Waarom vegetariër?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lenn

Berichten: 5331
Geregistreerd: 17-04-03
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-04 20:12

Aramat"]
[quote="Lenn"]
[quote="Feetje schreef:
Pfff, ik zie me hier toch wat langs komen Rolleyes

Ik eet gewoon vlees.
Ben ook niet van plan ermee te stoppen ofzo Lachen

Heb hier zo mijn principes over, maar ik houd ze maar voor me Lips are sealed


nee zeg dan! Lachen
[/quote]

haha volgens mij heb je zin in een discussie Tong uitsteken
[/quote]
Nee ben gewoon geïnteresseerd Knipoog *LOL*

capopjekop

Berichten: 30657
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-04 20:16

ik ben er tegen hoe die mensen met de dieren om gaan, ik was daarom vegetarier. mijn ouders wouden dat ik vlees at maar dat wou ik niet. nu hebben we een overeenkomst :biologisch vlees.

pmarena

Berichten: 48128
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-04 20:43

PienV :

"er zit geen haan bij om de eieren eetbaar te houden" is denk ik simpelweg bedoeld als : er kan geen haan om de kip , dus het zijn eieren puur om te eten , niet het risico dat er een kuiken uitkruipt.

Bij je eigen scharrel-kippen waar wel een haan tussenloopt is het minder prettig om ergens een nestje eieren te vinden .....
Onder het motto van : wat leggen ze de laatste dagen toch weinig eieren Verward ga je zoeken en vind je een stel ergens onder een struik ofzo Haha!

Tsja , je weet niet precies van wanneer die eieren zijn , en weggooien is ook zowat Scheve mond

Dus ga je ze openmaken om de verse , goede eieren te scheiden van de niet-eetbare eieren... in die laatste vind je dan vrij onprettige dingen kan ik zeggen uit ervaring....diverse stadia van kuiken-ontwikkeling kom je dan tegen Scheve mond

Als er geen haan bij had gezeten dan was dat al een stuk prettiger Lachen

Sylvia

Berichten: 28818
Geregistreerd: 22-07-03
Woonplaats: Posterholt

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-04 20:52

Desiree"]
[quote="Pervinco schreef:
Voor eieren moeten wel degelijk beesten dood... Als jij die eieren niet opeet waren er kuikentjes uit gekomen.

zijn de eitjes in jouw ovaria soms ook allemaal bevrucht dan?
[/quote]

Hoop het niet Haha!

Anywayz... Ik heb hierboven al uit proberen te leggen wat ik bedoelde. De kippenindustrie voor eieren ter consumptie houdt zeer doelbewust een haan weg. Op het moment dat er een haan bij de kippen komt, zal het grootste deel van de leg bevrucht raken. In een bevrucht ei zit helemaal niets meer dan in een onbevrucht ei (okay, een beetje hulp van de haan Knipoog). Eeeh... *denkt diep na* hetgeen jullie opeten, had met een haan - de natuurlijke weg dus - een mooi kuikentje kunnen worden.

Het weghouden van een haan bij de kippen is niet natuurlijk, maar die kippen zullen hem niet missen...

Aangezien ik de mening niet deel dat een dier weet wat hem overkomt als ie in gevangenschap leeft...

[edit] Pmarena heeft nog een goed voorbeeld aangedragen OK dan!

RodeoGirl

Berichten: 2934
Geregistreerd: 24-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-04 21:09

animals schreef:
Denk maar eens aan koeien als die eerst in de vrachtwagen moeten en de koeien werken niet mee dan krijgen ze een stroomschokje verschrikkelijk....


Wooooooow wat erg...En al die paarden die in een wei staan en er stroomdraad omheen hebben...Vreselijk he? Schijnheilig

Arabsrulezz
Berichten: 1248
Geregistreerd: 30-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-04 21:19

Zeker vreselijk RodeoGirl...
Vind het persoonlijk ook geen goeie vergelijking die je nu maakt.

Sylvia

Berichten: 28818
Geregistreerd: 22-07-03
Woonplaats: Posterholt

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-04 21:19

animals schreef:
Denk maar eens aan koeien als die eerst in de vrachtwagen moeten en de koeien werken niet mee dan krijgen ze een stroomschokje verschrikkelijk...en denk ook maar aan kippen hoe die het hebben!

Dat ik ga ook nooit van mijn leven vlees eten als ik het al op tafel zie staan dan vind ik het niet zo gezond maar oke...ieder heeft zijn of haar eigen mening over hoe je eet enzo...!
Scheve mond
[/i]
Sorry voor dit maar ik moest het even kwijt.


Nou ja, het moge inmiddels duidelijk zijn dat ik niet onder de indruk ben van die vrachtwagens Lachen

Vlees is overigens wel degelijk gezond, daarom zijn die vleesvervangers zo belangrijk als je stopt met vlees eten. Zonder dat vlees ben je voor bv ziektes veel ontvankelijker.

En sorry? Iedereen geeft zijn mening, dus waarom zou jij het niet mogen? Lachen

Sylvia

Berichten: 28818
Geregistreerd: 22-07-03
Woonplaats: Posterholt

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-04 21:21

Arabsrulezz schreef:
Zeker vreselijk RodeoGirl...
Vind het persoonlijk ook geen goeie vergelijking die je nu maakt.


Ik ook niet... En dat als vleeseter Knipoog

Er zit een groot verschil tussen een omheind stuk weiland, waar een dier in relatieve vrijheid kan leven, en het vooruit dwingen dmv stroomschokken. Als ik onze hond zo'n halsband aandoe waarmee ik een schokje toe kan dienen zit ook iedereen op de kast, dan zie ik niemand zeggen dat er paarden in een met stroom omheinde wei lopen...

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-04 21:39

Ook ik eet vegetarisch. Dit omdat ik tegen de manier ben waarop dieren worden gehouden. Dit kun je geen dierwaardig bestaan meer noemen, over het algemeen. Mensen die wel vlees eten, prima, jullie eigen keuze, maar kom niet met het argument "als ik het niet opeet, doet mijn buurman het wel". Dit slaat natuurlijk nergens op, denk je nou echt dat als jij vegetarisch gaat eten, je buurman opeens twee gehaktballen bij z'n aardappels eet ipv één?

Even een vraagje voor de vleeseters: Zouden jullie ook paard, hond en kat eten?

Tindra
Berichten: 2226
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-04 21:48

Richtje schreef:

Even een vraagje voor de vleeseters: Zouden jullie ook paard, hond en kat eten?



Ik wilde nét die vraag stellen....
Toevallig Haha!

Maar dat vraag ik me dus ook weleens af...

Lenn

Berichten: 5331
Geregistreerd: 17-04-03
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-04 23:47

Pervinco schreef:
Vlees is overigens wel degelijk gezond, daarom zijn die vleesvervangers zo belangrijk als je stopt met vlees eten. Zonder dat vlees ben je voor bv ziektes veel ontvankelijker.

Zitten daar echt zo'n belangrijke dingen in? Vandaar dat ik me zo bagger voel de laatste tijd, of zou dat niet Scheve mond ?

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-04 00:01

Ik eet ook paard.

animals
Berichten: 3343
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: 't Harde

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-04 10:44

RodeoGirl"]
[quote="animals schreef:
Denk maar eens aan koeien als die eerst in de vrachtwagen moeten en de koeien werken niet mee dan krijgen ze een stroomschokje verschrikkelijk....


Wooooooow wat erg...En al die paarden die in een wei staan en er stroomdraad omheen hebben...Vreselijk he? Schijnheilig
[/quote]

Ja maar je wil niet weten hoe het is niet dat het alleen een stroomdraadje om een weiland maar als je weet hoe het tekeer gaat dan is het niet leuk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-04 11:27

animals"]
[quote="RodeoGirl"][quote="animals schreef:
Denk maar eens aan koeien als die eerst in de vrachtwagen moeten en de koeien werken niet mee dan krijgen ze een stroomschokje verschrikkelijk....


Wooooooow wat erg...En al die paarden die in een wei staan en er stroomdraad omheen hebben...Vreselijk he? Schijnheilig
[/quote]

Dat is toch zeker wel iets anders ? We gaan nu appels met peren vergelijken, als er stroomdraad als omheining om een weide staat, raken paard het misschien 1 keer aan, en dan weten ze het. Als een koe een shock krijgt kiest hij daar niet zelf voor.

Overigens vind ik het ook belachelijk dat er mensen zijn die een halsband met stroom om hun hond der nek heen doen, vind het een walgelijk systeem Lips are sealed

animals
Berichten: 3343
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: 't Harde

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-04 11:29

ShannaY"]
[quote="animals"][quote="RodeoGirl"]
[quote="animals schreef:
Denk maar eens aan koeien als die eerst in de vrachtwagen moeten en de koeien werken niet mee dan krijgen ze een stroomschokje verschrikkelijk....


