Gesprek gehad bij ROC + vraag over leerplicht

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Nathalie

Berichten: 28286
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Eindhoven

Gesprek gehad bij ROC + vraag over leerplicht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-01-04 22:05

Zoals veel vast wel weten ben ik van school "getrapt" voor de kerstvakantie en doorverwezen naar 1 of ander bureau van het ROC.
Daar een gesprek aangevraagt, wat allemaal heel erg lang heeft geduurt en we moesten overal achteraan lopen. Werd gezegd dat we terug gebelt zouden worden binnen enkele dagen maar 1,5 week later nog steeds niks gehoort.. Maargoed, dat is het ROC...

Nu ben ik afgelopen vrijdag eindelijk op gesprek geweest. Het gesprek was totaal anders dan ik verwachte.
We begonnen over mijn basisschool, hoe ik daar was e.d. Dan over naar de VMBO, waar ik met bijna de hoogste punten van alle examenkandidaten voor ben geslaagd.
Goed, toen de reden dat ik van school getrapt was?
Nou, tegen mij was gezegd dat ik teveel afwezig was geweest, en daardoor mijn motivatie slecht was en ze me dus niet meer verder konden gebruiken daar.
Toen kwam de vraag waarom ik zoveel afwezig was geweest. Dus ik vertellen, ziek geweest, probleempjes gehad, in het ziekenhuis gelegen enzo..
Waarvoor in het ziekenhuis? Blinde darm ontsteking.
Zegt die vrouw even doodleuk daarvoor lig je één dagje in het ziekenhuis en die dag erna kun je echt wel weer naar school hoor!
Nou, sorry mevrouw, maar ik heb toch echt bijna een week in het ziekenhuis gelegen en veel moeite gehad met het revalideren.
Nee, ik zal ook wel veel gespijbelt hebben. (Totaal NIET dus!)
Vervolgens werd alles wat ik zei even flink afgekraakt en het werd zo erg dat ik op een gegeven moment in huilen uitbarstte.
Volgens die vrouw kwam het er op neer dat ik gewoon een hekel had aan school en het onbelanrijk vond. Ik heb 100 x gezegd, nee mevrouw, ik vind school en mijn toekomst heel erg belangrijk en heb zeker geen hekel aan school.
Toen werd me gevraagt of ik graag huiswerk maak? Verward Dus ik zei, wie maakt er tegenwoordig nog graag huiswerk...
OK, nu was ze er helemaal achter dat ik een hekel had aan school en me best er niet voor wilde doen.
Mijn antwoord daarop was, dat als ik een opleiding had, die ik leuk vond en waarvan ik zeker wist dat ik dat later wilde gaan doen, ik ook zeker mijn best wel wil doen.
Dat was onzin, want zij ging ook niet tegen haar baas zeggen dat ze een Audi wilde en pas dan haar best deed. En zo ging het nog wel even door... >;)

Nu moet ik dus van dat mens 1 of andere cursus van het ROC gaan doen, Stap Op genaamd.
Dat is voor mensen met een hekel aan school, die dus gemotiveert moeten worden, omdat zij nog leerplichtig zijn.
Ik was toen ik daar zat helemaal overdondert en kreeg er amper een woord uit nadat dit gesprek zo fout gelopen was.

Maar... Ik heb hélemaal geen zin in die cursus. Ik vind mijn toekomst heel belangrijk. En wil zeker wel naar school; graag zelfs.
Ik heb dus geen zin om die cursus te volgen, met allemaal leerlingen die een hekel hebben aan school.
Maargoed, wat anders is niet mogelijk... Dit was de enigste cursus die voor mij in aanmerking kwam.

Nu ben ik 16, en is het dus zo dat ik leerplichtig ben. Nu heb ik wel eens gehoort dat je vrijstelling aan kunt vragen.
Mijn idee is dus gewoon om de rest van dit jaar meer uren te maken bij de Albert Heijn, en dat ik volgend jaar mooi weer met een opleiding begin, waar ik onwijs veel zin in heb!

Dus ik vroeg me af of er op bokt mensen zijn die hier ervaring mee hebben. En of het uberhaubt wel mogelijk is om vrijstelling aan te vragen.


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-04 22:09

Was je alleen naar dat gesprek of was een van je ouders mee?
Als je alleen was is het misschien een idee om een keer een gesprek aan te vragen met je ouders erbij.
Zij kunnen dan bevestigen dat je idd veel ziek bent geweest, in het ziekenhuis hebt gelegen en je nodige privéproblemen hebt gehad.

Nathalie

Berichten: 28286
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-01-04 22:10

Mijn vader was erbij!!
Maar.. er werd van tevoren verteld dat het een gesprek was tussen mij en deze vrouw, en ze liever niet hadden mijn vader zich ermee ging bemoeien. Verward Anders moest hij maar naar buiten. Scheve mond
Maargoed, mijn vader vond het helemaal niet zo'n slecht gesprek. Scheve mond
Mijn moeder echter wel, die vind het niet kunnen hoe dit is gegaan.

Miran

Berichten: 4451
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Woubrugge

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-04 22:20

Kun je bij je arts geen medische verklaring krijgen ofzo? Dat scheelt alvast iets.
Verder kan ik je niet helpen, maar succes!

Nathalie

Berichten: 28286
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-01-04 22:27

Hmm dat word best moeilijk denk ik. Aangezien ik toen 's nachts met spoed bij de EHBO binnengebracht ben. Dus ik zou niet weten bij wie ik dan zou moeten zijn voor een medische verklaring.
Maargoed, dat is het probleem ook niet echt, dat dat mens me niet geloofd. Maar het liefst heb ik gewoon niets meer met het hele ROC te maken, ik vind dat zo'n slechte organisatie daar..
Ik vroeg me eigenlijk alleen af of er mensen zijn die ervaring hebben met vrijstelling vragen en of iemand weet hoe je dit precies moet doen, en of het uberhaubt wel mogelijk is.

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-04 22:46

Nathalie,
Wat rot zeg dat het gesprek zo slecht verlopen is.
Je huisarts heeft een medisch dossier van je. Alleen zelf kan je dat opvragen, verder niemand.
Daar staat alles in, ook als je naar het ziekenhuis geweest bent.
Ik had een gebroken arm gehad waarvoor ik niet eens bij de huisarts ben geweest maar dat stond wel in mijn dossier.

Over vrijstelling aanvragen weet ik niet hoe dat zit. Ik denk dat je dat na kan vragen bij de IBG groep of zou ik nu helemaal fout zitten?

Succes!

:evaw:

Nathalie

Berichten: 28286
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-01-04 22:56

Dankjewel.
Dat wist ik dus niet dat de huisarts dat allemaal in een dossier heeft.
Zal het hele gedoe binnenkort eens voorleggen aan mijn ouders. Die weten namelijk nog niet dat ik er zo over denk.

Zip

Berichten: 1697
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Elburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-04 23:06

Ik heb ook zoiets gehad. Maar ik deed een opleiding waar ik echt helemaal mijn buik vol van had, maar ook ik was nog leerplichtig, ik moest 2 dagen in de week nog naar school.
Toen zou ik ook naar een school gaan, waar je dan vakken kreeg zoals maatschappijleer en economie en die oliebol, en weet ik wat allemaal niet meer. Klonk niet goed inieder geval Haha! was maar voor twee dagen in de week maar toch....

Maar ik wist al 100 % zeker dat ik dat jaar daarop de opleiding dierverzorging wou gaan doen. Dus toen kwam mijn leraar met het voorstel om dan tot het eind van het jaar die twee dagen in de week ergens te gaan stage lopen, en me dan aan het eind van het jaar uit te laten schrijven nog op die school. Daar moest ik dan wel toestemming van hebben van de leerplichtambtenaar en ik moest me in laten schrijven bij een dierverzorging opleiding.

Dus toen vond ik een adres op een kinderboerderij, kreeg toestemming van de leerplichtambtenaar en heb me aan het eind van het jaar laten uitschrijven op die school. Rest van het jaar op de kinderboerderij was hartstikke leuk en leerzaam, en ben blij dat ik het zo heb gedaan.

Charlotte

Berichten: 2720
Geregistreerd: 16-06-01
Woonplaats: Mierlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-04 23:22

Hard maar banketstaaf; je doet ook te weining.
Kijk van dat ziekenhuis enzo, daar kan jij niets aan doen. Maar je moet onthouden dat een vervolgopleiding wel iets anders in elkaar steekt dan de middelbare school; je zult het zelf bij moeten houden, de school is jóuw verantwoordelijkheid. Zelfs op een mbo ben je op jezelf aangewezen, en zul je dus ook zelf achter je verantwoordelijkheden aan moeten. De school heeft jou er waarschijnlijk afgeschopt omdat je dat op de een of andere manier niet deed. Ik kan dat natuurlijk niet beoordelen, maar vraag het je maar eens af, want het zal niet zonder reden zijn geweest.

