.

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

 
 
Relaxed

Berichten: 26401
Geregistreerd: 01-06-05

Re: Inkomstenbelasting aangifte 2016

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 06:37

Ik heb beide opties geprobeerd en kon gewoon zijn gegevens erbij halen? Voor ons scheelde het ruim 800 euro om het samen te doen


_Daniella

Berichten: 8005
Geregistreerd: 28-05-08
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 06:43

Ik heb het meerdere keren geprobeerd, ook andersom door vanuit zijn aangifte te proberen.

Mss toch ff belastingdienst bellen hierover. Het leek me al niet te kloppen -O- gedoe ook altijd.

[EV-ITP] Foto impressie Apassionata "Time for dreams"

Daniella Zwarts Fotografie || www.DZFotografie.com || Like DZ Fotografie op Facebook! ----> *KLIK*


-31

Relaxed

Berichten: 26401
Geregistreerd: 01-06-05

Re: Inkomstenbelasting aangifte 2016

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 06:58

Maar dat is toch zo ingevuld anders?

veerledec

Berichten: 6674
Geregistreerd: 25-02-05
Woonplaats: Clinge

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 07:23

Stamper schreef:
JustAshley schreef:
Absoluut! Ik kreeg wel maatschapij leer maar nooit dit soort dingen geleerd. Nu vind ik ook dat je ouders je dit ook moeten leren maar mijn ouders gingen altijd naar zo'n mannetje die alles deed.
Sinds kort is het allemaal een stuk makkelijker gemaakt dus het was zo gepiept!
Gelukkig kan je het nog tot 5 jaar terug aanvragen.


5 jaar terug?

Citaat:
Tot wanneer terugvragen?

U kunt tot 5 jaar na afloop van een jaar aangifte doen, en zo belasting terugvragen.

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... rugkrijgt/

veerledec

Berichten: 6674
Geregistreerd: 25-02-05
Woonplaats: Clinge

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 07:25

_Daniella schreef:
Ik heb even een vraag en mss dat bokt het weet :D

Ik en m'n vriend hebben vorig jaar een huis gekocht en nu zit ik dus met de aftrekposten. Het is mij duidelijk wat wel en niet afgetrokken moet worden, dat is het probleem niet. :P

Is het nu verstandig om onze aangiften in 1x te doen of apart van elkaar. Maakt dit verschil qua teruggaaf?

En als ik hem vanuit mij begin krijg ik verderop de vraag om het verzamelinkomen van m'n vriend in te vullen. Hoe kom ik hier achter zonder die eindeloos lange berekening te maken?

Zijn inkomsten etc worden er dan namelijk niet in geladen zoals de mijne zeg maar wanneer ik de aangifte vanuit mijzelf start.

Ik snap het even niet :P

Wat is je vraag precies? Of jullie fiscaal partners zijn? En verplicht voor het hele jaar of niet? Of je de aangifte verder gezamenlijk indient of niet maakt uiteraard niet uit. Het verzamelinkomen staat gewoon vermeld in de aangifte van je vriend.

Fee_
Berichten: 6458
Geregistreerd: 22-10-09
Woonplaats: Zoetermeer

Re: Inkomstenbelasting aangifte 2016

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 07:34

Wij hebben het ook allebei getest. Nu hebben wij het apart van elkaar gedaan en dat scheelde bijna €1000.
Verzamelinkomen is toch zo gepiept, staat gewoon op de jaaropgave, bij mij in ieder geval.

veerledec

Berichten: 6674
Geregistreerd: 25-02-05
Woonplaats: Clinge

Re: Inkomstenbelasting aangifte 2016

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 07:38

Als je partners bent, maakt het echt geen fluit uit of je gezamenlijk of separaat aangifte doet hoor, dan heb je iets niet goed gedaan. Verzamelinkomen is meer dan alleen je arbeidsinkomen, tenzij je echt alleen loon hebt.

Je kan tegenwoordig niet meer kiezen of je partner bent of niet.

Relaxed

Berichten: 26401
Geregistreerd: 01-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 07:56

veerledec schreef:
Als je partners bent, maakt het echt geen fluit uit of je gezamenlijk of separaat aangifte doet hoor, dan heb je iets niet goed gedaan. Verzamelinkomen is meer dan alleen je arbeidsinkomen, tenzij je echt alleen loon hebt.

Je kan tegenwoordig niet meer kiezen of je partner bent of niet.


Mijn ex en ik zijn halverwege het jaar gescheiden, wij konden kiezen of we fiscaal partner wouden zijn of niet. Dat stond ook in de brief die we van de belastingdienst kregen en ook bij de aangifte kregen we die vraag..

