Wordt het rookverbod op het werk ook nageleefd?

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

 
 
050206051012

Berichten: 27515
Geregistreerd: 21-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-04 17:21

Hier staan ze braaf te kou-kleumen buiten. Ik ben maar gestopt (AAAAHHH!!!)


kaj

Berichten: 3755
Geregistreerd: 08-10-01
Woonplaats: Huissen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-04 17:57

Bij ons was het altijd al zo dat er op elke verdieping een rookhok zit. Er is dus niets veranderd.

O ja toch wel: de mensen op de begane grond (beveiliging enzo) rookten nog wel eens een sigaret voor de ingang (buiten dus) maar dat mag niet meer.

Heb verder niets gemerkt!

Ik erger me altijd wel aan het feit dat de meeste rokers (merendeel bij ons rookt) echt veel vaker pauze nemen dan is toegestaan. En als ik daar nu geen last van had dan vond ik het prima maar dat is niet zo. Bij ons worden namelijk de pauze geregistreerd. Vroeger had je ingeplande pauze en niet ingeplande pauze. De tweede was ervoor bedoeld als je een keer naar het toilet gaat of echt aan een kopje koffie toebent (let wel alleen om te halen dus en niet om daar op te gaan drinken)
Aangezien men teveel mensen in de rookruimte zag tijdens die pauze wordt je nu flink afgerekend op je pauzetijden. Geen ongeplande pauzes meer dus Boos!
Als ik nu een keer nodig naar het toilet moet en ik ben twee minuten weg wordt dat dus over 1 kam gescheerd met degenene die even gaat roken.

Gelukkig heb ik er momenteel weinig last van hoor maar ik heb heftige discussies gehad hierover toen ik een nieuwe leidinggevende kreeg die het nodig vond om onze pauzetijden te bespreken (ik had 1,5 minuut langer dan toegestaan was genomen: toiletbezoek dus!) hierbij werd uiteindelijk toegegeven dat dat kwam omdat er teveel ongeoorloofde pauzes werden genomen en dat waren dan mensen die rookten. Die zeggen dat ze niet genoeg hebben aan drie pauzes op een dag (1 x half uur en 2 x een kwartier)

Jennygirl

Berichten: 4491
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-04 21:22

Bij ons mocht er al niet op kantoor gerookt worden, alleen in de 'bushokjes met afzuigkap'. Meer en meer collega's stoppen met roken, wat natuurlijk hartstikke goed is. Niet alleen de stank die zij meenamen was hinderlijk, maar ook het feit dat zij voor 40 uur per week betaald worden, waarvan zij er al bijna 8 rokend doorbrengen (en dan vooral niet die uurtjes extra werken, natuurlijk niet). Uiteraard heb ik ook mijn babbelpauzes, maar die duren hooguit 15 minuten per dag, nou ja, misschien een half uurtje. En die werk ik dan ook extra.

We are all in the gutter, but some of us are looking at the STARS.
Geluk is een keuze! Kies jij ervoor om naar de sterren te kijken?
www.coachworld.nl

MacavityL

Berichten: 3995
Geregistreerd: 10-03-03
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-04 21:32

Bij ons op het werk (gebouw met 9 verdiepingen). Zijn op de 2e 3e en 6e zogenoemde 'huiskamers' ingericht (na de verhuizing vorig jaar mei, door de fusie van 2 merken uit dezelfde sector).
Deze huiskamers waren 2 kamers naast elkaar, 1 voor de rokers en 1 voor de niet rokers (die ook wel ees een pauze mogen hebben Knipoog ). Roken is dus alleen daar toegestaan... Regel werkt prima, ik heb nergens last van als niet-roker en de rokers zijn ook tevreden..
Het enigste nadeel is dat de rokers vaker een pauze nemen en de niet-rokers niet zo snel even ergens gaan zitten (om te nixen) en dus door blijven werken, hierdoor krijg je wel eens scheve gezichten (en soms een irritatie)..
Maar ik ga soms even in de 'huiskamer' zitten voor een cup a soup! Haha!

"And sometimes I think the people to feel saddest for are people who once knew what profoundness was, but who lost or became numb to the sensation of wonder -- people who closed the doors that lead us into the secret world"

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-04 21:55

Bij ons is het kantoor de enige plek waar wel gerookt mag worden.
Wij hebben een zaak aan huis en het huis is rookvrij, maar in het kantoor mag wel gerookt worden. Dit hebben we gedaan omdat de kinderen niet in het kantoor mogen komen.
Zo hebben de kinderen geen last van de rook en als wij willen roken is daar ook een plek voor. Prima oplossing voor ons.