Wooooooow wat erg...En al die paarden die in een wei staan en er stroomdraad omheen hebben...Vreselijk he? Schijnheilig
[/quote]

Dat is toch zeker wel iets anders ? We gaan nu appels met peren vergelijken, als er stroomdraad als omheining om een weide staat, raken paard het misschien 1 keer aan, en dan weten ze het. Als een koe een shock krijgt kiest hij daar niet zelf voor.

Overigens vind ik het ook belachelijk dat er mensen zijn die een halsband met stroom om hun hond der nek heen doen, vind het een walgelijk systeem Lips are sealed
[/quote]

hehe...nu is toch nog iemand die me begrijpt!!!
Dat met zo´n halsband is ook walgelijk ja!!!
Ik ben het volkomen met je eens.

Aramat

Berichten: 3169
Geregistreerd: 27-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-04 12:38

Valt me op dat er hier toch wel veel vegetariërs zijn! Iedereen zegt wel altijd dat 1 meer of minder niet helpt.. maar als je iedereen bij elkaar op telt zorgt het er wel voor dat er minder dieren gegeten worden, dus ook minder dieren geslacht worden.. Toch?

Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-04 12:50

Vind ik ook aramat en alle beetjes helpen sowieso. Als er minder geslacht worden hoeven er ook minder gefokt te worden en in krappe stallen enzo opgesloten te worden.

Sylvia

Berichten: 28818
Geregistreerd: 22-07-03
Woonplaats: Posterholt

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-04 13:00

Tindra schreef:
Even een vraagje voor de vleeseters: Zouden jullie ook paard, hond en kat eten?


Paard niet, ik vind het gewoon niet lekker. Ik heb het wel eens gegeten hoor, zonder dat ik wist wat het was.

Ik zag iemand schrijven dat hond (of kat) hetzelfde schijnt te smaken als konijn, en aangezien ik konijn niet lekker vindt... Ik zou het zo wie zo opeten als het me voorgezet werd, als het lekker is, zal ik het een volgende keer echt niet laten staan. Er zullen nu wsn een hoop mensen boos worden... Lips are sealed Maar goed, we zitten hier niet in China e.o., het zal in het westen niet gebeuren dat iemand kat of hond te eten krijgt. Wat dat betreft vind ik de vergelijking met koeien ook niet van toepassing...

Sylvia

Berichten: 28818
Geregistreerd: 22-07-03
Woonplaats: Posterholt

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-04 13:02

Lenn"]
[quote="Pervinco"]Vlees is overigens wel degelijk gezond, daarom zijn die vleesvervangers zo belangrijk als je stopt met vlees eten. Zonder dat vlees ben je voor bv ziektes veel ontvankelijker.
[/quote]
Zitten daar echt zo'n belangrijke dingen in? Vandaar dat ik me zo bagger voel de laatste tijd, of zou dat niet Scheve mond ?
[/quote]

Daar zitten zeker belangrijke dingen in..:

[quote="www.vlees.nl schreef:
Voedingsstoffen in vlees
Vlees en vleeswaren bevatten waardevolle voedingsstoffen voor het menselijk lichaam.
Waar dienen de verschillende voedingsstoffen in vlees voor?

Vlees is een belangrijke bron van met name vitamine B1, B6, B12 en D.
Vitamine B1: speelt een rol bij de afbraak van koolhydraten en is nodig bij de overdracht van prikkels van zenuwen op de spieren.
Vitamine B6: speelt een rol bij de afbraak en opbouw van eiwitten en vetten en reguleert de werking van bepaalde hormonen.
Vitamine B12: speelt een rol bij de celdeling, is nodig bij de opbouw en instandhouding van zenuwcellen en helpt bepaalde vormen van bloedarmoede voorkomen. Daarnaast speelt vitamine B12 bij kinderen een rol in de ontwikkeling van de hersenen. De laatste tijd is er ook steeds meer aandacht voor het beschermende effect dat vitamine B12 samen met foliumzuur kan hebben op het ontstaan van hart- en vaatziekten. Deze vitamine komt alleen in dierlijke producten voor.
Vitamine D: zorgt voor een goede conditie van tanden, botten en skelet.

Mineralen: ijzer en zink
Mineralen zijn, net als vitamines, stoffen die een belangrijke rol spelen bij allerlei processen in ons lichaam. Belangrijke mineralen in vlees zijn onder andere ijzer en zink. IJzer: vormt een onmisbaar onderdeel van de rode bloedkleurstof in ons bloed (hemoglobine). Dit zorgt voor het transport van zuurstof van de longen naar alle lichaamscellen. Als er langdurig te weinig ijzer in de voeding voorkomt kan bloedarmoede ontstaan, met klachten als hoofdpijn, vermoeidheid en duizeligheid. Vlees is een belangrijke bron van ijzer. De hoeveelheid ijzer is echter niet alleen belangrijk, ook de vorm waarin het ijzer in het vlees voorkomt speelt een rol. Het is een vorm die gemakkelijk in ons lichaam kan worden opgenomen. IJzer komt ook voor in plantaardige producten. Voor ons lichaam is ijzer uit vlees echter een stuk gemakkelijker te gebruiken. Zink: net als ijzer is ook zink een belangrijk mineraal. Kinderen, tieners, zwangere vrouwen en ouderen hebben extra veel zink nodig. Deze bevolkingsgroepen lopen daardoor een groter risico op een tekort aan zink. Onderstaande bevolkingsgroepen hebben daadwerkelijk een te lage zinkinneming. Zink speelt een rol bij de celdeling en vernieuwing van weefsels en is op die manier bij kinderen ook nodig voor de hersenontwikkeling.

zinkinname
Jongens 13 - 19 jaar 5 % lager dan aanbevolen
Meisjes 13 - 16 jaar 20 % lager dan aanbevolen
Vrouwen 16 - 19 jaar 5 % lager dan aanbevolen
Vrouwen 19 - 22 jaar 10 % lager dan aanbevolen
Zwangere vrouwen 20 - 35 % lager dan aanbevolen


Zink heeft vele functies
Zink is een belangrijk mineraal dat betrokken is bij een groot aantal lichaamsfuncties:

Verhoogt de weerstand en verkleint zo kans op infecties.
Draagt bij aan goede wondgenezing en gezonde huid.
Is bij kinderen belangrijk voor de ontwikkeling van de hersenen.
Van belang voor goede reuk en smaak.
Helpt het lichaam bij het maken van vitamine A en beschermt zo tegen nachtblindheid.
Vlees is rijk aan zink
Vlees is een belangrijke bron van zink. Het bevat niet alleen veel zink, zink uit vlees wordt, net als ijzer, veel beter opgenomen uit dierlijke producten dan uit plantaardige producten. Vegetariërs lopen hierdoor een groter risico op een tekort aan zink.

Eiwitten
Eiwitten zijn belangrijk voor onder andere de opbouw van onze organen, botten, spieren en zenuwstelsel. Juist het kwalitatief hoogwaardig eiwit in vlees is daarvoor erg geschikt. Ons lichaam kan de eiwitten goed gebruiken.
Vetten
Vetten zijn stoffen die het lichaam energie leveren om te kunnen functioneren. Maar vetten zijn bijvoorbeeld ook nodig om onze lichaamstemperatuur op peil te houden. Het is duidelijk dat we vetten nodig hebben, maar met het oog op onze gezondheid is het belangrijk op de hoeveelheid te letten. Verzadigde en onverzadigde vetten Ook het soort vet is van belang. Er zijn verzadigde en onverzadigde vetten. Verzadigde vetten verhogen het cholesterolgehalte in het bloed. Onverzadigde vetten daarentegen blijken in staat dat cholesterolgehalte te verlagen. Voor veel vleessoorten geldt dat onverzadigde vetten meer dan de helft uitmaken van de totale hoeveelheid vet. Toch blijft minder vet eten het belangrijkste advies. In de praktijk betekent het dat de wat vettere vleessoorten regelmatig afgewisseld moeten worden met de magere soorten.
Cholesterol
Cholesterol is een vetachtige stof die het lichaam in kleine hoeveelheden goed kan gebruiken. Tot voor kort dachten onderzoekers dat cholesterol in de voeding een ongunstig effect had op het cholesterolgehalte in het bloed. Uit onderzoek is echter gebleken dat het effect van verzadigde vetten op het cholesterolgehalte in het bloed veel sterker is en dat het cholesterol in de voeding maar een geringe invloed heeft. Een voeding die niet meer dan 300 milligram cholesterol bevat is dan ook een goede voeding.
Koolhydraten
Koolhydraten is de verzamelnaam voor zetmeel en suikers. Ze spelen een belangrijke rol als energieleverancier. Energie die het lichaam nodig heeft om te kunnen functioneren. Vlees bevat maar kleine hoeveelheden koolhydraten. In verhouding bevat orgaanvlees wat meer koolhydraten, maar het gaat nog steeds om kleine hoeveelheden. Voor meer informatie: zie ook Voedingscentrum.

