Wie doet nog meer aan wildspotten?

Moderators: Muiz, Firelight, Maureen95, NadjaNadja, Essie73

 
 
Confession
Berichten: 1383
Geregistreerd: 19-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-17 15:41

Yes, wildspotten *\o/*

Als kind al fan van. Ik verplichtte mijn vader vroeger om samen met mij een bos op te zoeken als we op vakantie waren. Zo hebben we een keer uren rondgelopen door een bos in Frankrijk, opzoek naar dieren. Helaas niks tegengekomen. Paar jaar later gingen we op rondreis door Amerika en Canada en weer mijn vader gedwongen om door natuurgebieden te rijden. Van alles tegengekomen: beren, elanden (moose), zeeleeuwen in Californie, schildpadden (in Hawaii), vossen, wolven, coyotes, herten, een lynx (of boskat), and the list goes on. Uiteraard bij New York in de buurt ook wezen walvisspotten. Geweldig vind ik het altijd om wilde dieren tegen te komen.

Vind het ook altijd mooi om die wilde paarden te zien als je richting Zeeland (?) rijdt.

Hier in de randstad valt er niet veel te beleven qua wild, soms een vos, een uil of een vleermuis.

Mijn droom is om een keer een cruise te maken door de Galapagoseilanden of om op vakantie te gaan naar Madagaskar, puur voor de wildlife.


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-17 17:36

ikke schreef:
safina schreef:
@ikke Hij maakte serieus een duikvlucht naar onze aanspanning. Geen idee waarom. Broedtijd is volgens mij voorbij.

Nee, ik bedoel die Buizerd.

Maar wellicht zag hij jullie vanuit de lucht aan voor een lekker hapje maar kwam er al duikend achter dat ie zich in de maat vergiste?
Ik weet niet of ze aan een tweede broedsel doen in een seizoen, maar anders zou dat dus wel de reden kunnen zijn.

Ach so.... :')
Ik ben natuurlijk ook een lekker hapje :* Maar het kan natuurlijk ook zijn dat hij het op mn man voorzien had, die achterop de wagen stond. Of op onze pony, maar dan heeft hij zich wel heel erg in de maat vergist. :+

Anne_GTI

Berichten: 18195
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-17 18:01

Eekhoorns heb ik in de aanbieding.... Er zitten er een paar naast onze bak. Als ze weer eens ruzie hebben over de erfgrens is rijden niet te doen. Lijken net twee aapjes die achter elkaar aan zitten.

Een vos loopt regelmatig door de bak bij schemering. 2 hazen hebben een leger in de wei. In het donker komen de uilen te voorschijn en overdag zijn de buizerds de luchtmacht tegen de kraaien.

Een merel is regelmatig in de stal en mijn paard zit onder de zwaluwenpoep. In struiken broeden allerlei kleine vogels en een egel maakt het wild op het terrein compleet.

En als ik dan te paard de dam uit rijd ligt de hele Veluwe te wachten.

Thats_Me

Berichten: 10926
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: N-Limburg

Re: Wie doet nog meer aan wildspotten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-17 21:04

Wow, wow, wow, normaal ben ik een meelezer maar heb vandaag zo'n leuke ontmoeting gehad met twee dassen. Had deze nog nooit eerder gezien in het wild. Heb van das twee snel een foto kunnen maken voordat hij ook weer in het struikgewas verdween. Deze wou ik toch graag even met jullie delen.

Afbeelding

All good things are wild and free
Beautifull things don't ask for attention
The earth has music for those who listen

Femke_Tweety

Berichten: 11952
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Wie doet nog meer aan wildspotten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-17 21:07

Aaaah, wauw.

1 van de weinige Nederlandse zoogdiersoorten die nog op mijn wensenlijst staan!


(Ik ga binnenkort een avond posten met iemand bij een dassenburcht, dus dat zal uiteindelijk vast goed komen)


Super gaaf dat je die zo bent tegen gekomen!

