*Zucht* Financiele Malaise

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
MargaV

Berichten: 1317
Geregistreerd: 31-10-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-04 13:24

Chantalle schreef:
Ben ik weer....
Damn... Ik vrees dat ik 't inderdaad maar beter op kan biechten... Slik...


Zo snel mogelijk. Hoe langer je het uitstelt, hoe moeilijker het wordt. Liefst vanavond nog. Dan gaan we morgen allemaal voor je juichen, want dit komt echt wel goed.

Je vriend zal misschien best teleurgesteld zijn, maar als hij hoort hoe moeilijk jij het ermee hebt, dan denk ik dat hij alleen maar blij is dat je hem in vertrouwen hebt durven nemen. Als je een toekomst wil hebben met deze man, dan moet je nu eerlijk worden.

Chantalle
Berichten: 14
Geregistreerd: 23-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-04 13:25

Hey Pipo,

als ik 800 euro had, zou ik het ook meteen doen!!

Ik ben geen uitgever: mijn laatste nieuwe kleding was een spijkerbroek van 45 euro afgelopen zomer, nadat er in m'n oude een gat was gesleten. Mijn schoenen die ik op dit moment draag zijn een cadeautje voor m'n verjaardag...
Ik zou m'n paard graag verwennen, maar ga bewust niet naar de ruitersportzaak...
Ik heb geen gat in m'n hand, maar heb wel altijd tekort...?!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-04 13:26

Wil je eigen bank die lening niet overnemen van de postbank?
Ben je gelijk je negatieve codering (of werkt dat niet zo Verward )

Waarom laat je je vriend dit topic niet lezen?
Hoef je het niet direct zelf te vertellen.

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-04 13:27

Ik vind het idee van Lielle wel erg goed om als je het écht niet durft te vertellen hem dit topic te laten lezen (en er wel bij blijven).
Om die 800 kan hij nooit bij je weggaan, of er moet wel iets heel erg mis zijn......
Dus waar ben je bang voor Knipoog
Heel veel sterkte. En vertel het 'm nou maar, dat geeft jezelf ook een veel rustiger gevoel!
Er zullen best wat tranen zijn, maar ook veel van opluchting denk ik.
Nogmaals, sterkte
*edit tipevaut*
Laatst bijgewerkt door Sjimmy op 23-01-04 13:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-04 13:31

800 euro is niet een bedrag wat niet te overbruggen is. Ik zat eigenlijk meer te denken aan een bedrag van 25.000 euro. HEt valt nog te doen.

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-04 13:32

meid, 800 euro, dat valt toch mee! Ik dacht dat je het over duizenden euro's had. Print dit uit, haal een fles wijn, ga op de bank zitten en geef het hem. Even door die zure appel heen bijten. En als hij weg zou gaan over zo'n bedrag, is hij je niet waard. Maar je moet nu wel iets gaan doen, zeker gezien die afschriften!

Sylvia

Berichten: 28818
Geregistreerd: 22-07-03
Woonplaats: Posterholt

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-04 13:42

Ik stond eerlijk gezegt een beetje met m'n oren te flapperen toen je zei dat het om 800 euro ging...

Maar goed, ik kan me je situatie verdomd goed voorstellen. Mijn vriend is precies als de jouwe. Hij spaart (niet veel, maar hij heeft een appeltje voor de dorst), geeft uit wat ie heeft, loopt altijd te katten op mensen die te weinig verdienen/te veel uitgeven.

Ik heb tijdens mijn studie bij de Kijkshop gewerkt, en daar is een hele hoop gebeurd. Ik had mijn auto nodig om er te komen, ik zou ook reiskostenvergoeding krijgen. Niet dus. Ik heb toen zoveel geld in mijn vervoer gestoken dat ik, ook vanwege het feit dat ik geen geld had voor andere dingen, op een gegeven moment 1500 euro schuld had. En vertel dat dan maar eens...

Ik stond aardig te kijken van zijn reactie. Ipv me de wind van voren te geven heeft hij geholpen me van mijn schulden af te helpen... We hebben samen mijn financien bekeken, en gekeken wat achterwege kon blijven (vrij weinig). Maar we hebben het gehaald OK dan!

Ik moet eerlijk bekennen dat ik momenteel weer rood sta, maar daar weet mijn vriend vanaf. Wederom door mijn auto (ook een Corsa), allemaal vreemde problemen.

Maar zoals al gezegt: vertel het hem, er valt een grote last van je af...

JoT

Berichten: 4010
Geregistreerd: 22-04-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-04 13:42

Zoals de rest al zei, vertellen. Als je het niet verteld zal het je altijd blijven achtervolgen, ook als je de schuld hebt afbetaald. Want je zal altijd zien dat hij er toch achterkomt en dan barst de hel pas echt goed los.

Als je denkt dicht te klappen of in huilen uit te zullen barsten als je het hem verteld, misschien is het dan een goed idee om je hele verhaal op te schrijven zodat hij het kan lezen. Geef het hem dan wel in handen en blijf erbij als hij het leest.

Schaam je er niet voor, dit is een erfenis waar je gewoon vanaf moet. Ik maak uit je verhaal op dat je daar ook echt wel moeite voor doet, je komt niet over als iemand die elke dag bij TellSell aan de lijn hangt en regelmatig de winkelstraat leegkoopt. Dat spreekt al voor je vind ik.

Wat je ook gaat doen, sterkte. Ik hoop dat jij en je vriend er samen uitkomen en dat jullie straks een leuk huisje kunnen kopen met z'n tweeën.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-04 13:59

Pervinco schreef:
Ik stond eerlijk gezegt een beetje met m'n oren te flapperen toen je zei dat het om 800 euro ging...


Nou ik ook!
Zeker aangezien het maar om zo'n laag bedrag gaat, zou ik het zeker vertellen. 800 euro... ik dacht dat het om duizenden euro's ging! Als hij zo goed kan sparen, stelt hij mss wel voor om het in 1x af te lossen, dan hoef je tenminste ook geen rente meer te betalen en kun je het eventueel in termijnen aan hem terugbetalen.

Manon 2

Berichten: 2783
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-04 14:04

Joh meid, 800 euro!

Die leugens zijn 10 x erger dan 800 euro.

Vertel het gewoon en kom er samen uit. Je kan echt wel een huis kopen als je al een lening hebt van 800 euro hoor, vraag maar even goed na bij de BKR. Alleen als je geregistreerd staat als wanbetaler, kun je niet lenen en dat maakt dan niet eens uit of je die 800 euro wel of niet aflost.

Gewoon vertellen en samen oplossen! Zeg dat je bereid bent om te gaan fietsen naar je werk en je auto te verkopen, dan toon je meteen inzet om het op te lossen.

Succes!

Sylvia

Berichten: 28818
Geregistreerd: 22-07-03
Woonplaats: Posterholt

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-04 14:08

Manon 2 schreef:
Die leugens zijn 10 x erger dan 800 euro.


Inderdaad. Dat was toen ook het enige waar mijn vriend echt kwaad over was... Dat ik tegen hem gelogen had.

Chantalle, als je er behoefte aan hebt mag je me een pb sturen...

dimmelim

Berichten: 2777
Geregistreerd: 21-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-04 14:19

Kop op meid, hier moet je wel uit kunnen komen:
Wees eerlijk tegen je vriend, het zal je echt opluchten.

Bel met BKR over hoe je geregistreerd staat. Als je altijd netjes hebt afgelost is dat niet negatief en ook wanneer je een periode niet netjes hebt afgelost, vervalt je negatieve aantekening weer na een aantal jaar.

Bel met je bank over een aflossingsmogelijkheid. Ik heb in een soortgelijke situatie gezeten toen ik 18 was en ik niet kon rondkomen van 800 gulden in de maand (min huur, gas en licht en collegegeld bleef er nagenoeg niets van over) Ik kwam steeds roder te staan en heb toen (echt heel slim ) bedacht dat ik maar beter een tweede rekening kon openen zodat ik daar weer rood op kon staan.

Die eerste kon ik niet aanzuiveren (stond 1000 gulden rood) Paniek, kop in het zand en ellende toen de bank met harde maatregelen kwam dreigen. Toen toch maar de bank gebeld en een afbetalingsregeling gekregen (ze waren eigenlijk heel vriendelijk) Een jaar lang 100 gulden per maand afbetaald en toen eindelijk schuldvrij.
Laatst bijgewerkt door dimmelim op 23-01-04 14:43, in het totaal 1 keer bewerkt

holly
Berichten: 8840
Geregistreerd: 26-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-04 14:29

Gewoon opbiechten, je gaat er niet dood van. Als hij van je houd dan komen jullie er wel uit!

