Nee, geen ouderenmishandeling. ''Alleen maar'' oma die d'r knikkers verliest en een medewerkster die niet voor de juiste oplossing koos. En dan is dit het trieste gevolg...
Is dit nou echt hoe het moet? De ene paniekaanval na de andere, wantrouwen, verdriet, depressie. Het breekt je hart, elke keer opnieuw. Ze heeft 5 kinderen op de wereld gezet en opgevoed, voor haar grootouders gezorgd tot hun dood, brieven rondgebracht voor het verzet tijdens de oorlog, voedsel op tafel gezet voor haar gezin zonder dat daar geld voor was, met veel liefde voor haar kleinkinderen gezorgd. En dit is dan je dank; doodongelukkig en bang je dagen slijten in een bejaardenflat.
Iets minder dan een jaar geleden hakte ze dan eindelijk de knoop door: ze zag in dat zelfstandig wonen écht niet meer ging en eindelijk besloot ze de stap te zetten, verhuizen naar een bejaardenhuis. En toen begon de ellende. Te lang gewacht, oude bomen moet je niet verplaatsen. De stress werd haar bijna fataal toen ze praktisch de gehele winter doorbracht in het ziekenhuis. Was ze 2 weken thuis, kwam de volgende klap en gingen we weer... Tegen de verwachtingen in knapte ze op en kon in haar, inmiddels compleet ingerichte, nieuwe flat trekken. Maar de zware periodes in het ziekenhuis hebben hun tol geëist. Een chronisch geworden delier? Of dementie die hierdoor is getriggerd? Het is nog niet helemaal duidelijk, maar feit is; ze raakt haar knikkers kwijt.
Dan denk je: gelukkig woont ze niet meer zelfstandig, is ze op een plaats waar men voor haar kan zorgen. Maar niets is minder waar. Zorg nieuwe stijl, te weinig en overbelast personeel... En oma is de dupe, zoals zovelen. Ze huurt een flat in het bejaardenhuis, is dus geen ''standaard'' bewoner. Voor de winter leek dit een ideale oplossing, maar nu blijkt het tegen ons te gaan werken. Want: het bejaardenhuis zit hier niet op te wachten, zo'n veeleisende huurder. Die beweert dat het personeel 's nachts de broodjes op komt eten en de thee op komt drinken. Die zo nu en dan uit machteloosheid een driftbui krijgt en dan om zich heen begint te slaan. Die 's nachts in paniek raakt en niet meer in haar bed durft te slapen, maar op de bank kruipt. Die vervolgens over de gangen begint te zwerven en in haar angst bij anderen aanklopt.
Ik begrijp het best, hier zijn ze niet op berekend. Andere bewoners raken hier ook door van de rel, ik snap het echt! Meer dan eens wordt aangegeven: dit is geen houdbare situatie.
Maar dan? Waar moet oma dan heen? Het verzorgingshuis is haar grootste angst, haar grootste nachtmerrie. Ze heeft op verschillende locaties in de omgeving gerevalideerd en werd hier zo mogelijk nóg depressiever van dan ze nu is. Moet ze daar nu dan heen, niet als tijdelijke maar als permanente oplossing? Is dat dan je dank voor een leven waarin je altijd voor iedereen klaar hebt gestaan?
Maar welke andere opties zijn er anno 2015 voor een oudere die haar knikkers weliswaar verliest, maar heus nog niet allemaal kwijt is? Natuurlijk, opties zat....voor wie een dikke bankrekening heeft. Vijf kinderen heeft oma, en die dragen allemaal al bij wat ze kunnen. Ze heeft lieve, hartelijke mensen grootgebracht maar helaas, geen bankdirecteuren...
In huis nemen hebben we bekeken en gaat niet. Een oma-proof huis, waarin ook nog een beetje persoonlijke ruimte en rust is, wordt pas betaalbaar als het alweer te ver weg is van het werk, en dat werk is weer nodig om het huis te bekostigen...
Ik word er zo verschrikkelijk verdrietig van. We doen ons best, zoeken ons suf naar opties. En dan gaat het een beetje beter, krijg je hoop, en gaat de telefoon weer... Wéér een paniekaanval waarbij ze de andere bewoners en het personeel is gaan slaan. Het allerergste is dat je weet: in een omgeving waarin ze gelukkig is zou dit niet gebeuren.
Oud worden. Niet voor mietjes.
Oma iets minder dan een jaar geleden, op mijn verjaardag, toch nog even kennis maken met mijn prinses. Wat is deze foto waardevol geworden...

Bedankt voor het lezen, moest het even van me afschrijven. Als iemand ideeën heeft; heel erg graag! Maar voor een bemoedigend woord tekenen we met de hele familie ook al.
Arme oma...