Waarom vegetariër?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Tessake

Berichten: 4721
Geregistreerd: 18-02-03
Woonplaats: Stokkem (limburg, Belgie)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-04 20:29

Maya ik zou als ik jou was eens op vakantie komen bij mij Knipoog
je zult zien hoeveel afwisseling er is Haha! mijn eten is nog meer afwisselder dan het eten van mijn vleesetende moeder en broer
en als wij minder gaan verbruiken word er ook minder aangemaakt (gefokt)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-04 20:36

Logisch, maar wat als iedereen vegetariër is? Vinden jullie toch het doel? Omdat er werd gesteld dat iedereen eens goed moet gaan nadenken waarom die vlees eet. Wat moet je dan met al die dieren? En daarnaast ben ik opgevoed met vlees, vind het ook erg lekker, dus ik vind het niet nodig om zonder vlees te gaan eten. Vleesvervangers vallen er bij mij ook niet onder voedsel voor vegetariërs, heb ik nog een aparte mening over. Maar daar gaat het nu niet om Knipoog

Tessake

Berichten: 4721
Geregistreerd: 18-02-03
Woonplaats: Stokkem (limburg, Belgie)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-04 20:43

ik vind juist wel, er zijn alle stoffen in die wij nodig hebben zodat we geen tekorten oplopen enz. Ik denk als ik die niet zou eten elke dag wel wat pillen zou moeten slikken ofzo

Lenn

Berichten: 5331
Geregistreerd: 17-04-03
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-04 20:55

Maya schreef:
Vleesvervangers vallen er bij mij ook niet onder voedsel voor vegetariërs, heb ik nog een aparte mening over. Maar daar gaat het nu niet om Knipoog

Vertel eens! Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-04 21:00

Waarom vleesvervangers als je ook vlees kan eten? Waarom de vervangers gebruiken als je het origineel kan eten? Je lijf geeft aan dat je die stoffen nodig hebt, dus moet je voor een vervanger zorgen, dus waarom eet je dan geen vlees, terwijl je lijf het wel wilt? Het is blijkbaar erop ingesteld dat jij vlees eet.... Maar dit is de never-ending discussie, wat ook de reden is dat ik er niet op in wilde gaan.

Tessake

Berichten: 4721
Geregistreerd: 18-02-03
Woonplaats: Stokkem (limburg, Belgie)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-04 21:09

mijn lijf wil het niet Tong uitsteken
je hoeft geen vlees te eten je kan ook meer noten, sojaschuten, bonenen enz gaat eten. Maar geef mij dit alles toch maar verwerkt iets
veel fijner en gevarierder Lachen

Lenn

Berichten: 5331
Geregistreerd: 17-04-03
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-04 21:12

Ja mensen zijn vlees en groente eters, dus het lichaam is er inderdaad op ingesteld. Maar ik heb een eigenwijs hoofd dat door ethische overwegingen nepvlees boven echt vlees verkiest Haha!

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-04 21:14

Maya schreef:
Waarom vleesvervangers als je ook vlees kan eten? Waarom de vervangers gebruiken als je het origineel kan eten? Je lijf geeft aan dat je die stoffen nodig hebt, dus moet je voor een vervanger zorgen, dus waarom eet je dan geen vlees, terwijl je lijf het wel wilt? Het is blijkbaar erop ingesteld dat jij vlees eet.... Maar dit is de never-ending discussie, wat ook de reden is dat ik er niet op in wilde gaan.


Vlees eten op zich is ook niets mis mee Maar nogmaals het gaat mij dus wel om de manier waarop er met deze dieren om wordt gegaan. En nogmaals ik heb dit met eigen ogen gezien. Ik geloof best dat het er niet overal hetzelfde aan toe gaat, maar dit is wat ik gezien heb.
Klopt dat het in feite de schuld van de klant is, aangezien die voor heel weinig geld toch vlees wil hebben. Prima, dat andere mensen dit veroorzaken, ik werk er alleen niet aan mee.
Van mij hoeft dus ook echt niet iedereen vegetarisch te gaan eten. Ieder zijn vrije keus.....

Tindra
Berichten: 2226
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-04 21:24

Maya schreef:
Maar wat moet je dan met al die dieren aan? Wilde je dan enkel nog maar varkens en koeien voor de hobby gaan houden?



Die beesten kunnen toch beter níet leven, dan alleen maar leven om geslacht te worden..?!