Je zal vaker naar de lidl en de aldi moeten en alles wat je nu gewoon uit de rekken plukt wat meer met elkaar moeten vergelijken. Efkes prijzen snuffelen. Je gaat er niet anders van eten, maar wel bewuster van winkelen.
Ik durf haast met zekerheid te zeggen dat jullie met zijn 2 meer verdienen als wij met zijn 2. Ik kom ook heel goed rond, kan mijn rekeningen goed betalen en houd nog over ook.

Heel brutaal misschien maar wat geef jij uit wekelijks aan de boodschappen?

Chantalle
Berichten: 14
Geregistreerd: 23-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-04 14:59

Ik durf als Chantalle best eerlijk te zijn Knipoog

We hebben samen 2700 euro netto pm. We verdienen allebei 1350 euro... We rijden allebei een leuke auto, hebben een aardig huisje (huur 366 euro), komt natuurlijk gas, water en licht, telefoon, verzekeringen etc. bij. Mijn paard kost me iets meer dan 200 euro pm aan stalgeld, komt natuurlijk smid, enting, wormenkuur, etc bij... Per week zijn we (incl. roken en voer voor de dieren -honden en katten en paard-) tegen de 100 euro kwijt...

Die leugens zijn idd. het ergst, dat ben ik helemaal met jullie eens. Het opbiechten van die lening en de (negatieve dus) BKR codering heb ik steeds voor me uitgeschoven sinds we bij elkaar zijn... En nu heb ik er dus daadwerkelijk een verhaal omheen verzonnen, dus wordt het nog moeilijker om alles op te biechten...

Ik ben al eens naar de bank gegaan, om te kijken of ik een lening kon krijgen om die andere af te lossen. Vooral die codering zit me dwars. maar juist door die codering kon mijn eigen bank me niet helpen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-04 15:02

Chantalle schreef:
Ik durf als Chantalle best eerlijk te zijn Knipoog

We hebben samen 2700 euro netto pm. We verdienen allebei 1350 euro... We rijden allebei een leuke auto, hebben een aardig huisje (huur 366 euro), komt natuurlijk gas, water en licht, telefoon, verzekeringen etc. bij. Mijn paard kost me iets meer dan 200 euro pm aan stalgeld, komt natuurlijk smid, enting, wormenkuur, etc bij... Per week zijn we (incl. roken en voer voor de dieren -honden en katten en paard-) tegen de 100 euro kwijt...

Die leugens zijn idd. het ergst, dat ben ik helemaal met jullie eens. Het opbiechten van die lening en de (negatieve dus) BKR codering heb ik steeds voor me uitgeschoven sinds we bij elkaar zijn... En nu heb ik er dus daadwerkelijk een verhaal omheen verzonnen, dus wordt het nog moeilijker om alles op te biechten...

Ik ben al eens naar de bank gegaan, om te kijken of ik een lening kon krijgen om die andere af te lossen. Vooral die codering zit me dwars. maar juist door die codering kon mijn eigen bank me niet helpen...


Waarom ga je niet eens wat bezuinigen?? Je hebt een hoop uitgaven in de maand en die schuld. Ik denk dat je toch eens je prioriteiten dan moet bekijken.

Ing__

Berichten: 11173
Geregistreerd: 17-01-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-04 15:04

ga je het hem nu vertellen?

[edit] Sorane, ik zie niet zo snel waar ze nog meer moet bezuinigen??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-04 15:07

Waterkippie schreef:
ga je het hem nu vertellen?

[edit] Sorane, ik zie niet zo snel waar ze nog meer moet bezuinigen??