Lielle

Berichten: 66253
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-04 22:13

ik vind het een super actie (al heeft mijn werkgever het al jaren prima geregeld), en nu de overlast in café's nog aanpakken. Er mag van mij best gerookt worden maar dan wel zorgen voor goede ventilatie!

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-04 22:23

Hier staan ze braaf te kou kleumen in de deur opening, al vind ik het oneerlijk dat rokers meer pauze mogen nemen....

Victorian Elegance Webshop
Dependance van Ratcity's Shelter locatie Almere
DeviantArt voor mijn doodles!

Jurga

Berichten: 18554
Geregistreerd: 06-05-01
Woonplaats: Ede/Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-04 22:31

Bij ons gaan de rokers ook naar buiten, heerlijk! We waren ze in december steeds al weg aan het sturen om vast te wennen Tong uitsteken.

So tell me where you are / Tell me how you feel / Tell me what you need / Just tell me how you feel / And let it all just rain on me. ~ Kane

flettie

Berichten: 8652
Geregistreerd: 19-09-02
Woonplaats: Osterwald (Dld)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-04 22:38

orri schreef:
Hier staan ze braaf te kou kleumen in de deur opening, al vind ik het oneerlijk dat rokers meer pauze mogen nemen....

Dat doen ze bij ons dus ook braaf Haha! Omdat de rokers bij ons in de minderheid zijn moesten ze vanaf het begin al het onderspit delven en buiten gaan staan.
En dat ze meer pauzes nemen? Ach, bij ons wordt er niet precies bijgehouden hoe lang iemand pauze heeft. Ik zit ook wel eens uitgebreid op het toilet voor me uit te staren Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-04 22:41

IngridM schreef:
verkapte pauzes zijn het


ben ik helemaal met je eens!!! elk kwartier steken ze een peuk op op me werk, drie verstokte rokers, shaggie rollen, even relaxen en....ik maar doorwerken.

Bij ons wordt er geen extra tijd voor de rokers vrijgemaakt, ze roken maar in hun eigen tijd zegt mijn baas, hoe is dat bij jullie geregeld???

Ik ben overigens verschrikkelijk blij met deze nieuwe wet, ik werd echt letterlijk doodziek van de rook.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-04 22:42

Lielle schreef:
ik vind het een super actie (al heeft mijn werkgever het al jaren prima geregeld), en nu de overlast in café's nog aanpakken. Er mag van mij best gerookt worden maar dan wel zorgen voor goede ventilatie!

ja...wet je wat de rokers dan zeggen.....(sorrie hoor) dan kom je toch lekker niet???? Je heb de keus om wel of niet in de rook te gaan staan.

Nee een niet roker heeft dus geen keus, want die staat wgewoon lekker ongezond verlicht mee te dampen óf kan simpelweg gewoon nooit meer uit!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-04 00:04

Wat ik heb gehoord is dat de horeca niet echt een voorstander is van een rookverbod in restaurants, café's en dergelijke.

Jennygirl

Berichten: 4491
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-04 06:36

Lovely schreef:
Wat ik heb gehoord is dat de horeca niet echt een voorstander is van een rookverbod in restaurants, café's en dergelijke.

Dat kan ik me voorstellen. Als ik zo om me heen kijk in een cafe/disco, dan zie ik het meerendeel van de mensen roken. Zelfs mijn vriend wil in zo een gelegenheid er nog wel eens opsteken, terwijl hij dat ergens anders nooit doet.
Goede ventilatie zou een mogelijke oplossing zijn. Toen ik op Aruba woonde was uitgaan veel leuker, bijna niemand rookte en al zou iemand roken, dan was de ventilatie dermate goed, dat je kleren nog 'hardstikke fris' roken na een avondje stappen. Als ik thuis kom van een avondje stappen in Amsterdam, dan spring ik eerst onder de douche (ook al is het 4 uur 's morgens), en gooi ik mijn kleren in de wasmand. En dan NOG stinkt het hele huis naar rook (leve de jas).

We are all in the gutter, but some of us are looking at the STARS.
Geluk is een keuze! Kies jij ervoor om naar de sterren te kijken?
www.coachworld.nl

Lielle

Berichten: 66253
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-04 07:57

ik ben ook niet per se voor een rookverbod, maar wel tegen de overlast. Je stinkt naar de rook, ik ben de laatste week erg gevoelig op mijn keel (leve de Belgische griep) en die rook is funest. Dus gewoon goede ventilatie en in restaurants een rookgedeelte (zoals al heel vaak is).

Laui!