Anoniem

Re: Wie doet nog meer aan wildspotten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-17 21:13

Wat gaaf, die dassen! Wil ik ook wel!

Goof

Berichten: 28607
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Re: Wie doet nog meer aan wildspotten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-17 21:14

Prachtig!

_AB_
Berichten: 3954
Geregistreerd: 08-10-03
Woonplaats: Groningen, samen met de pluizen <3

Re: Wie doet nog meer aan wildspotten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-17 22:58

Ik ga morgen m'n geluk weer eens beproeven :) Hoop op Edelherten ^^

<3

Macs

Berichten: 7615
Geregistreerd: 19-06-09

Re: Wie doet nog meer aan wildspotten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-07-17 01:12

Geweldig!!! Waar heb je die gezien?
Ik ga deze zomer nog een nachtje wildkamperen op de veluwe met een vriendin dus daar verheugen wij ons ook al op :D

Maks :+:

Captain

Berichten: 21335
Geregistreerd: 15-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-17 06:16

Wat een leuk topic!! Bijzondere dieren komen er langs, Nederlands is toch ook best wel mooi! <3

Ik ben niet echt een wildspotter (alleen een vliegtuigspotter) maar heb al best wel wat mogen zien:

- damherten
- andere herten
- vos
- ringslangen (bij de paarden)
- kerkuil
- andere uil
- bever (bij de paarden)
- ijsvogeltjes
- eekhoorns (hebben we hier in de volière, heel leuk! <3)
- dolfijnen/schildpadden/roggen in Egypte

Captain

Berichten: 21335
Geregistreerd: 15-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-17 06:30

Thats_Me schreef:
Wow, wow, wow, normaal ben ik een meelezer maar heb vandaag zo'n leuke ontmoeting gehad met twee dassen. Had deze nog nooit eerder gezien in het wild. Heb van das twee snel een foto kunnen maken voordat hij ook weer in het struikgewas verdween. Deze wou ik toch graag even met jullie delen.

[ [url=m/UwkMxt.jpg]Afbeelding[/url] ]


Wauw wat bijzonder!! <3

Fitzroy

Berichten: 25044
Geregistreerd: 11-01-01

Re: Wie doet nog meer aan wildspotten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-17 07:04

Wij hebben afwisselend 2 tot 3 edelherten in de achtertuin, dus hoef niet eens het terrein af om wild te spotten :')
Sterker nog, we hebben zelfs een paar draden gespannen om de moestuin te beschermen.
Verder wel een vos in de paardenbak, ook terwijl ik aan het rijden was. Zwijnen gelukkig aan de andere kant van het wildrooster.
Eekhoorntjes, een marter, een uil, ook allemaal op ons terrein.
Dus hoef niet veel moeite te doen, ze laten zichzelf zien. :+

Niets is zo eerlijk verdeeld als het verstand. Iedereen denkt er genoeg van te hebben.

Thats_Me

Berichten: 10926
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: N-Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-17 14:12

Macs schreef:
Geweldig!!! Waar heb je die gezien?
Ik ga deze zomer nog een nachtje wildkamperen op de veluwe met een vriendin dus daar verheugen wij ons ook al op :D


In het bos achter mijn huis. Was echt een verrassing. Ben vandaag ook nog helemaal blij met de waarneming.

Leuk!! Veel plezier.

All good things are wild and free
Beautifull things don't ask for attention
The earth has music for those who listen

EmptyWords

Berichten: 10487
Geregistreerd: 27-02-08
Woonplaats: Wehl

Re: Wie doet nog meer aan wildspotten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-17 14:28

Dassen zijn erg gaaf! Bij mij op stal.kan ik uilen en marters spotten. En in het bos natuurlijk ook zat.

