Help, ik woon in een dorp!

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
petraaken

Berichten: 44205
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-17 10:46

Het heeft zijn voor en nadelen. Echter dat geroddel heb je niet alleen in dorpen maar overal waar mensen wonen en werken. Je zou eens moeten weten hoe er geroddeld wordt in grote bedrijven of ziekenhuizen. Het is gewoon mens eigen dat gedrag.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-17 10:58

Maar vergeet niet dat het uit het verband halen nu ook wel door de media gedaan wordt. En het roddelen nu dus in de stad net zo goed gebeurd.
Ik had vorig jaar dienst bij de SEH.
Daar werden 3 jongeren van Turkse afkomst binnen gebracht. Na een eenzijdig auto ongeluk tegen een boom.
De online krant had lekker overdreven. Ja er was inderdaad een trauma heli opgeroepen, maar die was onverrichte zaken weer terug gegaan, maar dat maakt het verhaal niet zo smeuïg. Dus dat werd voor het gemak niet benoemd.
Ja uiteraard staan er bij 3 jongens meerdere ambulances, uiteraard staat er de brandweer, dus ja er is een heel spektakel.
Maar waar eerst de roddeltante op de hoek het wel mooi vind om te overdrijven doet nu de roddelpers het wel. Want zijn artikel moet wel gelezen worden.

De jongens worden binnen gebracht en de die het ernstigst gewond was had zijn been gebroken, de rest had schrammen, meer niet.
Maar we hadden heel veel zeer bezorgde familie binnen. Dat was echt zielig.
Een van die jongens kwam uit Belgie en er was echt familie hierheen geracet door dat artikel, want ja alles staat direct online. Zwaar overdreven.
Er stond wel 70 man aan bezorgde familie binnen.
Echt zielig. Gelukkig werden ze direct op de hoogte gebracht en was de bezorgdheid weg, maar toch.

Ik ben du zelf een dorpsbewoner, ik vind zelf dat de roddel van bende gij er inne van dun die-e wel veel minder geworden.
Ik vond dat veel meer uit oma's tijd dan van nu.
Natuurlijk blijft het wel, dat is mens eigen.
Maar het verschuift veel meer, niet alleen maar in de dorpen, maar veel meer richting media.

Achterom
Berichten: 23030
Geregistreerd: 28-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-17 11:00

petraaken schreef:
Het heeft zijn voor en nadelen. Echter dat geroddel heb je niet alleen in dorpen maar overal waar mensen wonen en werken. Je zou eens moeten weten hoe er geroddeld wordt in grote bedrijven of ziekenhuizen. Het is gewoon mens eigen dat gedrag.

Klopt :j

Ik heb op meerdere plekken gewoond en geleefd, sommige waren echt verschrikkelijk wat dat betreft. Maar dat waren niet altijd per se de dorpen :n Het dorp waar ik ben opgegroeid en het dorp ernaast (waar de vrienden van mijn vriend vandaan komen) zijn echt ronduit vreselijk. Ben blij dat ik daar weg ben, ik wil er nog niet dood gevonden worden :n
Nu woon ik sinds een paar jaar in het buitengebied van een heel klein dorp (800 inwoners) waar weinig is. Alleen een dorpshuis, een paar verenigingen, een cafe en een school. En dat is voor mij prima.
Omdat ik geen kinderen heb, ken ik eigenlijk niet zo heel veel mensen. Wel ken ik onze buurt goed en dat is een heel fijn netwerk. We lopen elkaar de deur zeker niet plat, maar als er wat is kun je op elkaar rekenen. Het grappige is dat dat heel erg lijkt op de straat in de stad waar we hiervoor woonden. Een oud buurtje was dat, ook met veel plezier gewoond.

Ik weet dat er in het dorp zelf ook stevig geroddeld wordt en iedereen weet heus wel wie ik ben, maar daar heb ik geen last van :) Je merkt dat dit dorp bekend is met mensen van buiten, 'import'. En dat is wel fijn.

Nies_
Berichten: 18300
Geregistreerd: 25-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-17 11:22

Lucia88 schreef:
Hahaha! Wat een voorbeelden komen er langs!

Ik ben vanuit het gezellige Amsterdam waar natuurlijk altijd wat te doen is, verhuisd naar een dorp. Ik heb er soms nog spijt van (maar ja, ging samenwonen dus ja).

Wat een verschil zeg!


Ik heb geprobeerd sociaal te doen, heus! Speciaal naar de sportschool om 'misschien mensen te leren kennen', maar het mocht niet baten; ik hoorde er niet bij!