Lenn

Berichten: 5331
Geregistreerd: 17-04-03
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-04 13:10

hmm.. great Scheve mond

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-04 13:19

Pervinco schreef:
[
Anywayz... Ik heb hierboven al uit proberen te leggen wat ik bedoelde. De kippenindustrie voor eieren ter consumptie houdt zeer doelbewust een haan weg. Op het moment dat er een haan bij de kippen komt, zal het grootste deel van de leg bevrucht raken. In een bevrucht ei zit helemaal niets meer dan in een onbevrucht ei (okay, een beetje hulp van de haan Knipoog). Eeeh... *denkt diep na* hetgeen jullie opeten, had met een haan - de natuurlijke weg dus - een mooi kuikentje kunnen worden.

Het weghouden van een haan bij de kippen is niet natuurlijk, maar die kippen zullen hem niet missen...

Aangezien ik de mening niet deel dat een dier weet wat hem overkomt als ie in gevangenschap leeft...

[edit] Pmarena heeft nog een goed voorbeeld aangedragen OK dan!


Wat kan het schelen als er geen haan bij gehouden wordt? inderdaad, de kippen zullen hem niet missen. Kijk, als je het zo gaat doorvoeren, dan mogen hengsten ook niet meer geruind worden en moet er met elke merrie gefokt worden. Dit is praktisch onuitvoerbaar, vooral omdat de dieren zelf de dupe zullen worden.

Als ik dadelijk ruimte heb, ga ik zelf een paar kippen houden. En nee, niet in legbatterijen maar in een leuke ren waar ze wat ruimte hebben!

Aramat

Berichten: 3169
Geregistreerd: 27-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-04 13:23

Lenn schreef:
hmm.. great Scheve mond


haha toch maar weer vlees gaan eten Schijnheilig
Als je je echt zo slap enzo voelt dan willen vitamine en ijzer pillen ook wel s helpen! Tenminste bij mij helpt dat wel.. En vegetarisch "vlees" is ook lekker hoor!

Hevonen

Berichten: 5620
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-04 13:32

Richtje schreef:
denk je nou echt dat als jij vegetarisch gaat eten, je buurman opeens twee gehaktballen bij z'n aardappels eet ipv één?

Dat bedoel ik nu. Uit deze warrige discussie komt een ding glashelder naar boven: hoe meer (deeltijd) vegetariërs, hoe minder dieren er worden opgegeten.
Bij mijn zoon in de klas (heel normale middelbare school) is bijna de helft vegetariër.
Het scheelt!
Als de vleeseeters nu vaker overstappen op biologisch vlees krijgen steeds meer dieren een beter bestaan. Het is niet alleen fijner voor die dieren, het is ook gezonder en lekkerder (heb toevallig eens twee varkenslapjes naast elkaar geproefd, een gewoon en een biologisch, je weet niet hoeveel dat in smaak scheelt).

Lenn

Berichten: 5331
Geregistreerd: 17-04-03
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-04 13:36

Aramat"]
[quote="Lenn schreef:
hmm.. great Scheve mond


haha toch maar weer vlees gaan eten Schijnheilig
Als je je echt zo slap enzo voelt dan willen vitamine en ijzer pillen ook wel s helpen! Tenminste bij mij helpt dat wel.. En vegetarisch "vlees" is ook lekker hoor!
[/quote]
haha nee.. ik ga maar eens wat pillen zoeken Cool
Vegetarisch vlees vind ik zo raar, als ik geen vlees hoef, hoef ik ook niet iets wat erop lijkt waarvan die stomme smaak zelfs bij nagebootst is (toch?)

Vinka
Berichten: 1177
Geregistreerd: 29-01-03
Woonplaats: Hattem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-04 14:16

Citaat:
heb toevallig eens twee varkenslapjes naast elkaar geproefd, een gewoon en een biologisch, je weet niet hoeveel dat in smaak scheelt).


Dat noem ik nog eens een steekproef