Herpes aan 't oog, paar vraagjes.

Moderators: Berdien, Dani, Murthul, Muurp, EvelijnS

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Stoeipoes

Herpes aan 't oog, paar vraagjes.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-01-04 22:32

Ik vroeg me af of je van Herpes aan het oog(niet de geslachtsziekte of koortslip dus) blind kan worden.
En of dat zicht dat afneemt, is daar met een bril wat aan te doen of moet je daar maar mee leren leven?

En hoe snel gaat dat, tot je weinig ziet/blind bent?

Sizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-04 22:58

Ik zou het niet weten. Misschien kun je deze vraag het beste voorleggen aan je huisarts? Lachen

Het leven is een gebakje!

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-04 23:13

Herpes aan je oog? Dacht dat 't alleen een soa was. Maar id huisarts weet 't beter. Of kijk even rond op internet.

- Offline -

Franca

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-04 00:10

Herpes is super besmettelijk. Als je bijvoorbeeld een koortslip hebt die je aanraakt en vervolgens met die vinger in je oog (of andere plaatsen) gaat zitten, dan heb je grote kans dat je het daar ook krijgt. Ik ken iemand met herpes aan het oog, maar volgens mij wordt je daar niet blind van hoor. Maar check idd even bij je huisarts.

sabrinaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-04 03:56

Stoeipoes schreef:
Ik vroeg me af of je van Herpes aan het oog(niet de geslachtsziekte of koortslip dus) blind kan worden.
En of dat zicht dat afneemt, is daar met een bril wat aan te doen of moet je daar maar mee leren leven?

En hoe snel gaat dat, tot je weinig ziet/blind bent?

Ik heb zelf herpes (niet in de vorm van een Soa) Ik heb ook herpes aan mijn oog gehad 3 jaar terug, en dat werd dusdanig erg, dat als ik een 2 dagen later bij de dokter was geweest (was op vakantie) dan had ik nu dus nog maar 1 oog gehad... Dat is dus wel het enge ervan, het is eigenlijk een vorm van een koortslip (ontsteking) maar het kan zich veel verder uitbreiden als je er niet goed voor zorgt of de goede medicijnen inneemt.
Op het moment dat ik het had, was ik wel een gedeelte van mijn zicht kwijt, dit ook mede door dat mijn oogleden zo waren opgezet dat ik gewoon maar een heel klein kiertje had om doorheen te kijken. (klinkt niet prettig, maar zo voelt het dus ook absoluut ook niet!) maar je raakt niet blind of wat dan ook. (ik heb het pas/al 3 keer gehad aan mijn oog in ernstige vorm, maar heb nergens last van) Een bril heb ik altijd al wel gehad, maar die hoefde ik niet in sterkte te laten verbeteren.

Herpes in deze vorm (dus nie in SOA) is een overblijfsel van waterpokken die je als kind hebt gehad. In die periode heb je misschien een kleine ontsteking/infectie (het hoeft maar een inimini te zijn) gehad. En deze houdt zich nog altijd verscholen in je lever. Heb jij een periode van veel stress, vermoeidheid, depressie, dan komt deze ziekte gelijk uit zijn schuilplaats en hou je er dus die nare koortlip/oog/neus aan over. Het gaat ook nooit meer over, deze virus draag je dus voor de rest van je leven bij je.
Je moet er gewoon voor zorgen dat je in tijden van stress vermoeidheid en depressie jezelf veel rust gunt e jezelf aboluut niet over vraagd, op tijd bij zijn voorkomt een erge uitslag!

Ik heb het in hele erge vorm van herpes. En heb het zowel als koortslip als aan mijn neusvleugel (altijd aan dezelfde) als aan mijn oog gehad.
De enige manier waarmee ik het onderdruk (als ik mezelf niet rustig heb kunnen houden) is cat's claw (is homeopatisch middel) + paracetamol (2 stuks 500mg) + druppels van echinaforse (ook homeopatie) + zovirax in tabletten vorm. En dan als klap op de vuurpijl nog eens bactroban erop smeren dit is tegen het ontsteken van de uitslag.

Zo het is een heel verhaal geworden mocht er iets niet duidelijk zijn dan hoor ik dat wel.

Er gaats niets boven een Lusitano [RT-HAW] Training Lusitano (franse dressuur/klaus)
    - - - - Draw a line and live above it..- - - -
    Dressuur en NH lessen
-35! (15-04-12)

Stoeipoes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-01-04 13:22

Hartstikke bedankt Sabrinaatje! Goede uitleg!
Ik heb op internet ook wel al gekeken maar vind er weinig info over, het gaat bijna allemaal over de soa en en koortslip. En ze schrijven vaak niet de gevolgen ervan.

Toen mijn ogen ontstoken waren al een week ben ik naar de HA(huisarts) gegaan en middel tegen gekregen. Hielp niet dus ik weer terug. Hij heeft m'n ogen onderzocht en vond een beschadiging aan beide ogen.
Hij dacht aan herpes maar gaf me er niet veel info over, omdat hij het zo raar vond bij een meisje van mijn leeftijd. Hij was er dus lang niet zeker van.

Nu zijn de onstoken ogen vrijwel over(alleen smorgens soms nog spul, maar ze zijn niet meer rood of dik).
Gister zag ik ineens minder met lenzen EN bril(lag dus niet aan m'n lenzen die bv. smerig waren) maar vandaag zie ik ineens weer scherp Verward
Vandaar dit topic Lachen

Sabrinaatje, hoe kan dat van 1 oog? Wat had je er precies aan?(hoe zag het eruit enzo, als een normale oogontsteking?)

sabrinaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-04 16:48

Stoeipoes schreef:
Sabrinaatje, hoe kan dat van 1 oog? Wat had je er precies aan?(hoe zag het eruit enzo, als een normale oogontsteking?)

Zoals jij het uitlegt, heb jij waarschijnlijk een (gewone) fikse ontsteking gehad aan je oog(en), hierdoor kan het "lijken" dan je kleine scheurtjes in je netvlies hebt, dit is omdat je aders in je ogen zichzelf helemaal gaan opzetten. Maar dit hersteld zich zodra de ontsteking gaat zakken. En het niet helder kunnen kijken door je lezen/bril, kan ook door die ontsteking komen, doordat de "pus" dus uit de ontsteking komt en dit wel eens op je oog gaat zitten kun je wel eens troebel kijken/zien. (heb je ook heel toevallig in deze periode dat je dus minder zag, vaker van dat witte spul in de hoeken van je ogen gehad?). Zo ja, dan heb je dus hoogswaarschijnlijk een fikse ontsteking gehad aan je ogen, dit kan zijn door je lenzen (kan ik ook over mee praten helaas ), maar ook door een vuiltje.
Als je ooglid helemaal is opgezet, je oog is rood en je ooglid doet pijn(als je het aanraakt, of als je omhoog probeert te kijken, je ogen zijn dichtgeplakt smorgens, dan heb je voor 99% een strontje in je oog gehad (klinkt heel gek haha, maar dat is dus een ontstoken haarvaatje als ik het niet verkeerd zeg) Dit gaat na een weekje vanzelf weer over, je kan dit proces wel versnellen door er telkens een warme washandje tegen te houden. (als de ontsteking dus gaat afnemen, krijg je weer soort "pus" vorming waardoor je beetje troebel kan kijken, maar dit is ook binnen 1 dag weert weg.

Maar herpes krijg je meestal maar op 1 plek tegelijk (tenzij je jezelf verder besmet door het besmette gebied aan te raken en dan een andere gedeelte van je lichaam aan te raken) dus vandaar dat ik het ook maar aan 1 oog heb gehad. Het begint allemaal eerst met een klein beetje branderig gevoel ergens op je gezicht en het gaat ook op die plek jeuken, de dag erop of soms enkele uurtjes later heb je een blaasje (en dan ben je eigenlijk al te laat om het snel over te laten gaan) en na deze blaasjes volgt (zonder de juiste medicatie) een ontsteking en zodra de ontsteking zakt (dus pas als jij je helemaal zeker die week rustig hebt gehouden) begint het zich te vormen in een soort korst achtg iets (absoluut NIET eraf krabben, want dan heb je hele hoge kans dat je dus littekens overhoudt) en dan verwijnt deze ook weer. En dan nesteld de virus zich heel fijn weer terug je lever in. Verdrietig

Als ik dus een periode heel druk ben geweest dan krijg ik dat meteen. Ik probeer me ook altijd erg rustig te houden. Maar jaren lange ervaring erin leer je wel van helaas...

Er gaats niets boven een Lusitano [RT-HAW] Training Lusitano (franse dressuur/klaus)
    - - - - Draw a line and live above it..- - - -
    Dressuur en NH lessen
-35! (15-04-12)

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie