Homesteading/zelfvoorzienend leven

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
juval

Berichten: 13210
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-24 13:47

Ik heb wel eens gehoord of gelezen dat de smaak verandert (minder wordt) naarmate de kippen/hanen ouder worden.. is dat zo?
Ik heb nu 2 Orpington hanen van ongeveer 9 maanden. Daar wil ik vanaf. Ik durf niet zelf te slachten, maar kan wel iemand vinden die dat voor me zou kunnen doen.

Prairy
Berichten: 9073
Geregistreerd: 28-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-24 15:06

juval schreef:
Ik heb wel eens gehoord of gelezen dat de smaak verandert (minder wordt) naarmate de kippen/hanen ouder worden.. is dat zo?
Ik heb nu 2 Orpington hanen van ongeveer 9 maanden. Daar wil ik vanaf. Ik durf niet zelf te slachten, maar kan wel iemand vinden die dat voor me zou kunnen doen.

Hoe vind je zo iemand? Ik hoopte dat mijn buurvrouw het zou willen doen maar die slacht zelf niet meer.

De poelier in het dorp doet het niet.

Marcella

Berichten: 36726
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-24 15:12

Rond 6 maanden is het vlees nog het lekkerste. Maar van 1 jaar eet ik ook zo nog. Ouder wordt soep of stoofpotje.

Had broedeieren op marktplaats gezet. Wordt ik gebeld ja kan ik de haan komen halen. _O-

Merlen

Berichten: 1596
Geregistreerd: 24-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-24 15:51

Prairy schreef:
juval schreef:
Ik heb wel eens gehoord of gelezen dat de smaak verandert (minder wordt) naarmate de kippen/hanen ouder worden.. is dat zo?
Ik heb nu 2 Orpington hanen van ongeveer 9 maanden. Daar wil ik vanaf. Ik durf niet zelf te slachten, maar kan wel iemand vinden die dat voor me zou kunnen doen.

Hoe vind je zo iemand? Ik hoopte dat mijn buurvrouw het zou willen doen maar die slacht zelf niet meer.

De poelier in het dorp doet het niet.


Via de zelfvoorzienend FB pagina?

juval

Berichten: 13210
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-24 16:13

mijn schoonzoon heeft als bijbaan kippen ruimen. Vreselijk werk natuurlijk, maar het verdient echt heel goed. Hij is daar dus inmiddels heel handig in.

roekes

Berichten: 755
Geregistreerd: 05-04-14
Woonplaats: Drenthe

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-24 19:23

Ik slacht ook zelf. Heb het ruim 20 jaar geleden geleerd van iemand die zelf mestkuikens hield en ze geslacht verkocht.

JudithO

Berichten: 7057
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-24 08:11

Wij slachten ook zelf. Ik vind het fijn om vlees te hebben van eigen kippen. Het doden is niet tof, logischerwijs en gaat ook nooit wennen. Maar het versnijden vind ik heel interessant, het vertelt heel veel over de gezondheid van je dieren.

XxLiEsJuHhxX

Berichten: 6038
Geregistreerd: 17-01-06
Woonplaats: Vive la france

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-24 09:17

Prairy, idd via de zelfvoorzienend facebook pagina zie ik die vraag vaker voorbij komen ook.

Judith, hier hetzelfde! Het doden vind ik echt niet leuk, maar mijn manier met de slacht trechter helpt mij er wel echt bij om het snel te doen. Zo gauw ze dood zijn vind ik het ook eigenlijk allemaal interessant om te zien hoe ze eraan toe waren.


Hier slacht ik ze zelf, de 1e 2 keer hikte ik er erg tegenop maar nu eigenlijk niet meer. Moet wel nog altijd eventjes een knop omzetten in mijn hoofd en het dan ook ineens doen, dus heb de opstelling klaar staan zeg maar.
Ik slacht ze tussen de 25 en 40 weken denk ik ongeveer. Om te slachten wanneer ze gaan kraaien is niet te doen want hier beginnen sommige met 6 weken al te kraaien en eigenlijk alles kraait wel voordat ze 16 weken zijn. Kwa smaak enz merk ik daar ook echt geen verschil bij.

Bresse, welke kleur eieren leggen zij? Ik zit erover te denken een paar hennen daarvan aan te gaan houden ook.

Prairy
Berichten: 9073
Geregistreerd: 28-12-03

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-24 09:54

Zo snel al kraaien? Jeetje. Groeien mijn Brahmas dan zo langzaam? Hier pas bij 9 maanden ofzo. Hij had ook wel eerder op wintersport kunnen gaan op zich. Maar dat hoofd/hart van mij he :')

Ik zal eens op die pagina gaan kijken.

