euthanasie

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
renskesanne

Berichten: 1640
Geregistreerd: 08-06-12

euthanasie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-15 19:24

hoi bokt,

ik moet het gewoon even kwijt omdat ik het wel moeilijk vind.
want mijn oma heeft kanker en het word alleen maar erger en gaat binnenkort ook euthanasie doen...
ik weet dat dit wel de beste oplossing is voor haar maar het valt wel zwaar. want ik zie het zelf ook als een soort zelfmoord want je beslist er zelf helemaal voor om dood te gaan op dat bepaalde moment.
natuurlijk is het bij haar wel een ander verhaal maar het voelt zo oneerlijk alsof er weer een fijn/leuk ding in me leven word afgepakt.
haar man mijn opa dus leeft nog wel en die laat ze ook dus een beetje achter zegmaar want die kan ook niet helemaal voor zichzelf zorgen zit ook aan de beademing apparatuur regelmatig enzo.
het doet gewoon pijn aan de enne kant wil ik ook naar haar toe gaan en haar gewoon knuffelen enzo maar aan de andere kant durf ik daar niet te komen bang omdat het de laatste keer is.

Nayomie
Berichten: 32782
Geregistreerd: 31-12-10

Re: euthanasie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 19:30

Besef ook dat met euthanasie je het beste afscheid van iemand kan nemen. Als iemand van de ene op de andere dag overlijdt, dan heb je geen afscheid kunnen nemen. Nu kan je daar even nog tijd aan besteden :)

Sterkte! :(:)

liedje89
Berichten: 7157
Geregistreerd: 09-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 19:35

Tja, ik had gewild dat mijn oma euthanasie had gekregen, haar artsen wilde er niet aan en het is verschrikkelijk om iemand waar je van houdt zo te zien aftakelen. Ik was werkelijk gewoon opgelucht toen ze uiteindelijk wel stierf eindelijk rust voor haar |( .
Imo is euthanasie in zo'n geval toch echt iets anders dan zelfmoord, je oma kiest er niet voor om dood te gaan, ze gaat sowieso dood ze wil gewoon dat het iets minder pijn doet. Als ze echt de keus had gehad was ze nog jaren gezond bij je gebleven :(:)
Laatst bijgewerkt door liedje89 op 06-10-15 19:59, in het totaal 1 keer bewerkt

snuffie123
Berichten: 1285
Geregistreerd: 10-06-15

Re: euthanasie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 19:45

Ts, het is natuurlijk ook heel moeilijk. Maar probeer "blij" te zijn voor je oma. Dat ze niet nog meer pijn en verdriet hoeft te hebben. Ze heeft straks eindelijk rust.
Mischien helpt dat je een beetje het verdriet ietsje minder te maken.
Ik zou als ik jou was nog erg veel maar je oma toe gaan. Dat is voor je oma waarschijnlijk fijn, maar het lijkt mee voor jou ook. Hoe vervelend ook, over een tijdje kan het niet meer, dus ik zou nog even genieten van je oma.

callum
Berichten: 2783
Geregistreerd: 06-09-10

Re: euthanasie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 19:52

Euthanasie is in mijn ogen heel fijn. Tuurlijk is het voor familie moeilijk maar aan de andere kant moeten toekijken hoe iemand enorme pijnen lijdt is ook niks. Zo houdt je oma haar waardigheid.
Sterkte ermee maar ga maar wel langs. Ookal is het de laatste keer dan heb je haar gezien en afscheid genomen. Dan kan je het afsluiten

renskesanne

Berichten: 1640
Geregistreerd: 08-06-12

Re: euthanasie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-15 19:57

heel erg bedankt voor jullie reacties het helpt wel Y;(
ik denk dat ik er wel ook bij wil zijn dan kan ik nogwel echt afscheid nemen zegmaar (wij hebben allemaal de keuze er bij te zijn of niet)

Leen

Berichten: 4887
Geregistreerd: 04-08-08
Woonplaats: Hasselt, België

Re: euthanasie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 20:11

Euthanasie mag niet zomaar, dus dat ze het mag doen wil ook zeggen dat het al erg genoeg is voor haar. Je wil haar echt niet nog meer zien af zien, geloof me.
Het enige beeld wat ik van mijn opa had was een man die afzag. Als ik heel erg goed nadenk, komen me er wel verhalen te binnen dat we samen mais ging pikken voor de konijnen. Maar verder zie ik gewoon een lijkbleke man, die niets zelf kon, die absoluut geen plezier meer had om in bed te liggen. Hij wou mijn oma ook niet meer zien omdat hij niet wou dat ze hem zo zag. Uiteraard ging oma wel naar daar, maar dan was hij gewoon droevig.

Via euthanasie heb je de kans om nog op een mooie manier afscheid te nemen, hoe zou je zelf zijn? Dit zal voor haar helemaal niet makkelijk geweest zijn om de keuze te maken. Wetend dat je iedereen achterlaat. Maar we gaan ooit allemaal, en ik denk dat iedereen dat wel zonder een lange lijdensweg wil.