Nu worden de meeste varkens alleen maar gefokt om geslacht te worden... en hoe leuk ik varkens ook vind... ik heb dan liever dat ze gewoon maar niet bestaan... i.p.v. alleen maar leven om opgegeten te worden.

Tessake

Berichten: 4721
Geregistreerd: 18-02-03
Woonplaats: Stokkem (limburg, Belgie)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-04 21:36

er zijn trouwens ook mensen die varkens, koeien enz gewoon fokken voor het ras enz
Ik droomde er altijd van om later een 2 (of meer Tong uitsteken) paardjes tehebben een koe, een varken, een ezel enz enz Haha!
zou toch ook leuke beestjes Knipoog
ja verklaar me maar voor gek Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-04 22:37

Tindra schreef:
Die beesten kunnen toch beter níet leven, dan alleen maar leven om geslacht te worden..?!

Straffe opmerking zeg Scheve mond Wat ik eruit opmaak, is dus dat jij wilt dat er geen dieren voor de slacht gefokt worden. Goed, wat wil je dan wel? Dat onze kleinkinderen alleen maar rundvee uit boeken kennen? Vanuit een dierentuin? Vind dit een heel vergaande opmerking, met hele erge gevolgen Scheve mond Vind het moeilijk het te geloven, dat je zo kan denken...

Tessake, dat herken ik wel Lachen We hebben ook een paar Blonde d'Aquitaines (oranje vleeskoeien uit Frankrijk) lopen, voor de hobby, we fokken er wat mee, en af en toe gaat er een in de diepvries als we er teveel krijgen Knipoog

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-04 22:39

Beesten mogen best leven om geslacht te worden (zegt deze vegetariër Knipoog) Maar zorg dan wel dat ze een goed leven hebben....

Sylvia

Berichten: 28818
Geregistreerd: 22-07-03
Woonplaats: Posterholt

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-04 23:43

Tindra schreef:
Die beesten kunnen toch beter níet leven, dan alleen maar leven om geslacht te worden..?!


Alsof een beest zich dat realiseerd...

Iedereen roept nu wel dat er geen vee meer gefokt moet worden voor de slacht, of dat ze dan op zijn minst een lekker leventje (wei ed) moeten hebben... Maar dan vraag ik me af wie er is opgegroeid met een boerderij! Wij fokten stieren voor de slacht, en koeien voor de melk. Daarnaast hadden we flink wat hectares land (paar hectare voor mijn paarden en de koeien, de rest voor akkers). Geloof maar niet dat wij het hoofd boven water konden houden... We hadden er een tankstation met winkel langs.

De buurman had slachtvarkens, na de varkenspest beperkte hij zich tot koeien. Mn voor het kalfsvlees. Ook hij haalde het niet, en heeft een camping op zijn land gezet.

De vleesindustrie is voor veel boeren het grootste deel van hun inkomen... Wij, en de buurman, hadden land voor de koeien en varkens, maar onze stieren kwamen vanaf +- 1 jaar niet meer buiten. Maar heel veel boeren hebben die optie niet, en ook het geld niet om er in te investeren. Je hebt vee te voeren, je hebt een boerderij en gezin te onderhouden...

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-04 23:49

Pervinco"]
[quote="Tindra schreef:
Die beesten kunnen toch beter níet leven, dan alleen maar leven om geslacht te worden..?!


Alsof een beest zich dat realiseerd...

Iedereen roept nu wel dat er geen vee meer gefokt moet worden voor de slacht, of dat ze dan op zijn minst een lekker leventje (wei ed) moeten hebben... Maar dan vraag ik me af wie er is opgegroeid met een boerderij! Wij fokten stieren voor de slacht, en koeien voor de melk. Daarnaast hadden we flink wat hectares land (paar hectare voor mijn paarden en de koeien, de rest voor akkers). Geloof maar niet dat wij het hoofd boven water konden houden... We hadden er een tankstation met winkel langs.

De buurman had slachtvarkens, na de varkenspest beperkte hij zich tot koeien. Mn voor het kalfsvlees. Ook hij haalde het niet, en heeft een camping op zijn land gezet.

De vleesindustrie is voor veel boeren het grootste deel van hun inkomen... Wij, en de buurman, hadden land voor de koeien en varkens, maar onze stieren kwamen vanaf +- 1 jaar niet meer buiten. Maar heel veel boeren hebben die optie niet, en ook het geld niet om er in te investeren. Je hebt vee te voeren, je hebt een boerderij en gezin te onderhouden...
[/quote]

Je kan het de boeren idd ook niet kwalijk nemen. Ook dit komt weer door de consument. Als de consument bereid zou zijn wat meer voor een stukje vlees te betalen als het beest een beter leven heeft, zou de boer per koe meer verdienen. Gevolg; het wordt voor de boer veel haalbaarder om de koeien wel op het land te zetten.....

