Chinese praktijk van inbinden van meisjesvoeten

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
happyhorse

Berichten: 4385
Geregistreerd: 27-12-02
Woonplaats: Gastel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-04 22:57

Jakkes, lijkt me echt pijnlijk. het ziet er ook niet uit! hoorde van me moeder pas geleden dat ze amerika allemaal operaties doen aan je voeten zodat die smaller zijn ofziets.

Sterre

Berichten: 15226
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Mittelfranken - Bayern - Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-04 23:08

Hoe komen mensen (mannen Extreme duivel !) toch op zulke dingen; ingebonden voeten, vrouwen besnijdenissen (en nee.. natuurlijk al helemaal niet met verdoving en een schoon, scherp chirurgisch mesje Verdrietig ) en van die meisjes/vrouwen met die giraffen nekken: ieder jaar een ring om de hals erbij...
Triest hoor, vooral als je weet dat dit soort praktijken ook nu nog gebeuren Huilen !
Laatst bijgewerkt door Sterre op 09-01-04 23:09, in het totaal 1 keer bewerkt

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-04 23:08

elke cultuur heeft wel zijn schoonheidsidealen. zoals de long-necks van thailand, en hier in het westen kunnen we er ook wel wat van Knipoog

Nerwen

Berichten: 16039
Geregistreerd: 02-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-04 23:17

Misschien dat ik dat boek Wilde Zwanen ook maar eens moet lezen. Schijnt erg mooi te zijn.

En indd SP in het westen kunnen we er ook wat van. We zijn helemaal niet zo braaf als we ons voor doen.

Vanes

Berichten: 3164
Geregistreerd: 06-12-02
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-04 23:29

Ik vindt dat echt afgrijselijk om te zien.
Ik heb het een tijdje terug ook al eens gezien op tv toen zat ik er ook al met kromme tenen naar te kijken, jakkes.

carien

Berichten: 750
Geregistreerd: 28-03-03
Woonplaats: hutje op de hei

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-04 23:31

Ik heb ooit 's ergens gelezen dat het op het chinese platte land her en der nog steeds gebeurt. Klopt SP, elke cultuur heeft zijn schoonheidsidealen, maar deze worden in de meeste culturen door de man bepaald en dan heb ik toch zo mijn bezwaren.

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-04 23:34

carien schreef:
maar deze worden in de meeste culturen door de man bepaald en dan heb ik toch zo mijn bezwaren.
dus de westerse vrouw kan ook niet voor zichzelf denken en beslissingen maken? erg makkelijk om mannen hiervan de schuld te geven.

carien

Berichten: 750
Geregistreerd: 28-03-03
Woonplaats: hutje op de hei

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-04 23:47

Ik heb het niet over de westerse vrouw. Maar nu je het toch aankaart: Ik denk dat er genoeg meisjes/vrouwen maar ook jongens/mannen zijn die zich laten meeslepen door een bepaalde druk, bijv. de groep waar je bij hoort of bij wilt horen, je vriend, vriendin noem maar op en zich om die reden laten tatoeƫren,carven etc.

carien

Berichten: 750
Geregistreerd: 28-03-03
Woonplaats: hutje op de hei

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-04 23:48

En wat betreft andere culturen: ja inderdaad meestal de man.

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-04 23:49

en daar heb je de werkelijke oorzaak, en die is dus niet "mannen".

Jady

Berichten: 2099
Geregistreerd: 09-06-03
Woonplaats: Nootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-04 23:57

Het is verboden,maar het gebeurt nog steeds op sommige plaatsjes in China.
Natuurlijk niet meer in 'The Big City',maar daar buiten in het inbinden nog steeds niet helemaal 'uitgeroeid'.
Ik vind het vreselijk,maar het is daar zo ingeburgerd in die cultuur dat ik me afvraag ofdat ze het er ooit nog helemaal uit krijgen.

carien

Berichten: 750
Geregistreerd: 28-03-03
Woonplaats: hutje op de hei

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-04 00:05

SP. De meeste culturen zijn al eeuwen patriarchaal. Oftewel de man heeft het nog steeds overal voor het zeggen en dus ook wat betreft het ideale vrouwbeeld. En het is dus aan de 'zelfbewuste' vrouw of ze hier in mee wil gaan met alle consequenties vandien.

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-04 00:20

helaas is het niet zo simpel als je het hier stelt, carien. om als voorbeeld de long-necks te nemen; daar zit een eeuwenoude traditie met allerlei mythen (oa. van lange drakennekken) aan vast. er is niet een man aan de macht gekomen die simpelweg gezegd heeft dat dat maar mooi moest zijn, en alle vrouwen dit verplicht moesten dragen.

verder vind ik het te idioot voor woorden dat mensen die perfect gelukkig zijn met deze cultuur wij gaan veroordelen met wat wij westerlingen goed en mooi vinden. voordat we kritiek hebben op een andere cultuur, kijk eerst wat hier allemaal mis gaat wb dit onderwerp.

