Dingen waarbij 'het muntje' wel heel erg laat viel..

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
hesterve

Berichten: 1926
Geregistreerd: 14-10-05
Woonplaats: scherpenzeel

Re: Dingen waarbij 'het muntje' wel heel erg laat viel..

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-23 23:35

Vandaag kwam mijn man thuis met een trucje die ik ook niet wist van een i phone. Als je in een tekst wat wilt aanpassen en je houdt de spatie ingedrukt dan kan je de cursor heel makkelijk bewegen in de tekst. Was altijd aan het pielen met m’n wijsvinger om de cursor op de exacte plek te krijgen…. We hebben pas een jaar of 10 iPhone …

Picopico
Berichten: 884
Geregistreerd: 10-05-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-23 23:55

Dat is niet specifiek voor iPhone. Bij mijn Motorola kan dat ook in elk geval :)

Anoniem

Re: Dingen waarbij 'het muntje' wel heel erg laat viel..

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-23 07:55

Bij Samsung idd ook :j

Mizora

Berichten: 18098
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-23 10:28

Mijn oma is 95, woont nog zelfstandig in een gewoon rijtjeshuis en ik weet vrij zeker dat ze niet gereanimeerd wil worden (ja, ik ga dat navragen). Ik kom daar iedere maandag een aantal uur om te mantelzorgen en op het moment gaat het niet zo best met haar, klachten die passsen bij een hart dat het aan het opgeven is (ze heeft een lichte hartkwaal en weigert medicatie te slikken).

Nu gaat ze, als ik er ben, regelmatig eigenlijk net over haar grens, en het zou mij niet verrassen als ze binnenkort daar dood aan gaat (en daar heb ik vrede mee, ze kan het eigenlijk niet handlen dat haar lichaam in aan het storten is sinds 2 jaar). Maar dan? Hoor je dan, ook bij niet-reanimeren, toch 112 te bellen? Of moet je dan haar eigen arts bellen?

Edit: ik zie nu pas dat ik het verkeerde topic heb, het had "dingen die je je afvraagt" moeten zijn.
Laatst bijgewerkt door Mizora op 13-10-23 10:50, in het totaal 1 keer bewerkt

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37247
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-23 10:39

Wat ik weet is dat je wel 112 kunt bellen en uitleggen dat ze een niet reanimeren wens heeft. Dan kunnen zij wel bepalen of ze komen om haar het zo prettig mogelijk te maken met sterven of ze zeggen bel haar eigen arts maar.

Het lijkt me wel zo ontzettend moeilijke keuze. Zeker als je kunt handelen maar weet dat de persoon het niet wil ;( mijn papa is ook zo n over de grens gaan mens met de nodige fysieke kwalen. Maar ja hij mag zelf beslissen over zijn lichaam hoe moeilijk ik dat ook vind.

Sterkte met je oma :knuffel:
Laatst bijgewerkt door karuna op 13-10-23 10:50, in het totaal 1 keer bewerkt

pmarena

Berichten: 48129
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-23 10:49

:(:)

Ik zou het idd. zo snel mogelijk met haar bespreken, wat ze dan zou willen.
Kijk als ze bij kennis is terwijl er problemen zijn dan zal zo sowieso wel hulp willen neem ik aan.

Maar zodra ze bewusteloos is. En als ze zelf aangegeven heeft dat ze in zo'n situatie gewoon wil sterven.
Dan hoef je nergens haast mee te maken in principe. Je kan 112 bellen en direct aangeven dat ze niet gereanimeerd wil worden. Maar n.a.v. topics hierover met de meningen van mensen die opgeroepen worden als iemand een hartstilstand heeft, en die veelal aangeven toch echt te gaan beginnen als de persoon geen super officiële Niet Reanimeren penning of iets heeft.... (of sommigen zelfs als ze wèl zo'n penning zien :x ) zou het mijn keuze eerlijk gezegd zijn om geen haast te maken met bellen :(:)