Ik zit nu na mavo4 in havo4, en als ik het wil halen moet ik gewoon elke dag huiswerk maken, en zal ik ook voldoende moeten leren. Anders kan ik aan het eind van het jaar ook gewoon van school af hoor. Ik weet hoe de instelling van een mavo is, vergeleken met de rest hoef je er echt geen ene fl*kker uit te voeren. Waarschijnlijk heb jij dus gewoon moeite met die overgang.

Misschien moet je jezelf eens harder opstellen, en afvragen hoe je het dan wél moet doen.

Vandaag even geen achterhaalde quotes

KellyenXena

Berichten: 3615
Geregistreerd: 08-04-03
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-04 23:47

Nathalie,ik begrijp je goed..Vreselijk is dat als die tuttebollen zomaar even over jouw toekomst beslissen..Als ze voor jou gaan denken,en je niet volwassen behandelen.
Ik ken het gevoel precies en leef met je mee.
Daarbij gewoon niet naar die curcus gaan,wat een onzin zeg.Zitten ze voor jou even te besluiten dat jij niet gemotiveerd bent..Het is maar net hoe je ze het willen zien...
Bleh ik kots van die machts misbruikers....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-04 23:55

Tja ieder verhaal heeft 2 kanten.
Je zal het vast niet makkelijk gehad hebben, maar zo'n gesprek is best te voorkomen of in goede banen te leiden.

Dat je voor een blindedarm operatie een dag in het ziekenhuis ligt is niet waar. Ik heb er 2 dagen voor gelegen en na een week kon ik weer aan de gang.
Maar buiten dat ik ben jou niet en jij mij niet en die persoon heeft daar niets over te vertellen.
Maar als ik jouw vader was had ik mijn mond open getrokken. Maar zoals ik al eerder zei een verhaal heeft 2 kanten, jij verteld hier dit en je vader of de school heeft er misschien een kleine aanvulling op die jij hier niet verteld hebt. Het is dus vrij moeilijk om er wat zinnigs over te zeggen.

Ik hoop dat je een fijne opleiding zult vinden waar je het naar je zin hebt! Doe wel je best hoor!
SUCCES! OK dan! Ach gut

Samantha_

Berichten: 10797
Geregistreerd: 20-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-04 10:03

Jeetje wat een raar mens zeg.
Ik zou als ik jou was, net als wat Sjimmy zegt, je medisch dossier bij de huisarts opvragen en die aan die vrouw laten zien. Volgens mij kan je trouwens wel vrijstelling krijgen voor school, heb wel vaker gehoord dat mensen na de mavo (die dus ook 16 zijn) een jaartje gaan werken. Lijkt me in jou geval ook beter, anders zit je op school met allemaal rare lui.

Nathalie

Berichten: 28286
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-01-04 10:22

Charlotte schreef:
Hard maar banketstaaflig; je doet ook te weining.
Kijk van dat ziekenhuis enzo, daar kan jij niets aan doen. Maar je moet onthouden dat een vervolgopleiding wel iets anders in elkaar steekt dan de middelbare school; je zult het zelf bij moeten houden, de school is jóuw verantwoordelijkheid. Zelfs op een mbo ben je op jezelf aangewezen, en zul je dus ook zelf achter je verantwoordelijkheden aan moeten. De school heeft jou er waarschijnlijk afgeschopt omdat je dat op de een of andere manier niet deed. Ik kan dat natuurlijk niet beoordelen, maar vraag het je maar eens af, want het zal niet zonder reden zijn geweest.

Ik zit nu na mavo4 in havo4, en als ik het wil halen moet ik gewoon elke dag huiswerk maken, en zal ik ook voldoende moeten leren. Anders kan ik aan het eind van het jaar ook gewoon van school af hoor. Ik weet hoe de instelling van een mavo is, vergeleken met de rest hoef je er echt geen ene fl*kker uit te voeren. Waarschijnlijk heb jij dus gewoon moeite met die overgang.

Misschien moet je jezelf eens harder opstellen, en afvragen hoe je het dan wél moet doen.


