Een boek schrijven...

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Een boek schrijven...

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-15 12:26

Ik weet niet of dit goed staat, maar LZP leek me meer geschikt dan Uit de kunst...

De titel zegt het: Ik ben bezig met een boek schrijven! :) Ik heb al jaaaren een soort van basis voor een verhaal in mijn hoofd, en ik ben nu gewoon maar begonnen met schrijven. Het ligt momenteel even stil omdat ik een ontzettend trage computer heb, maar zodra ik genoeg heb gespaard voor een nieuwe Macbook ga ik weer verder.

Ik vertel niet waar het boek over gaat, maar het genre is fantasy, het wordt uiteindelijk een trilogie en het wordt in het Engels geschreven. Ik heb op een tweetalige school gezeten en ik laat het controleren door onder andere iemand uit Engeland die er ook gelijk fouten uithaalt, het Engels is dus geen probleem.

Het is slecht om het over je eigen boek te zeggen en waarschijnlijk zegt iedereen het, maar ik denk dat jet best wel potentie heeft. Het is een idee en onderwerp waar eigenlijk nog nooit iemand mee gekomen is. Uiteindelijk wil ik ook gaan proberen om het uit te laten geven, en het allergaafst lijkt me als het ooit verfilmd wordt. Maar dat is natuurlijk allemaal gedroom, en de kans dat dat gebeurt is echt heel klein. :+

Maar wie heeft er tips? Heeft iemand ooit een boek geschreven (en uitgegeven) en hoe is dat verlopen? Of kent iemand verhalen van schrijvers wiens boeken zijn uitgegeven? Alle tips enzo zijn welkom. Vragen beantwoord ik ook, maar ik zet het echte verhaal hier uiteraard niet neer (misschien een héél klein stukje).

Solleke_Noah

Re: Een boek schrijven...

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-15 12:28

SplashIsLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-15 12:29

Mijn moeder heeft afgelopen jaar een boek uitgegeven via Boekscout. Het is geen vetpot voor de schrijver, maar het is een platform om te verkopen. Het is bij veel uitgevers mogelijk om een korte samenvatting op te sturen met een gedeelte van het verhaal zodat ze kunnen beoordelen of ze verder met je in gesprek willen. (Het boek van mijn moeder had een veel kleinere doelgroep en was daardoor voor veel uitgevers niet interessant).

Vero

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-15 12:30

ik ben echt benieuwd naar het idee :D
als het een leuk idee is, heb je alvast een koper maar dat zie ik vast pas als het af is :P

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-15 12:32

Misschien nog een tip: http://www.writenow.nu/

Heb indertijd er zelf ook aan deelgenomen met een kortverhaal (je kan bv een hoofdstuk van je boek kiezen?) Je krijgt zinvolle commentaar en de schrijf workshop die je erbij kon volgen was ook leuk en nuttig.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-15 12:36

Ik heb vorig jaar mijn eerste boek zelf geschreven, laten drukken en uitgegeven over mijn paard, Boek van Janouk.
Geweldige reis in een voor onbekende wereld. Een boek, full colour met harde kaft, a la nijntje boeken.

Ik heb genoten van iedere minuut.

Bij http://www.deboekdrukker.nl kan je het boek geheel opmaken en laten drukken ook in kleine hoeveelheden.
Een aanrader, ze hebben mij super geholpen.

https://www.deboekdrukker.nl/webshop/

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-15 12:44

een idee en onderwerp waar nooit iemand is opgekomen, dat lijkt me sterk ;).
er zal vast wel eens ooit wat over bedacht of geschreven zijn.

verstandig is om je onderwerp goed te onderzoeken, immers als er dus wel al over geschreven is maar onbekend, wil je wel weten waarom het niet is aangeslagen.

De 'meesten' zeggen over hun eigen werk niet dat het potentie heeft, velen in mijn ervaring hebben best een flink portie faalangst, vele potentiële goede verhalen liggen nog op de plank te stoffen bij mensen.

ik merk snel hoe vlot anderen iets goed vinden.. heb hier een verhaal liggen waarvan men zegt: maak af, stuur in, helemaal geweldig.. maar ik zie er allerlei fouten in en allerlei dingen waarvan ik zeg, dat deugd niet in mijn verhaal. dat men dat niet ziet, geeft mij eerder de kriebels dan dat ik mij verheug in de mooie woorden van mensen om mij heen.

Waarom schrijf je niet eerst een kort verhaal dat aan je onderwerp gerelateerd is? en probeer je dat in een fantasieblad gepubliceerd te krijgen.. Immers daar zit je publiek.. Een verhaal dat raakvlakken heeft met het verhaal dat je in je hoofd hebt voor een boek, maar daarover nog niets weggeeft.. Zo kun je ontdekken of je richting goed is, of er interesse is en of je schrijfstijl voldoende is om zoiets te publiceren..

zelf heb ik niets gepubliceerd behalve 2 gedichten voor het goede doel..
waarbij ik een super compliment kreeg van de stichting clinic clowns.. Ze vroegen welke cliniclown ik was, omdat het uit eigen ervaring leek te zijn geschreven (not.. ik heb het op verzoek van de uitgever geschreven omdat er geen gedicht ingezonden was over dit thema.. hij heeft toen twee mensen die kwalitatief goed schreven gevraagd om binnen 24 uur een gedicht aan te leveren). op zich zou dat toch voldoende bevestiging moeten zijn, maar ik ben super kritisch.. die gedichten waren echt goed. maar verder vind ik mijn werk over het algemeen redelijk voor een amateur, maar niet echt iets dat ik zeg: dat moet uitgegeven worden.

----

ik zou persoonlijk deel gaan nemen aan fora die op schrijven van verhalen en boeken zijn gericht.. daar kun je probeersels laten beoordelen. Ook schrijfwedstrijden zijn een goed middel om je niveau te toetsen en te verbeteren.

ondertussen kun je rustig aan de uitwerking van je boek beginnen en in de loop van de tijd steeds meer verbeteringen aanbrengen. Het wordt er echter niet leuker van als je steeds opnieuw weer moet gaan editen omdat je niveau gestegen is.. Dus misschien is het het fijnst om eerst te kijken wat je schrijfniveau is, daar eventueel aan te sleutelen en dan vers aan je uitwerking te beginnen.

Yasmine

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-15 13:25

Ik ben een boek aan het schrijven dat in maart uitkomt bij AW Bruna. Het is non-fictie en ik ben zelf gevraagd door de uitgeverij om het te schrijven, dus het was niet een standaardproces. Ik had al best veel geschreven over het onderwerp van mijn boek (op mijn blog en in de media), en kreeg op een dag een mailtje "hey, we zijn op zoek naar iemand die een boek over dit onderwerp kan schrijven en jij lijkt ons geknipt, heb je interesse in een meeting?"

We hebben samen een idee bedacht en uitgewerkt, ik heb alles onderverdeeld in hoofdstukken en dan het nodige onderzoek gedaan. Daarna heb ik gewoon hoofdstuk per hoofdstuk geschreven, naar mijn uitgever gestuurd, hun feedback verwerkt, weer herschreven, weer laten nakijken... Het is een beetje een ping-pongspelletje geweest. Het heeft ook even geduurd voordat ik een stijl had gevonden die én bij het boek/doelpubliek paste én waar ik me goed bij voelde, maar we zijn nu 5,5 maanden verder en mijn boek is 80% klaar.

Ik kreeg overigens voor ik begon met schrijven al een strakke deadline (1 december) waar ik me aan moet houden. Het is dus niet iets waar ik zeeën van tijd (als in: meerdere jaren) voor heb, maar ik moet zeggen dat dat voor mij helemaal oké is. Als ik geen deadline zou hebben, zou ik het alsmaar blijven uitstellen. Voor mij werkt het erg goed om te weten dat op dag X hoofdstuk Y klaar moet zijn. Ik werk daarnaast ook fulltime, dus het vergt wel erg veel planning.