Niet langsgaan omdat je bang bent dat het de laatste keer is, ga je je later echt kwalijk nemen. Dus geniet van de momenten die je nog samen hebt. Dit is voor haar even moeilijk als voor jou. Probeer, zoals snuffie zegt, blij te zijn voor haar. Blij dat het niet langer hoeft te duren.

Shenavallie
Berichten: 11576
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 08:27

Houden van is loslaten, ook als het niet anders kan.

Ik zou willen dat het voor mijn beide oma's mogelijk had geweest en dat ze niet zo verschrikkelijk hadden moeten pijn lijden. Wat dat betreft hebben dieren het makkelijker...
Ik bewaar liever de mooie momenten met dierbaren, dan dat je ze op het laatste moment zo hard ziet aftakelen.

Mallow

Berichten: 4695
Geregistreerd: 15-04-06
Woonplaats: Nijmegen

Re: euthanasie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 08:30

Probeer het te zien door de ogen van je oma, die duidelijk geen andere uitweg meer ziet en zichzelf letterlijk wil laten verlossen.

Mijn tante heeft ook euthanasie gekregen en daar zijn we gewoon langs gegaan tot de dag zelf. Voor ze in sliep hebben we echt afscheid genomen, lieve dingen gezegd en haar een goede reis gewenst.
Je bent de hele ziekte al bezig met afscheid nemen dat het eigenlijk heel natuurlijk aanvoelde en het een hoop troost bied dat na zoveel pijn en ziekte het eigenlijk een 'fijne' dood is.

Spenk
Berichten: 21771
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 08:32

Euthanasie is soms een hele mooie oplossing. Mijn opa heeft het ook gedaan, hij leefde helemaal naar het moment toe en was er op die manier ook helemaal klaar voor. Hij heeft s'avonds nog lekker met mijn oma en mijn ouders gegeten (wat die al maanden niet meer kon ivm slokdarmkanker was de kans op stikken heel groot) en daarna is de dokter gekomen. Op deze manier gaat het heel rustig en merk je er niets van.

Ik zou juist blij voor je oma zijn dat het op deze manier kan en je een verdere lijdensweg + vreselijke dood bespaard blijft.

Daantjuh88

Berichten: 1733
Geregistreerd: 13-08-07

Re: euthanasie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 08:37

Ik ben blij dat mensen zelf de keus kunnen maken of ze verder willen leven onder bepaalde omstandigheden of niet. Mijn oma heeft 3 maand vreselijk slecht op bed gelegen en de laatste maand was vreselijk, dat wens je niemand toe! Geniet nog even van je oma en neem goed afscheid!!

Maartje1990

Berichten: 22278
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 08:42

Jouw oma gaat sterven, of ze nu wel of niet euthenasie laat plegen. Dus zij laat niemand achter of in de steek en pleegt ook geen zelfmoord. Er wordt alleen een proces versnelt dat anders, mogelijk, alleen heel (fysiek) pijnlijk zal zijn voor haar. Gewoon geen lijdensweg willen, want die kan heel lang zijn.

Ik ben mijn moeder een jaar geleden verloren aan borstkanker. Mijn moeder heeft geen euthenasie laten plegen en ze heeft gelukkig ook niet (heel erg/lang) hoeven lijden. Ik heb haar wel altijd gezegt dat wat ze ook besloot (want ja we hebben het wel over euthenasie gehad) ik achter haar zou staan. Mijn vader daarentegen had het veel moeilijker daarmee tot dat mijn moeder 2 maanden lang door (bijwerkingen van de) medicatie zoveel pijn heeft gehad. Daarna heeft hij aangegeven het geen probleem meer te vinden want hij wilde niet dat mijn moeder ooit nog zo zou lijden, dat was het niet waard.

En lieve TS ik neem aan dat dat voor jou ook net zo waar is, jij wilt jouw oma ook niet zien lijden. Maar het is ook heel begrijpelijk dat je haar niet wilt missen.

In principe zou je moeten weten wanneer de euthenasie plaats gaats vinden. Dus dan weet je wanneer het de laatste keer zal zijn. Ik zou sowieso nog naar je oma gaan, want nu kan het nog. En je wilt later geen spijt krijgen dat je te weinig of niet meer bent gegaan.

Heel veel sterkte meid.

Paisano

Berichten: 12586
Geregistreerd: 28-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 09:48

NM -> LZP

nerina_97
Berichten: 294
Geregistreerd: 03-01-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 10:10

Dit is inderdaad zwaar, sterkte ts!

De lijdensweg van je oma wordt via deze weg enorm verkort, waardoor ze dus helaas minder lang bij haar familie kan zijn. Het zal voor je oma ook niet makkelijk zijn, want als ze "wacht" totdat haar lichaam stop zegt: betekent vaak meer pijn.

Ik zou zeker naar haar toe gaan zolang het nog kan. Zo kun je nog een keer zeggen hoeveel je van haar houdt, elkaar knuffelen of even herinneringen ophalen. Als je niet naar haar toe gaat, dan is ze er misschien niet meer en heb je er misschien spijt van dat je er niet bent geweest.

*edit* en dat laatste spijt gevoel is echt kak, kan ik je vertellen.
Laatst bijgewerkt door nerina_97 op 07-10-15 10:12, in het totaal 1 keer bewerkt

luuntje

Berichten: 13972
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Nieuw-Vennep

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 10:12

Ts wat naar dat je je oma gaat verliezen.
Dat is erg verdrietig.

Ik vind het fijn dat euthanasie bestaat.
Sterker nog, de grenzen van wanneer euthanasie toegepast mag worden, mogen van mij worden opgerekt.

Oma hoeft zo niet verder te lijden. Kan op een prettige manier afscheid nemen van iedereen.

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 14:46

Nayomie schreef:
Besef ook dat met euthanasie je het beste afscheid van iemand kan nemen. Als iemand van de ene op de andere dag overlijdt, dan heb je geen afscheid kunnen nemen. Nu kan je daar even nog tijd aan besteden :)
Je kan afscheid nemen, maar of dat het beste afscheid is die je je kan wensen.. Dat is niet zomaar in te vullen.

Het is de keuze van je oma en jij mag daar zo je gevoelens en mening over hebben. Bedenk wel dat euthanasie niet zomaar wordt gedaan. Er wordt echt ontzettend veel over gesproken, nagepraat, nog een keer besproken en nog een keer besproken. Je oma moet wel erg standvastig zijn wil dit traject doorgang vinden. Dus dat betekent dat ze hier goed over nagedacht heeft en dit ook erg graag wil. :) Misschien kun je hier wat troost in vinden.
Sterkte!

jetwii
Berichten: 1286
Geregistreerd: 23-08-06

Re: euthanasie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 14:56

Euthanasie meegemaakt bij een client van me.
Familie stond er eerst niet om te springen.
Maar naar de tijd waren ze erg blij.
Ik vond het heel bijzonder om het van begin tot eind mee te maken, client vroeg me zelfs erbij te zijn op moment zelf.

Wilawander

Berichten: 15094
Geregistreerd: 12-03-06
Woonplaats: Enschede over de grens.

Re: euthanasie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 16:46

Wilde dat wij die keuze gehad hadden. Mijn moeder is 3 weken geleden overleden aan alvleesklierkanker. Ze wist het net anderhalve maand maar de laatste 2 weken had ik haar graag bespaard.

Sterkte!!

Solaria_Liz

Berichten: 2136
Geregistreerd: 11-08-07
Woonplaats: Anna Paulowna

Re: euthanasie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 16:57

Ik heb geen afscheid kunnen nemen van mijn opa die een maand geleden overleden was. En ik voel me daar heel erg slecht bij.

Ik kan je echt adviseren om afscheid te gaan nemen. Anders ga je spijt krijgen.

Heel veel sterkte in deze moeilijke tijd.

Geryon

Berichten: 19260
Geregistreerd: 11-12-08

Re: euthanasie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 17:08

Oh ts wees blij voor je oma én voor jezelf. Kanker is zo een verschrikkelijke lijdensweg. Het beeld van de mensen op hun eind krijg je nooit meer uit je hoofd..

Tanya
Berichten: 10083
Geregistreerd: 28-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 17:37

Wat vervelend voor je dat jouw oma hier nu doorheen moet TS.
Ik heb zelf ook iemand in de familie gehad die euthanasie heeft gekregen, wat ik ervan mee heb gekregen is dat haar kinderen, ouders etc tijd hadden om afscheid te nemen en alles goed te regelen. Zoals iemand al eerder zei: euthanasie krijg je niet zomaar. Ik vind het mooi dat iemand het lijden kan worden bespaard.
Een tip: ga zeker nog even langs bij jouw oma!

antje_vip

Berichten: 10001
Geregistreerd: 25-06-10
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 17:41

Geloof me, het is mooier om iemand een paar weken eerder uit zijn lijden te verlossen, dan die laatste weken laten leven en ze helemaal zien vergaan. Mijn opa kon de laatste 2 jaar niks meer, amper bewegen en amper praten. Omdat hij zichzelf ook niet kon verplaatsen, zat hij de hele dag op een stoel, beleefde niks meer en had dus ook nooit iets om over te praten. Een paar keer per week kwam er iemand van de familie een half uurtje bij hem zitten. Maar dat is toch geen leven....

Snap natuurlijk dat de dood in zicht niet fijn is. Oma heeft hier zelf voor gekozen (neem ik aan) ziet zelf de bui ook wel hangen en dan is dit waarschijnlijk een hele goede keuze. Huil niet omdat het voorbij is, maar lach omdat het zo mooi was. Sterkte Y;(

renskesanne

Berichten: 1640
Geregistreerd: 08-06-12

Re: euthanasie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-15 20:30

heel erg bedankt iedereen voor alle lieve reactie's die helpen me echt...
ik ga nu ook wel zeker weten dit weekend of vrijdag naar me oma toe. ik weet dat dit een heel lijdensweg word bespaard voor haar. ik vind het ook heel erg moedig dat ze deze keuze heeft genomen en ook als me oma eenmaal iets wil/ iets in der hoofd heeft gaat ze er ook voor.

Shenavallie
Berichten: 11576
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 21:59

Heel veel sterkte voor jullie allemaal, TS! :(:)

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 48403
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 16:19