opvoeding dieren en slaan...

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

 
 
Miep

Berichten: 1707
Geregistreerd: 13-03-03
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-04 19:07

gliss schreef:
Ik vind het belachelijk. Je kunt je dieren ook op een andere manier duidelijk maken dat iets niet mag. Boos praten kan ook helpen.

Okee, een paard dat echt niet luistert (ik bedoel niet duwen ofzo) dat geef ik krent ook wel een een klap (niet hard en ook niet op de snoet)


En dat laatste is in jou ogen dan niet belachelijk?
Snap het verschil niet zo..kun je dat uitleggen?

Groetjes Miep Knipoog

* Profiel aangepast, nu met foto's *


sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-04 21:30

Dutske, hoe leer jij een hond om bij je te komen door hem een tik te geven als hij niet komt??? ... Lijkt me totaal niet logisch! Een hond z'n natuurlijke reactie zal zijn ZEKER NIET te komen dan!

BC260894 - GL211096 - GA270405 - BO120607 - GN120710
5 Zoete snoetjes <3 THANX FOR THE VOTES FOR NEELTJE - http://9maand.be/ SHE WON *\o/*

Elke dag is een uitdaging… & een kans om te genieten.

griebels

Berichten: 15354
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Regio Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-04 21:38

Ik ben met Igor bezig om hem minder angstig te krijgen en in te rijden. Hierdoor krijgt hij natuurlijk steeds meer zelfvertrouwen en gaat je uitproberen. Laatst probeerde hij me te bijten. Hij had me in mijn jas, maar voor hetzelfde geld was het wel raak geweest. Mijn reactie was meteen een goede schop (met platte voet) onder zijn buik trappen. Hij schoot naar achteren, maar kwam direct weer terug met zijn oortjes naar voren. Respect heet dat. Hij weet dat hij fout zat, en hij heeft tot nu toe niet meer proberen te bijten.
Als een dier niet luistert, zal ik hem streng straffen, maar niet trappen ofzo. Doet hij iets wat absoluut niet getollereerd wordt (door mij) krijgt hij de consequenties. In het wild gebeurd dit ook en er is nog niemand slechter van geworden. Ik blijf alleen altijd van het hoofd af voordat ze kopschuw worden...

Mijn superpoown Laliesk winnaar op de 101km te Wanroij met 40 min voorsprong!!!
Ik heb nog een zenuw over en daar zit jij nu op te werken :=

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-04 21:56

gliss schreef:
Ik vind het belachelijk. Je kunt je dieren ook op een andere manier duidelijk maken dat iets niet mag. Boos praten kan ook helpen.


Lief. Het stadium waarin je denkt dat alles wel goed komt als je je paard maar heel veel knuffelt. Heb ik ook gehad hoor.

En dan komt er een keer een paard dat jou beschouwd als deurmat en dat ook laat merken, en dan leer je dat denkbeeld wel weer af. Met een paard kan je niet op gelijke voet vriendjes zijn. Je staat onder hem of boven hem. En iemand die boven hem staat reageerd niet met een boos woord of een klapje, die geeft 'm een ongenadig harde lel! Een leider laat niet over zich lopen.

Lieke

Berichten: 11348
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-04 22:00

gliss schreef:
Ik vind het belachelijk. Je kunt je dieren ook op een andere manier duidelijk maken dat iets niet mag. Boos praten kan ook helpen.


Ik denk niet dat een grote boze herdershond onder indruk is van wat boos gepraat, een tik kan in zo'n geval veel beter werken.
Kijk een kat slaan vind ik heel wat anders omdat die hele andere krachten heeft.
Maar ik stel altijd mijn veiligheid en die van anderen voor mn dieren (in het geval van misdragen).

iefke

Berichten: 28837
Geregistreerd: 28-08-03
Woonplaats: Tilburg e.o.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-01-04 22:31

En ik blijf erbij dat ik dit niet had verwacht...

