Discussie: Partydrugs moeten gelegaliseerd worden?

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Chubby

Berichten: 14090
Geregistreerd: 17-06-03
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-04 12:51

mocht drank illegaal worden drink ik niet nee. en ook heb ik drank niet nodig om me goed te voelen of mijn zorgen te vergeten. en ook ik heb een druk en hectisch leven, vind ik

Waarom drink je dan?

punt is niet waarom ik wat drink, maar dat het niet illegaal is en omdat ik het niet nodig heb.


Het punt was dat ik een pilletje slik om me fijner te voelen bij het uitgaan en een ander een biertje drinkt. Beide dingen neem je tot je om je een fijner gevoel te geven. Drank is inderdaad legaal, pillen niet. Ik kan niet goed tegen alcohol, om me toch fijner te voelen neem ik dus een pilletje. daar zitten risico's aan waar ik me bewust van ben en ik neem zelf de verantwoordelijkheid om die risico's te nemen.
Pillen zijn illegaal, maar er is net zo makkelijk aan te komen als aan alcohol. Wat zou je er van vinden als iemand ipv pillen slikt wiet rookt? Da's ook illegaal, maar wordt gedoogd in NL... Je bent het misschien wel met me eens dat de manier waarop men omgaat met pillen ook "gedogen" kan worden genoemd?

Lennon

Berichten: 4342
Geregistreerd: 01-09-01
Woonplaats: Belgisch Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-04 12:58

Chubby schreef:
Snoep jij wel eens? Ga je wel eens shoppen? Eet je 's avonds warm eten? Ga je wel eens tussendoor naar de snackbar? Ga je uberhaupt wel eens je huis uit?
Dat zijn allemaal voorbeelden van dingen die je leven fijner en leuker maken, terwijl ze misschien niet altijd allemaal nodig zijn Scheve mond


Die dingen zijn misschien niet allemaal nodig... maar ze houden wel allemaal veel minder risico in dan alcohol, drugs en nicotine...
Daar zit 'm het verschil...

Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-04 13:01

SuperPepeijn"]
[quote="Chubby schreef:
mocht drank illegaal worden drink ik niet nee. en ook heb ik drank niet nodig om me goed te voelen of mijn zorgen te vergeten. en ook ik heb een druk en hectisch leven, vind ikWaarom drink je dan?
punt is niet waarom ik wat drink, maar dat het niet illegaal is en omdat ik het niet nodig heb.
[/quote]

waarom drink je dan?

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-04 13:05

Chubby schreef:
Je bent het misschien wel met me eens dat de manier waarop men omgaat met pillen ook "gedogen" kan worden genoemd?
zeker, maar het functioneren van ons rechtsstelsel is een heel andere discussie.

pellie, je "laten gaan" is een doel en een pil is een middel, zoals er ook andere zijn. ik ga er helemaal niet op in of ik al of niet ooit drugs gebruikt heb, dat gaat jullie niets aan (niet rot bedoeld). en al zou het niet zo zijn, je kan ook iets beoordelen zonder het zelf direct te hebben meegemaakt, door bv. naar de feiten te kijken, of de samenleving het goedkeurt (legaal of niet) en de consequenties.

ik begrijp niet zo goed waarom de middelen hier geestverruimend worden genoemd, terwijl het verdovende middelen zijn. en niet SP is degene die schrijft dat dat het enige middel is om zich goed te voelen, maar chubby.

Chubby

Berichten: 14090
Geregistreerd: 17-06-03
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-04 13:11

ik begrijp niet zo goed waarom de middelen hier geestverruimend worden genoemd, terwijl het verdovende middelen zijn. en niet SP is degene die schrijft dat dat het enige middel is om zich goed te voelen, maar chubby.

Ohow.... Waar heb ik gezegd dat 'n pil het enige middel is om je (algemeen bedoeld) goed te voelen?!

Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-04 13:16

Heroïne is een verdovend, dempend middel. Een downer. Pillen of cocaïne zijn geestverruimend of 'uppers'. Verdovende middelen is een verzamelnaam, gemakshalve. Cafeïne en tabak vallen zelfs onder de verruimende middelen. (allemaal op school geleerd voor mijn werk Haha! )

En ja, we hebben het hier idd over 2 verschillende dingen. Daarom haalde ik ook aan dat alcohol geaccepteerd is en harddrugs (nog) niet. Maar dat wil niet zeggen dat alcohol minder gevaar oplevert voor de samenleving. Net als de hetze die nu aan de gang is tegen roken. Ziekenhuiskosten rijzen de pan uit. Laten we de alcohol dan ook maar aanpakken. En wat dacht je van volksziekten nummer 1: hart-, en vaatziekten. Laten ze daar eens wat aan doen. Mensen moeten verboden worden ongezond te eten, kost de staat klauwen vol geld aan gezondheidszorg. Over gevaar voor de samenleving gesproken...

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-04 13:24

Chubby schreef:
Ohow.... Waar heb ik gezegd dat 'n pil het enige middel is om je (algemeen bedoeld) goed te voelen?!
je zegt toch om je zorgen te vergeten slik je een pil? omdat het illegaal en gevaarlijk is, neem ik aan dat je dit doet omdat er geen andere mogelijkheid is.

pellie, het woord upper kan ik me wel voorstellen, maar verruimend...

Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-04 13:47

hmmm ja, freud gebruikte ook cocaïne. Waar zou hij zijn theorieën vandaan hebben? Knipoog eigenlijk moet ik ook zeggen: bewustzijnsveranderende middelen.

mdma werd al in 1913 uitgevonden en in de jaren '80 wilde men het gaan gebruiken voor psychotherapie.

quote uit 'uit je bol'
Citaat:
Zelfs de ruigste, agressieve macho wordt er een softy van. In het dagelijks leven dragen wij een onzichtbaar pantser om ons heen waarmee we ons afschermen tegen alles wta ons niet zint. Ecstasy werkt als een oplosmiddel dat dit pantser tijdelijk laat verdwijnen. Je gaat er niet van hallucineren, maar het heeft wel entheogene eigenschappen. Het middel confronteerd de gebruiker niet met een andere werkelijkheid, maar kan bijdragen tot het inzicht dat er "meer" is dan het leven van alledag. Er zijn argeloze gebruikers die dankzij ecstasy voor het eerst ontdekken dat ook zij gevoelens van liefde en verbroedering kennen die zo diep waren weggestopt dat ze vergeten waren.

Ecstasy helpt om te praten over dingen waar we gewoonlijk moeilijk over spreken. Het is dan ook lange tijd in de Verenigde Staten in de psychiatrie gebruikt om patienten zich te laten ontspannen en sneller aan het praten te krijgen. De Amerikaanse psychiaters maakten er zo min mogelijk ophef over omdat ze bang waren dat ze er geen gebruik meer van mochten maken, zodra het op de lijst van verboden middelen was geplaast.

Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-04 13:50

wauw! Wow! is dit een reden om te legalizeren?

Citaat:
Nuon-manager omgekocht met cocaïne

Uitgegeven: 22 januari 2004 09:02

AMSTERDAM - Energiebedrijf Nuon blijkt jarenlang honderdduizenden meterstanden te hebben laten controleren door een inmiddels failliet bedrijf in ruil voor grote hoeveelheden cocaïne. Het bedrijf, Data Generating Providing Services uit Duiven, bezorgde de drugs bij een manager van Nuon in ruil voor de opdrachten. Dat meldt De Telegraaf.

De drugs werden buiten kantooruren aan de manager verstrekt, meestal in de gehuurde recreatiewoning in het Gelderse Giesbeek van DGPS-directeur Erwin P. P. is inmiddels Nederland ontvlucht. De fiscus, het OM en tientallen schuldeiser zitten achter hem aan.

Anderhalf jaar geleden startte Nuon al een onderzoek naar de manager Inkoop en Logistiek in Arnhem, maar de cocaïneverstrekking door de directeur van DGPS kon niet worden hard gemaakt. Vorig jaar heeft Nuon alsnog ingegrepen toen bleek dat er van alles mis was bij DGPS. Het bedrijf bleek torenhoge schulden te hebben opgebouwd.

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-04 14:01

Pellie schreef:
mdma werd al in 1913 uitgevonden en in de jaren '80 wilde men het gaan gebruiken voor psychotherapie.
niet snijden in gezond vlees gaat het gezegde, misschien gaat dit psychisch ook wel op. daarom begrijp ik de therapeutische toepassing wel, maar de alledaagse niet.

Hester

Berichten: 2153
Geregistreerd: 29-11-03
Woonplaats: Een Leidsche in hart en nieren!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-04 00:43

Sorry hoor, maar ik zat net toevallig weer eens de bijsluiter van mijn medicijnen door te lezen. (Heb momenteel erg last van de bijwerkingen)
Sommige mensen roepen hier dat XTC troep is, en je het niet moet slikken omdat het illegaal is, en gevaarlijk...
Door de bijwerkingen van mijn medicijnen, lig ik hele nachten wakker, van de pijn.

Maar omdat mijn medicijnen legaal zijn, en partydrugs illegaal, is het normaal dat ik die medicijnen slik, en die partydrugs laat liggen?
Als je voelt wat ik momenteel voel (hou je ogen vijf minuten lang open, zonder te knipperen, vermenigvuldig dat gevoel met 10, dat is ongeveer wat ik voel als ik mijn ogen langer dan vijf seconden openhoudt... Om de pijn aan mijn knie maar even over te slaan) kun je waarschijnlijk wel begrijpen waarom ik zo mijn vraagtekens zet bij wel of niet slikken, afhankelijk van legaal zijn, of niet...

Mensen die partydrugs nemen, doen dat voor de lol. Niet omdat ze het nodig hebben, niet omdat ze gevaar willen lopen, niet omdat ze het nodig hebben om hun zorgen te vergeten.
Geef ze de kans, te slikken, zonder gevaar te lopen, laat ze gewoon lol hebben. Dat een drug gedoogd wordt, wil niet zeggen dat iedereen verplicht is, het ook echt te slikken.

Citaat:
pellie, het woord upper kan ik me wel voorstellen, maar verruimend...

*zucht*
Hebben we nou nog niet vaak genoeg uitgelegd wat de trip van XTC inhoudt? De muur die je om je heen hebt gebouwd, wordt tijdelijk neergehaald... Ik heb het idee dat jij een reusachtige muur om jezelf hebt gebouwd... Durf het haast niet te zeggen, maar...
Slik er eens een, dan sta je wat meer open voor de positieve kanten van deze drugs.

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-04 00:56

clitia, ik vind het een beetje flauw dat je nu conclusies gaat trekken zonder dat ze ergens op gebaseerd zijn, dat voegt niets toe. als we de discussie niet gewoon kunnen voeren, dan houdt het wat mij betreft gewoon op. ik wil wel graag verder maar laten we het dan gewoon bij de feiten houden.

ik hoef niet altijd iets meegemaakt hebben om te kunnen beoordelen of iets wel of niet fout is.

divana

Berichten: 948
Geregistreerd: 27-05-01
Woonplaats: montfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-04 11:39

nee absoluut niet legaal maken, nu het illegaal is gaan er teveel mensen kapot aan laat staan als je t legaal gaat maken!! egt niet doen dus!!

Chubby

Berichten: 14090
Geregistreerd: 17-06-03
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-04 11:55

Hoihoi,

oke, als ik het op mezelf betrek zeg ik: maakt me niet uit, legaal of illegaal: ik kom er toch wel aan als ik wil. Ik weet dat het niet goed voor me is, maar dat is chocolade ook niet, alcohol ook niet en nicotine ook niet. Ik ben me bewust van de risico's en neem daar zelf de beslissing voor om ze te nemen. Ik vind het heerlijk om alles van me af te kunnen zetten en een heerlijk gevoel te krijgen op die paar keer per jaar dat ik een feestje bezoek...

Voor de jongste, onverantwoordelijke mensjes die er misschien in de toekomst mee in aanraking gaan komen zeg ik: laat maar illegaal, maak het maar moeilijk om er aan te komen.

Voor de mensen die wel hun eigen verantwoording kunnen nemen, zich bewust zijn van de risico's en "met verstand slikken" ben ik van mening dat ze die kans moeten krijgen om dit te ervaren. of dat legaal of illegal moet is mij om het even, maar ik denk dat als deze drugs legaal verkrijgbaar zijn er meer controle is op kwaliteit en gevaar...

Lennon

Berichten: 4342
Geregistreerd: 01-09-01
Woonplaats: Belgisch Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-04 14:41

Dat zinnetje 'met verstand slikken' is voor mij dus onbegrijpbaar he...
Je neemt iets in, waardoor je een (groot) risico neemt, hoe kan je dat dan 'met verstand' noemen?
Volgens mij wordt er hard geroepen 'ja maar ik slik met verstand' om het eigen geweten wat te sussen... want als je verstandig bent, slik je gewoon niet.

NANZA
Berichten: 738
Geregistreerd: 05-03-02
Woonplaats: brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-04 15:01

Misschien juist wel beter om het legaal te maken? Mensen doen toch juist graag dingen die niet mogen! Als de party-drugs legaal worden gemaakt hebben sommige misschien wel niet meer de behoefte om ze mee naar binnen te smokkelen (want je mag ze echt niet zomaar mee naar binnen nemen!) de kik is eraf en wie weet wordt het daardoor wel minder. En tja als iemand zichzelf van de wereld wil afhelpen, dan moeten ze dat toch lekker doen, zolang het mij maar niet belast.

Chubby

Berichten: 14090
Geregistreerd: 17-06-03
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-04 15:19

Dat zinnetje 'met verstand slikken' is voor mij dus onbegrijpbaar he...

