LCD monitor kalibreren? en scanner???

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
VirtLink
Berichten: 69
Geregistreerd: 18-01-03

LCD monitor kalibreren? en scanner???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-01-04 10:05

Hoe kan ik mijn LCD monitor (Medion 17" Aldi) kalibreren? Foto's worden nu vaak te donker en te contrastrijk weergegeven. Als ik een door AH zowel afgedrukte als gescande foto (op scherm) naast elkaar zet, krijg ik het ook met rommelen aan de instellingen niet echt gelijkend, het komt er zelfs niet in de buurt.
De instellingen van een grijskaart kregen we niet goed op de monitor.
Mijn scanner (HP psc 750) scant veel te hard en te donker, ik heb HP al benaderd, maar die mompelen dan iets over hoeveel heid DPI, onzin dat maakt niets uit (voor alle zekerheid ff geprobeerd). Ik denk alleen dat ik aan die scanner helaas niets aan kan doen.
Wie heeft goede tips?


Pegasus

Berichten: 1066
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Mijdrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-04 21:02

Aan de meeste monitors valt niks te calibreren. Wel kun je contrast en helderheid instellen. Soms kan de software waar je de plaatjes mee toont nog wel ingesteld worden. Maar als je een plaatje in een browser toont moet het gewoon goed zijn. Bij het scannen kun je wel een heleboel instellen en moet je dat ook doen zodat de foto's op je pc er goed uitzien.

lieke2
Berichten: 2123
Geregistreerd: 12-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-04 21:13

Veelal zien bij ons de plaatjes op de monitor (LaCie electron 19 Blue 4) er goed uit, maar omdat wij met Apple werken, zien onze plaatjes er op een windows machine er weer donkerder uit.
Ik denk ook dat de heren technice er nog niet helemaal uit zijn. Je kunt je monitor callibreren aan de hand van een soort van spin die je voor je monitor hangt, of door een plaatje in te scannen waardoor je aan de hand van deze resultaten je monitor kunt afstellen. Dat plaatje inscannen gaat volgens mij alleen met een speciale (iets van) callibreerscan of iets dergelijks. Dus niet met een gewone scanner. In jouw geval zou ik voor het laatste kiezen.
Overigens kunnen wij bij de afdrukcentrale software krijgen om onze monitor precies zo af te stellen op hetgeen waarmee de afdrukcentrale ook mee afdrukt. Alleen denk ik dat dat bij de AH wat moeilijker zal zijn, dat gaat volgens mij allemaal ergens naar Duitsland. (overigens geen verschil in Blokker, AH, Kruidvat etc, gaat allemaal naar dezelfde fabriek).

Heb je een grijskaart gefotografeerd? Deze is volgens mij bedoeld om je foto goed te belichten....... Eventueel een kleurenkaart?
Kan je je monitor niet op kleurwarmte instellen? (6500 Kelvin is daglicht)

Vandaag is morgen voorbij....

Als je veel doet, kan je veel doen
Als je niks doet, doe je vaak niks

Tijd om te leren/werken? Ban jezelf!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Anne_vD, daiswees, hagelslag, LuCa88, Ponytante, purny, roucha1, Slmt9, StalNollie, xChoco, YandexBot en 46 bezoekers