Ik begrijp je reactie wel maar eigenlijk slaat dit niet op mij.
Ik heb altijd gehoort dat ik een leuke meid was die goed haar best deed.
Ik heb toen gezegd op school dat dit niet de opleiding was die ik wilde, dus wilde overstappen naar een andere opleiding, en toen was het ineens allemaal weg. Maar ik ben toen níet verandert! Ik ben gewoon goed de lessen blijven volgen, zo goed mogelijk mijn huiswerk gemaakt, en ook hele goede punten gehaald.
Dat de MBO moeilijker is dan de mavo ben ik t al helemaal niet met je eens want dit was gewoon onwijs makkelijk. Haha!
Maargoed, ik heb dus wél gewoon mijn best gedaan, ondanks dat ik deze opleiding totaal niet leuk vond. Omdat ik niet meer van opleiding kon switchen, wilde ik dit jaar zo goed mogelijk afsluiten zodat ik volgend jaar met goede punten door kon naar die andere opleiding.
Mijn werkhouding was ook altijd goed en ik was goed gemotiveert.
Toen kreeg ik problemen en ben ik 2 weken niet op school geweest. Ik heb dit voordat ik thuis bleef aan mijn mentrix verteld en zij vond het geen probleem als ik thuis bleef, ik moest van haar dat moment even aan mezelf denken en niet aan school.
Daarna ben ik een aantal weken op school geweest maar liep ik onwijs veel achter. Mijn mentrix zei dat ik me daar niet druk over moest maken maar dat deed ik wel; ik zat thuis en in de pauzes te stressen en aan de opdrachten die ik nog in moest leveren te werken.
De helft van deze opdrachten heb ik in kunnen leveren maar toen kwam ik in het ziekenhuis.
En ja, de 1e dag dat ik daarna weer naar school ging kreeg ik te horen dat ik niet meer hoefde te komen.
Het is allemaal veelste vaag gegaan.
Nu hoorde ik laatst ook van een oud-klasgenootje dat er een nieuw meisje bij ze in de klas zit, en dat zij op had gevangen dat ze mij maar van school gestuurd hebben omdat er anders geen plaats was voor dat meisje, die wél deze opleiding af wilde maken. Scheve mond

Maargoed, dit is allemaal niet echt meer van belang, want ik ben nu toch van school af en kan daar al niets meer aan doen.

Elzie

Berichten: 520
Geregistreerd: 26-03-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-04 11:02

Ik heb ook met die leerplicht gezeten omdat het ROC gewoon een zooitje is... Ik weet nu van 6 ROC's dat het bagger is dus het ligt iig niet aan jou Knipoog Je kan voor zover ik weet geen vrijstelling krijgen je krijgt alleen de optie of je 1 of 2 dagen in de week naar school wil en de rest werken.. Dat zijn vaak opleidingen die ontzettend simpel zijn of bijna niemand leuk vindt. Ik had daar geen zin in en ben toen nog een week thuis geweest en meteen gaat de kinderbescherming zich ermee bemoeien, er wordt een leerplichtambtenaar achter je aan gestuurd en met een beetje pech krijg je een halt straf wat zoiets in houdt als 10 weken lang met iemand praten..
Alles beter dus als niet gaan! Vind wel dat je je niet zo makkelijk af moet laten schepen! Je bent pas 16 en als jij én je ouders vinden dat dit niet bij je past moeten jullie dat duidelijk maken aan het ROC en zorgen voor iets anders. Maar je kan niet zeggen ik wil dit niet en dan vervolgens thuis blijven zitten.
Je zou even kunnen bellen naar Bureau Jeugdzorg oid die weten precies hoe dat zit met de leerplicht enzo.. Misschien is er ondertussen wel iets van een vrijstelling maar daarvoor zul je dan wel naar een leerplichtambtenaar moeten Knipoog

»×» ..Sunny days wouldnt be specials if it wasnt for rain, Joy wouldnt feel so good if it wasnt for pain.. «×«


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: 1810naomi, _chou, _kimm, Amazonbot, amy495, Bengell, BlackClaw, craiester, Eskimo, Facebook, fotolijstje, goldith, Googlebot, Jennifer_S, kimmetje26, Lalladidoo, laurabe, Lotje033, marygoround, nafkedemi, Sodeletuut, spookyskippy, Telpeva, Yom en 215 bezoekers