Meegaan met het paard of niet?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

 
 
Marinke

Berichten: 2584
Geregistreerd: 15-12-02
Woonplaats: Eelde

Meegaan met het paard of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-12-03 15:23

Moet ik, als ik een foto maak van een galopperend/dravend paard (met mijn digi) met het paard meegaan als ik geklikt heb, of op een bepaald punt richten? Bij mijn digi duurt het altijd even voordat hij de foto maakt als ik het knopje ingedrukt heb. Maar als ik meega met het paard, ben ik bang dat ik een bewogen foto krijg....

Romeo Lovers


rode_kool

Berichten: 4415
Geregistreerd: 06-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-03 15:27

Ik denk dat je je beter eert op een punt kan richten, en net voordat het paard in beeld komt drukken, zodat het er precies op staat, maar na veel oefenen, lukt dat wel aardig!

gewoon geen onderschrift :D

SophieB
Berichten: 412
Geregistreerd: 14-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-03 16:16

frostwood schreef:
Ik denk dat je je beter eert op een punt kan richten, en net voordat het paard in beeld komt drukken, zodat het er precies op staat, maar na veel oefenen, lukt dat wel aardig!


Ik doe het altijd andersom, anders focust mijn camera op de achtergrond en is het paard wazig. Als je zorgt dat het paard 'stilstaat' tov je camera neemt 'ie hem scherp. Gewoon goed meebewegen, als je oefent krijg je de timing wel te pakken en weet je vanzelf wanneer je moet drukken.

rode_kool

Berichten: 4415
Geregistreerd: 06-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-03 16:23

Sovy"]
[quote="frostwood schreef:
Ik denk dat je je beter eert op een punt kan richten, en net voordat het paard in beeld komt drukken, zodat het er precies op staat, maar na veel oefenen, lukt dat wel aardig!


Ik doe het altijd andersom, anders focust mijn camera op de achtergrond en is het paard wazig. Als je zorgt dat het paard 'stilstaat' tov je camera neemt 'ie hem scherp. Gewoon goed meebewegen, als je oefent krijg je de timing wel te pakken en weet je vanzelf wanneer je moet drukken.
[/quote]

Ik denk dat dat net per camera verschilt, gewoon even uitproberen wat het beste resultaat geeft Knipoog

gewoon geen onderschrift :D

steeffie

Berichten: 2347
Geregistreerd: 23-05-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-03 17:42

Ik beweeg ook altijd mee, geeft met mijn digi iig het mooiste resultaat. Wat ik wel zou doen is door het kijkgaatje kijken zeg maar, en niet op het schermpje. Tenminste, bij mijn camera stopt het beeld even op het moment dat je het knopje indrukt, maar dat is nog niet het moment dat hij een foto maakt. Dan kan je op het schermpje dus niet meer zien waar het paard is op de foto en dan krijg je al snel ontbeende paarden enzo Haha!

BartVB
Eigenaar

Berichten: 41657
Geregistreerd: 08-01-01
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-03 18:42

Schermpje moet je ook niet gebruiken Knipoog Vreet batterijen en je hebt idd het probleem dat het beeld kwijt is tijdens het maken van een foto.

Idd je paard volgen. Als de sluitertijd te laag is krijg je bewegingsonscherpte. Als je de camera stil houdt word de achtergrond scherp en het paard vaag, als je met het paard meebeweegt krijg je (als je het goed doet en de sluitertijd niet overdreven hoog is) een scherp paard en een beetje vage achtergrond door de bewegingsonscherpte. Het laatste geeft in 99 van de 100 gevallen een mooier beeld.

ƃuılıǝɔ ǝɥʇ uo ƃuıɔuɐp ǝɹ,ǝʍ uǝɥʍ 'ƃuılǝǝɟ ɐ ʇɐɥʍ ɥo
"Als je niets te verbergen hebt, ben je een Ozosnelle paashaas" - Loesje

Marinke

Berichten: 2584
Geregistreerd: 15-12-02
Woonplaats: Eelde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-12-03 19:31

Ok, ik ga deze vakantie maar eens lekker veel foto's maken, goed oefenen Haha!

Romeo Lovers

BartVB
Eigenaar

Berichten: 41657
Geregistreerd: 08-01-01
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-03 19:57

Ergens op het forum staan ook twee foto's (springen dacht ik) waarbij 1x mee is bewogen en de andere keer niet. Best een groot verschil.

ƃuılıǝɔ ǝɥʇ uo ƃuıɔuɐp ǝɹ,ǝʍ uǝɥʍ 'ƃuılǝǝɟ ɐ ʇɐɥʍ ɥo
"Als je niets te verbergen hebt, ben je een Ozosnelle paashaas" - Loesje

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-03 20:19

In het actiefoto-topic ja.
Wat hierbij geweldig handig is is een statief. Ik maak bij het analoog fotograferen altijd dankbaar gebruik van dat ding. Handig is het niet om mee te nemen, maar de resultaten zijn dat gesleep wel waard.

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-03 20:45

het ligt er maar aan wat je wilt bereiken. als je wilt dat je paard onscherp is en in beweging lijkt beweeg je niet mee. wil je dat je achtergrond in beweging lijkt, beweeg je wel mee.

Amor Vincit Omnia

WendyBZ

Berichten: 13134
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Marum

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-03 22:18

Gewoon meebewegen werkt bij onze digi het best. Ik kan er van dravers op volle snelheid behoorlijk goede foto's van krijgen

Biertabje
Berichten: 9637
Geregistreerd: 26-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-03 18:38

ik heb knopjes eropzitten voor sport/landschap,nightshot,details en film
bij sport heb ik dus geen last van bewegende foto's en volg is dus ook gewoon het paard! erg handig!

