uitkering trekken?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kyan01

Berichten: 5404
Geregistreerd: 22-09-01
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-04 23:15

Miran schreef:
Ik heb ook een poosje in de ww gezeten (en ben wel goed opgevoed, fsoudan, maar heb er ook voor betaald) .



Ik val niet iedereen die in de ww zit aan hoor Maar wel de mensen die er vollop van genieten en er weinig voor doen Knipoog Ik bedoelde meer de gemakzucht..... dat dit grotendeels met de opvoeding te maken heeft Lachen

Nuv

Berichten: 1127
Geregistreerd: 04-01-02
Woonplaats: hh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-04 23:43

Ik denk eerlijk niet dat als je een half jaar gewerkt heb dat je genoeg opzij heb gezet om een jaar in de ww te zitten, maar dat terzijde....
Eigenlijk heeft ze gewoon gelijk. Als de mogelijkheid er is, dan pak je die toch? Dat is met studiefinanciering toch hetzelfde? Je zegt toch niet, doe mij maar niet, want ik verdien zoveel?
Maar eigenlijk ben ik allang blij dat die mensen in de ww komen te zitten, en niet jarenlang op de zak van hun baas in de ziektewet zitten, omdat ze : Psychisch niet in orde zijn.... Maar je komt ze altijd in de kroeg en in het winkelcentrum tegen... Ik zal nu wel niet bokttechnisch verantwoorde bezig zijn met deze uitspraken, maar dit soort dingen komt altijd in me op bij dit soort topics.....

Sorry voor het oftopic gaan..

#Ymke#

Berichten: 13943
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: In het brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-04 23:53

Ik zit nu ook in de WW. Of ik er blij mee ben , maar ik heb geld nodig om m'n paarden te onderhouden en ondanks dat ik nog thuis woon heb ik wel vaste lasten. Ik zou veel liever zelf het geld verdienen en zelf uit willen geven, maar er is gewoon GEEN werk te vinden. Alleen als directeur of secretaresse met HBO niveau. Dat heb ik niet Verward .. Ik wil erg graag, maar het kan helaas niet. Gelukkig heb ik er wel jaren voor gewerkt.. Ik ben elke dag op zoek naar werk, overal op solliciteren (ook partime of te ver weg) maar neej, helemaal niks. Zelfs de supermarkten zoeken niemand. Het is heel frustrerend. De eerste 2 weken was thuislopen leuk 'lekker vakantie', maar nu duurt die zogenaamde vakantie me wel veel te lang!

lies

Berichten: 9627
Geregistreerd: 09-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-04 00:04

Een vriendin van mij heeft ook een jaar in de ziektewet gezeten, ze was na een zwaar ongeluk en veel persoonlijke problemen overspannen geraakt. Ze ging ieder weekend groomen en plots gingen de wildste verhalen over haar rond.
Tjonge, ze deed dat gewoon voor de lol, om niet teveel aan haar problemen te hoeven denken. Waar een mens zich al niet druk om kan maken Verward Ik ben het dus met Luxx eens.

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-04 00:05

Hey! Heb ook nog een half jaar in de ziektewet gezeten. Met een kwaal die volgens sommigen nog steeds een psychische kwaal is. RSI.

En ja, ik ging ook naar de kroeg. Dronk wel met een rietje, want een glas kon ik niet vasthouden. Ook geen winkelwagentje duwen trouwens. Maar omdat die handen niets konden hoefde ik me toch niet op te sluiten in huis?

Ik kwam overigens in de ziektewet omdat ik na die WW periode *zo* graag m'n baan wilde houden dat ik helemaal niet meer luisterde naar m'n lichaam en pijnsignalen. Alleen het idee van weer werkeloos worden bracht me flink in paniek.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-04 00:06

#Ymke# schreef:
Ik zit nu ook in de WW. Of ik er blij mee ben , maar ik heb geld nodig om m'n paarden te onderhouden en ondanks dat ik nog thuis woon heb ik wel vaste lasten. Ik zou veel liever zelf het geld verdienen en zelf uit willen geven, maar er is gewoon GEEN werk te vinden. Alleen als directeur of secretaresse met HBO niveau. Dat heb ik niet Verward .. Ik wil erg graag, maar het kan helaas niet. Gelukkig heb ik er wel jaren voor gewerkt.. Ik ben elke dag op zoek naar werk, overal op solliciteren (ook partime of te ver weg) maar neej, helemaal niks. Zelfs de supermarkten zoeken niemand. Het is heel frustrerend. De eerste 2 weken was thuislopen leuk 'lekker vakantie', maar nu duurt die zogenaamde vakantie me wel veel te lang!