Mizora

Berichten: 18098
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-24 09:59

Hier beginnen ze ook met kraaien vanaf 8-9 weken. Met 12-13 weken, uiterste slachtleeftijd voordat het risico op knokken te groot wordt is mijn ervaring bij de barnevelder kriel, heb je echt al ochtendorkest.

Mizora

Berichten: 18098
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-24 10:01

Hier worden overigens komende week pups geboren. Kleine sporthonden, dus behalve de aanwezigheid hier absoluut niet gerelateerd aan zelfvoorzienendheid, maar het is 1 van de redenen waarom het de afgelopen maanden hier stil ligt, samen met het slechte weer. Al hoop ik van het voorjaar wel weer kuikens uit te gaan broeden.

XxLiEsJuHhxX

Berichten: 6038
Geregistreerd: 17-01-06
Woonplaats: Vive la france

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-24 12:49

Ik vraag mij dan even af Mizora, heb je weinig plek? Ik heb hier tot een week voor kerst 16 hanen lopen (met 8 hennen) De hanen hadden een leeftijd tussen de 22 en 34 weken. Geen enkel probleem kwa vechten. In de ochtend soms even een klein conflict maar er is nooit een druppel bloed bij te pas gekomen. Ik had araucana, Barnevelder en olijflegger hanen rond lopen. van de 16 kraaide er toen op dat moment ik denk 10, vorige week de laatste geslacht en die kraaide toen ook allemaal ondertussen.

Wat leuk de puppy's <3 <3

Mizora

Berichten: 18098
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-24 13:01

Ze zitten bij mij inderdaad vrij krap ivm roofdierdichte verblijven. 0.5-1m2 per haan (die op 12 weken 0.6kg wegen grofweg). Maar ik wil ook de kleine schermutselingen niet. Ook het groepje tot 14 weken (iets met tijdgebrek) knokte niet tot bloedens toe, zeker niet. Maar de sfeer in het verblijf was gewoon niet goed genoeg meer, te vaak stress bij de dieren. Terwijl dat bij eenzelfde groep hennen met hetzelfde oppervlak helemaal niet is.

XxLiEsJuHhxX

Berichten: 6038
Geregistreerd: 17-01-06
Woonplaats: Vive la france

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-24 14:46

Ohh nee kwa ruimte snap ik het wel ja. Hier kunnen ze elkaar nog wel goed uit de weg gaan, al doen ze dat niet en scharrelen ze zij aan zij 1 min later weer rond alsof er niks aan de hand was (was er ook niet, gewoon rangorde bepalen ook)

lizy29

Berichten: 6240
Geregistreerd: 05-03-12
Woonplaats: Het land van du vin, du pain, du Boursin

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-24 15:18

Het nageslacht....ze heeft er 7 uitgebroed. Ze bleek op ruim 20 eieren te zitten toen ik haar wilde verplaatsen en deze 7 waren al uitgekomen. Nu zit ze veilig in de ren met haar kuikens. Hopelijk zijn ze verstandig en blijven ze in de buurt van de ganzen.


Afbeelding

Century

Berichten: 5970
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-24 19:46

Ik zag gisteren een beste rat lopen. Zijn die een beetje uit een ren met kippengaas te houden of moet ik alvast gaan vrezen voor mijn kuikens?

JudithO

Berichten: 7057
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 12:20

Dat ligt eraan, is de ren ook onder de grond afgesloten? Anders graven ze er gewoon onderdoor namelijk.
Wij hebben nooit kuikens verloren aan ratten, overigens. Ook niet toen we er echt heel veel hadden.

Hier gisteren per toeval in het tuincentrum een fantastische aankoop gedaan, 2 jonge appelbomen voor 26 euro totaal. Alle jonge bomen zonder pot (ingekuild, wordt verkocht als naakte wortels) waren 50% korting. Dus een Gala meegenomen en een Belle de Boskoop. Mooie halfstamboompjes die mogen dienen als schaduw voor de moestuin. In de toekomst gaan er nog meer bomen komen. Er lag nog 1 ander appelras, en verder nog peren en pruimen. Als we er af en toe wat kopen met dit soort acties blijven de kosten ook nog leuk.
Eerder had ik bij hetzelfde adres al 2 zwarte bessen meegenomen voor 2,50 per stuk. Echt prachtige struiken waar ik dit jaar al wel een goede oogst van verwacht.

Ik heb in de herfst stekken genomen van de rode bes die hier al stond, 8 stuks. Tot nu toe doen die het allemaal nog. Uiteindelijk zullen die ook rondom de moestuin gezet gaan worden. Als de zwarte bessen wat groter zijn ga ik ook daar stekken van nemen.