Aramat

Berichten: 3169
Geregistreerd: 27-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-04 23:50

Maya"]
[quote="Tindra schreef:
Die beesten kunnen toch beter níet leven, dan alleen maar leven om geslacht te worden..?!

Straffe opmerking zeg Scheve mond Wat ik eruit opmaak, is dus dat jij wilt dat er geen dieren voor de slacht gefokt worden. Goed, wat wil je dan wel? Dat onze kleinkinderen alleen maar rundvee uit boeken kennen? Vanuit een dierentuin?
[/quote]

Ben t eigenlijk wel met Tindra eens! Tuurlijk is t zonde als die beesten niet meer bestaan, maar ik snap niet waarom t erg zou zijn als je kleinkinderen geen rundvee in t echt hebben gezien. Jij hebt toch ook geen dinosauriers in t echt gezien, is je leven daardoor minder?

Ik denk trouwens ook niet dat het ooit zover komt dat mensen helemaal geen vlees meer eten. Ik moest laatst op mn werk een onderzoek doen en daar zat de stelling in:
Ik wil dat vlees nog beter wordt gecontroleerd op schadelijke stoffen ookal betekent dat dat de dieren niet mogen scharrelen of in de wei mogen leven.
Zeker 90% was het hiermee eens.. Verbaasde me eigenlijk wel!

Joyce

Berichten: 6372
Geregistreerd: 02-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-04 10:03

Ik ben het echt totaal niet met je eens maya. Je roept van alles maar weet je wel waar je het precies over hebt? Heb jij het ooit met eigen ogen gezien?

Wat er in een varken omgaat? Nee ze denken niet zo als wij, maar waarom vertonen al die beesten steeds meer afwijkend gedrag? Omdat ze zich zoooo fijn voelen? NEE. En die beesten uit deze tijd hebben het echt niet fijn. Het is wel op vooruit gegaan met vroeger, maar alles behalve fijn.

Citaat:
Dus Joyce, jij vindt het niet nodig om vlees te eten? Okay, jouw mening. Maar wat moet je dan met al die dieren aan? Wilde je dan enkel nog maar varkens en koeien voor de hobby gaan houden? Hoe moeten dan die honderden boeren in hun bestaan voorzien? En wat moet je dan met die enorme hoeveelheid dieren, die er nu zijn? Dat vraag ik me dan af, en ben enkel nieuwsgierig hoor En dan, dan is iedereen vegetariër, moeten we dan enkel op groentes gaan leven? Ik weet wel dat er meer is, maar voor mij is vlees toch een behoorlijke afwisseling in het eten.


Wat je met al die dieren moet? Stoppen met fokken voor het vlees. Zo simpel. Dan is er geen teveel hoor. Ze kunnen zoals eerder gezegt worden, beter niet leven dan wel als ze toch voor het vlees zijn.
Hoe doe boeren zich moeten voorzien is niet mijn pakkie aan. IK wil geen vlees, MIJN keus. Er zijn wel meer beroepen die niet altijd zullen blijven bestaan.
De op merking enkel op groentjes gaan leven geeft al aan dat je niet weet waar je het over hebt. Denk jij nou echt dat ik enkel op groentjes leef en absoluut geen afwisseling? Ik eet misschien nog wel afwisselender dan de meeste vlees eters.
Bovendien is het niet mijn doel dat mensen stoppen met vlees eten. Ik wil het zelf niet eten. Ik voel me prettiger als ik het niet eet. Maar om de dieren, ja. En ik weet echt wel waar ik het over heb... (ooit zelf een kippenslachterij gezien? Ooit zelf andere slachterijen gezien? Gezien hoe beesten leven?, voor mij was dát gewoon genoeg)

En idd, beter geen rundvee voor de kleinkinderen, dan op deze manier rundvee..
Er zijn vast heel veel beesten die ik niet in het echt zie. Ook dieren uit deze tijd. En weet je, ik heb er niks van..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-04 14:04

Richtje"]
Je kan het de boeren idd ook niet kwalijk nemen. Ook dit komt weer door de consument. Als de consument bereid zou zijn wat meer voor een stukje vlees te betalen als het beest een beter leven heeft, zou de boer per koe meer verdienen. Gevolg; het wordt voor de boer veel haalbaarder om de koeien wel op het land te zetten.....
[/quote]
Daar ben ik het helemaal mee eens, maar de consument is niet bereid, dus dan moet je de boeren er ook niet op gaan aankijken. Dat zit mij niet lekker.