Dat vind ik dus geen reden!!! Er zijn een hoop mensen die minder krijgen om hun kinderen te onderhouden dan jij nu om je paard te onderhouden. Dat is dus niet eerlijk!
Daar kan jij helemaal niets aandoen, maar ik hoop dat je begrijpt dat het niet echt een eerlijk systeem is.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-04 00:10

Ik vind het doel waar het geld heen gaat niet echt belangrijk, dat moet ieder voor zich weten. Als je gewerkt hebt, dan heb je (meestal) recht op WW, daar heb je ook zelf voor betaald. Zolang de WW-trekkers maar hun best doen om aan een baan te komen, vind ik het geen probleem, maar er zijn teveel mensen die thuis eens lekker achterover leunen en het allemaal wel prima vinden.

Nuv

Berichten: 1127
Geregistreerd: 04-01-02
Woonplaats: hh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-04 00:17

lis schreef:
Een vriendin van mij heeft ook een jaar in de ziektewet gezeten, ze was na een zwaar ongeluk en veel persoonlijke problemen overspannen geraakt. Ze ging ieder weekend groomen en plots gingen de wildste verhalen over haar rond.
Tjonge, ze deed dat gewoon voor de lol, om niet teveel aan haar problemen te hoeven denken. Waar een mens zich al niet druk om kan maken Verward Ik ben het dus met Luxx eens.


Waar ik me druk om maak is de portemonnee van de werkgever, niet meer en niet minder. Maar dat lijkt altijd wel het laatste waar een werknemer aan denkt..

Maar ik zeg ook niet dat ze er geen recht op heeft, ik zeg alleen dat ik er niet vrolijk van wordt. En net als dat jullie mogen zeggen dat jullie er wel vrolijk van worden, mag ik zeggen dat ik er niet vrolijk van word. Ik denk dat je met "Psychische problemen" zeker wel "arbeitstherapeutisch" aan het werk kan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-04 00:18

Het doel van het geld is om te kunnen leven, niet om je knol van te onderhouden. Wees dan zo eerlijk om dat aan te geven bij het UWV. Het is gewoon zo vreselijk oneerlijk tegenover de mensen die jaren langer hebben gewerkt en minder krijgen, en wellicht ook kinderen hebben. Jij krijgt meer omdat je je paard ermee moet onderhouden.

Verplaats je eens in de situatie van zo'n persoon die in de WW zit waar hij/zij niets aan kan doen. Denk je er ook eens bij in dat die persoon 2 kindjes heeft die naar school gaan, en een huisje dat betaald moet worden. En dat je dan hoort dat een kind wat misschien een jaar of 2 gewerkt heeft meer krijgt dan jij, nog heerlijk thuis woont, en een knol te onderhouden heeft. Ik weet zeker dat je je niet fijn voelt! Ik denk eerlijk gezegt dat je je stevig genaait voelt! Maar dat is helaas deze maatschappij, niet eerlijk!!!!
En even voor een aantal personen die denken dat ik zo'n figuur ben. NEE dat ben ik niet!!

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-04 00:21

Sorane schreef:
Het doel van het geld is om te kunnen leven, niet om je knol van te onderhouden. Wees dan zo eerlijk om dat aan te geven bij het UWV.


Het zal het UWV een worst wezen wat je met het geld doet. Als je er recht op hebt, dan krijg je het, als je er geen recht op hebt, dan krijg je het niet. Zo simpel is het.

missrosa
Berichten: 293
Geregistreerd: 22-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-04 00:23

De WW is een sociale verzekering. Dat betekend dat je (net als bij een gewone verzekering) premie betaalt op het moment dat je werkt. Je kan dus nooit in de WW komen als je niet al gewerkt hebt. Hoe langer je gewerkt hebt, hoe langer je een WW uitkering ontvangt en hoe meer je verdiende hoe hoger je uitkering.

Dit is dus wat anders dan een sociale voorziening, als bijv. de Algemene Bijstandswet. Dat is geld waar je niks voor hoeft te hebben gedaan (geen premies betalen, of iets dergelijks)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-04 00:25

Tessebes"]
[quote="Sorane schreef:
Het doel van het geld is om te kunnen leven, niet om je knol van te onderhouden. Wees dan zo eerlijk om dat aan te geven bij het UWV.


Het zal het UWV een worst wezen wat je met het geld doet. Als je er recht op hebt, dan krijg je het, als je er geen recht op hebt, dan krijg je het niet. Zo simpel is het.
[/quote]

Pff gaan we weer....

Ik heb niet gezegt dat het wettelijk iets uitmaakt wat je met je poen doet. Ik heb het over dat IK VIND dat het niet eerlijk is. Het heeft een beetje met normen en waarden te maken.

Nuv

Berichten: 1127
Geregistreerd: 04-01-02
Woonplaats: hh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-04 00:27

Ik ben het helemaal met Sorane eens!

lies

Berichten: 9627
Geregistreerd: 09-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-04 00:28

Nuv schreef:
Maar ik zeg ook niet dat ze er geen recht op heeft, ik zeg alleen dat ik er niet vrolijk van wordt. En net als dat jullie mogen zeggen dat jullie er wel vrolijk van worden, mag ik zeggen dat ik er niet vrolijk van word. Ik denk dat je met "Psychische problemen" zeker wel "arbeitstherapeutisch" aan het werk kan.


Oja? Ligt dat niet aan de aard van het psychische probleem?

fokfanaat

Berichten: 20215
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-04 00:29

missrosa schreef:
De WW is een sociale verzekering. Dat betekend dat je (net als bij een gewone verzekering) premie betaalt op het moment dat je werkt. Je kan dus nooit in de WW komen als je niet al gewerkt hebt. Hoe langer je gewerkt hebt, hoe langer je een WW uitkering ontvangt en hoe meer je verdiende hoe hoger je uitkering. )


Wat gebeurd er dan met de premie van mensen die 40 jaar werken en nooit in de WW belanden?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-04 00:29

lis"]
[quote="Nuv schreef:
Maar ik zeg ook niet dat ze er geen recht op heeft, ik zeg alleen dat ik er niet vrolijk van wordt. En net als dat jullie mogen zeggen dat jullie er wel vrolijk van worden, mag ik zeggen dat ik er niet vrolijk van word. Ik denk dat je met "Psychische problemen" zeker wel "arbeitstherapeutisch" aan het werk kan.


Oja? Ligt dat niet aan de aard van het psychische probleem?
[/quote]

Dat denk ik ook ja. Met een hoop psychische problemen kun je gewoon werken. Maar er zijn ook problemen, eigenlijk meer ziekten, waar je flink last van kunt hebben. Denk aan psygoses, schizofrenie enz. Maar dan praat je wel meer over ziekten dan over een probleem van tijdelijke aard.

Kayla

Berichten: 11273
Geregistreerd: 20-10-01
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-04 00:29

Dat lijkt me wel Lis, een zwaar psychotisch iemand kan ook niet therapeutisch aan het werk lijkt me.

FlairS

Berichten: 4755
Geregistreerd: 29-07-02
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-04 00:31

Mijn ouders zouden mij aan het werk geschopt hebben bij wijze van spreke dan he! *LOL*
Ze zouden haar ,als ze geen baan kan vinden,moeten laten werken als vrijwilliger in een bejaardenhuis of zoiets.Daar zijn mensen te kort en dan kan ze mooi werkervaring opdoen!
Laatst bijgewerkt door FlairS op 21-01-04 00:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-04 00:34

Samsam"]
[quote="missrosa schreef:
De WW is een sociale verzekering. Dat betekend dat je (net als bij een gewone verzekering) premie betaalt op het moment dat je werkt. Je kan dus nooit in de WW komen als je niet al gewerkt hebt. Hoe langer je gewerkt hebt, hoe langer je een WW uitkering ontvangt en hoe meer je verdiende hoe hoger je uitkering. )


Wat gebeurd er dan met de premie van mensen die 40 jaar werken en nooit in de WW belanden?
[/quote]

Die gaat naar de mensen die minder werken en meer WW trekken.

missrosa
Berichten: 293
Geregistreerd: 22-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-04 00:35

Wat gebeurt er met jouw ziektekostenpremie als je het geluk hebt nooit ernstige aanspraak daarop te hoeven maken?

Nuv

Berichten: 1127
Geregistreerd: 04-01-02
Woonplaats: hh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-04 00:35

Arbeidstherapeutisch aan het werk houdt niets meer in dan een paar uurtjes in de week aanwezig zijn om de binding met het werk niet te verliezen. Als je zwaar psychotisch bent is het een ander verhaal natuurlijk... Maar als ik daar aan denk denk ik aan iemand in een inrichting. Ik hoop voor de werkgevers van die mensen dat ze ze voor die tijd uit hun bedrijf hebben kunnen werken. Of ben ik nu weer te hard?

Barb

Berichten: 12082
Geregistreerd: 24-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-04 00:43

Nuv schreef:
Arbeidstherapeutisch aan het werk houdt niets meer in dan een paar uurtjes in de week aanwezig zijn om de binding met het werk niet te verliezen. Als je zwaar psychotisch bent is het een ander verhaal natuurlijk... Maar als ik daar aan denk denk ik aan iemand in een inrichting. Ik hoop voor de werkgevers van die mensen dat ze ze voor die tijd uit hun bedrijf hebben kunnen werken. Of ben ik nu weer te hard?



nee Marja that's the spirit, dat je dit zegt komt misschien ook wel omdat je uit een ondernemers gezin komt! Ik ga helemaal met je mee en ik weet waar je op doelt!

fokfanaat

Berichten: 20215
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-04 00:46

Tessebes"]
[quote="Samsam"][quote="missrosa schreef:
De WW is een sociale verzekering. Dat betekend dat je (net als bij een gewone verzekering) premie betaalt op het moment dat je werkt. Je kan dus nooit in de WW komen als je niet al gewerkt hebt. Hoe langer je gewerkt hebt, hoe langer je een WW uitkering ontvangt en hoe meer je verdiende hoe hoger je uitkering. )


Wat gebeurd er dan met de premie van mensen die 40 jaar werken en nooit in de WW belanden?
[/quote]

Die gaat naar de mensen die minder werken en meer WW trekken.
[/quote]

Dus is het niet zo dat je je ww-uitkering (helemaal) zelf betaald!

lies

Berichten: 9627
Geregistreerd: 09-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-04 00:47

Barb"]
[quote="Nuv schreef:
Arbeidstherapeutisch aan het werk houdt niets meer in dan een paar uurtjes in de week aanwezig zijn om de binding met het werk niet te verliezen. Als je zwaar psychotisch bent is het een ander verhaal natuurlijk... Maar als ik daar aan denk denk ik aan iemand in een inrichting. Ik hoop voor de werkgevers van die mensen dat ze ze voor die tijd uit hun bedrijf hebben kunnen werken. Of ben ik nu weer te hard?



nee Marja that's the spirit, dat je dit zegt komt misschien ook wel omdat je uit een ondernemers gezin komt! Ik ga helemaal met je mee en ik weet waar je op doelt!
[/quote]

Ik kom ook uit een ondernemers gezin, maar zulke dingen zal je van mij niet horen. En als er een persoonlijk geval meespeelt in het bedrijf van je ouders (?) kan je misschien niet meer objectief oordelen.

Ik vind zulke dingen ook soms tenenkrommend, hoor. Zo zit de stalhulp op de manege in de ziektewet vanwege zijn rug, maar hij mest wel iedere dag de stallen bij de kinderboerderij. Ja, heel banketstaaf voor de stalhouder, maar ik bemoei me er niet mee. Je kan niet alles weten en ik kies ervoor om deze zaak HUN zaak te laten.

basje01
Berichten: 323
Geregistreerd: 07-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-04 00:47

Sorane"]
[quote="Tessebes"][quote="Sorane schreef:
Het doel van het geld is om te kunnen leven, niet om je knol van te onderhouden. Wees dan zo eerlijk om dat aan te geven bij het UWV.


Het zal het UWV een worst wezen wat je met het geld doet. Als je er recht op hebt, dan krijg je het, als je er geen recht op hebt, dan krijg je het niet. Zo simpel is het.
[/quote]

Pff gaan we weer....

Ik heb niet gezegt dat het wettelijk iets uitmaakt wat je met je poen doet. Ik heb het over dat IK VIND dat het niet eerlijk is. Het heeft een beetje met normen en waarden te maken.
[/quote]

Sorane,

Ik hoop voor jou dat je nooit in zo'n situatie terecht komt.
Jou reactie over het hebben van een paard, wat volgens jou niet kan, als je WW hebt is wel erg makkelijk.
Het heeft niks te maken met normen en waarden, maar met het liefde voor een dier wat je al jaren hebt een moeder doet zijn kind ook niet weg als zij het financieel moeilijk heeft.

En nogmaals ik hoop voor jou dat je NOOIT in zo'n situatie terecht komt!