Wie spaart er?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Rennie89
Berichten: 37245
Geregistreerd: 18-07-08
Woonplaats: Den Haag

Wie spaart er?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-15 11:55

Nouja, sparen. Mijn ouders hadden een spaarrekening voor mij gemaakt en ik heb hem de afgelopen jaren bijna leeg gehaald en ik vul hem nu weer aan nu ik weer prima kan rondkomen. Probeer elke maand een flink bedrag in te leggen. Ik spaar niet eens zozeer voor iets, maar ik vind het een fijn idee dat mocht ik opeens zonder werk zitten ik niet blut ben.

Wie heeft er nog meer iets achter de hand?

MarjanB

Berichten: 16434
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: Wie spaart er?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 11:57

Ik vind het niet meer dan logisch om wat achter de hand te hebben. Auto kan stuk of wasmachine, paard kan ook wat mankeren. Moet zeggen dat het een gerust gevoel geeft dat je wat reserve hebt

Rennie89
Berichten: 37245
Geregistreerd: 18-07-08
Woonplaats: Den Haag

Re: Wie spaart er?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-15 11:59

Dat is dus ook wat ik dacht, maar in mijn omgeving vechten een hele hoop mensen om rond te komen. Zelfs een telefoonrekening betalen gaat al met moeite. Vandaar dus ook de vraag die in mij opkwam of het wel zo normaal is.

Dreamy

Berichten: 24063
Geregistreerd: 06-06-03
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 11:59

Ik spaar, maar dat moet ook wel. Ik heb een paard en daar kan altijd iets mee gebeuren, hetzelfde geldt voor mijn auto. Je kunt, over het algemeen, nooit genoeg geld hebben denk ik en sparen lijkt me voor iedereen zeer verstandig om te (blijven) doen wanneer dit mogelijk is.
Ik spaar geen vast bedrag per maand, maar probeer wel iedere maand in ieder geval meer dan 100,- opzij te zetten :j (dat is dan wel een luxe die ik heb, dat red ik vaak wel)

_Nadia_

Berichten: 2651
Geregistreerd: 06-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 12:00

Als we geld over hebben zetten we dat opzij, maar een grote spaarrekening hebben we niet. Mijn man heeft een variabel inkomen, en ik werk niet (ben thuis bij de kinderen, met 6 kinderen loont opvang zich gewoon absoluut niet en we willen dat ook niet) dus sommige maanden houden we meer over dan anderen maanden.

verootjoo
Berichten: 35641
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 12:01

Ik spaar ook veel. Wil altijd wat achter de hand hebben. :)

MalaQ

Berichten: 1399
Geregistreerd: 23-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 12:01

Ja, ik spaar. Al gaat het met mijn salaris wel langzaam :Y)
Ik wil ook genieten van het leven, dus heb voor mij een mooie middenweg gevonden tussen sparen en gewoon van m'n geld genieten.. :)

Ik zou behoorlijk stress hebben als ik niets achter de hand zou hebben. Heb ook nog eens de verantwoording over een stel huisdieren, en als daar wat mee gebeurd moet ik daar toch ook geld voor hebben.

Ayla

Berichten: 6120
Geregistreerd: 01-05-09
Woonplaats: Brummen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 12:02

Ik spaar, maar minimaal helaas. Naast een voltijd HBO opleiding heb ik niet veel tijd om te werken en van het geld dat ik verdien betaal ik mijn pony's (2). Een paar jaar geleden was mijn spaarrekening een stuk hoger, tot dat ik een pony, trailer, dure sulky en alle benodigde spullen kocht :P Verder woon ik nog thuis dus verder geen vaste lasten.

hielkebro

Berichten: 2042
Geregistreerd: 06-11-12
Woonplaats: zuid

Re: Wie spaart er?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 12:08

Ik spaar ook, heb een baantje gevonden waar ik nu minimaal 3x per week ben, best druk maar verdiend mooi. Ik ben 16 jaar en afgelopen jaar gezakt voor mijn examen dus ik heb nu nog mooi tijd om te werken. En stiekem hou ik wat geld opzij voor een toekomstige pony of menwagen.