Berichten: 16863
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: wherever I wanna be

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-04 11:46

Gister op tv een vrouw die op een tankstation werkte en 7 uur zonder pauze werkte (achter de kassa) en nu niet meer kon roken. Haar baas had geen stoppen met roken cursus beschikbaar gedingest. Hier is dat wel gebeurt, maar ik vind het eigenlijk belachelijk. Moet de baas dus ontzettend veel extra kosten maken omdat er mensen zijn die roken? Kunnen ze toch ook zelf minderen cq stoppen? Ik vind het een service als ze het wel doen, maar om verongelijkt op tv te komen... Scheve mond

"Restaureer je kerk / Stuur je kinderen ten oorlog / Lees handen tot je blind bent / Maar red mij niet " - Maarten van Roozendaal

I'm livin' the dream | Interessante dingetjes

Elles

Berichten: 22816
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-04 13:44

Laui! schreef:
Moet de baas dus ontzettend veel extra kosten maken omdat er mensen zijn die roken?

Da's een punt. Vanmorgen las ik een kop in de krant, waarin stond dat werkgevers nu gedwongen zijn tot interne verbouwingen, om rookplekken te creeren (had helaas geen tijd meer om het hele stuk te lezen Haha!).
Misschien een rare vergelijking: maar als ik tien keer per dag gigantisch ga zitten ruften, dan krijg ik toch ook geen eigen "ruft-hok?" (ik zie het al voor me trouwens... gatver! Haha!) Dan moeten ze ook allemaal aparte hokken gaan bouwen voor alle andere collega's waar we af en toe last van hebben: neuspeuteraars, mensen die veel telefoneren, collega's die constant over hun kinderen praten.....

Mar__
Berichten: 6656
Geregistreerd: 03-08-03
Woonplaats: There's no place like home

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-04 13:46

Bij ons wel! Gelukkig. MAar toen ik hier kwam was er al een rookverbod in het pand. Ben blij daarmee zal er niet aan moeten denken om de hele dag in die vieze gore lucht te zitten BAH!

Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten, maar de echo ervan duurt eindeloos!!

Lielle

Berichten: 66253
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-04 13:51

Elles schreef:
Dan moeten ze ook allemaal aparte hokken gaan bouwen voor alle andere collega's waar we af en toe last van hebben: neuspeuteraars, mensen die veel telefoneren, collega's die constant over hun kinderen praten.....

dat lijkt me nu een uitstekend plan Tong uitsteken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-04 14:36

Elles schreef:
Dan moeten ze ook allemaal aparte hokken gaan bouwen voor alle andere collega's waar we af en toe last van hebben: neuspeuteraars, mensen die veel telefoneren, collega's die constant over hun kinderen praten.....

Ja graag! Volgend jaar gaat de deodorantwet in wat mij betreft, samen met de roddelwet en misschien ook nog iets tegen appel-eters?

Laui!

Berichten: 16863
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: wherever I wanna be

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-04 14:40

mandarijnen-eters moeten ook geweerd worden (dat vind ik zo vies). Waar houdt het dan op? Alle collega's schiften op uiterlijk (kleur, omvang, grootte, haarkleur etc).

"Restaureer je kerk / Stuur je kinderen ten oorlog / Lees handen tot je blind bent / Maar red mij niet " - Maarten van Roozendaal

I'm livin' the dream | Interessante dingetjes

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-04 14:48

Niet op uiterlijk natuurlijk, alleen op irritante, ongezonde gewoontes en gedragingen. Er zit er hier regelmatig een te gooien en te smijten, dat is dus slecht voor mijn gezondheid. Ik krijg geheid nog een keer een hartaanval van dat kind.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-04 15:18

mag ik dan als doorgewinterde nagelKLUIVER tegenover je zitten Lov??? Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-04 15:31

gijsenkim schreef:
mag ik dan als doorgewinterde nagelKLUIVER tegenover je zitten Lov??? Haha!

Goh, als je graag naar mijn lange nagels kijkt Haha!. Ik ben al jaren geleden gestopt met nagelbijten namelijk *LOL*.
In plaats van rookpauzes, krijg jij dan nagellakpauzes, goed?

Breezer
Berichten: 744
Geregistreerd: 22-11-02
Woonplaats: Hoevelaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-04 16:58

jah bij ons is ook zo'n verbod maar diezelfde dag stond er alweer een asbak met peuken erin Verward

Hou van me liefje!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-04 18:30

haha het wordt hier steeds gekker ben blij dat we er zonder ruzie over kunnen praten, want wat me opvalt is dat de roker zich erg snel voelt aangevallen, en zelfs kwaad wordt!!
Ik las niet roker voel me dan gewoon banketstaaf, en mag ik dan niks zeggen?????
het is wel hún rook die ik moet inademen, en die mij ziek maakt, zie moet er nu boos worden????


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Cowboy55, Debbie, eva1969, hagelslag, Jacquelinee_, Jaydee_WP, MaiMai, Mar_X, mariska_emke, Noor, ogidni, santaju, teunis001 en 41 bezoekers