Fiscaal partner zijn was voor ons voordeliger, scheelde 800 euro.

veerledec

Berichten: 6674
Geregistreerd: 25-02-05
Woonplaats: Clinge

Re: Inkomstenbelasting aangifte 2016

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 09:17


_Daniella

Berichten: 8005
Geregistreerd: 28-05-08
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 10:17

veerledec schreef:
Als je partners bent, maakt het echt geen fluit uit of je gezamenlijk of separaat aangifte doet hoor, dan heb je iets niet goed gedaan. Verzamelinkomen is meer dan alleen je arbeidsinkomen, tenzij je echt alleen loon hebt.

Je kan tegenwoordig niet meer kiezen of je partner bent of niet.

Dat idd. Was het verzamelinkomen maar alleen loon. Dan was het niet moeilijk geweest :P die losse som is wel 15 dingen plus en min en weet ik het wat icm huis.

Nee ik weer dat we fiscaal partners zijn dat is wel duidelijk en ook per wanneer etc.

Het gaat er om dat als ik het gezamenlijk doe, de gegevens van 1 vd 2 niet geladen worden. Waardoor ik geen verzamelinkomen krijg en ik dat van de 2e pers zelf moet berekenen. Dit lijkt me niet te kloppen.

[EV-ITP] Foto impressie Apassionata "Time for dreams"

Daniella Zwarts Fotografie || www.DZFotografie.com || Like DZ Fotografie op Facebook! ----> *KLIK*


-31

_Daniella

Berichten: 8005
Geregistreerd: 28-05-08
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 10:23

veerledec schreef:
_Daniella schreef:
Ik heb even een vraag en mss dat bokt het weet :D

Ik en m'n vriend hebben vorig jaar een huis gekocht en nu zit ik dus met de aftrekposten. Het is mij duidelijk wat wel en niet afgetrokken moet worden, dat is het probleem niet. :P

Is het nu verstandig om onze aangiften in 1x te doen of apart van elkaar. Maakt dit verschil qua teruggaaf?

En als ik hem vanuit mij begin krijg ik verderop de vraag om het verzamelinkomen van m'n vriend in te vullen. Hoe kom ik hier achter zonder die eindeloos lange berekening te maken?

Zijn inkomsten etc worden er dan namelijk niet in geladen zoals de mijne zeg maar wanneer ik de aangifte vanuit mijzelf start.

Ik snap het even niet :P

Wat is je vraag precies? Of jullie fiscaal partners zijn? En verplicht voor het hele jaar of niet? Of je de aangifte verder gezamenlijk indient of niet maakt uiteraard niet uit. Het verzamelinkomen staat gewoon vermeld in de aangifte van je vriend.

Moet mijn vriend dan alsnog wel zijn aangifte los doen? Ik wilde het namelijk in 1x doen, als het qua teruggave geen verschil geeft.

[EV-ITP] Foto impressie Apassionata "Time for dreams"

Daniella Zwarts Fotografie || www.DZFotografie.com || Like DZ Fotografie op Facebook! ----> *KLIK*


-31

veerledec

Berichten: 6674
Geregistreerd: 25-02-05
Woonplaats: Clinge

Re: Inkomstenbelasting aangifte 2016

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 10:45

Even voor alle duidelijkheid: je doet altijd ieder een eigen aangifte. Alleen de website geeft de optie om in één keer beide aangiften te doen (als je partners bent), of ze allebei apart in te vullen.

Het zou wel zo moeten zijn dat zijn gegevens ook geladen worden, als je gezamenlijk aangifte doet. Als je gezamenlijk aangifte doet, moet je niet apart zijn verzamelinkomen berekenen, dan moet je echt alle onderdelen apart nog opgeven.

Nu doe ik nooit gezamenlijk aangifte (mijn partner is ondernemer, en ik zie liever beide aangiften duidelijk apart zodat ik ze goed kan beoordelen), dus ik kan niet helemaal zeggen hoe het precies werkt met het inladen van de gegevens van de partner. Maar je bent dus niet klaar met één aangifte (tenzij hij geen inkomen heeft, maar dan is het verzamelinkomen ook niet heel ingewikkeld :P).

Jolien87

Berichten: 17360
Geregistreerd: 27-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-17 17:28

Mijn hemel, ik snap er werkelijk niets meer van. Wij hebben vorig jaar ons eerste huis gekocht, dan wordt de aangifte dus al een stukje ingewikkelder. Ik loop vast op de aankoopprijs incl. aankoopkosten. We hebben een prachtige nota van afrekening naast ons op de bank liggen maar we weten niet welke bedragen we hiervan moeten meerekenen. Ik heb dus zojuist naar de belastingtelefoon gebeld maar hier werd ik niet veel wijzer uit. Puntje bij paaltje moeten we dus alle kosten rekenen die we hebben gemaakt voor de aankoop van het huis en niet voor de hypotheek. Nou, dan kun je mij al oprapen. Enfin, we zijn het hele rijtje langs gegaan, ondertussen liep mijn vriend ook van alles in mijn oor te tetteren dus we zijn nog geen stap verder. Ik word hier vreselijk moedeloos en gefrustreerd van, waarom is dit toch zo'n gedoe. -O- Leuker kunnen we het niet maken, wel makkelijker. M'n hoela!