Maarrrrr....mijn paard staat in een dorpje verderop, nog kleiner, maar met de mensen daar heb ik veel meer contact en kan ik gezellig kletsen, dus het verschilt dus ook nog per dorp...

Dat je er niet tussen komt is hier ook heel erg. Mijn moeder woont hier sinds haar 6e, maar wij zijn nog steeds import :')

Mijn tante die twee dorpen verderop stond heeft ook al eens in halve paniek opgebeld omdat ze werd aangesproken met een roddel over ons bij haar in de supermarkt. Het enige wat er aan de hand was is dat een stel grapjassen een te koop bord in de voortuin hadden gezet. Hadden mensen ook hele wilde verhalen van gemaakt. :=

Toen ik op de basisschool zat ging het verhaal dat mijn vader putjesschepper was, want hij droeg vaak een joggingsbroek. Later stond er een auto met Belgisch kenteken op de oprit, toen hadden we ineens een restaurant in België. Vorig jaar nog waren mensen stom verbaast toen ik vertelde dat mijn vader geen kok is en, op een bijbaantje na, dat nooit geweest is ook.

Lucia88

Berichten: 529
Geregistreerd: 06-06-15

Re: Help, ik woon in een dorp!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-17 16:02

:') haha! Echt hea, wat kunnen mensen erg zijn! :))

Majabeestje
Berichten: 3808
Geregistreerd: 07-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-17 16:12

Ook tof: samenwonen in het dorp van je vriend, waar je zelf niet vandaan komt en iedereen je vriend kent en iedereen ook direct een mening (lees: oordeel) over jou heeft. Top. Echt top! :+
We hebben het 2 jaar volgehouden, toen naar de stad verhuisd tot groot ongenoegen van zijn ouders. Maar wat een heerlijkheid!
Dat is overigens bijna 15 jaar geleden.. Inmiddels wonen we in een plaats, groot genoeg om anoniem te zijn en klein genoeg voor de 'rust en veiligheid' wat we in de stad een beetje misten met kleine kinderen.

frensje
Berichten: 722
Geregistreerd: 12-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-17 16:22

Ja ik ben opgegroeid in een dorp van 1000 inwoners. Woon nu in een kleine stad. Dat is veel anoniemer. Heerlijk vind ik.

In het dorp waar ik ben opgegroeid had ook iedereen bijnamen: Piet de koe, rooie Harry, Truus van de dijk etc.

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-17 08:23

Ik ben geboren en getogen in dorpjes
Aan het begin van het dorp geef je iemand een hand
Aan het eind van het dorp ben je zwanger van degene die je ene hand gaf :')

Ik woon nu in een dorp waarbij ik import ben (ben opgegroeid in het dorp waar ik en mijn ouders zijn geboren)
En ik ken het gros van de mensen niet, net zoals zij mij niet kennen en dat is toch wel fijn :+

Qimm

Berichten: 15161
Geregistreerd: 04-08-05
Woonplaats: 't oost'n

Re: Help, ik woon in een dorp!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-17 09:00

Wij zijn een paar jaar terug verhuisd naar een buurtschap dat bij de geboorteplaats van mijn moeder hoort (haar familie woont er nog)
Op een dag belde mijn moeder op. Haar schoonzus belde haar op om nou eens te vragen hoe het zat, ze had vasthoudende verhalen gehoord dat wij een tuincentrum gingen beginnen en zelfs nadat zij had aangegeven dat ze vrij zeker wist dat wij buitenaf waren gaan wonen om mijn paardenwens te fasciliteren bleef de verteller volhouden dat er een tuincentrum kwam :')
Zo leer je nog eens wat over jezelf!

Tivoli

Berichten: 8709
Geregistreerd: 16-09-03
Woonplaats: Leidse Achterhoeker

Re: Help, ik woon in een dorp!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-17 17:28

Heb lang in een dorp gewoond on de Achterhoek (als westerling geboren, ben ik daar ook nooit echt tussengekomen).
Ik woonde samen met mijn (nu) ex.
Op een dag kwam hij thuis uit werk en vertelde dat hij een vreemd telefoontje had gekregen. Een beetje boos vroeg hij me op de man af of ik vreemdging?
Toen ik heb vroeg waarom hij dat in hemelsnaam dacht kwam de aap uit de mouw: hij was gebeld door een dorpsgenoot; ik zou in de winkel gezien zijn met een andere jongen!

