasje?


Zolang wij haar van de stok af halen en buiten zetten doet ze het goed en blijft ze buiten.
Dus fingers crossed dat mijn man dat niet vergeet in mijn vakantie :Y)

juval

Berichten: 13224
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-24 11:40

ik heb eindelijk een bod gehad op de 2 orpington hanen. Ik wil er van af, het hok leegmaken voor het voorjaar, dan kan ik er weer nieuwe kuikens (of iets anders) in doen. Hoop dat de koper op komt dagen. De hanen beginnen nogal vervelend te worden haha.

zelf slachten durf/doe ik niet.

Skyla
Berichten: 369
Geregistreerd: 22-08-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-24 20:47

Ik kom heel even binnen met een vraag.
Sinds een 2 jaar proberen wij ook zoveel mogelijk alles zelf te groeien en kweken. Op gebied van vlees momenteel enkel nog maar tijd voor kippen. Ik had de voorbije 2 jaar orpingtons maar ben er mee gestopt. Ik vind ze nog steeds prachtige en lieve kippen maar ze vielen dood neer nog voor ze groot genoeg waren om te slachten. Ik heb in al mijn jaren kippen nog nooit zo'n zwak ras geweten.
Dus nu is mijn vraag, welke rassen zijn er nog allemaal geschik als vleeskip? Ik zoek dus een sterk ras met toch wel wat gewicht/vlees.

Marcella

Berichten: 36777
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-24 21:06

Zelf fokken naar je eigen wensen.

Century

Berichten: 5992
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-24 21:10

Ik ben ook aan het zoeken, elk jaar doe ik een ander ras.
Orpingtons vallen hier niet allemaal dood neer, maar ze groeiden niet zo snel.
Ik heb Poule de Bresse gehad, die groeien hard en smaakten prima. Maar ik vond ze erg vervelend van karakter. Dus ik probeer van alles.

JudithO

Berichten: 7066
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-24 10:42

Ik vond de Bresses dan weer helemaal niet vervelend van karakter. Dat is mijn ervaring met de Marans, wat andere mensen weer ervaren als leuke dieren. Het is erg persoonlijk.

Mechelse koekoeks zijn ook prima voor vlees en waren bij ons ook altijd behoorlijk sterk.

Mizora

Berichten: 18111
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-24 10:58

Ik blijf met alles wat ik er meer over lees een groot fan van de Australorp Groot en hoop deze zomer ze eindelijk te kunnen nemen (mijn verblijven zijn ingesteld op krieltjes van 1kg, dus dat vereist enige verbouwing). 1 van de selectiecriteria waardoor ik op dit ras uitgekomen ben, was goede groei en vleesaanzet en toch ook goede eileggers. Over het algemeen worden ze weinig broeds.

Century

Berichten: 5992
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-24 11:04

Mijn Bresses waren erg luidruchtig en druk. Ik kan ook een 'slechte batch' hebben gehad :P Maar ik houd persoonlijk wat meer van rustige kippen :j
Ik heb nu geprobeerd:
Poule de Bresse: groeien snel, goed, maar niet te snel. Goede kwaliteit vlees.
Australorp: groeien te langzaam om op een mooi gewicht te zijn bij 18-20 weken. Ook de oudere hen was niet echt groot. Vlees prima en mals.
Orpington: Zelfde als Australorp.
Sussex: Zelfde als Australorp en Orpington, al groeiden ze iets sneller had ik het idee. Wat vetter vlees (lekker).

Dit jaar Bielefelders, die groeien me waarschijnlijk ook te langzaam maar ik wil graag wat hennen houden voor de eieren, dus we gaan het gewoon proberen.

Skyla
Berichten: 369
Geregistreerd: 22-08-17

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-24 00:38

Ja dat zelf kweken heb ik ook al aan gedacht, vooral omdat ik nog steeds de orpies zo graag zie en er hier vlakbij terug een prachtige haan te koop staat. Al wou ik de teveel aan hennen dan weer eerder verkopen en enkel de hanen slachten en daarvoor is een zuiver ras dan weer interessanter.

Mechelse koekoeks ook gehad, kleur is minder mijn ding, wel lieve dieren. Helaas bleken ze (gekocht als eitjes) echt erg inteelt geweest te zijn en mankeerde er ook vanalles aan. De meeste waren ook effen zwart wat naar het schijnt enkel voorkomt bij erge inteelt.

XxLiEsJuHhxX

Berichten: 6040
Geregistreerd: 17-01-06
Woonplaats: Vive la france

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-24 10:51

Ik ga zelf voor dezelfde reden ook eigenlijk enkel voor een raszuivere kippenras.

Hier zoals je weet de barnies. Ik ben wel tevreden over ze al probeer ik ze wat groter te kweken nu, dus voor dit jaar enkel de grootste hanen gehouden die een kg zwaarder waren dan van de haan die ik als invaller had dit jaar.
Ik ga dit jaar ook de hanen appart zetten en ander voer geven dan de rest (voer voor vleeskippen, om te zien of ze dan wat sneller op gewicht komen)
Het voordeel van de barnevelder vind ik de geslacht bepaling net na het uitkomen. Hierdoor kan ik de hen kuikens eigenlijk wel binnen 2 weken allemaal kwijt zijn en blijven enkel de haantjes over die ik dan meteen op hun vleeskippen dieet kan zetten. (ik ben heel erg benieuwd of dat wat verschil gaat laten zien)

JudithO

Berichten: 7066
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-24 10:58

Hier ook raszuiver om de verkoopreden inderdaad. Hier komt in principe alles te koop aan kuikens, en wat niet verkocht is gaat richting vriezer op 5-6 maanden leeftijd. Soms worden overblijvende hennen wel aangehouden ter vervanging.

Ik ga volgende maand Bresse kippen ophalen en een haan, dus we gaan weer focussen op de Poule de Bresse. Aangevuld met 2 Brahma hennen voor het broeden. Daar is de Bresse niet zo goed in, en ik heb geen mogelijkheid voor een broedmachine momenteel.

Door de idiote warme temperaturen is de tuin ook weer ontwaakt. Ik vond al 3 vergeten uien die rustig aan ronde 2 beginnen. Ook op de composthoop is er blijkbaar 1 terechtgekomen.
En ik zag al blad aan de jasmijn komen. Zo vroeg, half februari!

Skyla
Berichten: 369
Geregistreerd: 22-08-17

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-24 00:03

Hmm ja was ik eigenlijk alweer vergeten. Dat geslacht bepalen op kleur, dat is zoo handig. Vloek ik hier wel mee met mn zijdehoentjes. Ik moet eens opzoeken welke rassen dit allemaal hebben.
En dat vleeskippenvoer is ook wel een goed idee. Maar ik moet dan eerst ook echt zien voor een apart ren voor die hanen. Want nu lopen ze gewoon vrij rond. := Dat was mijn idee om ze het zwaarst te krijgen en gezondst kwa vlees.

Oh dat van die uien ken ik. Met mijn munt te snoeien vorige week ook 2 verloren uien gevonden van toen ik er daar eens wou zaaien maar er niets uit kwam, toch nog 2. :') Mooi laten zitten want ze stelden toch niet veel voor.

Century

Berichten: 5992
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-24 01:06

Bielefelders kan je ook gelijk zien als ze geboren worden wat voor geslacht ze zijn :j lijkt me best praktisch.

Merlen

Berichten: 1601
Geregistreerd: 24-03-13

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-24 13:48

Vraagje aan de mensen met een poule de bresse haan:kraait die van jullie ook zo ongelooflijk luid?
Ik weet nu al dat ik hem niet aan huis ga kunnen houden in het vooruitzicht naar de zomer wanneer de buren hun ramen weer gaan open laten.

Marcella

Berichten: 36777
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-24 14:18

Mijn marans haan die kraait ook veel. Lopen ook een hoop mensen over te klagen.

JudithO

Berichten: 7066
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-24 15:17

Haha, ja die Bresses maken een beste herrie. Mechelse Koekoeks ook, mocht je die overwegen.
Hier altijd buitenaf met kippen dus gelukkig geen last van zeurende buren.

Century

Berichten: 5992
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-24 15:48

Belangrijkste reden dat ik ze liever niet wil!

Merlen

Berichten: 1601
Geregistreerd: 24-03-13

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-24 16:33

Gelukkig kan ik deze toom nog aan de wei zetten.De kippenren staat al klaar,moet er nog draad en elektrische afrastering tegen de marters omheen plaatsen.Maar ik ben aan het wachten op beter weer.

XxLiEsJuHhxX

Berichten: 6040
Geregistreerd: 17-01-06
Woonplaats: Vive la france

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-24 16:45

Hier is het geluidsniveau echt per haan verschillend en merk ik niks aan gelijkheid per ras eigenlijk.

Mijn 1e barnevelder was super luid en kraaide erg veel,
De barnies daarna zijn minder luid volgens mij maar ik zie dat niet als een ras eigenschap.
De araucana's afgelopen jaar had ik 1 die echt extreem schel kraaide en een ander die heel zacht kraaide en nog 2 ertussenin.