Afbeelding
Afbeelding

Hond neem.ik vaak wel mee... die ruimt t wild veel eerder.waardoor ik meer zie

Beauty is as beauty does [o]

[MWS] paardrijden en overgewicht.

eclair98

Berichten: 11602
Geregistreerd: 24-09-11
Woonplaats: Overijssel en Drenthe

Re: Wie doet nog meer aan wildspotten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-17 14:32

Ik fietste laatst naar huis en er stond een ree in het weiland te kijken. Het was te ver weg voor een foto, maar wauw <3 Het zijn 'maar' reeën voor sommige mensen maar mij betoverd het nog steeds <3

Marije_jiplover

Berichten: 25240
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re: Wie doet nog meer aan wildspotten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-17 10:15

Ik ga er niet bewust op uit om wild te spotten, maar mijn pony's staan aan het bos van de Veluwrzoom en daar komen we geregeld van alles tegen.
Gisteren nog 2 families zwijn met meerdere volwassen dieren en een heleboel biggen.
Een familie zat op een groot grasveld een eind naast het pad.
Van de andere familie zag ik eerst een groep spelende biggen op het ruiterpad. Toen we dichterbij kwamen en de biggen onraad roken, zag ik pas de rest van de groep, ook meerdere volwassen dieren en nog veel meer biggen. Ritsel ritsel en alles was in mum van tijd onder de varens verdwenen.
Gaaf gezicht.

Ook een paar weken geleden een buizerd die vlak naast ons een jonge merel uit het nest stal als diner. Waren papa en mama merel het niet helemaal mee eens. Ik reed toevallig met hartslagmeter om, pony's hartslag schoot acuut de lucht in, wát een kabaal!

Reeën zien we hier ook vrij veel, edelherten soms ook wel, van het voorjaar zat er regelmatig een man met harem op hetzelfde veld als waar ik gisteren de zwijnen spotte.

En ook damherten heb ik wel eens een eind naast me gehad in galop, dat was ook wel gaaf.

Kwa klein wild herinner ik me zo even een vos, midden op de dag op het open veld tussen de koeien bij P de Lappendeken. Die vos was de koeien aan het uitdagen, was een grappig gezicht.

[IM] Mijn Gouwe Ouwe is niet meer...
Om vreugde te kunnen vermenigvuldigen, moet men haar delen
Je kunt de richting van de wind niet veranderen, wél de stand van de zeilen.

4EverHobbes

Berichten: 1817
Geregistreerd: 06-12-04
Woonplaats: In the land of far, far away

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-17 11:25

Oh wat een leuk topic :-)
Bij mij thuis valt heel veel te zien aan roofvogels. Het jeukt hier werkelijk van de buizerds, valkjes, sperwers en kiekendieven. Prachtig om te zien. Tot vorig jaar nestelde er een koppel ransuilen in onze voortuin, helaas zijn ze dit jaar niet meer teruggekomen.
Ik ga regelmatig met de honden op pad naar het bos vlak bij ons en daar tref ik vaak reeën en vossen. En gisteren stuitte ik op een boommarter <3 Op hele korte afstand klom hij een denneboom in. Zo gaaf! Dat maakt mijn dag weer goed!

De keren dat mijn vriend en ik samen naar Zweden zijn geweest, hebben we elanden gespot. We hoopten op beren, maar helaas. Dat staat dus nog op ons verlanglijstje!

Shoot me again, my soul is still dancing

_AB_
Berichten: 3954
Geregistreerd: 08-10-03
Woonplaats: Groningen, samen met de pluizen <3

Re: Wie doet nog meer aan wildspotten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-17 11:31

Een paar weken terug een steenmarter gespot! Fietste naar huis om 3 uur 's nachts en toen stak hij of zij het fietspad over :)

<3

Macs

Berichten: 7615
Geregistreerd: 19-06-09

Re: Wie doet nog meer aan wildspotten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-07-17 11:39