Ze horen het te respecteren, maar als je iemand treft die denkt oma toch te moeten "helpen" en toch z.s.m. mensen te moeten sturen om hun best te doen om haar hart weer op gang te krijgen.... dan ben je mooi de pineut en een flink trauma verder. Niet alleen voor jezelf maar met een beetje pech ook voor oma als ze haar toch weer aan de gang krijgen en ze dan een heel traject in gesleept wordt waar je op die leeftijd totaal niet op zit te wachten... :(:)

Ik zou z.s.m. met haar bespreken wat ze wil. En als ze heel duidelijk is dat ze bij een hartstilstand gewoon wil vertrekken en zeker niet teruggehaald wil worden met allerlei toeters en bellen. Dan zou ik er werk van maken om een officiële NR verklaring en ketting te regelen en het met de dokter te bespreken zodat die ook weet waar die aan toe is. Dan kan je meteen bespreken wat die wil dat je het liefste doet als ze neergaat: 112 bellen of dokter bellen.

DuoPenotti

Berichten: 29523
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Dingen waarbij 'het muntje' wel heel erg laat viel..

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-23 11:07

Ja zo snel mogelijk er over hebben.
En zou het dan zover zijn en je vind haar.
Ik zou haar hand vast pakken en niets bellen....

pmarena

Berichten: 48129
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Dingen waarbij 'het muntje' wel heel erg laat viel..

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-23 13:52

Het lijkt me overigens wel lastig als je daadwerkelijk in zo'n situatie terechtkomt hoor. Stel dat oma wat ligt te gorgelen ofzo, weet je als leek veel of het hart er mee ophoudt en ze over een minuut of wat vertrokken is, of dat het iets anders is waar ze nog een tijd langer van ligt te lijden als je geen hulp haalt....

Mizora

Berichten: 18098
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-23 14:11

pmarena schreef:
:(:)Maar n.a.v. topics hierover met de meningen van mensen die opgeroepen worden als iemand een hartstilstand heeft, en die veelal aangeven toch echt te gaan beginnen als de persoon geen super officiële Niet Reanimeren penning of iets heeft.... (of sommigen zelfs als ze wèl zo'n penning zien :x ) zou het mijn keuze eerlijk gezegd zijn om geen haast te maken met bellen :(:)

Ik pak even dit stukje eruit, want ik lees hier wel een misverstand. Professionals zullen de penning wel respecteren, het gaat om de burgerhulpverleners die dit niet verplicht zijn. Wanneer je via 112 aangeeft dat er een niet-reanimeren-situatie is, weet ik eigenlijk 100% zeker dat er geen burgerhulpverlening opgeroepen gaat worden.

In haar specifieke geval zou dat overigens ook niet uitmaken, want het politiebureau zit letterlijk 400m verderop en de brandweerkazerne met ambulancestandplaats zit op 800m (over de weg, hemelsbreed is ook dat nog geen 300m).

Ik heb het bij mijn moeder nagevraagd en het is sinds het coronatijdperk niet meer uitgesproken. Toen wilde ze heel duidelijk niet gereanimeerd worden en hoewel er sindsdien wel signalen zijn geweest dat dit nog zo is, is het naar mijn moeder niet meer uitgesproken en toen was het in principe wel uitgesproken in combinatie met een coronabesmetting. Mijn moeder gaat het bij mijn tante navragen en als die ook geen nadrukkelijke bevestiging geeft, gaat mijn moeder het bij mijn oma navragen.

Het ligt bij mijn oma gevoelig en als ik het zou vragen zou ze daar weer rustig weken wakker van liggen en mogelijk zelfs geen mantelzorghulp van mij meer willen hebben omdat ze mij niet met zoiets wil belasten, beide geen goede zaak (en ook onterecht. Maar dat komt bij haar niet meer binnen. Als zij iets lastig, zwaar of mentaal belastend vindt, is het dus ook zo of erger voor anderen, al helemaal bij mij).

Bedankt iedereen voor jullie woorden/adviezen en ik zal zeker bij haar blijven en ondersteunen bij haar vertrek als ze niet gereanimeerd wil worden. Officiële ketting e.d. gaat zeker weten niet gebeuren bij mijn oma, die mentale rek qua verandering of het bewust bezig zijn met zoiets zit er echt niet meer in. Ze heeft een jaar terug een andere keukenkraan gehad waarbij ze in plaats van 2 draaiknoppen 1 hendel heeft en dat is eigenlijk al te veel aanpassen voor haar, ze is er nog altijd niet aan gewend en het gaat nog regelmatig mis.

Bij twijfel gaat er sowieso 112 gebeld worden overigens. En ik heb het dus hier thuis ook in de (mantel)groep gegooid zodat we hier een gezamelijk besluit in kunnen maken, maar meningen van een niet betrokken groep en eventueel een professional zijn erg fijn om erbij te hebben.

pmarena

Berichten: 48129
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Dingen waarbij 'het muntje' wel heel erg laat viel..

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-23 15:09

Ah kijk dat is wel gunstig dan inderdaad als je verwacht niet zo snel met BHV-ers te maken te hebben.

Het blijft gewoon een lastig onderwerp. Hopelijk gaat ze genadig zonder dat ze het merkt in haar slaap :(:)

Anoniem

Re: Dingen waarbij 'het muntje' wel heel erg laat viel..

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-23 15:23

Mijn opa had destijds duidelijk met de huisarts en verpleeghuis besproken niet meer gereanimeerd te willen worden en niet meer naar het ziekenhuis te willen. Werd ie in het weekend onwel, waarnemend huisarts, maar werd gewoon een ambulance gebeld, 'want stond niet duidelijk genoeg in zijn dossier' Heeft nog een week in het ziekenhuis gelegen en is daar alsnog overleden.. Mijn moeder was des duivels. Zoveel gesprekken met huisarts en verpleeghuis en nog gaat het niet goed :n

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23446
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-23 15:41

Hier een zorgprofessional uit de spoedzorg.
Als je echt denkt dat ze aan het overlijden is en er is geen reanimatie wens is het beter de huisarts te bellen.
Ambu personeel is opgeleid om te redden, ze zullen ongetwijfeld komen en kunnen ook wat pijnstilling oid geven maar in de echte stervensfase (acuut of niet) is de huisarts de aangewezen persoon. Als die niet heel snel kunnen komen of er is paniek zullen zij mogelijk een ambu inzetten maar met de juiste instructies.
Ik heb in een dienst met een huisarts ook weleens een ambu gebeld voor iemand die stervende was en waar wij gewoonweg te ver weg voor waren, de ambu heeft toen op aanwijzing van de huisarts een acute sedatie gestart om iig het lijden weg te nemen maar dat is super uitzonderlijk.
De beste weg is dus de huisarts bij geen wens tot levensreddend handelen.
Sterkte want dit is geen makkelijke situatie.



Mizora schreef:
pmarena schreef:
:(:)Maar n.a.v. topics hierover met de meningen van mensen die opgeroepen worden als iemand een hartstilstand heeft, en die veelal aangeven toch echt te gaan beginnen als de persoon geen super officiële Niet Reanimeren penning of iets heeft.... (of sommigen zelfs als ze wèl zo'n penning zien :x ) zou het mijn keuze eerlijk gezegd zijn om geen haast te maken met bellen :(:)

Ik pak even dit stukje eruit, want ik lees hier wel een misverstand. Professionals zullen de penning wel respecteren, het gaat om de burgerhulpverleners die dit niet verplicht zijn. Wanneer je via 112 aangeeft dat er een niet-reanimeren-situatie is, weet ik eigenlijk 100% zeker dat er geen burgerhulpverlening opgeroepen gaat worden.