Dat is aan haar om dat te bepalen. Ik ga het hier niet neerzetten, want voor je het weet krijg ik weer te horen dat ik dat niet mag zeggen. Knipoog

Samantha_

Berichten: 10809
Geregistreerd: 20-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-04 15:07

Ik denk dat je t zelf erger maakt dan t is. Kom op, 800 euro? Als je t gewoon tegen je vriend verteld, en ik neem aan dat hij wel ongeveer weet dat je al die jaren alles zelf hebt moeten betalen? Als je nou afspreekt met hem dat je een paar maanden niet mee betaald aan de gezamelijke rekening? Dan kan je die 800 euro terug betalen. Zo zou ik t doen in ieder geval.
Ik heb ook een gezamelijke rekening met m'n vriend, voor het huis hypotheek boodschappen enzovoorts. Daar storten we allebei elke maand een flink bedrag op. Als hij eens een keer wat minder geld heeft ervoor (hij rijdt in een dure auto) dan maakt mij dat niks uit hoor! Vorig jaar kreeg hij bijvoorbeeld een rekening van de belasting van 700 euro, en hij had t geld niet. Dus heb ik t voor hem betaald. Dat maakt me echt niet uit hoor. En ik denk dat jou vriend dat ook niet erg vindt.

Ing__

Berichten: 11173
Geregistreerd: 17-01-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-04 15:11

he ik lees nu ineens dat het om 800 euro gaat Bloos

ik vind dat eigenlijk wel heel erg meevallen!
kan je vertellen dat mijn studieschuld aan het einde van mijn studie wel ietsje hoger is..
voor die 800 euro snap ik niet dat je liegt.

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-04 15:16

Even het volgende:

800 euro kan niet veel lijken, maar kan toch een onoverkomelijk probleem zijn.

Mijn vragen:
- Hoeveel los je nu per maand af aan die 800 euro?
- Heb je uberhaubt een betalingsregeling afgesproken met de Postbank?
- Is het een PL, een krediet of een roodstand? Maw: wat voor soort schuld is het?
- Die BKR notering: je kunt je eigen notering opvragen bij het BKR in Tiel. Dan kun je zien hoe je daar genoteerd staat. Een BKR notering hoeft nl helemaal geen belemmering te zijn voor het krijgen van een hypotheek.

Verder: gewoon vertellen aan je vriend. Liegen is een stuk erger dan een lening van 800 euro.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-04 15:22

Chantalle schreef:
Ik durf als Chantalle best eerlijk te zijn Knipoog

We hebben samen 2700 euro netto pm. We verdienen allebei 1350 euro... We rijden allebei een leuke auto, hebben een aardig huisje (huur 366 euro), komt natuurlijk gas, water en licht, telefoon, verzekeringen etc. bij. Mijn paard kost me iets meer dan 200 euro pm aan stalgeld, komt natuurlijk smid, enting, wormenkuur, etc bij... Per week zijn we (incl. roken en voer voor de dieren -honden en katten en paard-) tegen de 100 euro kwijt...
...



Even voor jou apart berekend! Dus de bedragen zoals huis ed, zijn gehalveerd.

Huur woning : 183,-
Gwl,verzek. : 150,-
Paard : 200,-
hoefsm,ontw : 50.-
roken : 200,-
auto : 150,-

Totaalbedrag : 953,- euro per maand aan vaste lasten. Je houd dus 417 euro over om leuke dingen voor te doen. Het bedrag is ook nog vrij hoog ingeschat! Dus eigenlijk denk ik dat je meer overhoud. Bel de bank, en vraag of je bijv. 150 euro per maand mag afbetalen. Die rekeningen waar je er veel van hebt, komen ergens vandaan. Hoe krijg je zoveel rekeningen als je vaste lasten hierboven al beschreven staan?

ALs je dit bedrag gaat aflossen ben je over 5 maanden van je schuld af!

Maarten

Berichten: 4185
Geregistreerd: 30-06-01
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-04 15:23

Eerste reactie: vertel het hem gewoon Lachen ga er even vanuit dat hij heel erg veel van je houdt en juist heel erg opgelucht is dat je het hem eindelijk durft te vertellen. Als je het hem vertelt kunnen jullie er samen wat aan doen, alleen is ook maar alleen namelijk Knipoog Je staat elkaar in een relatie toch in voor -en tegenspoed bij of heb ik het dan verkeerd? Haha!

Een gat van 800 euro is trouwens behoorlijk moeilijk te vullen als je elk dubbeltje moet omdraaien om rond te komen en dat kan je behoorlijk dwars gaan zitten. Je kunt er bepaalde dingen om laten om dat gat te vullen, maar wat voor leven heb je dan als je helemaal niets meer hebt om plezier in te hebben? Voor de één is een schuld van 800 euro iets vreselijks, voor de ander is een studieschuld van 40.000 euro een lachtertje. Dat is voor je gevoel heel persoonlijk IMO.

Ook ik ben de komende 15 jaar onder de pannen om een studie-schuld af te lossen die ik in 7 jaar studeren heb opgebouwd. Jaja, ik hoor jullie denken “had je maar geen eeuwige student moeten worden” Tong uitsteken Maarja… ik heb met die studie wel geïnvesteerd in de toekomst en daar moet ik nu een bepaalde prijs voor betalen. Is helemaal geen schande hoor. Probeer alleen wel steun te zoeken als je het gevoel hebt dat het echt niet meer gaat en wees bereid om hulp te accepteren als iemand je de helpende hand biedt. Niet bij jezelf denken “ik wil er zelf uitkomen” want soms is het onmogelijk om ergens zelf uit te komen en is het gewoon prettig dat er iemand is die je bijstaat.

Succes! OK dan!

Samantha_

Berichten: 10809
Geregistreerd: 20-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-04 15:24

Pipo"]
[quote="Chantalle schreef:
Ik durf als Chantalle best eerlijk te zijn Knipoog

We hebben samen 2700 euro netto pm. We verdienen allebei 1350 euro... We rijden allebei een leuke auto, hebben een aardig huisje (huur 366 euro), komt natuurlijk gas, water en licht, telefoon, verzekeringen etc. bij. Mijn paard kost me iets meer dan 200 euro pm aan stalgeld, komt natuurlijk smid, enting, wormenkuur, etc bij... Per week zijn we (incl. roken en voer voor de dieren -honden en katten en paard-) tegen de 100 euro kwijt...
...



Even voor jou apart berekend! Dus de bedragen zoals huis ed, zijn gehalveerd.

Huur woning : 183,-
Gwl,verzek. : 150,-
Paard : 200,-
hoefsm,ontw : 50.-
roken : 200,-
auto : 150,-

Totaalbedrag : 953,- euro per maand aan vaste lasten. Je houd dus 417 euro over om leuke dingen voor te doen. Het bedrag is ook nog vrij hoog ingeschat! Dus eigenlijk denk ik dat je meer overhoud. Bel de bank, en vraag of je bijv. 150 euro per maand mag afbetalen. Die rekeningen waar je er veel van hebt, komen ergens vandaan. Hoe krijg je zoveel rekeningen als je vaste lasten hierboven al beschreven staan?

ALs je dit bedrag gaat aflossen ben je over 5 maanden van je schuld af!
[/quote]
Ik zie alleen geen boodschappen en uitjes (etentjes film enzo) er bij staan?

MargaV

Berichten: 1317
Geregistreerd: 31-10-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-04 15:25

Apple schreef:
Even het volgende:

800 euro kan niet veel lijken, maar kan toch een onoverkomelijk probleem zijn.



Ik vind dat ook. OK, gezien het verhaal dacht iedereen misschien het ergste, maar ik kan me best voorstellen dat je er moeite mee hebt om dit af te betalen. 800 euro is niet niks. Tenminst voor mij niet. Daar moet ik ook wel effe voor sparen hoor!

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-04 15:26

Om even in te haken op het bezuinigingsverhaal (zonder het paard te verkopen):
- stoppen met roken scheelt echt scheppen met geld en is nog goed voor je gezondheid ook!
- vaker de fiets pakken ipv de auto
- tanken bij de "witte pomp" of een ander station waar je korting krijgt
- geen dierenvoer van a-merken kopen
- boodschappen doen bij de aldi of de lidl
- verzekeringen afsluiten bij dezelfde maatschappij, je krijgt dan vaak korting
- bellen via tele2 (is niet altijd goedkoper, alleen voor langere telefoongesprekken)

Dan nog even paardgericht:
- een goedkopere stalling zoeken indien mogelijk
- vraag je af of je paard echt ijzers nodig heeft, soms is bijvoorbeeld alleen voor beslaan doeltreffend genoeg
- laten enten in stalverband, je hoeft dan minder voorrijkosten te betalen
- wormenkuren groot inkopen samen met de mensen van stal

Zo zie je, mogelijkheden genoeg, het kan zijn dat je al een aantal dingen aan bezuinigen doet, maar misschien heb ik je nog ergens op een idee gebracht. Verder moet ik erg lachen om de huur die je moet betalen, 366 euro... wat een lachertje voor met z'n 2-en.


-