Kun je ziek worden van airco/ werkklimaat?

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Kun je ziek worden van airco/ werkklimaat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-01-04 13:01

Ik werk sinds mei (en niet lang meer hoop ik) op een kantoor waar er geen ramen zijn die openkunnen, er 1 airo apperraat staat (die vaak ook vrij koud staat als het buiten heet is maar mn werkgeefter heeft t warm zit voor t raam ik heb dan t-shirt met lange mauw aan terwijl buiten 30+ is), tl balken als verlichting, lammelen potdicht (moet van werkgeefster die wil niet te kijk zitten), zit met mn burau met mn rug naar haar toe met uitzicht op n kale witte muur, ook werd er stevig gerookt in deze ruimte (nu op de gang maar komt naar binnen).

Al met al een vrij ongezonde situatie volgens mij. Ik heb bijna iedere dag hoofdpijn en kan mijn lenzen al een half jaar niet meer in en daar baal ik van. Ik ben aan t solliciteren en ga hoop ik gauw weg. Maar nu wil ik (als ik keus heb tenminste) bij een volgend bedrijf meer gaan letten op de situatie op kantoor.

Wie heeft er ook last van zo'n ongezond werkklimaat?


Samantha_

Berichten: 10780
Geregistreerd: 20-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-04 13:05

Daar kan je idd goed ziek van worden. Ben jij de enige met die klachten?
Ik heb stage gelopen bij een laboratorium waar ze onderzoek doen in kantoren waar mensen last hebben van de lucht zoals jij, en dan werden er luchtmonsters genomen om te kijken of er schadelijke bacterien rondhingen. Daar kwamen af en toe schrikbarende resultaten uit!
Misschien een idee om bij jullie ook zo'n luchtmeting te doen?

Bergje75
Berichten: 392
Geregistreerd: 16-07-01
Woonplaats: noord holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-04 13:08

Yep, je kunt zeker ziek worden van ongzond werkklimaat (pijnlijke ogen, RSI, constant verkouden e.d.)
Ik werk nu in een nagelnieuw gedeelte van een kantoorpand, maar er zijn mensen die echt heel veel last hebben van onder meer de airco en de daarbij behorende luchtstromen.

Het zal best moeilijk zijn om te letten op het werkklimaat in een kantoor tijdens sollicitaties! Let iig op dat er gelet wordt op Arbo-regelgeving omtrent je werkplek.

Succes met zoeken!

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-04 13:10

Ik word altijd verkouden van een airco. Altijd.

Clien

Berichten: 1511
Geregistreerd: 05-03-03
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-04 13:14

Kan inderdaad veel mensen krijgen droge ogen, en last van luchtwegen. wel raar dat de ramen niet open kunnen, dat is veel beter. En is de airco wel goed afgesteld?

---CARPE DIEM---

Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-01-04 13:15

zit nu op mn werk en mijn ogen branden echt mijn kop uit ze gloeien gewoon echt erg. heb oogdruppels van de dokter maar helpt niet. ik ben hier de enige fulltimer en heb slecht 1 collega die werkt tot 12 en heeft dan ook last van haar lenzen. dr hele ogen zijn dan rood maar ze klaagt niet. ik heb her en der al eens wat laten vallen qua opmerkingen maar ja toch loos. ik moet hier wel weg denk ik. Denk heel de tijd dat ik mij aanstel maar ja in mijn vakantie pas had ik nergens meer last van....

Jennygirl

Berichten: 4491
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-04 13:41

Ja hoor, daar hebben we hier ook last van. De airco blaast in je nek, ramen mogen niet open. Maar intussen worden alle virussen doorgegeven, je ziet het zo de afdeling doorgaan. In de zomer (30 graden buiten), zat ik in mijn pak met daaronder een koltrui.... DRAMA!
Konden we gewoon maar het raam open zetten, dat zou al veel beter zijn.

We are all in the gutter, but some of us are looking at the STARS.
Geluk is een keuze! Kies jij ervoor om naar de sterren te kijken?
www.coachworld.nl

astridastrid

Berichten: 5792
Geregistreerd: 08-04-02
Woonplaats: Warmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-04 13:45

Ik leer voor Facility Manager; je kunt wel degelijk ziek worden van het klimaat. Dit heet sick building syndrom. Ik weet dat het oude KPN-gebouw dit had; dit was namelijk een kantoortuin en daar is de kans op SBS groter omdat de temperatuur voor iedereen hetzelfde is. Als je er meer over wilt weten, hoor ik het wel, pak ik mijn boekies er even bij Knipoog

:* Astrid Alida - fashion & beautyblog: astridalida.com
/3 Haflingersdressuur (Subtop): Happy Haflingers (Instagram)

Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-01-04 13:48

astrid waar moet ik op letten (op t oog) als ik ergens ga solliciteren? ik wil dit niet nog een x heb al zo,n slechte c.v. namelijk

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-04 14:08

Van een slechte airco kun je heel ziek worden ja.
Mijn vriend kon 3 jaar zijn lenzen niet meer in door een airco op zijn werk. Goed opassen dus!

Eilandje

Berichten: 2823
Geregistreerd: 05-01-02
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-04 15:16

Idd, soms kan je ziek worden van je werkomgeving en dat wordt kantoorziekte (of sick building syndroom) genoemd. Kan zich uiten in hoofdpijn, vermoeidheid, geïrriteerde ogen, enzovoort. Tabaksrook kan vast en zeker een oorzaak zijn. Ook airco is niet altijd een cadeau. Ik heb zelf ooit ’s een interim gedaan in zo’n reuzengroot kantoorgebouw waar de airco centraal geregeld was, ik vond het daar veel te koud en na een paar dagen was ik al verkouden, terwijl het putje zomer was. En als de airco niet tegoei zou onderhouden zijn is het al helemaal een probleem: welkom aan de bacteriën! Tong uitsteken Iig wat jouw werksituatie betreft: verse lucht is super belangrijk!

Kijk maar ’s op http://www.gezondheidsnet.nl/display.php?categoryID=1128 bijv voor wat meer info.

Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-01-04 15:18

verse lucht weet niet hoe? er zijn hier niet veel ramen en die er zijn kunnen niet open. het is gewoon glas zeg maar.

ik kijk even op de site dank je

Naz

Berichten: 7203
Geregistreerd: 09-05-01
Woonplaats: De Vecht verlaten voor de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-04 21:53

Hetzelfde probleem hier.
Bij ons is de luchtvochtigheid vreselijk laag, droge ogen en keel als resultaat. Ik zit bij een raam met een rolgordijn ervoor, het tocht altijd net een beetje door zo'n kiertje door. In de zomer is het er bloedheet (mede door die plek bij het raam). De airco staat dan altijd maar matig te draaien omdat er mensen zijn die daar weer last van krijgen. Volgens mij moet de airco ook eens in de zoveel tijd schoongemaakt worden, dat moet ik ook nog zien gebeuren....

Verder wordt je als je een x aantal keer ziek bent geweest meteen doorgestuurd naar de bedrijfsarts, beetje overdreven, maar goed wie weet dat er via de bedrijfsarts wat aan gedaan wordt als iedereen hetzelfde verhaal komt houden. Maar het schiet iig niet erg op.

Als je niet weet waar je heen gaat, kom je er altijd -- Loesje

Sylvia

Berichten: 28818
Geregistreerd: 22-07-03
Woonplaats: Posterholt

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-04 22:09

Ik heb het toch echt getroffen hoor Lachen Zomers zitten we vaak op de kamer met beide (grote) ramen helemaal open, zodra de zon bij ons naar binnen gaat schijnen gaat het zonnescherm omlaag en de lamellen dicht (omdat het anders bloedheet wordt). Deur open, en op de gang is een ventilatie in het dak. Lekker klimaat dus... Geen airco, dat vond ik afgelopen zomer toch wel een beetje jammer (we hebben een aantal malen gehad dat we 's ochtends een kamer met een tempratuur van 39 graden aantroffen)... De lamellen zijn mometeel ook standaard dicht, maar dat is vanwege het zonlicht en de laptops, om de ogen een beetje rust te gunnen.

Goede verlichting, allerhande RSI-preventies (oa een speciale stoel). Heerlijk! OK dan!

Zoals al vaker gezegt wordt: je kunt idd goed ziek worden van een slechte werksituatie. Ik zou de jouwe ook heel erg snel aankaarten bij een leidinggevende, danwel een andere baan zoeken...

Spoiler:
Hier moet een nieuw onderschrift komen.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: 96Laura, abbij, Besje, Callisto04, F_Orumster, Frummel01, Galaika, Googlebot, Kimberley_, Lau07, PlukenKrul, Sky_As, Xanthippe en 53 bezoekers