manonutjuh

Berichten: 3000
Geregistreerd: 12-10-04
Woonplaats: Goeree-Overflakkee

Re: Inkomstenbelasting aangifte 2016

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-17 17:31


veerledec

Berichten: 6674
Geregistreerd: 25-02-05
Woonplaats: Clinge

Re: Inkomstenbelasting aangifte 2016

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-17 17:42

Jolien vroeg naar de aankoopprijs inclusief aankoopkosten. Aankoopkosten zijn al je kosten, behalve die voor de hypotheek (die mag je aftrekken). Niet te moeilijk maken, gaat om peanuts en is voor je aangifte niet van wezenlijk belang.

manonutjuh

Berichten: 3000
Geregistreerd: 12-10-04
Woonplaats: Goeree-Overflakkee

Re: Inkomstenbelasting aangifte 2016

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-17 17:45

Ohja! Niet goed gelezen inderdaad!

Jolien87

Berichten: 17360
Geregistreerd: 27-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-17 17:51


manonutjuh

Berichten: 3000
Geregistreerd: 12-10-04
Woonplaats: Goeree-Overflakkee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-17 17:53

Jolien87 schreef:
manonutjuh schreef:
Andersom Jolien!
Je kunt de kosten die je gemaakt hebt voor de hypotheek aftrekken, niet die voor de aankoop van het huis!
https://belastingdienst.nl/wps/wcm/conn ... -aftrekken


Mijn hemel, wil je me nooit meer zo laten schrikken? :')


Sorry! Zwangerschapsdementie! ;( ;(

Jolien87

Berichten: 17360
Geregistreerd: 27-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-17 18:00

Het is je vergeven. :(:) Het feit dat ik tegen alle verwachtingen in toch wat terug ga krijgen maakt alle stress en paniek de moeite waard. :D

Anoniet
Berichten: 1723
Geregistreerd: 27-12-11

Re: Inkomstenbelasting aangifte 2016

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-17 13:19

Ik kreeg net een mail van de BD in MijnOverheid, ik al helemaal blij *\o/*

...

"Uw toeslagen over 2016 zijn opnieuw berekend"

-O-

dodyg

Berichten: 1368
Geregistreerd: 31-07-09
Woonplaats: Hamont (belgië)

Re: Inkomstenbelasting aangifte 2016

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-17 13:38

-O- wij wachten nog steeds op een bericht ivm 2015

Spelt

Berichten: 866
Geregistreerd: 09-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-17 21:45

watchthesky schreef:
Ik kreeg net een mail van de BD in MijnOverheid, ik al helemaal blij *\o/*

...

"Uw toeslagen over 2016 zijn opnieuw berekend"

-O-


Hier ook, verdorie.... -O-

Tierania_
Berichten: 4508
Geregistreerd: 29-11-05

Re: Inkomstenbelasting aangifte 2016

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-17 11:09

Hier heeft de boekhouder aangifte gedaan, en we moeten nog € 4900 bijbetalen... maar dat wisten we wel. Hij heeft meer verdiend dan vooraf aangegeven.

Denver | Z springen, Z2 dressuur en M eventing

DanielleB

Berichten: 5220
Geregistreerd: 29-02-04
Woonplaats: in friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-17 11:21

Tierania_ schreef:
Hier heeft de boekhouder aangifte gedaan, en we moeten nog € 4900 bijbetalen... maar dat wisten we wel. Hij heeft meer verdiend dan vooraf aangegeven.

ZZPer?

Mijn vader investeert dan vaak in spullen eind van het jaar

Norma: M2 + 3 en B + 5, Bastygo: L2 + 8 en B + 0, Xaphyre - dame: L1 + 11, Stal Liano's Douwe: Z1 + 10, One for the Money: L1 + 8

Tierania_
Berichten: 4508
Geregistreerd: 29-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 11:18

DanielleB schreef:
Tierania_ schreef:
Hier heeft de boekhouder aangifte gedaan, en we moeten nog € 4900 bijbetalen... maar dat wisten we wel. Hij heeft meer verdiend dan vooraf aangegeven.

ZZPer?

Mijn vader investeert dan vaak in spullen eind van het jaar


Ja zoiets.
Hij werkt wel voor een bedrijf maar krijgt bruto uitgekeerd :)

Denver | Z springen, Z2 dressuur en M eventing


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: YandexBot en 1 bezoeker