Voor diegene die niet weten wat het is : EMG = Electro-Myo-Gram.
Het is een zenuw en spierfunctie test waarbij je plakkertjes krijgt op bepaalde spieren en zenuwen. Dan gaan ze doormiddel van stroomstootjes controleren of er spierfunctie of zenuwfunctie is.
Daarna krijg je een controle doormiddel van naalden. Dan sluiten ze een naald aan op het apparaat. Die naald word in je spier gestoken en dan moet je bepaalde bewegingen maken zodat de electrolyten gemeten kunnen worden en nog meer van die moeilijke benamingen.
Vorige keer werd ik alleen voorbereid doormiddel van een uitleg op een papiertje. Het onderzoek zelf is me gigantisch tegen gevallen. Ze vertelde me dat het niet echt pijn zou doen. Maar dat het wel gevoelig kon zijn. Het onderzoek met de plakkertjes viel inderdaad wel mee, sommige stroomstoten waren behoorlijk pijnlijk (meer stroom, minder stroom) maar het was te doen. Tot het onderzoek met de naalden. Ik ben echt door de grond gegaan. De naald ging behoorlijk diep m'n spieren in en alsof dat nog niet genoeg was wiebelde de arts en nog behoorlijk aan als hij volgens haar niet goed zat.
De rest van de dag moest ik maar wat rustiger aandoen.
De rest van de dag heb ik amper kunnen lopen van de spierpijn. M'n ene been na de andere zetten was al een inspanning. Ben de hele dag overstuur geweest, het was op de een of andere manier emotioneel behoorlijk zwaar (wat klinkt dit zweverig he
)Nu moet ik dus morgen weer voor een EMG scan. Nu ik weet wat het is lig ik dus al de hele week wakker. Ik wil het gewoon niet, maar het is de enige manier op m'n spieren en zenuwen te testen..
Hoe kan ik me nou het beste voorbereiden?
Warm bad ga ik straks nemen zodat ik wat rustiger word, maar meer kan ik volgens mij niet doen..
Heeft iemand al eens eerder zo'n scan gehad en hoe deed jij dat ?
.