"There is something about jumping a horse over a fence, something that makes you feel good. Perhaps it's the risk, the gamble. In any event it's a thing I need."

Jessie88
Berichten: 3312
Geregistreerd: 15-02-03
Woonplaats: IJsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-03 23:59

Dat is dus iets wat ik altijd fout heb gedaan... ik dacht dat je juist niet mee moest bewegen, totdat ik er laatst achter kwam dat je supermooie, scherpe foto's krijgt als je blijft meebewegen met de digi. Lachen

Marinke

Berichten: 2584
Geregistreerd: 15-12-02
Woonplaats: Eelde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-12-03 14:56

Jessie88 schreef:
Dat is dus iets wat ik altijd fout heb gedaan... ik dacht dat je juist niet mee moest bewegen, totdat ik er laatst achter kwam dat je supermooie, scherpe foto's krijgt als je blijft meebewegen met de digi. Lachen

Ooh gaaf, zodra de grond ontdooit is heb ik weer wat te doen *LOL* ik bewoog echt nooit mee, maar nu ga ik dat dus zeker eens proberen Lachen

Romeo Lovers

Bella

Berichten: 4051
Geregistreerd: 18-01-02
Woonplaats: Wanneperveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-03 21:47

Heb het toevallig van de week uitgeprobeerd. Moet bij mijn camera dus ook mee bewegen, want anders dan krijg ik het dus ook niet scherp. Alleen moet ik nu nog even uitvogelen hoe ik precies moet meebewegen om het mooiste effect te krijgen!

WWW.BVANDENBERG.NL
Kekke design voor een te gekke prijs! - www.abellistic.com - Feel invited!
Geluk is de vrucht van intens werk.

Yvette90

Berichten: 3764
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Zwartewaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-03 22:35

weet ik dat ok weer!!!! Toch handig zo'n topic!! Ik hoop dat me foto's nu wel lukken na veel oefenen!!

Heike
Mede-oprichtster

Berichten: 17804
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Gemert

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-03 03:52

Als je meebeweegd krijg je zulke foto's
Afbeelding

Als je niet beweegd krijg je zoiets
Afbeelding

Paardentweet: Zag laatst een meisje onderweg naar haar paard met kogelvrijvest aan.
Dat paardrijden is ook niet meer wat het geweest is..
[IM] Julius....16 jaar alweer...

Antoinette

Berichten: 9566
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-03 15:55

Ik moet ook meebewegen, hier het verschil:

Foto 1: dit is de eerste keer dat ik foto's maakte met de digi en niet meebewoog

Afbeelding

Foto 2: is wat verweg, maar ik volgde het paard wel

[img]http://nl.msnusers.com/_Secure/0TQB4KBUXrXqVveqJzXBV*PhNdeWA3Kfh9vDPelOUrhGjKoG1!6kxIGirSY1cmuv3a0L6KT3vkDM0cQ2hqOk618Bo1hqaaBclGOek99FoQh9jlJHxuMILPQ/foto's%20026.jpg?dc=4675452916222200200[/img]

Marinke

Berichten: 2584
Geregistreerd: 15-12-02
Woonplaats: Eelde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-01-04 16:49

Ik weet t, best oud topic, maar om voor deze foto's nou een nieuw topic te openen

Maar ik heb dus de tips uit dit topic opgevolgd en ben meegegaan met het paard, met dit restultaat:

Afbeelding

Afbeelding

Wat vinden jullie van deze foto's?

Romeo Lovers

Tancreda4

Berichten: 24012
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-04 14:20

Ik ga altijd mee met de beweging, en krijg ik vaak mooie scherpe fotos van.

Als ze op je af komen, hou ik de camera wel gewoon stil
Afbeelding

Anders ga ik mee, zorg dat het paard in het midden blijft
Afbeelding

jackim

Berichten: 596
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: hoofddorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-04 23:28

Maakt het ook uit als je geen digi hebt? Ik ben van plan om morgen met longeren foto's te maken. helaas ligt mijn camera nu bij mijn paard, en het enige wat ik nog weet is:
-dat je niet kan in en uitzoomen
-Het een canon is
-Als je op het knopje drukt, hij meteen afdrukt.
Moet je dan ook meebewegen?
En hoe weet je wanneer je wel of niet goed meebeweegt Verward

Don't take life to serious, you never get out of it alive...

Tancreda4

Berichten: 24012
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-04 20:17

Ik gebruik altijd een aparte functie op mijn camera, dat je heel snel fotos achter elkaar kunt maken. Dan gaat het klik klik klik snel achter elkaar aan. Hoef ik enkel het knopje naar benenden te houden en mee te gaan met het paard, zit er altidj wel een mooie bij a:

llleoni
Berichten: 1002
Geregistreerd: 23-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-04 16:05

bij mij is dat ook zo.. als je klikt dan duurt het even maar als je klikt dan staat het erop

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-04 21:23

jah dat tancreda 4 zegt , doet mijn stiefvader ook altijd

Larish

Berichten: 7417
Geregistreerd: 27-04-03
Woonplaats: Nuenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-04 00:08

Ik beweeg meestal mee! Ben dan toch tevreden Zoals hier,

Afbeelding


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: _Nancy, Absolem, Amazonbot, Axxy, Effy, EmptyWords, FlyingShadow, GoogleAdsense, Ipsiedipsie, maaikemuis, NogSteedsGek, TessaM, YandexBot en 123 bezoekers