Probleem met m'n auto... Wie helpt?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
griebels

Berichten: 15354
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Regio Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-04 23:30

Een gasauto start bij mijn weten ALTIJD op benzine en schakelen daarna over op gas. Dit gebeurd automatisch...
Wat je verteld over de toerental, dat ie daarna dus lager gaat, dat is dus de shoke die in werking is. Dan heb je dus een automatische shoke...

Sylvia

Berichten: 28818
Geregistreerd: 22-07-03
Woonplaats: Posterholt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-04 23:35

Ik heb inderdaad een automatische shoke. Dat van dat op benzine starten... Ik vraag het me af eerlijk gezegt. Buiten het feit dat mijn benzinetank maar niet leeg gaat (ook niet minder wordt) heeft de garage al gezegt dat ik, als het gaat vriezen, de laatste kilometers op benzine moet rijden, zodat ik 's ochtends op benzine start, omdat gas te koud zou zijn...

Wat die chocke betreft... k zit ff met mezelf te brainstormen Knipoog en ik bedenk me net dat hij vnl zo'n hoog toerental heeft als hget koud is, en/of hij laterna afslaat (wat ik op zo'n moment dan nog niet weet). Ik kan me vaag voor de geest halen dat mijn vriend zei dat de shoke zichzelf, net voor de wagen afslaat, uitschakeld.

Kan het nuttig zijn om het afsla-probleem in die shoke te gaan zoeken? Of is dat overbodige moeite?

griebels

Berichten: 15354
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Regio Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-04 23:44

Ik heb echt geen idee, maar niet geschoten is altijd mis toch Knipoog

Freckles
Berichten: 613
Geregistreerd: 04-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-04 00:09

Onze auto loopt in de winter ook slecht op benzine maar zodra hij over gaat naar gas loopt hij goed.
Wil je hem op benzine goed hebben lopen dan gaat het vaak mis met goed lopen op gas.
Ik zet de auto ook weg op benzine dan start goed

ikke

Berichten: 37604
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-04 00:10

griebels schreef:
Een gasauto start bij mijn weten ALTIJD op benzine en schakelen daarna over op gas. Dit gebeurd automatisch...
Wat je verteld over de toerental, dat ie daarna dus lager gaat, dat is dus de shoke die in werking is. Dan heb je dus een automatische shoke...

Jij weet niet helemaal waarover het gaat. Het is geen G3 installatie, dus automatisch overschakelen is er niet bij. Ik rijdt al jaren LPG en geen enkele wagen moet er bij mij op benzine starten. De Range Rover kan niet eens op benzine rijden, carburateurs zijn stuk en lekken als een vergiet.
Dat de auto-choke een oorzaak kan zijn, zou ik niet uitsluiten. Doordat die in eens wordt uitgeschakeld, kan het zijn dat de smoorklep te snel sluit en de motor dus even geen brandstof krijgt. Mogelijk zit er een demper op die stuk is, maar als we zover in detail gaan treden, dan zul je echt langs moeten komen, zodat ik kan kijken. Al geloof ik niet dat dat zo handig is, Bennekom is nogal een eindje.......
Laatst bijgewerkt door ikke op 15-01-04 00:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-04 00:12

Ik dacht eigenlijk ook dat gasauto's altijd op benzine starten en daarna overschakelen (automatisch of niet) op gas. Hmmmz... 't zal toch wel ergens vandaan komen, die gedachte.

Sylvia

Berichten: 28818
Geregistreerd: 22-07-03
Woonplaats: Posterholt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-04 09:52

Tessebes schreef:
Ik dacht eigenlijk ook dat gasauto's altijd op benzine starten en daarna overschakelen (automatisch of niet) op gas. Hmmmz... 't zal toch wel ergens vandaan komen, die gedachte.


Uitgaande van de opmerking van ikke zal die gedachte wsn van de G3-installaties komen, die ik dus niet heb...

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132130
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-04 10:17

Tessebes schreef:
Ik dacht eigenlijk ook dat gasauto's altijd op benzine starten en daarna overschakelen (automatisch of niet) op gas. Hmmmz... 't zal toch wel ergens vandaan komen, die gedachte.


Bij de nieuwere installaties is dat inderdaad zo, maar de oude installaties starten gewoon nog op gas.
Wij hebben een soortgelijk probleem gehad met onze oude auto met traditionele gasinstallatie.
Ik kan je aanraden om er mee naar een LPG-specialist te gaan, zeer grote kans dat het in de installatie / afstelling zit

griebels

Berichten: 15354
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Regio Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-04 10:44

ikke"]
[quote="griebels schreef:
Een gasauto start bij mijn weten ALTIJD op benzine en schakelen daarna over op gas. Dit gebeurd automatisch...
Wat je verteld over de toerental, dat ie daarna dus lager gaat, dat is dus de shoke die in werking is. Dan heb je dus een automatische shoke...