Jady

Berichten: 2099
Geregistreerd: 09-06-03
Woonplaats: Nootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-04 00:23


carien

Berichten: 750
Geregistreerd: 28-03-03
Woonplaats: hutje op de hei

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-04 00:32

Wat gaat er mis bij dit onderwerp? Verward

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-04 00:36

de anorexia modellen die het schoonheidsideaal vertegenwoordigen van de westerse wereld? de cosmetische chirurgie? liposuctie? de piercings die her en der geplaatst worden? hoge hakken schijnen ook niet al te best te zijn...

carien

Berichten: 750
Geregistreerd: 28-03-03
Woonplaats: hutje op de hei

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-04 00:45

Precies!! Als ik het heb over de 'zelfbewuste' vrouw, heb ik het ook over de westerse vrouw.

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-04 00:48

maar die zelfbewuste westerse vrouw heeft is verantwoordelijk voor haar eigen doen en laten en kan daarvan een man niet de schuld geven.

carien

Berichten: 750
Geregistreerd: 28-03-03
Woonplaats: hutje op de hei

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-04 00:51

Waarom denk je dat ik 'zelfbewust' tussen haakjes zet?

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-04 03:12

Pepijn, piercings en tattoo's, liposuctie en kostmetische chirurgie: als je deze dingen laat doen, doe je dat uit eigen wil. En zelfs als je ze laat doen vermink je je lichaam er niet zodanig blijvend mee dat het niet meer naar behoren kan functioneren. Vrouwen met ingebonden voeten lijden vermeerd aan botbreuken, pezen en banden die het niet meer aankunnen, en kunnen vaak alleen nog maar strompelend door het leven gaan. Dit valt bij mij onder dezelfde categorie als vrouwenbesnijdenis.

Vergeet niet dat deze traditie DUIZEND jaar heeft bestaan. En het was niet alleen de elite, maar dwars door alle lagen van de bevolking werden de voeten ingebonden. Het bond de vrouwen aan huis, ze konden geen kant meer op. Dus in hoeverre is het een schoonheidsideaal geweest, en in hoeverre hebben de mannen ook in hun achterhoofd gedacht: beter zo, dan kan ze geen kant meer uit?

Vrouwen werden in die tijd uitgekozen op grond van de maat van hun voet. Maar o wee als de echtgenoot kwam te overlijden en de vrouw kostwinnaar werd. Je kunt gewoon met dat soort voeten niet uit de voeten!

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-04 10:12

cassidy, wat is je nu precies je punt?

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-04 11:19

Mijn punt is dat je, als je liposuctie, borstcorrectie, piercings of tattoos laat toepassen, deze "aanpassingen" vrijwillig zijn, en misschien dan wel veroorzaakt zijn door de modestromingen van deze tijd, maar ze je normale functioneren binnen de maatschappij niet in de weg staan.

En dat deed het inbinden van de voeten van vrouwen wel!

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-04 13:04

dat ligt er maar net aan of de bovenstaande voorbeelden geslaagd zijn of niet, natuurlijk Knipoog en wat wij "normaal functioneren" vinden moeten wij niet opdringen aan andere veel oudere culturen.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-04 13:20

Ze geven het toch zelf aan dat ze niet meer kunnen? De vrouwen in de reportage hadden er voor het grootste gedeelte spijt van dat ze met die voeten zaten. En heel vaak werd deze "verfraaiing" niet door henzelf gedaan en werd ook voor ze beslist. En als iemand hier niet wil dat er liposuctie wordt gepleegd, dan gebeurt dat toch niet?

En ik wist wel dat je met die opmerking zou komen: geslaagd of niet. Wat jij mooi vindt hoeft een ander niet mooi te vinden. En ik heb het nu ook niet over de excessen van Dames die borsten willen zo groot als een basketbal...dat zijn de uitzonderingen.

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-04 13:28

de druk om je voeten destijds in te binden is net zo groot en heeft dezelfde gronden als hier in het westen tegenwoordig om een cosmetische ingreep te doen. weliswaar is het minder beperkend (als alles goed gaat), maar de oorspronkelijke gedachte is dezelfde: de druk van de cultuur (en dat zijn dus niet alleen mannen, maar de hele samenleving). ik begrijp dan niet waarom jullie het recht hebben om die cultuur te veroordelen. als de longneck vrouwen zagen wat een idiote modellen hier rondliepen en wat we hier allemaal uitspoken met ons lichaam zouden ze zich doodlachen.

verder zie ik vaak genoeg een babytje met gaatjes in hun oren en oorbellen in. hebben die erom gevraagd?

cassidy, wat is wederom je punt?