Uhuh. Dat klopt. Ik was namelijk met zijn broertje (van 14 :') ) avondeten gaan halen.

Toen ik later als verrassing zwanger werd, had ik het helemaal gevreten!
Een schande was het! Ookal waren we al jaren bij elkaar en zijn we later getrouwd.

Nu ben ik weer heerlijk in het westen en de grote stad. Ik kan hier als ik wil zonder dat iemand op me let de hele stad door slenteren. Maar als ik wél zin heb,kan ik ook met elke voorbijganger een gesprekje aanknopen :D

Josien_

Berichten: 9006
Geregistreerd: 12-08-04
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-17 17:46

Ik vind dit echt vermakelijk om te lezen :D .
Woon in een dorp met zo'n 9000 inwoners, is dat al te groot voor dit soort taferelen?
Want ik merk er namelijk weinig van. Maar misschien ben ik zelf te goed in anoniem blijven =:)

Susanne

Berichten: 11611
Geregistreerd: 22-10-04
Woonplaats: Aan de kust

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-17 17:50

Hilarische verhalen! En zo herkenbaar! Vooral de vraag: "van die is dat er ientje?"

Mijn vorige buurman reed dagelijks een rondje dorp om de laatste nieuwtjes op te vangen :))

Machie

Berichten: 16004
Geregistreerd: 11-09-02
Woonplaats: bij de berg

Re: Help, ik woon in een dorp!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-17 17:53

Mijn schoonloeder is ook zo.
Het enige nadeel van een dorp.. Verder vind ik het er heerlijk wonen :)

MightyMike

Berichten: 2827
Geregistreerd: 08-11-04

Re: Help, ik woon in een dorp!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-17 18:56

Het toppunt van wonen in een dorp was hier voor mij vorige week wel. Ik ga meestal direct na het brengen van de kinderen naar school 's ochtends door naar de plaatselijke supermarkt. Ik was vorige week een keer iets later, rond 10 uur. Ik was nog niet door de deur of de cassière roept me al toe wat ben jij laat _/-\o_

Verder is er ook heel lang een roddel de ronde geweest dat wij zouden willen verhuizen. Ik wist zelf alleen nog nergens van :Y) Kreeg van veel mensen de vraag of het idd zo was. Bleek om een ander stel te gaan, maar dat ging er op de een of andere manier bij de dorpsbewoners niet in.. Ik denk dat ze nu zoveel jaar later wel door hebben dat we blijven :P

finnens

Berichten: 4919
Geregistreerd: 11-01-13

Re: Help, ik woon in een dorp!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-17 19:06

Ik herken zo veel hier :') woonde in een dorp, maar dan buitenaf in een straat waar iedereen elkaar kende. Volgens mij hadden die mensen niks te doen, want soms wisten ze dingen nog eerder dan mijn eigen vrienden. Een keer was ons buurjongetje vergeten een krant in de brievenbus van buurvrouw te doen, nou de straat was te klein :') ze is bij iedereen langs gegaan om te checken of zei wel een krant hadden en isolatie vervolgens een preek komen houden bij mn buurjongetje Hoe ze haar ooit konden vergeten. En zo zijn er nog wel honderd dingen...

Als ik in het dorp van mn vriend ben heeft zijn familie het ook altijd over 'pietje heeft een nieuwe auto ' en 'had je al gehoord dat # een vriend heeft'. Wordt daar soms best moe van.

Lay_D

Berichten: 3712
Geregistreerd: 16-12-11
Woonplaats: Overijssel

Re: Help, ik woon in een dorp!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-17 19:13

Wij wonen ook in een 'dorp' met totaal 185 inwoners. Het zijn vooral allemaal boeren en echt geroddel valt hier reuze mee. De saamhorigheid is wel heel groot, is er ziekte of heeft iemand hulp nodig dan staan ze allen voor je klaar.

Het naastgelegen dorp met ongeveer 3600 inwoners is vreselijk wbt roddelen. Iedereen heeft wel wat te zeggen over een ander/elkaar. Volgens mij weet dat dorp ook meer over mij, als ik zelf :+

Kahawa
Berichten: 5344
Geregistreerd: 05-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-17 20:55

Knakker schreef:
ja, dit is dorp-eigen :)


Woon in een dorp, maar hier is de mentaliteit in mijn beleving niet zoals in dit topic beschreven wordt. Ja bij de oudjes die hier al hun hele leven wonen misschien wel, maar die hebben daar ook veel tijd voor. :P