[quote="Joyce"]
Ik ben het echt totaal niet met je eens maya. Je roept van alles maar weet je wel waar je het precies over hebt? Heb jij het ooit met eigen ogen gezien?
[/quote]
Mag ik even weten waarom je een persoonlijke aanval moet gaan spelen? Kan je niet gewoon een discussie voeren, zonder mij te gaan beledigen? Pff Ik weet er genoeg van, ik kom uit een agrarisch gezin, ben gewend met de gang van zaken in een slachthuis. Ik weet hoe een varkenshouder, en een stierenslachter zijn beesten houdt. Voor mij goed genoeg, want, zoals Richtje al aanhaalde, zolang de consument niet bereid is om meer te gaan betalen, kunnen de beesten geen "betere" levensomstandigheden krijgen.

[quote="Joyce"]
Hoe doe boeren zich moeten voorzien is niet mijn pakkie aan. IK wil geen vlees, MIJN keus. Er zijn wel meer beroepen die niet altijd zullen blijven bestaan.
[/quote]
Wow! Jij vindt het dus niet nodig dat boeren blijven bestaan? Goh... hoe wou jij dan in je vegetarische eten voorzien? Zonder boeren heb je niks! En verder hou ik mijn mond, want jij en ik kunnen hierdoor absoluut niet door 1 deur.

[quote="Joyce"]
De op merking enkel op groentjes gaan leven geeft al aan dat je niet weet waar je het over hebt. Denk jij nou echt dat ik enkel op groentjes leef en absoluut geen afwisseling? Ik eet misschien nog wel afwisselender dan de meeste vlees eters.
[/quote]
Lezen, lezen, ik heb geen zin om mezelf te gaan herhalen Knipoog

[quote="Joyce schreef:
En idd, beter geen rundvee voor de kleinkinderen, dan op deze manier rundvee..
Er zijn vast heel veel beesten die ik niet in het echt zie. Ook dieren uit deze tijd. En weet je, ik heb er niks van..

Laatste opmerking begrijp ik niet Verward En de eerste, daar reageer ik met ongeloof op Scheve mond

rebati

Berichten: 4249
Geregistreerd: 18-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-04 14:14

Ben het zo ongeveer wel met Maya eens.
quote: Joyce schreef:
Hoe doe boeren zich moeten voorzien is niet mijn pakkie aan. IK wil geen vlees, MIJN keus. Er zijn wel meer beroepen die niet altijd zullen blijven bestaan.

Hier valt mijn mond ook van open.
Als er een goede toekomst was voor de boeren was ik het zeker ook geworden!
Het is echt het mooiste beroep wat er is.
Maar ik denk niet dat jij dat ook kan in zien Joyce.
De dieren betekenen veel voor een boer, meer dan dat de meeste denken.
Het is hun geld, en gaan er heus niet laks mee om!

Vinka
Berichten: 1177
Geregistreerd: 29-01-03
Woonplaats: Hattem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-04 14:15

Leuk is het hè om een sector de grond in te boren terwijl je er geen verstand van hebt. O, wat zijn het toch rotboeren en wat zijn ze toch slecht voor hun dieren...

Als jullie (degene die nu afkraken bedoel ik!!) thuis komen uit je werk ben je lekker vrij. Kun je heerlijk van je vrije avond genieten en lekker doen waar je zin in hebt. In het weekeinde werken? Tuurlijk niet je hebt er toch al wel 36 uur opzitten... Boos!

De mensen die hun brood moeten verdienen in de veehouderij staan ALTIJD klaar voor hun dieren. 24 uur per dag en OOK in het weekeinde. Vakanties zijn een zeldzaamheid want ze moeten er zijn voor hun dieren.
Hou toch eens op te oordelen over iets waar je geen bal verstand van hebt. Vegetarisch? Prima... maar kraak geen sector af waar je zelf niet uit komt en waar je dus alleen maar hebt "van horen vertellen".

Joyce

Berichten: 6372
Geregistreerd: 02-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-04 14:32

Ik weet dat boeren nodig zijn, en ik heb NIKS tegen boeren, ik trap die sector niet de grond in, maar ik hoef toch geen vlees te eten om hun te laten bestaan als ik dat niet wil (vlees)? Want zo kwam die opmerking wel over.. Ik bedoel gewoon dat als ik geen vlees wil eten, ik niet na ga denken over '' hoe moet het met de boeren '' . En in die zin bedoel ik dat dat niet mijn pakkie aan is.. Niet dat ze weg moeten of wat dan ook..