Gaaf. Boommarters zijn heel zeldzaam. Het verschil tussen een boommarter en steenmarter ook lastig te zien. Zeker als ze zo snel langs gaan. Steenmarters leven niet altijd bij woningen en boommarters niet altijd in het bos, en ze lijken ook nog op elkaar. :+

Maks :+:

_AB_
Berichten: 3954
Geregistreerd: 08-10-03
Woonplaats: Groningen, samen met de pluizen <3

Re: Wie doet nog meer aan wildspotten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-17 11:49

Hahaha, ja verschil is lastig te zien!
Ik heb waarschijnlijk 2x een boommarter gezien bij m'n ouders in een woonwijk. Hij klom bij de buurvrouw een boom in. De andere keer was ergens op de Veluwe. Steenmarters heb ik net iets vaker gezien :)
Mijn grote favoriet blijft denk ik nog wel de dassen die vlak bij huid lopen ^^

<3

4EverHobbes

Berichten: 1817
Geregistreerd: 06-12-04
Woonplaats: In the land of far, far away

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-17 12:34

Macs schreef:
Gaaf. Boommarters zijn heel zeldzaam. Het verschil tussen een boommarter en steenmarter ook lastig te zien. Zeker als ze zo snel langs gaan. Steenmarters leven niet altijd bij woningen en boommarters niet altijd in het bos, en ze lijken ook nog op elkaar. :+


Het was de derde keer dat ik er 1 zag :) Maar deze was op zo'n korte afstand, en ik stond 'm zo aan te gapen dat het niet in me opkwam om snel een foto te maken. Hij hing echt even stil tegen de stam aan, zo gaaf!
Het bos waar ik met de honden wandel staat bekend om de groeiende populatie boommarters :D

Shoot me again, my soul is still dancing

oomens

Berichten: 8812
Geregistreerd: 12-04-07
Woonplaats: 's-Gravenhage

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-17 13:51

Macs schreef:
Het verschil tussen een boommarter en steenmarter ook lastig te zien.

Als je oren, neus en vooral halsvlek goed kunt zien dan is dat prima te doen.

Schoentje, kerstmuts en [o]

elenaMM77

Berichten: 9548
Geregistreerd: 20-05-14
Woonplaats: Helmond

Re: Wie doet nog meer aan wildspotten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-17 14:20

semi wild.. ik kom de laatste tijd halsbandparkieten tegen buiten het stedelijk gebied..
wat vrij opmerkelijk is omdat halsbandparkieten niet vaak buiten steden aangetroffen worden... op 20 kilometer afstand ligt Eindhoven, maar ook daar is geen grote populatie voor zover ik weet.

Marije_jiplover

Berichten: 25240
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re: Wie doet nog meer aan wildspotten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-17 05:52

Gisteravond op de Zijpenberg hadden wij wel een bijzondere ontmoeting.
Jip wilde ineens even niet verder lopen en was gefocust op het struikgewas naast het pad voor ons. En toen kwam daar een boommarter het pad overgestoken! Ik herkende het diertje niet, het leek een beetje op een te grote, dikke eekhoorn met te weinig staart O:)
Maar mijn stalgenootje heeft bos- en natuurbeheer gestudeerd en die herkende het dier wel. Wel bijzonder om dat zo te zien.
Het hertje, de hele familie zwijn en de ree die we later nog spotten, waren ook weer super mooi, maar dat is inmiddels zo "gewoon", dat konden we van de boommarter niet zeggen!

[IM] Mijn Gouwe Ouwe is niet meer...
Om vreugde te kunnen vermenigvuldigen, moet men haar delen
Je kunt de richting van de wind niet veranderen, wél de stand van de zeilen.

_AB_
Berichten: 3954
Geregistreerd: 08-10-03
Woonplaats: Groningen, samen met de pluizen <3

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-17 07:36

Iemand nog leuke dingen gespot?
Hier weinig gezien de laatste tijd :(

<3


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: akishino, Bronsveen, Pluttersput en 45 bezoekers