Help!Opdrachtbevestiging hypotheekverstrekker ontbinden,hoe?

Moderators: Murthul, Dani, Muurp, Neej

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

_meissie_

Help!Opdrachtbevestiging hypotheekverstrekker ontbinden,hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-02-17 20:15

Normaal gesproken stille meelezer, maar heb nu echt hulp nodig.
Korte omschrijving:

Ik heb een oriënterend gesprek bij een hypotheek verstrekker gehad, gesprek ging goed, was mij goed duidelijk wat er allemaal was uitgelegd en had vertrouwen in deze persoon. Na dit gesprek dan ook vol vertrouwen de opdrachtbevestiging getekend zodat zij, mocht het zover zijn, mijn hypotheek kunnen gaan regelen.

Nu zijn we inmiddels een aantal weken verder en heb nog steeds niet de papieren teruggekregen die mij zouden worden toegestuurd en ook de opdrachtbevestiging heb ik nog niet gekregen vandaar ook straks mijn vraag.

Nu heb ik in de tussentijd nog een gesprek bij de bank gehad over hypotheek mogelijkheden en deze heeft mij hele andere informatie gegeven waar ik best wel van ben geschrokken. Dit strookt totaal niet met wat eerste hypotheekverstrekker mij heeft verteld en ik kom tot de conclusie dat het oriënterend gesprek wel erg globaal was en zij mij niet op risico's hebben gewezen (heb al eens een hypotheek gehad met ex en daar kunnen nu naast positieve gevolgen ook zeer grote negatieve gevolgen aan vast zitten). Ook zit er tussen met maximaal te lenen bedrag een groot verschil tussen beide partijen.

Ik ben dus met een raar gevoel weg gegaan bij het laatste gesprek en wil nu graag mijn opdracht bevestiging bij de eerste hypotheek verstrekker laten ontbinden. Wie heeft hier helaas ervaring mee en weet wat mij te wachten staat als ik dit doorzet? Ik wil dit morgen wel meteen gaan regelen maar hoop hier nog wat informatie te kunnen krijgen. Mijn lesje heb ik inmiddels wel geleerd... nooit zomaar iets tekenen.

rien10

Re: Help!Opdrachtbevestiging hypotheekverstrekker ontbinden,hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 20:22

Morgen bellen dat je wilt ontbinden. Dat zal stap een zijn lijkt mij zo.

Een lekkere eigenwijze pony op stal: Bijnaam op stal Stekelvarken bijnaam op Bokt Überpony

_meissie_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-02-17 20:28

Ik ga er morgen even langs, maar was erg benieuwd of meer mensen hiermee te maken hebben gehad en wat ik kan verwachten.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 20:37

Nou, ik denk dat je kunt verwachten dat ze niet willen ontbinden. Ik zou eens googlen op hun algemene voorwaarden. Heb je die ook meegekregen op papier? Dan zou ik vanavond gebruiken om me goed voor te bereiden.

Een lekkere eigenwijze pony op stal: Bijnaam op stal Stekelvarken bijnaam op Bokt Überpony

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 20:44

Maar wát heb je precies getekend? Heb je getekend voor de opdrachtbevestiging, dus dat je akkoord gaat met de kosten die de hypotheker rekent (meestal rond de €3000) of heb je de hypotheek zélf al getekend? Onder de eerste kan je volgens mij nog wel uitkomen, dan ben je alleen die kosten kwijt. Heb je de hypotheek zelf al getekend dan zit je er aan vast geloof ik, volgens mij geldt daar geen "afkoel periode" voor. (Zoals bv bij online aankopen 2 weken).
Maar correct me if I'm wrong!

De verandering die je zoekt zit altijd in jezelf.

stefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 20:47

Klopt de informatie wel die de 2e hypotheker je heeft gegeven? Wat is het waar je nu ernstige bezwaren tegen hebt? En wat is de reden dat je naar een bank ging om over een hypotheek te praten als je ergens anders al getekend had?

Lees hier eens:
https://www.eigenhuis.nl/hypotheken/hypotheekofferte

(ik neem aan dat je bedoelt dat je een hypotheekofferte hebt getekend)

Daar staat o.a.:
Annuleringskosten
Annuleert u een getekende offerte, dan brengt de geldverstrekker daarvoor mogelijk kosten in rekening. Annuleringskosten verschillen per geldverstrekker en liggen tussen de 0,5 % of 1 % van de hoofdsom. Bij sommige geldverstrekkers kunt u een getekende offerte kosteloos annuleren, tenzij de geldigheidsduur van de offerte verlengd is.

Hopelijk ben je lid van Eigen Huis, in dat geval zou ik hun eerst bellen. Zij kunnen je vast ook informeren over de inhoud waar je nu bezwaar tegen hebt.

_meissie_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-02-17 21:03

@ xSCWx. Dank voor je reactie: Ik heb alleen de opdrachtbevestiging getekend,dat wil zeggen (als ik het goed heb) dat zij de hypotheek mogen gaan regelen mocht het eenmaal zover zijn. Op dit moment is er nog niet gesproken over een hypotheek. Ik ben erg benieuwd wat de financiële gevolgen zijn als ik deze wil ontbinden. Als ik het goed lees, denk jij dat dat mij dan 3000 euro gaat kosten? Dit is eigenlijk erg uit verhouding na alleen een oriënterend gesprek te hebben gehad.

@ stefje: Ik had het 2e gesprek al gepland staan voordat ik bij de eerste partij tekende. Was ook van plan het 2e gesprek af te zeggen, maar toch gegaan. Ik dacht: Kan maar beter 2x hetzelfde horen om het goed te begrijpen, maar hier werd toch dieper op mijn situatie ingegaan waardoor de situatie die de eerste hypotheekverstrekker mij had gegeven, veel te rooskleurig was. O.a. geen recht op overgangsrecht terwijl hij had gezegd dat dit wel zo was.
Het document wat ik heb getekend is dus nog niet een hypotheekofferte. Ik ben ook niet lid van Eigen Huis, maar ga zeker even op hun website kijken, dank voor de link.

Zamora

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 21:11

Heb je al een huis op het oog etc? Wij hebben niks van te voren getekend voor we zeker wisten welk huis we wilde kopen en bij welke hypotheekverstrekker wij dit wilde laten doen. Heb je hier een kopie van mee gekregen?

Bij welk bedrijf heb je dit getekend?

_meissie_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-02-17 21:13

Ik heb nog geen huis op het oog. Ik weet niet of ik het bedrijf mag noemen, per pb kan ik dit wel zeggen. Ik heb ook geen kopie hiervan, echt heel stom van me dat ik hier ook niet om heb gevraagd. Ze zouden dit binnen een paar dagen naar mij toesturen maar heb nu na een aantal weken nog niets ontvangen. Vanochtend even gebeld en bij de secretaresses was ook helemaal niets bekend dat ze nog wat moesten doen, dit schept erg weinig vertrouwen.

Wiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 21:22

Ik snap sowieso niet waarom je een overeenkomst zou tekenen,dat hun jouw hypotheek in de toekomst mogen gaan verstrekken. Misschien zout in de wonde, maar snap daar niks van.
Hopelijk kom je er zonder al te veel 'leergeld' vanaf.

www.fjovrili.com
Goed dat je roddelt, dan blijf ik op de hoogte van mezelf!

Riemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 21:33

Zonder huis op t oog is er als het goed is ook nog geen werk verricht toch? Vreemd dat je geen kopie oid meegekregen hebt. In de algemene voorwaarden staat wel iets over de eventuele kosten van het intrekken van de opdracht denk ik. Kun je die online misschien vinden?

*Als iedereen alleen maar aan zichzelf zou denken, wordt er tenminste aan iedereen gedacht Knipoog*

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 21:35

Wiesje schreef:
Ik snap sowieso niet waarom je een overeenkomst zou tekenen,dat hun jouw hypotheek in de toekomst mogen gaan verstrekken. Misschien zout in de wonde, maar snap daar niks van.
Hopelijk kom je er zonder al te veel 'leergeld' vanaf.

Ik eigenlijk ook niet. Zo'n hypotheekadviesgesprek is toch altijd gewoon informatief en vrijblijvend? Waarom teken je dan zo'n belofte aan hun?
Kun je uitleggen hoe dat werkt TS? Ik heb zelf ook bij meerdere verstrekkers gesprekken gehad en naar aanleiding daarvan een beslissing gemaakt en een bank gekozen. Maar ik heb nooit zo'n belofte getekend.

pinto_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-17 12:19

Ik ben hier ook wel benieuwd naar.

Je hebt een oriënterend gesprek gehad, het woord zegt het al, een gesprek om advies te vragen. Waarom zou je dan tekenen voor een hypotheek die nog lang niet in beeld is. Vind het buitengewoon slecht van de betreffende adviseur, dat ze je op zo'n manier iets vast willen laten leggen.

Normaal gesproken ga je met het advies en het goede gevoel de deur uit, en kom je bij ze terug op het moment dat je een huis koopt. Of niet natuurlijk, maar dat is hun risico. ;)

Cayenne
Vlinderlicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-17 12:24

Mij ontgaat ook de logica waarom je een overeenkomst met een hypotheekverstrekker aan gaat wanneer er nog helemaal geen huis in beeld is. Heb je je dit laten aanpraten?

***Oeps! Onverwachte gezinsuitbreiding! Knaagkanarie nr. 24!***

"Alles van waarde is weerloos" ~Lucebert

zoutenootjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-17 12:30

Heb je een rechtsbijstandsverzekering? Die kun je eventueel ook bellen voor advies wat te doen met deze situatie. Als ik het goed begrijp heb je nog niet eens concreet een huis op het oog, dus er is op dit moment geen hypotheek nodig.

Als je de datum van het gesprek en de ondertekening nog weet, dan kun je gewoon vragen om een kopie van datgene wat je op die dag hebt getekend.