In haar specifieke geval zou dat overigens ook niet uitmaken, want het politiebureau zit letterlijk 400m verderop en de brandweerkazerne met ambulancestandplaats zit op 800m (over de weg, hemelsbreed is ook dat nog geen 300m).

Ik heb het bij mijn moeder nagevraagd en het is sinds het coronatijdperk niet meer uitgesproken. Toen wilde ze heel duidelijk niet gereanimeerd worden en hoewel er sindsdien wel signalen zijn geweest dat dit nog zo is, is het naar mijn moeder niet meer uitgesproken en toen was het in principe wel uitgesproken in combinatie met een coronabesmetting. Mijn moeder gaat het bij mijn tante navragen en als die ook geen nadrukkelijke bevestiging geeft, gaat mijn moeder het bij mijn oma navragen.

Het ligt bij mijn oma gevoelig en als ik het zou vragen zou ze daar weer rustig weken wakker van liggen en mogelijk zelfs geen mantelzorghulp van mij meer willen hebben omdat ze mij niet met zoiets wil belasten, beide geen goede zaak (en ook onterecht. Maar dat komt bij haar niet meer binnen. Als zij iets lastig, zwaar of mentaal belastend vindt, is het dus ook zo of erger voor anderen, al helemaal bij mij).

Bedankt iedereen voor jullie woorden/adviezen en ik zal zeker bij haar blijven en ondersteunen bij haar vertrek als ze niet gereanimeerd wil worden. Officiële ketting e.d. gaat zeker weten niet gebeuren bij mijn oma, die mentale rek qua verandering of het bewust bezig zijn met zoiets zit er echt niet meer in. Ze heeft een jaar terug een andere keukenkraan gehad waarbij ze in plaats van 2 draaiknoppen 1 hendel heeft en dat is eigenlijk al te veel aanpassen voor haar, ze is er nog altijd niet aan gewend en het gaat nog regelmatig mis.

Bij twijfel gaat er sowieso 112 gebeld worden overigens. En ik heb het dus hier thuis ook in de (mantel)groep gegooid zodat we hier een gezamelijk besluit in kunnen maken, maar meningen van een niet betrokken groep en eventueel een professional zijn erg fijn om erbij te hebben.

Mizora

Berichten: 18098
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Dingen waarbij 'het muntje' wel heel erg laat viel..

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-23 21:08

Nog even een terugkoppeling op mijn vraag, en nogmaals bedankt voor alle antwoorden:
Mijn moeder heeft het nagevraagd bij mijn oma en hoewel ze er grotendeels omheen draaide ("daar spreek je niet over.") was uiteindelijk de conclusie heel duidelijk dat ze niet gereanimeerd wilde worden. We hebben daarna contact opgenomen met de huisarts en deze heeft aangegeven om tijdens openingstijden de huisartsenpraktijk te bellen en daarbuiten de huisartsenpost of 112, maar vooral niet te veel haast te hebben. Gelukkig blijkt ze niet alleen aan het begin van de epidemie het benoemd te hebben waar de huisarts bij was, maar ook nog eens eind 2021 en staat dit ook geregistreerd: geen reanimatie en geen IC.

Dankzij dit topic was het makkelijker om de juiste route te belopen om het protocol te weten te komen. Het heeft me dus echt geholpen.

pmarena

Berichten: 48129
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Dingen waarbij 'het muntje' wel heel erg laat viel..

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-23 08:32

Oh wat goed zeg van de huisarts dat die er al actief mee aan de gang was gegaan +:)+

Voor jullie ook wel rustgevend dat je weet wat je moet doen in het geval je in deze situatie terecht komt.
Hopelijk mag oma zonder lijdensweg voor haarzelf en alle betrokkenen vertrekken als de tijd daar is :(:)

TessaxQuincy

Berichten: 1038
Geregistreerd: 31-12-17
Woonplaats: Meppel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-23 02:05

Ik werd vanavond Pippi Langkous genoemd want ik heb mn haar laatst copper/oranje geverfd en ik had vlechtjes in. Nu realiseer ik me dus pas net dat ze Langkous heet omdat ze altijd lange kousen aan heeft. :+

_Karlijn
Berichten: 6462
Geregistreerd: 05-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-23 12:45

Ik besefte me een paar dagen geleden pas wat een kantoortuin is. Dus niet dit:

Afbeelding
:')

Maar dit:
Afbeelding

_O-

Suzanne F.

Berichten: 49226
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-23 12:59

Jazeker! Hier al jaren in de kantoortuin. Ik vind het niks hoor. Ik mis de rust en een stukje privacy. Maar dat is het ‘nieuwe werken’. Je komt op kantoor om elkaar te ontmoeten en als je in rust wilt concentreren dan doe je dat thuis.
Ik heb de ouderwetse kantoren ook nog wel meegemaakt, 101 kamertjes. Iedere werknemer had zijn eigen kamer of met een collega. Dan klopte je op de deur als je binnen wilde komen.
Laatst bijgewerkt door Suzanne F. op 18-11-23 13:00, in het totaal 1 keer bewerkt

verootjoo
Berichten: 35642
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-23 13:00

Dat kwartje viel bij mij ook eens, maar ik vind het nog steeds raar.
Een tuin is groen, hoe is een zaal vol bureaus en computers een tuin :?

Echt weer zo’n fancy benaming voor iets wat iedereen verschrikkelijk vindt.

DuoPenotti

Berichten: 29523
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Dingen waarbij 'het muntje' wel heel erg laat viel..

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-23 13:06

Hoe ze aan die belachelijke naam komen snap ik ook niet.
Het lijkt me verschrikkelijk om in te werken.

Als beveiliger was het wel handig geweest.
Ik heb jaren een kantoorpand gesloten.
Elke kamer in, eventueel ramen sluiten verlichting uit. En mensen naar buiten "gooien".
Dat is met zo'n "tuin" wel sneller gedaan :D

Koper

Berichten: 30271
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-23 15:15

_Karlijn schreef:
Ik besefte me een paar dagen geleden pas

En vandaag besef je dat het "ik besefte" of "ik realiseerde me" is ;)

Picopico
Berichten: 884
Geregistreerd: 10-05-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-24 23:24

Ik schop dit topic even omhoog. Er viel hier net een hele lading muntjes naar beneden. Het logo van Domino's is... een dominosteen... ik dacht altijd dat het twee dobbelstenen waren. Side note: ik werk er :+

uggy

Berichten: 953
Geregistreerd: 14-08-11

Re: Dingen waarbij 'het muntje' wel heel erg laat viel..

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-24 18:31

Vorige week viel bij mij het kwartje van de uitspraak: "it takes two to tango"

Ik dacht altijd aan dat tanken (auto) geen idee waarom. Heb het kwartje wel zelf "uitgevonden" zag een filmpje van tango en dacht, wacht eens even <<)

noviceh

Berichten: 4784
Geregistreerd: 15-05-06
Woonplaats: Alkmaar

Re: Dingen waarbij 'het muntje' wel heel erg laat viel..

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-24 18:38

Tango is een tankstation, dus zo heel gek is dat niet?

purny

Berichten: 27492
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-24 23:19

Al een aantal keren kwam ik op weg naar mijn werk langs de sloop van het conservatorium. En meende ik mij toch te lezen dat ze bezig waren met een culinaire sloop. En ik mijzelf afvragen wat dat nou daadwerkelijk was.
Tot ik vandaag langsreed en daadwerkelijk las wat ze aan het doen waren.....

Een circulaire sloop...

_karin_

Berichten: 3915
Geregistreerd: 26-05-06
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-24 23:26

Ik besefte me vandaag dat .com voor company staat… oef :7