Jij weet niet helemaal waarover het gaat. Het is geen G3 installatie, dus automatisch overschakelen is er niet bij. Ik rijdt al jaren LPG en geen enkele wagen moet er bij mij op benzine starten. De Range Rover kan niet eens op benzine rijden, carburateurs zijn stuk en lekken als een vergiet.
Dat de auto-choke een oorzaak kan zijn, zou ik niet uitsluiten. Doordat die in eens wordt uitgeschakeld, kan het zijn dat de smoorklep te snel sluit en de motor dus even geen brandstof krijgt. Mogelijk zit er een demper op die stuk is, maar als we zover in detail gaan treden, dan zul je echt langs moeten komen, zodat ik kan kijken. Al geloof ik niet dat dat zo handig is, Bennekom is nogal een eindje.......
[/quote]


Daarom zei ik ook "bij mijn weten" en zei ik niet dat ik zeker wist dat hij altijd op gas starte. Haha! Wij hebben een honda civic met een G3 installatie gehad, start op gas. We hebben ook nog een volvo 850 op gas (geen G3) gehad en ook die starte op gas. Vandaar dat ik dat dus dacht... En Oscar? Wat is dan een oude auto? De honda was uit '96, dus 1jr jonger als haar auto, en de volvo was uit '92... Dus nog ouder als haar auto...
Ik gaf alleen een idee, verder heb ik daar dus echt geen verstand van...

Sylvia

Berichten: 28818
Geregistreerd: 22-07-03
Woonplaats: Posterholt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-04 11:22

Volgens vriendlief is alles wat ouder is dan 5 jaar oud Scheve mond

griebels

Berichten: 15354
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Regio Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-04 11:57

Oef dan heb ik wel een heel oude auto!!! Haha!
Ik heb een mazda 323 f uit '91...en daar heb ik veel moeite voor moeten doen om die auto te vinden. Hij staat overigens wel weer te koop... Haha!

Sylvia

Berichten: 28818
Geregistreerd: 22-07-03
Woonplaats: Posterholt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-04 13:19

Geen interesse! Haha! Ik geloof dat ik dan serieus ruzie krijg met een bepaald persoon...

MarkKH
Berichten: 551
Geregistreerd: 18-11-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-04 13:29

Ik zou het niet zoeken in de auto-choke, dat regelt namelijk de stappenmoter die ergens bovenin als gecontroleerd en schoongemaakt staan.

De '96 vectra 1.8 van mijn ouders heeft soms hetzelfde probleem. Hij slaat dan af onder dezelfde omstandigheden die jij noemt.. Gekke was dat het gebeurde nadat ik er voor bijvoorbeeld een week in had gereden.

Die auto's hebben een motormanagement systeem dat zich aan de berijder aanpast om een zo optimaal verbruik te krijgen. Het is zeg maar een lerend systeem. Afhankelijk van jou manier van gasgeven, remmen (op de motor) en koppelinggebruik past het systeem zaken als lucht en brandstof toevoer aan.

Nu kan je al deze variabele in en output zien als een 3d figuur, echter dit figuur heeft wel een grenzen, minder dan 0 liter per / minuut aan lucht toevoer kan niet, en ook aan de bovenkant zit er een grens.

Wat er nu gebeurd is, is dat door jouw rijden het systeem zich aan probeert te passen naar jouw rijgedrag, dit lukt maar ten dele voor sommige variabelen loopt die tegen zo'n grens aan. Dan klopt de verhouding niet meer en slaat je motor af.... Om alles te middelen en weer in de fabriektoestand terug te zetten kan je het systeem resetten. Dit doe je door de accupool een paar minuten los te zetten en dan weer terug te zetten... Bij de auto van mijn ouder werkte dit erg goed....

Als je een inbouwradio met code hebt, zal die ook opnieuw ingesteld moeten worden...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-04 13:55

Pervinco schreef:
Flink gasgeven in z'n vrij: als ik dat doe voor het (koud) wegrijden, werkt het om te beginnen al niet (hij slaat dan alsnog op het normale punt af). Als ik net voor het 'afslapunt' flink ga gassen in zijn vrij blokkeert ie echt, dan rijdt ie ook niet meer.



Dit kan je beter niet doen met een auto die op gas rijdt als ie koud is.

In een gasauto zit een verdamper en die bevriest als je te hard gas geeft en je rijd op gas met een koude motor, gevolg afslaan en ben je nog verder van huis want dan m oet dat ding eerst weer ontdooien.

Maarre succes met die auto hij had van mij allang al een enkeltje gekregen! Haha!
Ik heb nl niet zoveel geduld.

Sylvia

Berichten: 28818
Geregistreerd: 22-07-03
Woonplaats: Posterholt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-04 14:06

Chiqa schreef:
Dit kan je beter niet doen met een auto die op gas rijdt als ie koud is.
(...)
Maarre succes met die auto hij had van mij allang al een enkeltje gekregen! Haha!
Ik heb nl niet zoveel geduld.


Ik doe dat ook zelden tot nooit, maar meer omdat het bar slecht is voor de motor (veel toeren als ie helemaal koud is).

En ik heb ook niet veel geduld... Maar moet wel geld hebben, wil ik hem weg kunnen doen. Ik kan nl niet zonder auto...

Mark: Dat verhaal gaat hier imo niet op. Ik rij pas vanaf december wat rustiger wb optrekken ed, ik ga niet iedere winter mijn rijstijl aanpassen. Het afslaan begon vorig jaar met de winter, en eindigde ook met de winter. Dit jaar begon ie - veel frequenter - in oktober, toen het zo koud werd. Imo heeft dat dus niets met het aanpassen aan mijn rijstijl te maken...

Er is overigens begin winter 2002 een compleet nieuwe accu ingekomen. Het afslaan was toen al begonnen, en ging erna ook door. De wagen is toen minstens 5 minuten van de accu afgeweest, wsn nog langer zelfs.

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132130
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-04 17:33

griebels schreef:
... En Oscar? Wat is dan een oude auto?


Het was onze oude (lees: vorige Clown ) auto, we hebben hem van '93 tot '95 gereden en hij was van bouwjaar 1991.
Toen dus nog niet echt oud, maar wel nog van voor het G3-tijdperk.

Sylvia

Berichten: 28818
Geregistreerd: 22-07-03
Woonplaats: Posterholt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-04 16:28

Gratis af te halen: mijn bijna ex-wagen...

Bah, wat heb ik er de pest in... Gisteren een nieuwe bobine, nieuwe bougiekabels en een nieuwe bobinekabel erin gezet... En vanmorgen ging ie weer hoor! Stoom uit je oren Had hem op benzine staan, en kreeg hem na het afslaan geeneens meer aan het lopen... Scheve mond

Morgen proberen of ie op gas wel blijft lopen.. *zucht*

griebels

Berichten: 15354
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Regio Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-04 16:57

Hihi sorry hoor.. Maar je verteld het zo grappig...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-04 17:04

Stekker op het ontstekingsmodul al nagekeken??

Sylvia

Berichten: 28818
Geregistreerd: 22-07-03
Woonplaats: Posterholt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-04 17:54

Nee... Idee nummero 320 Scheve mond

Nieuwe planning (na overleg):

1. dat stekkertje
2. garage de shoke laten nakijken

Begin langzaamaan wanhopig te worden Bloos!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-04 17:56

Ik denk eraan omdat het erg lijkt op een probleem wat ik had met een XM, daar was de stekker nogal wankel en sloeg de motor soms gewoon af, ook als je 100 reed ofzo, ineens, zomaar.

plagom

Berichten: 1485
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-04 19:04

ik heb je een pb gestuurd maar ik zie dat het al gezegd is hier alleen niet op gereageerd,
volgens mij vriend (automonteur) is het dus de verdamper die kapot is.

Sylvia

Berichten: 28818
Geregistreerd: 22-07-03
Woonplaats: Posterholt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-04 19:22

Plagom, ik had niet op de verdamper gereageert omdat mijn vriend meende dat ie het niet zelf kon maken, en vervolgens ben ik het glad vergeten. Het schoot me idd te binnen toen ik jouw pb las...

Lovely: dan zou het bij mij al niet kunnen lijkt me... Hij slaat, zodra het kouder is, echt maar 1 keer af, en daarna loopt ie perfect...

bles
Berichten: 2
Geregistreerd: 17-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-04 19:24

nou mijn vriend die gaat jou wel vertellen wat de mogelijke oorzaak kan zijn bij deze modeljaren start de auto altijd op benzine en als die warm begint te worden dan schakelt die over op gas van daar dat je probleem krijgt na 500 meter ik denk dat het ligt aan de overlaptijd van het schakelen van benzine naar gas en als die niet goed staat afgesteld dan kan die afslaan doordat de motor dubbele brandstof krijgt .je kan naar een gasboer gaan en laten na kijkken of wat je ook kan doen is probeer eerst gewoon op benzine te rijden dus zonder op gas over te schakelen en als ie het goed doet dan ligt het inderdaad aan het gas.ik ben namelijk lpg technicus enz enz dit pronleem komt heel vaak voor ik zou willen weten wat voor type lpg installatie hebt is het vialle of ag enz enz

Sylvia

Berichten: 28818
Geregistreerd: 22-07-03
Woonplaats: Posterholt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-04 19:39

Mijn auto start dus niet op benzine maar op gas... En hij slaat ook niet af na 500 meter, maar van te voren. Daarbij, als ik op benzine weg rij - heb ik ook al in het eerste bericht geschreven - dan slaat hij ook af, maar krijg ik hem uberhaupt niet meer aan het lopen; hij loopt beter op gas.