Een beetje secretaresse zou dit zo moeten kunnen regelen. Als jij de naam van de betreffende persoon weet, plus de datum, en dat het ging om een contract over een hypotheek moet dat simpel kunnen, lijkt mij. Of ze hebben hun zaken niet op orde. Na een bepaalde tijd vervalt volgens mij ook de overeenkomst, omdat ze niet eeuwig hetzelfde kunnen aanbieden. Stel dat de rente stijgt, dan is dat niet voordelig voor ze.

Aan de studie.

tijger22

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-17 21:31

Cayenne schreef:
Mij ontgaat ook de logica waarom je een overeenkomst met een hypotheekverstrekker aan gaat wanneer er nog helemaal geen huis in beeld is. Heb je je dit laten aanpraten?

Mee eens!
Wij hebben eerst enkel oriëntatie gesprekken gehad.
Toen we een huis op het oog hadden werden er ook pas kosten in rekening gebracht en wanneer alles geregeld was hebben we uiteindelijk pas betaald/getekend?

stefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-17 23:47

Het zou me niks verbazen als het de Hypotheekshop was. Of soortgelijk aan dit:
https://www.hypotheekshop.nl/stappenplan

Na een kennismakingsgesprek gaat het als volgt:
'Geef jij akkoord? Dan gaat je Hypotheekshop-adviseur aan de slag.
We maken een inventarisatie en analyse van jouw gehele financiële situatie.
We stellen een Persoonlijk Klantprofiel op met daarin jouw wensen en toekomstplannen.
We stellen een maximaal hypotheekbedrag vast.'

Geef jij akkoord = tekenen
Dan heb je dus nog geen concreet huis (met prijs) op het oog.
In mijn ogen een vage opgeklopte werkwijze.

Ik ging ook ooit naar de Hypotheekshop. Goed gesprek, maar ze zouden nog iets uitzoeken.
Nooit meer wat van gehoord. Dat vond ik al verontrustend.

Hoe is het nu TS?

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-17 11:35

Hoe is het nu TS? Is er al duidelijk wat je precies hebt getekend?

De verandering die je zoekt zit altijd in jezelf.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-17 19:17

Heel vaag. Ik heb in 2008 een bezoek gebracht aan de hypotheker. Daarna heb ik afspraken gemaakt met meerdere banken toen ik een huis gekocht had. Ik ben iemand die dan alle offertes van anderen gewoon er bij op tafel legt en zo open en bloot punten en komma's vergelijkt. Bij de Rabobank vond die man dat heel interessant en vertelde ik dat een aflossingvrije hypotheek bij de hypotheker bij de royal bank of scottland de goedkoopste was tot nu toe. Oh zegt hij, maar wij doen niet aflossingsvrij. De bij de hypotheker 'verplichte' arbeidsongeschiktheidsverzekering werd meegefinancierd en na 30 jaar zou ik 8000 euro meer schuld hebben. Toen ging dat Rabo mannetje aan de slag en kon hij net iets goedkoper met NHG een hypotheek aanbieden dan de hypotheker aflossingsvrij.
Ik ben hiermee naar de hypotheker gegaan en die zeiden toen: wij kunnen ook met NHG en goedkoper dan de Rabo. Eh, waarom heb je me niet meteen het juiste aanbod gedaan? Ik heb het definitief afgezegd. Maar had niets getekend of betaald. Ik was aan het shoppen voor de hypotheek van mijn woning. En dus werd het de Rabobank.

Paardrijden kan iedereen leren, maar de rijkunst beheersen is een ander verhaal.

Berdien
Hoofdmoderator

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-17 21:29

In 2008 ging dat wel iets makkelijker dan nu germie :) Een bank/hypotheekadviseur zal jou geen offerte verstrekken zonder dat jij een opdrachtbevestiging of opdracht tot dienstverlening hebt getekend. Heeft o.a. te maken met het provisieverbod en de invoering van advieskosten. Meerdere offertes naast elkaar leggen kán, maar gaat je wel kosten. Zeker als je dat zelf wil vergelijken en dat niet door een onafhankelijke adviseur laat doen.

Op zich is het niet zo gek, dat je tekent voor een opdracht zonder dat je al een concrete woning op het oog hebt. Zeker bij het intermediair gebeurt dat regelmatig. Ik heb ook genoeg opdrachten liggen van klanten die nog geen woning op het oog hebben, maar die mij al wel de opdracht hebben gegeven. Dat betekent dat we na het eerste, oriënterende gesprek de diepte in gaan, kijken wat er kan, wat er mag, etc. Is er een woning op het oog, dan wordt er vóór het koopcontract getekend wordt gekeken of die woning inderdaad past, of het koopcontract klopt, wat de maandlasten zullen zijn, hoogte ORV etc.

Dat je na het tekenen niets meer hebt gehoord is niet heel netjes. Hoe is het uiteindelijk opgelost?

"But in this twilight, our choices seal our fate"

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie