Wat word er nou precies bedoeld??

Moderators: Berdien, Dani, Murthul, Muurp, EvelijnS

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Skooki

Wat word er nou precies bedoeld??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-01-04 18:38

Hieronder staat een stuk tekst, ik kom er niet echt uit.
Het gaat over nalatenschap e.d maar het onderstaande stukje is voor mij niet echt duidelijk wat ze er nou precies mee bedoelen. Wie kan mij er mee helpen... slimme mensen onder ons?! Knipoog
Alvast bedankt

ERFSTELLING
Onder de last van het vorenstaande benoem ik tot mijn enige erfgenamen met het recht van plaatsvervulling:
- voor de helft van mijn nalatenschap mijn wettige erfgenamen, zulks gezamenlijk en voor gelijke delen;
- voor de wederhelft van mijn nalatenschap de wettige erfgenamen van mij zou zijn overleden, zulks gezamenlijk en voor gelijke delen;
zulks onder de last van elk hunner, aan ieder van hun kinderen uit te keren een bedrag in contanten gelijk aan het maximum dat voor de betreffende verkrijger vrijgesteld is van successierechten.

EXECUTELE
Ik benoem ...., voornoemd, en bij zijn ontstentenis zijn echtgenote .... tot executeur, beredderaar van mijn boedel en verzorger van mij uitvaart en begrafenis of crematie. Ik ken hem daarbij toe alle rechten welke de wet mij toestaat hem te verlenen, speciaal het recht om successierechten en schulden te voldoen, alsook om goederen van mijn nalatenschap te verkopen, wanneer dit ter betaling van successierechten of schulden nodig mocht zijn. De executele met alle vermelde rechten zal voortduren totdat mijn nalatenschap geheel zal zijn afgewikkeld. In plaats van het wettelijk loon komt aan de execteur een beloning toe van tweeduizend vijf honderd euro. ( € 2.500,00 )

Wat voor rechten heeft de benoemde execteur nu wel en niet.
Heeft de executeur het recht het huis te verkopen? Of alleen om schulden af te lossen voor diegene?

En wat wordt er nou exact bedoeld met de erfstelling.
Er staan 2 punten.. maar wat gebeurt er nu precies met de ene helft en wat met de andere helft. Ik vind het allemaal een beetje onduidelijk..
Wat voor rechten heb je als je executeur bent..

Wie kan mij helpen?

Groetjes!

Gast739

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-04 21:19

Moeilijk zoiets, maar zoals ik het lees mag/moet de executeur het huis verkopen als de succesierechten of schulden van de overledene groter zijn dan de activa +opbrengst van verkoop van inboedel.

Over de erfstelling; de ene helft gaat naar de wettige erfgenamen (kinderen kun je niet onterven) en de andere helft blijkbaar ook, onder voorwaarde dat de kinderen van de wettige erfgenamen een bedrag cash krijgen, maar alleen zoveel dat die geen succesierechten hoeven betalen.

Ik denk dat het zoiets zal zijn, maar ga anders eens langs een wetswinkel of notaris.

Spammen mag niet, dus klik niet op deze link om een kersvers forum te bekijken.
http://www.plaingoodhosting.com voor iedereen die hosting zoekt

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie