beste dood voor kleine huisdieren?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 

beste dood voor een klein dier?

Poll eindigt op

spuitje
80 (82%)
tegen muur slaan of op tafel slaan, of harde klop geven
8 (8%)
verdrinken
Geen stemmen
vergiftigen
1 (1%)
anders
8 (8%)

Totaal aantal stemmen: 97


Margon

Berichten: 19689
Geregistreerd: 05-05-03
Woonplaats: De Meern

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-04 23:13

Tsjeeeees je houd toch van je beest dus dan ga je hem toch niet tegen de muur aanslaan of zo iets!!! Boos! als je dat doet dan heb je dus niet van je hamster gehouden!

Yessy

Berichten: 23034
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-04 23:14

ik heb voor spuitje gekozen, het lieft eerst onder narcose. de redenering van dutske vind ik opzich niet verkeerd, maar hoe zou zo'n beestje zich voelen als het wordt opgepakt en tegen een muur gesmeten?

Spetterlover
Berichten: 17862
Geregistreerd: 01-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-04 23:14

dutske schreef:
nee, paarden kun je niet in een klop dood krijgen, en als je toch klopt, en ze zijn niet dood, dan is het leensgevaarlijk+ plus dat paard heeft nog eens zoveel pijn
maar een muis je neemt hem en slaat in 1 klop tegen de muur 9op10 dat hij dood is,


9 op 10 ? dus je zegt zelf dat het niet altijd zo is.
Lekkere instelling, denk je dat zo'n beestje dit niet voelt ?
Je hebt het er nu wel over dat het zielig is om een diertje aan een slang te voeren, maar dan ie ie nog eerder dood hoor, die slang wurgt hem meteen ondanks de pijn en angst die het beestje heeft.

Een dier tegen een muur slaan .. geef je er dan om ? naar mijn mening niet, ZIEK vind ik het en ontzettende dierenmishandeling.

Een spuitje is om een dier in te laten slapen, al die andere manieren zijn rond uit misselijk en dat doe je NIET als je van een dier houd.

Wat dierenwinkels betreft .. die geven de dieren idd geen spuitje, maar het is verder ook verschrikkelijk hoe die aan hun dieren komen, hoe ze die behandelen en om te zien hoe ze die op te jonge leeftijd al verkopen.
Dus dierenwinkels zijn helemaal fout over het algemeen en je bent ook niet slim als je daar een dier vandaan haalt, dan werk je er namelijk aan mee dat er een nieuw diertje moet lijden om in die winkel terecht te komen.

Tot zover even ..

Spetterlover
Berichten: 17862
Geregistreerd: 01-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-04 23:20

Billy schreef:
in het topic werd een beeld geschetst van een hamster die al bijna dood was
dan ga ik er inderdaad niet mee naar een da die hem nog net het hoekie om kan helpen, zeker niet om 10 uur s avonds.


Niet ? lekker veel heb je dan over voor je dier zeg..

HHD_Foto

Berichten: 4437
Geregistreerd: 14-04-02
Woonplaats: N.W. Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-04 23:22

Een spuitje natuurlijk !

En als je echt voor een andere oplossing kiest dan verdrinking, waarom? Ik ben ooit zelf bijna verdronken en het is absoluut niet eng, eerder zelfs mooi. Klinkt raar, maar ik praat dus uit (bijna) ervaring.

De manier waarop jij over tegen een muur aansmijten praat, lijkt het haast of je het leuk vind. De kans dat je het in een keer goed doet is volgens mij niet groot.

Billy

Berichten: 20710
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-04 23:23

Als een beest al bijna dood is en geen pijn heeft ga ik er niet meer mee sjouwen.
En ik weet donders goed hoe duur de da om 22.00 is, want ik ben met mijn kat zo laat naar de da geweest, natuurlijk ook omdat ik zoveel voor hem over had

sunshine

Berichten: 12057
Geregistreerd: 08-11-01
Woonplaats: Reusel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-04 23:24

Kom op zeg je slaat een dier niet dood!!
Een groter beest sla je toch ook niet tegen de muur? Of zijn kleine diertjes soms minder?
Vind je het gek dat je zulke reacties krijgt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-04 23:26

Billy als het beestje wel pijn had gehad, was je dan wel naar een DA gegaan of had je hem dan zelf uit z'n lijden verlost?
De manier waarop gaat het mij niet om.

Spetterlover
Berichten: 17862
Geregistreerd: 01-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-04 23:26

Billy schreef:
Als een beest al bijna dood is en geen pijn heeft ga ik er niet meer mee sjouwen.
En ik weet donders goed hoe duur de da om 22.00 is, want ik ben met mijn kat zo laat naar de da geweest, natuurlijk ook omdat ik zoveel voor hem over had


En hoe weet je dat ie geen pijn heeft ?
En als je aan een dier begint moet je weten dat de DA duur is, maar dat moet je er voor over hebben omdat je anders absoluut geen dier waard bent.

Spetterlover
Berichten: 17862
Geregistreerd: 01-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-04 23:30

sunshine schreef:
Kom op zeg je slaat een dier niet dood!!
Een groter beest sla je toch ook niet tegen de muur? Of zijn kleine diertjes soms minder?
Vind je het gek dat je zulke reacties krijgt?


Mensen schaffen dieren aan zonder aan de gevolgen te denken

Billy

Berichten: 20710
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-04 23:31

Natuurlijk was ik naar een dierenarts gegaan, dat doe ik met al mijn beesten, van groot tot klein
spetterlover, als je je dieren kent weet je hoe ze normaal zijn, en weet je dus ook als hun gedrag of hun blik afwijkend is. ik kan aan mijn dieren zien hoe ze in hun vel zitten, stuk voor stuk.
je kunt aan de houding of de blik van je dieren zien of ze zich goed voelen of dat ze pijn hebben of anders niet op hun gemak zijn
en nee, ik smijt mijn dieren niet dood tegen de muur, dat lijkt me logisch

Spetterlover
Berichten: 17862
Geregistreerd: 01-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-04 23:38

Ik hoop maar dat jij het weet, maar dieren kunnen zich soms sterk houden en hebben een hoge pijngrens..

Dieren tegen de muur smijten is ook niet gezond als je dat doet..

Lieke

Berichten: 11351
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-04 23:39

Ik zou ze nooit tegen de muur smijten, ik heb niet gestudeerd voor DA, ik kan zien wanneer ze pijn hebben of ze niet lekker in hun vel zitten, maar ik kan niet precies zeggen of ze stervende zijn.
Voor mij dus een DA en dan een spuitje, tegen een muur gooien lijkt me absoluut geen fijne dood, buiten het feit dat ik dat niet zo kunnen, zal een beest toch nog een moment vol angst door de lucht vliegen, en wat als hij nèt niet dood is, dat wil ik echt niet op mijn geweten hebben.
Maar goed ik kies voor mezelf dieren die wat langer leven en dus ook wat groter zijn.

Billy

Berichten: 20710
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-04 23:47

Spetterlover schreef:
Ik hoop maar dat jij het weet, maar dieren kunnen zich soms sterk houden en hebben een hoge pijngrens..

wat wil je nou met dit soort uitspraken bereiken?

Jellie

Berichten: 10283
Geregistreerd: 11-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-04 23:48

De beste dood voor je huisdier is natuurlijke dood (hartstilstand) maar als dat er niet in zit en hij moet dood worden gemaakt dan zal ik absoluut voor een spuitje gaan. De rest vind ik imo niet echt diervriendelijk.
Maar stel dat er een konijn aangereden is en het ligt te schokken op de weg en kan echt niet gered worden dan zou ik er wel een x over rijden met de auto om hem uit zijn leiden te verlossen.

Rinoa

Berichten: 5528
Geregistreerd: 28-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-04 23:53

Spuitje natuurlijk! Je gaat je huisdier toch niet op zo'n manier doodmaken? Dan ben je echt gek als je dat doet, sorry dat ik het zeg. Als het slecht gaat met je kat verdrink je hem toch ook niet in het bad???

Hee dat rijmt

Margreet

Berichten: 18326
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-04 23:55

Bij proefdieren in laboratoria is veel onderzoek gedaan naar wat nou de meest stressvrije methode is voor het doden van bijvoorbeeld muizen. Daar zijn echt hele strenge regels voor, voor proefdieren is het wat dat betreft een stuk beter geregeld dan voor huisdieren!

Hoe het exact gaat weet ik niet meer, maar het komt er ongeveer op neer dat je zo'n beestje pakt, op de tafel legt, hand er plat bovenop, zijkant van je hand precies achter de kop, beetje duwen achter de kop en dan een goede ruk aan de staart geven. Nek gebroken (kop en romp inwendig gescheiden), beest dood voordat 'ie het in de gaten heeft. Bij een beetje groots opgezette proef is dat echt lopende band werk, in een paar seconden gedaan. Je moet het maar kunnen...
Ik vind er wel wat voor te zeggen om het zo te doen, dat gesleep met een beest dat zich niet lekker voelt is ook niks.

leentje
Berichten: 3822
Geregistreerd: 02-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-04 23:58

Da's nog altijd wat anders dan het diertje tegen de muur knallen of een slag in de nek te geven, waarbij de kans groter is dat het dier niet meteen helemaal dood is, Margreet.

Margreet

Berichten: 18326
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-04 00:00

Je hoort mij toch ook niet zeggen dat het hetzelfde is?

leentje
Berichten: 3822
Geregistreerd: 02-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-04 00:02

Nee hoor Lachen Zei het alleen maar voor het geval er nu mensen aankomen met "zie je nou wel" Knipoog

Lieke

Berichten: 11351
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-04 00:38

Margreet schreef:
Bij proefdieren in laboratoria is veel onderzoek gedaan naar wat nou de meest stressvrije methode is voor het doden van bijvoorbeeld muizen. Daar zijn echt hele strenge regels voor, voor proefdieren is het wat dat betreft een stuk beter geregeld dan voor huisdieren!

Hoe het exact gaat weet ik niet meer, maar het komt er ongeveer op neer dat je zo'n beestje pakt, op de tafel legt, hand er plat bovenop, zijkant van je hand precies achter de kop, beetje duwen achter de kop en dan een goede ruk aan de staart geven. Nek gebroken (kop en romp inwendig gescheiden), beest dood voordat 'ie het in de gaten heeft. Bij een beetje groots opgezette proef is dat echt lopende band werk, in een paar seconden gedaan. Je moet het maar kunnen...
Ik vind er wel wat voor te zeggen om het zo te doen, dat gesleep met een beest dat zich niet lekker voelt is ook niks.

Tja, en dan doet iemand het die niet weet hoe het precies moet en dan gaat het mis Verdrietig
Daarom zou ik zelf 'veilig' voor het spuitje gaan.

Elise

Berichten: 1987
Geregistreerd: 05-11-01
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-04 00:44

Mijn muizen, ratten en konijn hebben allemaal een spuitje gekregen toen de situatie uitzichtloos was..
Normaal krijgen ze eerst een spuitje om in slaap te raken en daarna de dodelijke injectie. Misschien bij knaagdieren niet omdat ze zo klein zijn, weet ik niet precies.

Overigens kostte het 'spuitje' voor mijn muis iets van 5 gulden. Als je dat er al niet voor over hebt neem dan geen muis... Scheve mond

Margreet

Berichten: 18326
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-04 00:47

Mwah... Is redelijk foolproof hoor, de nek van een knaagdier is niet zo stevig, kan bijna niet missen...
Maar goed, ik zeg niet dat ik het zelf zou doen/zou kunnen hoor, maar ik heb dan ook geen kleine huisdieren Haha!

Was alleen even om aan te geven dat tegen de muur slaan dus zeker niet de "vriendelijkste" methode is, zoals in dit topic beweerd wordt, al is het wel effectief... Ik zet ook zo mijn vraagtekens bij de diervriendelijkheid van een spuitje, je moet zo'n beestje toch eerst uit z'n vertrouwde omgeving halen, naar de DA slepen, wachten, vreemde omgeving, rare luchtjes en tot slot een naald z'n lijfje, weet niet of dat wel zo stressvrij is...

sanne222

Berichten: 691
Geregistreerd: 03-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-04 01:06

Ik heb voor anders gekozen.
Namelijk eerst onder narcose en dan pas het euthanesiemiddel, zo merkt je dier er echt niets van.
Als je er voor kiest om dieren te houden (die dieren kiezen daar zelf namelijk NIET voor) moet je ook bereid zijn de DA kosten te gaan betalen.
Zo moest ik vroeger toen ik 10 jaar was mijn verjaardagscentjes uitgeven aan het laten inslapen van mijn rat die helaas kanker had gekregen maar die ik zelf aangeschaft had! En dat was heel wat meer dan het beestje gekost had!

Supertje

Berichten: 7094
Geregistreerd: 03-10-02
Woonplaats: Hoekse waard

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-04 01:10

Ik heb ook genoeg kleine huisdieren gehad, hamsters, gerbils, etc. Gelukkig heb ik de meesten gewoon dood in hun kooitje aangetroffen, maar 1 hamster en 1 Gerbil helaas niet.
De hamster had door een val zijn rug gebroken, achterlijfje sleepte achter hem aan, en de gerbil had een aanvaring met de kat gehad....
Die heb ik ook niet naar de DA gebracht.

Wij hebben hier een bedrijf aan huis, en daar wordt ook met gas gewerkt.
Beestje is een plastic zakje, slang met gas erin, en in een paar seconden waren ze dood. Klinkt misschien niet vriendelijk, maar ik vraag me af of ze minder stress zouden hebben als dat je ze naar de DA brengt.
De methode die Margreet beschrijft lijkt me ook vriendelijk, gelijk lichtje uit als je dat doet. Maar toch zou ik dat dan weer niet durven...