De aardbeien ga ik denk ik wat nieuwe van halen, ik ben nog niet echt overtuigd van de planten die hier staan. Ik zie er te weinig uitlopers aan komen. Ik ga sowieso de huidige planten verplaatsen en dan denk ik ook maar 6 planten erbij kopen en daarvan flink vermeerderen.
Laatst bijgewerkt door JudithO op 31-01-24 12:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Marcella

Berichten: 36726
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 12:22

Krijg binnenkort zwarte bessen en aalbessen. Moet nog even kijken waar neer zetten.

Prairy
Berichten: 9073
Geregistreerd: 28-12-03

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 12:32

Judith, zit er geen pépinière bij je in de buurt? Ik vind 13€ per boompje niet super goedkoop.

Zelf leren enten zou misschien ook een optie kunnen zijn? Het is echt niet zo moeilijk, op YT staan waarschijnlijk heel veel filmpjes. Ik wil je best wat enthout opsturen, bij AAtreeshop kun je bijv ook in kleine hoeveelheden onderstammen bestellen, die versturen ook binnen Europa.

Marcella

Berichten: 36726
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 12:35

Zo broedeieren verkopen is eigenlijk interessanter dan gewone verkoop.

Wil even kijken of het lukt om alle 5 de laatste hanen in een keer te slachten.

JudithO

Berichten: 7057
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 12:36

Prairy, nee helaas niet. Ik heb er wel 1 online gevonden met goede prijs-kwaliteit verhoudingen. Daarmee vergelijk ik altijd de prijzen als ik iets voorbij zie komen. Online zie ik ze niet onder de 24 euro en dan zijn het echt nog maar kleintjes. Die ik nu heb zijn al zo'n 2 meter hoog.

Enten willen we in de toekomst ook zeker aan gaan beginnen, we hebben momenteel alleen nog even niet de mogelijkheden om dat te doen. Omdat het leuk is, maar ook om kosten te drukken. Dank voor de tip though!

Sannanasje

Berichten: 1574
Geregistreerd: 24-04-09
Woonplaats: Oosterhout NB

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-24 09:22

Ik heb al een tijdje niks bijgedragen, maar lees nog wel steeds mee.

Maar nu heb ik een vraagje.
Ik heb 1 kip die al een paar weken niet zelfstandig buiten komt.
Ik dacht eerst ivm de sneeuw, het is altijd wel de eerste die binnen zit bij een drupje regen of wat dan ook.
Maar nu vond ik het te lang duren en heb ik haar zelf steeds buiten gezet afgelopen week.
Maar het lijkt wel alsof ze uit balans is. Ze komt gewoon niet zelf van de stok af en als ik haar buiten zet is heel de tijd haar koppie met aan een tikje scheef. Niet heel erg, maar net zo dat ik twijfel.
Ze eet en drinkt wel zodra ik haar buiten zet en blijft dan ook heel de dag buiten bij de rest.
Maar de volgende ochtend weer hetzelfde.
Kan dit goedkomen? Of kan ik ze beter naar gene zijde helpen?

Ik vlieg zondag voor 2,5e week naar Amerika en mijn man is in het donker al naar zijn werk, dus kan haar niet iedere dag buiten doen.
Als het zinvol is kan ik 1 van de buren wel vragen, maar wil haar ook niet onnodig laten lijden

Marcella

Berichten: 36726
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-24 09:59

Eerste waar ik aan denk is draainek.

Nou dat was min 5 hanen. Ben nu wel stijf en moet ze nog verder snijden voor de vriezer. Dat zal wel in etappes gaan doen. Ga de poten apart houden voor stoofpotje.

XxLiEsJuHhxX

Berichten: 6038
Geregistreerd: 17-01-06
Woonplaats: Vive la france

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-24 12:57

Laat jij ze niet eerst besterven?
Hier om mijn rug en nek wat te besparen doe ik ze doden, plukken of villen en maak ze schoon. Daarna 2 a 3 dagen de koelkast in en dan versnijd ik de gevilde en doe ik ze in vriezerzakjes.

Sannanasje, ik durf het niet te zeggen maar misschien is ze toch langzaam wat verzwakt? Ik zou in ieder geval eventjes een stoot vitamines door het water doen als ik jou was. Baad het niet, schaad het ook niet :)

Marcella

Berichten: 36726
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-24 13:04

Jawel liggen nog in de koelkast. Vries ze denk ik morgen pas in. Maar kippendijen uitbenen en normaal ook de poten, maar die vries ik apart bij elkaar in.

Invriezen is pas als alles schoon en droog in zakken zit.

Kan alleen niet te lang stil staan. Ga dan kapot van de pijn in mijn rug. Even afwassen is soms al drama.