Niobe

Berichten: 7983
Geregistreerd: 13-08-10
Woonplaats: Brummen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 12:08

Ik spaar ook tegenwoordig. Een aantal jaren geleden raakte ik werkloos, terwijl ik net mijn paard had gekocht. Daarnaast nog een aantal stomme beslissingen gemaakt (lees: nog steeds een gat in de hand met minder inkomen), dus heb ik mezelf nogal in de nesten gewerkt.
Nu ben ik daar inmiddels uit gelukkig, mede doordat ik nu een fulltime baan heb. Dat heeft nu als gevolg dat ik zoveel mogelijk op de spaarrekening wil hebben en moeite heb een shirtje van 20 euro te kopen :') Geen geld (en zelfs schulden) hebben is echt niet tof, zacht gezegd. Ik wil die situatie nooit meer meemaken.

MarjanB

Berichten: 16434
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 12:08

lifaya schreef:
Dat is dus ook wat ik dacht, maar in mijn omgeving vechten een hele hoop mensen om rond te komen. Zelfs een telefoonrekening betalen gaat al met moeite. Vandaar dus ook de vraag die in mij opkwam of het wel zo normaal is.


tja ik ken ook mensen die niet rond kunnen komen heel sneu.. maar bijvoorbeeld wel 1,5 pakje roken op een dag. Dan denk ik nog wel eens dat mensen het ook geen prioriteit vinden.

Ik kan nu prima sparen maar dat zou zonder paard echt vele keren meer zijn. Is ook een keuze

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 12:10

Ik spaar of ik probeer het.. Meer dan wat er inkomt gaat er hier echt niet uit. Als je elke maand moet vechten om zelfs je tel rekening te moeten betalen leef je boven je stand. Ik ga er wel vanuit dat hier dan zo'n duur mobielabbo bedoeld wordt. Dat is het eerste waar je op kunt bezuinigen..

Ghostattack

Berichten: 11237
Geregistreerd: 06-09-10
Woonplaats: West Maas en Waal

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 12:12

Ik probeer ook elke maand zoveel mogelijk te sparen. Helaas gaat dat niet altijd zoals gepland :+ Ik studeer voltijd en heb een bijbaan ernaast en ik woon in Amsterdam, dus in principe betaal ik alles zelf. Ik vind het een heel fijn idee dat ik een goed gevulde spaarrekening heb voor noodgevallen :j

xMayo

Berichten: 2939
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: Brakel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 12:12

Ik spaar standaard een vast bedrag zodra mijn loon word gestort. Daarnaast betaal ik er de verzekeringen en de auto van. De rest mag ik die maand gebruiken. Alles wat ik op de dag voor mijn loon gestort zal worden nog over heb gaat ook naar de spaarrekening. Ideaal, je let wel goed op wat je doet met je geld want moet van het overige geld wel nog tanken e.d. :)

blackstar

Berichten: 3189
Geregistreerd: 03-10-04

Re: Wie spaart er?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 12:23

Ik spaar een vast bedrag per maand en heb met mezelf afgesproken dat ik daar niet aankom tenzij en iets belangrijks gekocht moet worden (auto ofzo) en als er niks gekocht hoeft te worden dat ik dan blijf sparen totdat ik mijn droomfornuis van AGA bij elkaar heb gespaard. Geloof dat die dingen iets van 15000 euro zijn als ik mag geloven wat ik op Google vind.
Dat is mijn doel, en ik kan nog gewoon normaal leven, mijn rekeningen betalen, kleding kopen en mijn bejaarde pony onderhouden.

Mama3
Berichten: 1805
Geregistreerd: 04-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 12:27

Jaren geleden spaarde we bijna mijn hele salaris, toen kochten we een huis, een paard weer een nieuw huis, in een dure stad en kregen we 3 kinderen en ging ik parttime werken. Nu gaat de helft van mijn salaris op aan sporten, de andere aan eten, verzekeringen, kleding, uitjes de auto en onverwachtse uitgaven.

Ik probeerde altijd nog 150 te sparen per maand, maar die pot is in de verbouwing van het huis gegaan en staat nu op -650. Nu lossen ik af en kunnen we daarna weer wat sparen.

Een vriendin spaart het hele jaar voor kerst, sinterklaas en de verjaardagen voor de kinderen. Zoiets wil ik ook gaan doen. 50 voor feest en 100 echt sparen.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Berichten: 101714
Geregistreerd: 02-08-02
Woonplaats: Achterveld

Re: Wie spaart er?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 12:34

Yep, ik spaar ook. Best veel als je weet dat ik niet veel verdien en maar 34 uur werk. :+
Ik spaar €410 per maand en dat wordt verdeeld over verschillende potjes waaronder bijvoorbeeld (nieuwe) auto, kleding/kapper, DA kosten voor de poezen, onvoorziene uitgaven, sparen voor later (pensioen aanvullen), zorgtoeslag terugbetalen (indien ik te veel krijg) en een potje voor mijzelf.

Vind het prettig dat ik gewoon een nieuwe laptop kan kopen als ik deze laat vallen....

Solleke_Noah

Berichten: 11077
Geregistreerd: 22-11-07
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 12:37

Ik spaar ook, ben ook wel zo opgevoed en van mezelf nogal gierig :o gelukkig mijn vriend ook want anders zit je met een botsende levensstijl.

Heb ook vriendinnen die eigenlijk elke maand break-even draaien en soms maar 25 euro op de spaarrekening hebben staan. Daar zou ik serieus stress van krijgen :')

Ik spaar standaard 500 euro/maand (schrijf het meteen over als m'n loon gestort is). Blijft er op het einde van de maand nog wat over gaat dat ook over op de spaarrekening. Meer sparen is geen doen met huur huis en onderhoud van de paarden. Ik werk wel niet met potjes, maar heb ook de discipline dat ik in principe nooit aan mijn spaarrekening kom.

kelliiee1993

Berichten: 5836
Geregistreerd: 13-01-06
Woonplaats: --

Re: Wie spaart er?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 13:03

Momenteel woon ik nog thuis en kan ik dus genoeg sparen. De helft van mijn loon gaat naar mijn spaarrekening.
De enige vaste lasten die ik momenteel heb zijn mijn auto, mijn telefoon en mijn zorgverzekering.

Ik probeer ook om elke maand als mijn loon gestort is en ik heb nog genoeg geld over van de vorige maand, hier ook deel van naar mijn spaarreking te storten.

Nirvana_

Berichten: 3203
Geregistreerd: 23-01-09
Woonplaats: Arnhem

Re: Wie spaart er?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 13:05

Ik probeer het... Maar veel lukt gewoonweg niet. Komt meestal neer op tussen de 20 en 40 euro per maand :=

Lindor92
Berichten: 6999
Geregistreerd: 14-05-07
Woonplaats: Hardenberg

Re: Wie spaart er?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 13:07

Als student zijnde, spaar ik niet heel veel :+

Mi_Amore

Berichten: 14843
Geregistreerd: 16-04-03
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 13:09

Wij sparen als gek, er staat een bouw voor de deur :+

Toen we nog niet met verbouwings/bijbouwingsplannen zaten,
zorgden wij voor enkele duizenden euro's spaargeld.

Auto is al eens stuk gegaan in Spanje, paard is eens acuut ziek geworden (€3500 op 2 weken), etc etc...

Wij houden rekening met héél veel...

vuurneon
Berichten: 49885
Geregistreerd: 17-10-03

Re: Wie spaart er?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 13:11

Ik spaar als het kan, maar de afgelopen maanden ging er alleen maar geld van de spaarrekening en dat wordt niet aangevuld nu helaas. En daarom weet ik ook weer waarom ik geld opzij zet als het wel kan, voor tijden zoals nu dat er meer kosten zijn dan inkomsten.

8nnemiek

Berichten: 43391
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 13:11

Ik spaar ook alles, als er iets over blijft aan het eind van de maand. Ik wil graag ooit het stuk weiland achter het huis kopen.. Maar momenteel moet ik juist soms wat uit mijn spaarpot halen om rond te komen, terwijl we niet uitgaan, niet drinken/roken, niet buiten de deur eten, flink bezuinigen en geen dure abonnementen hebben. Maar zodra er dan wat over blijft gaat dat ook meteen in de spaarpot. Dat geld gebruiken we dan wel ook voor meubels enzo.
Het grote sparen laat ik aan vriendlief over :)

mystery1980
Berichten: 4225
Geregistreerd: 02-11-05
Woonplaats: thuis

Re: Wie spaart er?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 13:14

als ik het kan spaar ik (lukt niet altijd), probeer ook gewoon niet al te breed te leven.