Hoe moet dat nou? Op jezelf gaan

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

 
 
Fair
Berichten: 3555
Geregistreerd: 18-01-12

Hoe moet dat nou? Op jezelf gaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-06-17 19:55

Hi,


Ik plaats hier uit bijna wanhoop een topic. Ik heb al zoveel sites bezocht, overal bieden ze je het zelfde aan, bij de een moet je betalen voor inschrijven, bij de ander om te reageren. Welke is betrouwbaar? Wat is een redelijke prijs? Wat moet ik regelen wat betreft inschrijvingen? Kan het ook gewoon via Facebook? Hoeveel moet ik per jaar verdienen?

Al met al, ik zie door de bomen het bos niet meer en ik weet niet meer wat ik moet doen.

Mijn situatie: Ik ga na de vakantie studeren aan de HvA (Amsterdam). Ik woon zelf in Friesland, reizen is daardoor niet te doen. Graag wil ik op mijzelf en ik ben hier ook erg aan toe.

Ik heb al 3 jaar een vaste relatie, en hij gaat dit jaar ook beginnen aan een studie. Echter gaat hij in Utrecht studeren. Het liefst willen wij samen gaan wonen in een studio/appartement. Omdat Amsterdam naar Utrecht en andersom goed te reizen valt, willen wij het lieft in 1 van deze steden gaan wonen. We zitten evt ook te denken aan een dorp/stad er tussenin ivm de hoge kosten mocht je in de stad gaan wonen. (500,- voor 10m2 bijvoorbeeld :Y) ).

Echter, hoe begin je dit? Als student heb je geen vast inkomen. Echter hebben we wel een berekening gemaakt van onze kosten en inkomsten en het komt er op neer dat wij rond de 1200,- aan huur in de maand kunnen betalen. Echter, als ik dat eens een appartement langs zie komen staat er bijvoorbeeld bij dat je een jaar inkomen moet hebben van zoveel euro. Hier komen wij natuurlijk niet op. Als je dan op de link klikt om te reageren, moet je eerst weer 14,59 betalen om te mogen reageren. Ik weet niet in hoeverre dit soort dingen betrouwbaar zijn, dus ik reageer dan nooit.

Toen bekeken we inschrijf site's. kamernet etc. Hier moet je ook voor betalen. Op Facebook kan je direct reageren bij de mensen, maar hier komt vrijwel nooit reactie op en vaak gaat het hier om kamers van 10m2. (En bij zulke kamers is het bijna werken om er te mogen wonen, hospiteeravonden met 10 uitgenodigden. maandag samen eten, dinsdag op stap, deuren open houden voor elkaar etc..)

Mijn vraag is dus, is het als student mogelijk om een studio voor 2 personen of een klein appartement te huren? Waar moet je op letten? Wat voor dingen moet je regelen? Waar moet je je inschrijven? Waar hebben jullie goede ervaringen mee?

Mocht ik heel onrealistisch denken, wees dan ook niet bang om mij uit mijn droom te halen. :') Maar ik zoek en ik zoek en het lijkt haast onmogelijk om voor een stel een studio te vinden.


Relatie is zeer stabiel, daar hoef je je geen zorgen over te maken. Spullen voor uitzet etc zijn al geregeld. Alleen de woonruimte ontbreekt nog.
Alvast bedankt!


verootjoo
Berichten: 35639
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-17 19:57

Weet je zeker dat je berekening klopt? €1200 aan huur lijkt me voor twee studenten nogal veel?? Maar als het echt kan, zijn er huizen genoeg hoor :)
Je hebt ook nog te maken met GWL, gemeentelijke belastingen, water, zorgverzekering, andere verzekeringen, boodschappen etc.

[o]

antje_vip

Berichten: 10001
Geregistreerd: 25-06-10
Woonplaats: Groningen

Re: Hoe moet dat nou? Op jezelf gaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-17 19:58

Een lokale makelaar kan misschien iets voor jullie betekenen

Weet wat je doet, wanneer je een shet ontmoet :D

Ghostattack

Berichten: 11237
Geregistreerd: 06-09-10
Woonplaats: West Maas en Waal

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-17 19:59

Ik betaalde in Amsterdam-Zuid (Buitenveldert) 625 euro per maand voor 21m2 zelfstandige kamer, dus inclusief eigen badkamer en keuken. Dat was inclusief servicekosten.

Volgens mij zijn er ook veel kamers waar ze geen stelletjes in laten trekken, in ieder geval iets om ook even rekening mee te houden. Studentenwoningweb.nl misschien?

tengeltje11
Berichten: 7131
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-17 20:00

ik heb er geen idee van,maar is 1200 euro huur niet enorm veel om als student te huren?
er komen bij zelfstandig wonen nog een boel andere kosten bij naar meubels,inboedel,een hele hoop verzekeringen,.....
dan moet je toch al een serieus inkomen hebben om maandelijks 1200 euro te kunnen spenderen enkel aan huur?

als ik kijk in belgie huur je huisjes voor 500 euro,niet in de grootstad dan.

daarom schrik ik enorm van 1200 euro huur....
daar huur je hier bv een enorm grote villa voor.

Ilse_123

Berichten: 3767
Geregistreerd: 17-05-08
Woonplaats: Haaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-17 20:00

Is er in Utrecht niet een studentenhuisvesting bureau? Die hebben kamers en appartementen voor redelijke prijzen en snappen dat je geen jaarlijks inkomen hebt enzo. Moet je meestal wel voor inschrijven en voor betalen.

verootjoo
Berichten: 35639
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-17 20:02

tengeltje11 schreef:
ik heb er geen idee van,maar is 1200 euro huur niet enorm veel om als student te huren?
er komen bij zelfstandig wonen nog een boel andere kosten bij naar meubels,inboedel,een hele hoop verzekeringen,.....
dan moet je toch al een serieus inkomen hebben om maandelijks 1200 euro te kunnen spenderen enkel aan huur?

als ik kijk in belgie huur je huisjes voor 500 euro,niet in de grootstad dan.

daarom schrik ik enorm van 1200 euro huur....
daar huur je hier bv een enorm grote villa voor.


Jep, dan moet je minimaal een inkomen hebben van zo'n €3000 per maand, anders ga je het niet redden. Daarom vraag ik me ook af hoe studenten dat doen :+

Hier huur je er een rijwoning voor :j of een ruim appartement.

[o]

tengeltje11
Berichten: 7131
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: Hoe moet dat nou? Op jezelf gaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-17 20:05

wel idd....
ik denk dat veel koppels waarvan beiden voltijds werken,het zich niet kunnen permiteren om 1200 euro aan huur te spenderen...

Ilse_123

Berichten: 3767
Geregistreerd: 17-05-08
Woonplaats: Haaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-17 20:06


Fair
Berichten: 3555
Geregistreerd: 18-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-06-17 20:07

Het is enorm verschillend in de stad. Waar mijn ouders hier een heel huis + tuin hebben voor 450,-, heb ik in Amsterdam een kamer van 10m2. Dat is wel het grote verschil van in de grotere steden en wat van buitenaf.

Alvast dankjewel voor jullie tips. Als jullie evt namen hebben van Huisvestingsbureau's etc zou dat ook super fijn zijn! ik heb al een aantal keer naar makelaars gebeld, maar die sturen me weg met de mededeling dat ik maar een kamer moet zoeken. :o Ik snap erg goed dat ze een jong stel niet heel serieus nemen. Maar erg jammer, dat wel.

We kunnen natuurlijk niet bij elkaar in de portemonnee kijken. :) Maar minder is natuurlijk nooit erg. :)

F_Orumster

Berichten: 15320
Geregistreerd: 17-12-03
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-17 20:12

Fair schreef:
Het is enorm verschillend in de stad. Waar mijn ouders hier een heel huis + tuin hebben voor 450,-, heb ik in Amsterdam een kamer van 10m2. Dat is wel het grote verschil van in de grotere steden en wat van buitenaf.

Vergelijk je nu de maandelijkse hypotheekslasten met huur?

Fair
Berichten: 3555
Geregistreerd: 18-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-06-17 20:14

Nee. :)

Dankjewel Ilse! Ik zal gelijk kijken. :D
Laatst bijgewerkt door Fair op 22-06-17 20:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Kiki1995

Berichten: 1077
Geregistreerd: 14-01-15
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-17 20:14


Things never happen the same way twice, dear one.

F_Orumster

Berichten: 15320
Geregistreerd: 17-12-03
Woonplaats: Assen

Re: Hoe moet dat nou? Op jezelf gaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-17 20:16

Pararius
Of particulier huren?

Janneke2

Berichten: 22720
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-17 20:38

Ik zou idd zeggen: Breukelen of Abcoude. Eventueel Mijdrecht of Wilnis. Vergeet vooral Woerden niet...!
Je bent snel in Utrecht of Amsterdam.

Beide steden zijn berucht om de idioot hoge huizenprijzen.
Houd dat geld maar lekker zelf.

En afgezien van geld zijn er mogelijk ook nog vestigingsvoorwaarden (studeren alleen was in mijn tijd op de UvA niet genoeg: of urgentie of 2 jaar wachten).
Laatst bijgewerkt door Janneke2 op 22-06-17 20:48, in het totaal 2 keer bewerkt

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )

Mri

Berichten: 15304
Geregistreerd: 01-12-04

Re: Hoe moet dat nou? Op jezelf gaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-17 20:43


Ik zal het nooit zo durven zeggen,
Hardop denken op z'n meest, misschien heb ik het fout gedaan

De mooiste dingen komen uit een onverwachte hoek

Ir111

Berichten: 11942
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Re: Hoe moet dat nou? Op jezelf gaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-17 21:01


Zeg me, dat het niet zo is...
Mijn lieve Rhody; 6 maart 1998 - 17 juni 2010

24-09-2015 | De Kolonel - Welkom kerel! --- 12-11-2021 | Fritsje - Welkom vent!
[ITP] Een Zwitserse Kolonel in Nederland & [UK] [SCH] 'Plaats rust', glimlachte De Kolonel.

Queelens

Berichten: 8025
Geregistreerd: 07-10-07
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-17 10:18

Ir111 schreef:
Is kopen voor jullie geen optie (misschien wel gezien jullie budget voor huren)?

Zoiets bv: http://www.funda.nl/koop/utrecht/appart ... 2/#foto-26

Ligt vlak bij het station en je zit ook redelijk snel op de Uithof.


2 studenten en kopen. Dat gaat hem niet worden ;)
Daar gaat geen een bank een hypotheek aan geven kan ik je vertellen :P

@ts: ik kan je niet veel verder helpen met namen waar je terecht kunt. Wel een andere tip: ik woon zelf in Bussum. Dat ligt precies tussen amsterdam en utrecht in. Ik woon zelf dicht bij het station en elke kwartier gaat er een trein naar adam en/of utrecht waar je dan in 20-30 minuten bent. Dus misschien kun je in deze hoek zoeken. Het is geen goedkope omgeving hier, maar als jullie huurbudget écht klopt dan kan het.

Peri H.h. B+10, L1+12, L2+20, M1+28 M2+12! 5x 1e 5x 2e - pensioen
Il Bueno Charmeur x United - B+20

Want ZIJ, zij was de betere helft van mij

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-17 12:14

verootjoo schreef:
tengeltje11 schreef:
ik heb er geen idee van,maar is 1200 euro huur niet enorm veel om als student te huren?
er komen bij zelfstandig wonen nog een boel andere kosten bij naar meubels,inboedel,een hele hoop verzekeringen,.....
dan moet je toch al een serieus inkomen hebben om maandelijks 1200 euro te kunnen spenderen enkel aan huur?

als ik kijk in belgie huur je huisjes voor 500 euro,niet in de grootstad dan.

daarom schrik ik enorm van 1200 euro huur....
daar huur je hier bv een enorm grote villa voor.


Jep, dan moet je minimaal een inkomen hebben van zo'n €3000 per maand, anders ga je het niet redden. Daarom vraag ik me ook af hoe studenten dat doen :+

Hier huur je er een rijwoning voor :j of een ruim appartement.



Garantstelling :D Of via de woningbouw, maar dan sta je wel even ingeschreven voor je iets hebt (jaren, hier in ieder geval).

Destination
Berichten: 12744
Geregistreerd: 17-10-07
Woonplaats: Duitsland

Re: Hoe moet dat nou? Op jezelf gaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-17 12:30

Is het geen optie dat je ouders ook tekenen als ze een bepaalde inkomensgrens hebben? Dus dat als jullie het niet kunnen betalen, dat ze dan bij je ouders aankloppen. Kennissen van ons hebben dat ook gedaan.

Ir111

Berichten: 11942
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-17 12:57

Queelens schreef:
2 studenten en kopen. Dat gaat hem niet worden ;)
Daar gaat geen een bank een hypotheek aan geven kan ik je vertellen :P

Zonder inzage in de financiën kun je daar niets over zeggen, maar gezien het afwijkende budget (1200 huur voor een student is niet standaard) zijn er misschien wel mogelijkheden. Vandaar mij suggestie.

Zeg me, dat het niet zo is...
Mijn lieve Rhody; 6 maart 1998 - 17 juni 2010

24-09-2015 | De Kolonel - Welkom kerel! --- 12-11-2021 | Fritsje - Welkom vent!
[ITP] Een Zwitserse Kolonel in Nederland & [UK] [SCH] 'Plaats rust', glimlachte De Kolonel.

Hannanas
Berichten: 13007
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Re: Hoe moet dat nou? Op jezelf gaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-17 13:06

Ik zou iets gaan zoeken in de steden/dorpen tussen Utrecht en Amsterdam voor 600-800€ per maand. Niet meer! Dat gaat je echt de kop kosten ongeacht je budget. Zonde van je geld.

Niet banketstaaf maar poetsen.

Ygritte

Berichten: 726
Geregistreerd: 11-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-17 13:07

Ook in de "grote" stad kun je in een appartement wonen voor 700 of 800 euro per maand, ik denk dat dat realistischer is voor twee studenten.

Hoe dat te vinden? Particulier is het snelste, houd dan websites als pararius en ook nederwoon in de gaten. Daar zie ik veel leuke, redelijk ruime en niet al te dure appartementen op een centrale locatie (en dus dichtbij station en centrum). Sociale huur of huren via een corporatie is vaak met een lange wachtlijst (en verder buiten het centrum). Misschien kun je via een studenten-woningcorporatie in een kamer of appartment voor twee personen komen. En bovenaan zo'n wachtlijst komen lukt misschien door je verre woonplaats waardoor je urgentie krijgt, maar dat moet meestal wel in de stad waar je studeert.

Cabelona

Berichten: 1698
Geregistreerd: 29-10-08
Woonplaats: Vroomshoop

Re: Hoe moet dat nou? Op jezelf gaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-17 13:16

Waar je ook naar kan kijken zijn de containerwoningen (zo'n 5 jaar geleden stonden deze o.a. bij Amsterdam Amstel). Toen kostte ze zo'n 400 euro p.m. Maar ik weet niet of deze geschikt zijn voor twee personen.

Ook kun je kijken naar (sociale) huur in de steden/dorpen in die omgeving. Denk aan Breukelen. Goed te doen voor Amsterdam en voor Utrecht. Echter weet ik hiervoor de kosten en wachttijden niet.

Je kunt ook op uilenstede zoeken, deze hebben ook zelfstandige kamers die door 2 personen bewoond kunnen worden. Volgens mij moest je je daarvoor bij DUWO inschrijven. Je kreeg daar als je meer dan x kilometer van amsterdam af woonde voorrang.


Geld verdienen met het schrijven van artikelen: Klik hier

Liebeskind

Berichten: 2213
Geregistreerd: 06-10-16
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-17 13:18

Urgentie bestaat bijna niet hoor. Pakken wat je pakken kan en dan door kijken. Ik zou zelf altijd in de stad gaan wonen, zeker als student. Makkelijk en gezellig.

De cursus ‘Omgaan met teleurstellingen’ gaat wederom niet door.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amazonbot, Traiectum en 115 bezoekers