Semper erit denique omnia


      Duhelo

      Berichten: 28505
      Geregistreerd: 29-05-03

      Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-04 21:29

      sonjabelgium schreef:
      Dutske, hoe leer jij een hond om bij je te komen door hem een tik te geven als hij niet komt??? ... Lijkt me totaal niet logisch! Een hond z'n natuurlijke reactie zal zijn ZEKER NIET te komen dan!

      nee, ik vind het juist wel logisch, ik roep de hond
      de hond komt niet, ik ga er naar toe, en geef een tik, en loop weer naar men plaats,wat leert de hond? oh ze roept, en ik blijf hier zitten, maar ik krijg een tik, dus het is hier nie veilig, hij staat recht om ergens anders te zitten, op dat moment roep ik hem, maar hij negeert me weer en het herhaalt zich,als ik hem dan nog es roep, denkt hij, misschien kan ik ens naar baasje gaan,het is daar misschien veilig, hij komt bij me en krijgt beloning en wordt met rut gelaten
      na een tijd ssnapt ze wel dat als ik rioep het bij mij veilig is, en ergens anders niet...
      snap je?

      Anoniem

      Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-04 21:33

      dutske"]
      [quote="sonjabelgium schreef:
      Dutske, hoe leer jij een hond om bij je te komen door hem een tik te geven als hij niet komt??? ... Lijkt me totaal niet logisch! Een hond z'n natuurlijke reactie zal zijn ZEKER NIET te komen dan!

      nee, ik vind het juist wel logisch, ik roep de hond
      de hond komt niet, ik ga er naar toe, en geef een tik, en loop weer naar men plaats,wat leert de hond? oh ze roept, en ik blijf hier zitten, maar ik krijg een tik, dus het is hier nie veilig, hij staat recht om ergens anders te zitten, op dat moment roep ik hem, maar hij negeert me weer en het herhaalt zich,als ik hem dan nog es roep, denkt hij, misschien kan ik ens naar baasje gaan,het is daar misschien veilig, hij komt bij me en krijgt beloning en wordt met rut gelaten
      na een tijd ssnapt ze wel dat als ik rioep het bij mij veilig is, en ergens anders niet...
      snap je?
      [/quote]

      Zo doe ik het ook, als ik roep en ze komen niet haal ik ze op en krijgt ze op hun donder.
      Roep ik en ze komt wel krijgen ze een beloning.
      En ze snappen het allemaal perfect

      iefke

      Berichten: 28837
      Geregistreerd: 28-08-03
      Woonplaats: Tilburg e.o.

      Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-01-04 16:19


      Semper erit denique omnia


          iefke

          Berichten: 28837
          Geregistreerd: 28-08-03
          Woonplaats: Tilburg e.o.

          Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-01-04 16:24

          Hall of Fame - Ivan Pavlov

          Biografie

          De Russische fysioloog Ivan Petrovitsj Pavlov werd geboren in 1849.
          Hij studeerde farmacologie en fysiologie in Sint Pietersburg. Later werd hij aan deze academie hoogleraar. Bovendien deed hij veel onderzoek in de geneeskunde.
          Pavlov interesseerde zich vooral in het gedrag van mensen en dieren, in het bijzonder de reflexen. Aangeleerd gedrag is de rode draad in zijn werk, dit wordt ook wel klassiek conditioneren genoemd. Voor zijn grote bijdrage aan de wetenschap ontving hij een Nobelprijs in 1904. Pavlov stief in 1936 in Rusland.


          Theorie

          Pavlov was een behaviourist. Dit hield in dat hij zich alleen op gedrag richtte, omdat dit objectief meetbaar was en gedachten zijn dit niet. Aantoonbaarheid en bewijsbaarheid waren de sleutelwoorden in zijn werk. Gedachtes in het brein kunnen opgevat als een ' box'; een soort doos niet die opengemaakt zou worden.
          Pavlov richtte zich op automatische uiterlijke reacties, ook wel reflexen genoemd. Deze worden veroorzaakt door prikkels van buiten af. Reflexen zijn aangeboren automatische responsen, zoals knipperen met je ogen of de zuigreflex. Toch is reflexgedrag op een bepaalde manier te manipuleren. Dit heet conditioneren. Hierbij wordt aan een persoon of dier een ongeconditioneerde stimulus aangeboden. Deze stimulus heeft een reflex als gevolg. Tijdens het aanbieden van deze ongeconditioneerde stimulus wordt ook een geconditioneerde stimulus aangeboden. Dit proces wordt een aantal keren herhaald. Na verloop van tijd kan de ongeconditioneerde stimulus worden weggelaten. Aanbieding van alleen de geconditioneerde stimulus heeft dan de reflex tot gevolg. Dit proces lijkt erg ingewikkeld, maar in de onderstaande proef wordt het duidelijk gemaakt. Deze proef heet ook wel 'de honden van Pavlov'. In vele van de proeven werd gebruik gemaakt van dieren, onder andere omdat deze minder complex zijn dan mensen.
          Pavlov's invloed op de wetenschap was zeer groot, vooral op het behaviorisme dat zijn visie op menselijk gedrag deelde. Zijn theorieën werden vooral belangrijk geacht op het gebied van ontwikkeling van kinderen.

          Onderzoeken en experimenten

          De theorie van Pavlov leende zich bij uitstrek voor onderzoek in laboratoria. Veel experimenten werden uitgevoerd met dieren. Het beroemdste experiment is het hierboven reeds genoemde experiment met het conditioneren van honden.
          De honden die meededen aan dit experiment kregen op regelmatige momenten een klein hoeveelheid voedsel aangeboden, omdat ze dit erg lekker vonden begonnen ze te kwijlen. In dit geval is het voedsel de ongeconditioneerde stimulus en dit heeft een reflex tot gevolg namelijk kwijlen. Tijdens het aanbieden van het voedsel klonk echter ook steeds een neutrale stimulus, namelijk een harde zoemer: de geconditioneerde stimulus. Dit proces van tegelijkertijd voedsel en zoemer aanbieden met als gevoel het kwijlen van de hond werd een aantal keren herhaald. Na tijdje werd de ongeconditioneerde stimulus (het aanbieden van voedsel) weggelaten. Het gevoel was verrassend. De overgebleven geconditioneerde stimulus (het klinken van de zoemer) had hetzelfde gevoel bij de honden als het eten had. De honden gingen namelijk kwijlen bij het horen van de zoemer, terwijl er geen eten werd aangeboden. De honden verwachtten als het ware dat ze voedsel kregen aangeboden en vertoonde hierdoor gedrag bij het klinken van de zoemer dat ze hiervoor niet hadden gedaan. Dit koppelen van een neutrale stimulus aan een reflex van een ongeconditioneerde stimulus heet dus conditioneren.
          Naast dit experiment van honden deed Pavlov meer onderzoek naar conditioneren van andere gedrag (bijvoorbeeld manier van bewegen) en met andere dieren (bijvoorbeeld duiven).

          Semper erit denique omnia


              Angeliek
              Berichten: 4948
              Geregistreerd: 20-01-02

              Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-04 16:44

              Ik heb mn paard weleens een flinke tik verkocht.
              Maar ik pas de hardheid van mn tikken aan met de grote van het beest. Tong uitsteken
              Kijk,Als mn paard het TE bond maakt, Als hij steigerd aan de hand ofzo, dan kan je hem nog een schop onder zn buik verkopen. Maar ik sla niet altijd METEEN (wat zullen jullie wel denken... Bloos! ) Ik vloek of schreeuw altijd even als ie het 1 keer doen, maar als ie dan nog doorgaat, ja, dan krijgt ie er wel eentje ja. Maar als ie gewoon aan het klieren is ofzo, of hij hapt een keer, krijgt ie gewoon een tik (Waar hij waarschijnlijk niet eens van onder de indruk is) Of ik vloek een keer.

              Maar als ik boos ben op mn hond, dan sla ik nooit, want onze hond is maar klein, dus dan vind ik het zielig om hem een tik uit te delen. Dus dan zeg ik ook altijd gewoon heel kwaad:"Verdorie, ga in je mand!!!!"
              En dan weet ie al hoe laat het is.

              Anoniem

              Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-04 16:48

              Slaan is geen hondentaal, daar begrijpt 'ie geen barst van. Als mijn hond stout was, dan greep ik 'm in z'n nekvel en duwde ik 'm tegen de grond, ondertussen flink mopperend. Werkt prima, de correctie in z'n nekvel is duidelijk, en met tegen de grond dwingen maak je 'm letterlijk en figuurlijk de underdog op dat moment. Oftewel jij bent dominant en corrigeert hem.

              Bij paarden is slaan wel duidelijke taal. Ik sla mijn paard dus ook indien nodig. Hoeft gelukkig niet vaak, maar als ik het doe haal ik ook stevig uit, en indien nodig schop ik haar ook onder de buik of tegen de kont. Lijkt ze aardig te snappen dus werkt prima.

              Jady

              Berichten: 2099
              Geregistreerd: 09-06-03
              Woonplaats: Nootdorp

              Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-04 16:49

              iefke schreef:
              En ik blijf erbij dat ik dit niet had verwacht...

              Ik blijf erbij,dat je met je stem verheffen niet in alle situatie's uit de voeten komt.
              Soms heeft een paard gewoon af en toe(hoe stom het ook klinkt) een rotknal nodig.

              Maarja,iedereen moet zelf weten ofdat hij/zij consequent op treed (zoals de leider in de kudde ook zou doen),of dat hij/zij blijft waarschuwen/stem verheffen enz en vervolgens gewoon een keer goed ondersteboven geschopt/gelopen/enz word omdat er niet duidelijk is wie de baas en het paard jou als gelijke ziet.

              De Hemel Op Aarde, Is Op De Rug Van Een Paard

              Cassidy

              Berichten: 75551
              Geregistreerd: 08-08-01
              Woonplaats: Purmerend

              Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-04 16:57

              Jady"]
              [quote="iefke schreef:
              En ik blijf erbij dat ik dit niet had verwacht...

              Ik blijf erbij,dat je met je stem verheffen niet in alle situatie's uit de voeten komt.
              Soms heeft een paard gewoon af en toe(hoe stom het ook klinkt) een rotknal nodig.

              Maarja,iedereen moet zelf weten ofdat hij/zij consequent op treed (zoals de leider in de kudde ook zou doen),of dat hij/zij blijft waarschuwen/stem verheffen enz en vervolgens gewoon een keer goed ondersteboven geschopt/gelopen/enz word omdat er niet duidelijk is wie de baas en het paard jou als gelijke ziet.
              [/quote]

              OK dan!

              Opgeheven vingertje en "foei" roepen werkt niet bij ieder paard.
              Als je de verkeerde tegenkomt, kan dat je dood worden.
              Dus voor de mensen die denken met veel geduld en stem bij een paard alles op te kunnen lossen: keep on dreaming. Ik hoop niet dat je ooit die roze bril verliest waardoor je aan het kijken bent (en als je hem al verliest, dat het geen verregaande gevolgen heeft voor jouw of je medemens)

              Je suis Charlie.

              Angeliek
              Berichten: 4948
              Geregistreerd: 20-01-02

              Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-04 17:11

              Citaat:
              Opgeheven vingertje en "foei" roepen werkt niet bij ieder paard.


              Hahaha! *LOL* Tong uitsteken

              Yessy

              Berichten: 23013
              Geregistreerd: 16-02-03
              Woonplaats: Utrecht

              Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-04 17:12

              Angeliek schreef:
              Citaat:
              Opgeheven vingertje en "foei" roepen werkt niet bij ieder paard.


              Hahaha! *LOL* Tong uitsteken

              als ik dat bij dolly doe lacht ze me echt uit geloof ik, die is op het moment dat zoiets nodig is daar niet gevoelig voor Tong uitsteken

              Cassidy

              Berichten: 75551
              Geregistreerd: 08-08-01
              Woonplaats: Purmerend

              Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-04 17:20

              En er zijn paarden die dan ook nog denken dat je een wortel in je handen hebt...Haha!

              Je suis Charlie.

              wabisabi

              Berichten: 5008
              Geregistreerd: 17-03-02

              Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-04 17:21

              Miep"]
              [quote="gliss schreef:
              Ik vind het belachelijk. Je kunt je dieren ook op een andere manier duidelijk maken dat iets niet mag. Boos praten kan ook helpen.

              Okee, een paard dat echt niet luistert (ik bedoel niet duwen ofzo) dat geef ik krent ook wel een een klap (niet hard en ook niet op de snoet)


              En dat laatste is in jou ogen dan niet belachelijk?
              Snap het verschil niet zo..kun je dat uitleggen?
              [/quote]

              Ja de klap op de snoet.
              Ik vind dat je een paard geen harde klap op de snoet moet geven Scheve mond
              meestal doe ik zo'n beweging en dan schrikt ze al.

              Anoniem

              Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-04 17:38

              En waarom schrikt ze dan denk je? Haha!
              (omdat ze vroeger dus wel eens een klap voor d'r kop heeft gehad en daar van geleerd heeft....)

              Cassidy

              Berichten: 75551
              Geregistreerd: 08-08-01
              Woonplaats: Purmerend

              Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-04 17:39

              Dat betekent dat ze in haar leven al de nodige klappen op haar snoet heeft gehad..wel of niet van jouw...Haha!

              Of dacht je dat die reactie natuurlijk is?

              Je suis Charlie.

              Jady

              Berichten: 2099
              Geregistreerd: 09-06-03
              Woonplaats: Nootdorp

              Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-04 17:44

              Cassidy schreef:
              En er zijn paarden die dan ook nog denken dat je een wortel in je handen hebt...Haha!

              *LOL* Haha Haha!

              De Hemel Op Aarde, Is Op De Rug Van Een Paard

              Duhelo

              Berichten: 28505
              Geregistreerd: 29-05-03

              Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-04 17:55

              Sonja: vandat tegen de grond drukken van de hond, als je wilt mag je dat eens komen proberen bij mijn berner sennenhond van 50-60 kilo
              (niet dat het nodig is, als je ernaar kijkt ligt hij al op zen rug om een aai te krijgen Haha!)
              bij kline honden gaat dat, maar mijn kleine hond is zeer onderdanig, maar wel oostindisch doof, als ik haar bij haar nekvel pak geeft ze zich al over (smijt zich op haar rug maar laat ik haar dan los springt ze recht en loopt weer weg, de tik op de neus is duidelijker voor haar, je mag hond zijn, je mag lopen spelen, doen wat je wilt, maar als ik roep kom je, kom je niet? krijg je een tik
              ze begrijpt het en het werkt
              misschien dat ik bij men honden later het anders zal doen, maar men methode heeft bij Pruts resultaat gehad

              Iefke: dat stukje van Pavlov zien we in school ook, Haha!

              Anoniem

              Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-04 17:58

              Dutske, ik had een heel dominante ruin van 45 kilo, via de Dierenbescherming dus niet zonder reden bij ons geplaatst, ging prima (maar ik ben niet klein en behoorlijk stevig, dat geef ik toe). Met lopen moest ik echter ook "kettinkje hoog" doen om 'm te kunnen houden, anders ging ik er ook skieend achteraan. Heeft overigens ook wel eens een beste opdonder gehad hoor als hij het te bont maakte. Maar over het algemeen heb ik het er altijd mee kunnen redden, ook bij m'n andere hond (pitbullteef).

              Anoniem

              Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-04 18:00

              dutske schreef:
              je mag hond zijn, je mag lopen spelen, doen wat je wilt, maar als ik roep kom je, kom je niet? krijg je een tik
              ze begrijpt het en het werkt


              Direct opgeven voor een of ander programma want dat is een megaintelligente hond. Je straft 'm voor WEL komen want je kunt pas een tik geven als íe uiteindelijk toch gekomen is. Een van de dommere dingen die je als hondeneigenaar kan doen....

              Miran

              Berichten: 4429
              Geregistreerd: 10-08-01
              Woonplaats: Woubrugge

              Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-04 22:00

              Sonja schreef:
              Dutske, ik had een heel dominante ruin van 45 kilo, via de Dierenbescherming


              Even off topic: Bedoel je niet een reu? Tong uitsteken


              Wie is er online

              Gebruikers op dit forum: 3heathcliff5, bebble, Corelli, Drico, eestheer, Esther, Frummel01, Malissaa1, MeesMo, Momo94, RoronaZorro, sandra1312 en 63 bezoekers