Sylvia

Berichten: 28818
Geregistreerd: 22-07-03
Woonplaats: Posterholt

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-04 18:02

Joyce, een boer zorgt voor heel wat meer dan alleen vlees. Groenten en vruchten komen van boeren af, het graan voor brood, de melk van de koeien, de eieren, een stukje natuuronderhoud en -behoud, enz enz. Hak bv wordt bevoorraad door boeren. Wat ik met mijn verhaal duidelijk probeerde te maken is dat de grootste inkomstenbron van boeren het vlees is. Op het moment dat iedereen maar geen vlees meer gaat eten/moet gaan eten, kunnen heel veel boeren het hoofd niet meer boven water houden. Weg vlees. Maar ook weg melk, weg eieren, weg groenten.

Zoals al eerder gezegt: boeren staan altijd klaar voor hun dieren, en willen enkel het beste. Dat jij weigerd om hokvlees te eten, fijn, maar geef daar niet de boeren de schuld van. Ik heb al eerder gezegt dat veel boeren de mogelijkheid om hun beesten te laten lopen niet eens hebben, maar dat betekend niet dat ze het niet zouden willen...

En ook ik weet waar ik over praat, ben ook in de agrarische sector opgegroeid en vaak genoeg met slachthuizen in aanmerking gekomen Lips are sealed.

Joyce

Berichten: 6372
Geregistreerd: 02-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-04 18:06

Ik weet dat boeren klaar staan voor hun dieren, mijn paard staat bij een koeien boer (melkkoetjes), die tevens mais, aardappelen en spruiten enzo heeft.. Ik snap ook best dat hun moeten bestaan, maar nogmaals, ik wil geen vlees eten en daarmee bedoel ik gewoon dat ik toch nu niet vlees hoef te gaan eten? Ze verdienen nog steeds als ik het niet eet. Ik voel me er prettiger bij als ik het niet eet. En dat was zoals ik bedoelde niet mijn pakkie aan. Niet dat iedereen het maar niet moet eten en dat hun maar moeten stikken..
Laatst bijgewerkt door Joyce op 30-01-04 18:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Aramat

Berichten: 3169
Geregistreerd: 27-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-04 18:09

Pervinco schreef:
Ik heb al eerder gezegt dat veel boeren de mogelijkheid om hun beesten te laten lopen niet eens hebben, maar dat betekend niet dat ze het niet zouden willen...


Als ik geen tijd had om mn paard vaak zn stal uit te halen zou ik geen paard hebben, ookal zou ik t nog zo graag willen.. Misschien beetje vage vergelijking maar willen is toch heel wat anders dan doen??

Het lijkt hier alsof mensen die geen vlees eten daar een goede rede voor moeten hebben, ieder bepaald dat toch voor zich!
Ik vraag toch ook niet aan jullie wat de rede is waarom je wel vlees eet en ga daarna oordelen of ik dat wel of niet een goede reden vind..

Sylvia

Berichten: 28818
Geregistreerd: 22-07-03
Woonplaats: Posterholt

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-04 18:20

Aramat"]
[quote="Pervinco schreef:
Ik heb al eerder gezegt dat veel boeren de mogelijkheid om hun beesten te laten lopen niet eens hebben, maar dat betekend niet dat ze het niet zouden willen...


Als ik geen tijd had om mn paard vaak zn stal uit te halen zou ik geen paard hebben, ookal zou ik t nog zo graag willen.. Misschien beetje vage vergelijking maar willen is toch heel wat anders dan doen??
[/quote]

Inderdaad een vage vergelijking. Jij hebt je paard niet voor je bestaan, een boer zijn vee wel. Een boer kan niet tig weilanden kopen, dat kost teveel geld, en hoe moet zijn gezin dan eten?

Je hoeft voor mij geen goede reden te hebben hoor, maar die opmerkingen over de boeren schieten me toch enigzins in het verkeerde keelgat... En dan bovendien dat de vleeseters wel redenen moeten aandragen voor het eten van vlees...

rebati

Berichten: 4249
Geregistreerd: 18-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-04 18:24

Idd die vergelijking klopt niet bepaald vind ik Amarat.
In nederland is het bijna nieteens mogelijk om zoveel weidland te kopen, omdat alles word volgebouwd.