Ik bedoel daar het volgende mee: de risico's die je neemt zo klein mogelijk maken... Geen 10 pillen op een avond, geen alcohol erbij, goed drinken, op tijd je rust nemen, anderen inlichten dat je iets hebt ingenomen en als het ff kan een half p-tje bewaren (in case something goes wrong)....

Ik geloof niet dat veel mensen die zich klem zuipen tijdens het stappen ook voorzorgsmaatregelen nemen, voor het geval ze té dronken zouden raken?!

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-04 15:23

voorzorgsmaatregelen nemen is goed. maar het feit dat veel mensen die dronken zijn dat niet doen (of dat waar is of niet daar gelaten), en jij wel, zegt niet dat wat jij doet goed voor je is.

Hester

Berichten: 2153
Geregistreerd: 29-11-03
Woonplaats: Een Leidsche in hart en nieren!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-04 01:04

Ik denk ook niet dat je het zelf geprobeerd moet hebben, om te kunnen oordelen. Maar de conclusie het is illegaal dus het is gevaarlijk, daar zet ik reusachtige vraagtekens bij.
Er zitten zeker gevaren aan, maar zoals ik al zei, aan alles in het leven zit gevaar, laten we ons best doen, alle gevaren zo klein mogelijk te houden.

Paardrijden met cap, niet op de snelweg fietsen, geen autorijden met alcohol op...
Waarom niet, partydrugs via legale/gedoogde wegen aanbieden, zodat er geen kans is op rattengif/glassplinters en dat soort rotzooi?
En dan kunnen er inderdaad nog steeds mensen zijn die voor illegale (goedkopere en makkelijkere) pillen zullen kiezen. Maar dan kiezen ze toch echt zelf voor dat risico. Dat is hun eigen verantwoordelijkheid.

En niet alles wat men doet, is goed voor hem/haar. Een patatje halen, lekker achter je pc zitten, en niet meer sporten, een beetje snoepen tussendoor... Sigaretje, biertje,
het is allemaal niet goed. Maar ze maken het leven wel net even wat makkelijker, de voordelen wegen op tegen de nadelen.

[SP, mijn excuses voor het eind van mn vorige bericht, het voegde inderdaad weinig toe aan de discussie, maar het was een inkoppertje - ik kon hem gewoon niet laten liggen Knipoog ]

Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-04 01:13

zijn jullie nou nog bezig?
Haha!

Nanza, dat zou niet werken. Dan heb je binnen de korste keren ook iets van 400.000 partydrugsverslaafden, net als alcoholverslaafden.

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-04 01:17

behalve de veiligheid heeft iets illegaals doen ook een sociaal aspect (of liever, asociaal aspect). het wordt blijkbaar niet getolereerd in de gewenste samenleving. rijden zonder cap mag misschien niet het verstandigste zijn, maar de mensen zullen me er niet zo fel op veroordelen dan als ik drugs zou gebruiken. en tuurlijk je afzetten tegen de orde is hartstikke leuk, maar je het werkt ook tegen je. ook zijn er geen wettelijke risico's bij het niet dragen van een cap.

Suzanne F.

Berichten: 49513
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-04 13:41

Ik denk niet dat het verstandig is om het te legaliseren. Dat houdt dezelfde risico´s in als de maximum snelheidslimiet op de wegen op te heffen.Daar komen erg veel ongelukken van. Iedereen weet heus wel dat hij of zij maar 100 mag maar er rijden er toch altijd een paar veel harder. Met partydrugs hetzelfde, het mag niet maar het wordt wel gedaan door een aantal mensen.
Als je dit zou legaliseren zou iedereen te hard gaan rijden met alle gevolgen van dien (*en zeg nou niet, geen files meer.. Knipoog *), veel meer ongevallen.

Als je een pilletje wil slikken kan dat toch wel hoor in het uitgaansleven, mogelijkheden zat. Waarom dan legaliseren?

Avanti

Berichten: 13904
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-04 13:52

Als het gelegliseert word, kunnen ze toch pas echt controleren en kunnen er goedgekeurde bedrijven komen die temiste geen troep verkopen.

Dat schild in ieder geval wel ongelukken. Je eigenverandwoording als je teveel pillen neemt. Je kan jezelf ook een drankvergiftiging drinken.

Lennon

Berichten: 4342
Geregistreerd: 01-09-01
Woonplaats: Belgisch Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-04 14:07

Hmz, bedrijven die drugs gaan produceren... het moet niet gekker worden hoor...

Avanti

Berichten: 13904
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-04 15:07

Tja het komt toch ergens vandaan? Haha!