En ik moet zeggen dat ik dit zonder uitgever ook absoluut niet had kunnen doen. Ze geven me ontzettend veel steun en inzicht, want ik heb veel ideeën die wat moeten worden bijgestuurd met het oog op marketing en het doelpubliek.

Oh en ook nog een tip: lees On Writing van Stephen King. Erg goed boek over schrijven en technieken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-15 16:30

Bedankt voor alle goede tips! Hier heb ik heel veel aan. :j

En de mensen die zeggen dat over alles al weleens iets geschreven is; jullie hebben gelijk. Maar mijn onderwerp gaat over een wezen wat ik zegmaar zelf bedacht heb. Wel zit ik nog te twijfelen of ik het boek in de victoriaanse tijd of het nu laat afspelen.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-15 18:22

victoriaanse tijd zou ik niet doen,
of je moet al een afgestudeerd geschiedkundige zijn..
Er zijn immers vele liefhebbers van die periode, die misschien juist daarom zo'n boek zullen lezen.

je loopt anders het risico dat men fouten of foutjes gaat vinden tegen die tijd in en die gaat delen.
waardoor het lezen van zo'n boek of serie ontzettend irritant wordt..

ik heb ooit een serie gelezen waarbij er invloeden van allerlei culturen werden gevoegd.
mooi gedaan.. Ik ben echter een beta studente geweest.. de schrijver een psycholoog (alpha dus)..

als hij dan een 'taal' introduceert.. en de eerste letter is alfa, dan beta, gama, delta etc..
Dan is het duidelijk dat na delta epsilon moet komen.. zeker als hij dan ook nog eens aangeeft dat de 5e letter de meest voorkomende is in de taal.. Duidelijk dat hij een E bedoelt..
maar 'zijn alfabet' had dus als 5e letter eta.. een veelvoorkomende fout van mensen die geen grieks gehad hebben en geen beta zijn. maar ik het maakt het lezen wel irritant, dit was slechts een van de vele foutjes.. met name op natuurkundig gebied zaten er vele in.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-15 19:26

elenaMM77 schreef:
victoriaanse tijd zou ik niet doen,
of je moet al een afgestudeerd geschiedkundige zijn..
Er zijn immers vele liefhebbers van die periode, die misschien juist daarom zo'n boek zullen lezen.

je loopt anders het risico dat men fouten of foutjes gaat vinden tegen die tijd in en die gaat delen.
waardoor het lezen van zo'n boek of serie ontzettend irritant wordt..

ik heb ooit een serie gelezen waarbij er invloeden van allerlei culturen werden gevoegd.
mooi gedaan.. Ik ben echter een beta studente geweest.. de schrijver een psycholoog (alpha dus)..

als hij dan een 'taal' introduceert.. en de eerste letter is alfa, dan beta, gama, delta etc..
Dan is het duidelijk dat na delta epsilon moet komen.. zeker als hij dan ook nog eens aangeeft dat de 5e letter de meest voorkomende is in de taal.. Duidelijk dat hij een E bedoelt..
maar 'zijn alfabet' had dus als 5e letter eta.. een veelvoorkomende fout van mensen die geen grieks gehad hebben en geen beta zijn. maar ik het maakt het lezen wel irritant, dit was slechts een van de vele foutjes.. met name op natuurkundig gebied zaten er vele in.

Bedankt voor het antwoord! :) Daar zat ik inderdaad ook al een beetje aan te denken; ik weet verder niets van die tijd. Alleen het decor en de kleding en etiquette enzo wilde ik gebruiken voor mijn boek, verder is de informatie over die tijd niet echt van nut in het boek. Iemand daar nog ideeën over?

mala26

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-15 21:39

Als je toch in het Engels schrijft is het dan ook niet een idee om stukjes op Wattpad te plaatsen? Als maar genoeg mensen je stukken goed vinden, krijgen misschien de juiste mensen lucht van je verhaal. Zoals bij Abigail Gibbs.

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-15 21:43

Het klinkt wel heel erg als dat van mij := We hebben toch niet hetzelfde idee? >;)