Moeilijke werksituatie (TS)

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

schaduw15

Moeilijke werksituatie (TS)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-15 18:19

Beste bokkers,

Dit is een toegestaan schaduwaccount. Mocht je me herkennen, stuur dan alsjeblieft een pb en maak het niet in het topic bekend.

Ik heb te maken met een lastige situatie op mijn werk. In de zomervakantie werk ik al een aantal jaren achter elkaar op een middelbare school. Hartstikke leuk werk, leuke mensen om mee te werken, dus ik ben gelukkig! In totaal gaat dit om zo’n 8 weken in totaal. Andere jaren was ik altijd samen met één of twee andere leeftijdsgenoten, dit jaar was ik de tweede helft van de werktijd alleen.

Maar dit jaar is anders dan andere jaren, omdat de verhouding ten overstaan van mijn directe werkgever is veranderd, zonder dat ik dat in de gaten heb gehad. De eerste keer dat ik kwam werken op school, was ik gewoon nog een stil en onderdanig schoolmeisje. Nu ben ik ruimschoots volwassen en weet ik wat ik kan en moet doen, dus ik ben mondiger en pak meer aan uit mezelf. Ook ben ik opener en straal ik uit dat ik het naar mijn zin heb. De grapjes en flauwe opmerkingen vlogen dus ook al een tijdje heen en weer. Allemaal leuk! Halverwege de vakantieperiode is de school altijd een paar weken dicht met de bouwvak. Daarna is het ‘mis’ gegaan.

De dag na de vakantie kwam er een moment dat de verhoudingen verder begonnen te verschuiven. Het begon met een keer onschuldig kietelen in de zij, maar even later pakte hij me vast om te knuffelen en te kussen. Ik liet alles over me heenkomen, ik wist niet wat me overkwam. Sindsdien zijn er regelmatig dit soort dingen gebeurd. Ook heeft hij mijn telefoonnummer en we appten al regelmatig. In die gesprekken werd hij ook persoonlijker en soms net iets te naar mijn idee. Zo vroeg hij specifiekere dingen over wat ik al met jongens heb gedaan. Ook zei hij dat ik dit jaar zo los was. Ik heb gereageerd dat ik inderdaad ontspannen ben en het naar mijn zin heb, maar dat daar geen bedoelingen achter zitten. Hij gaf aan dat hij ook geen bedoelingen heeft, maar dat hij het leuk vindt dat ik het toelaat dat hij me streelt en vastpakt. Ik ben die avond behoorlijk geschrokken van zijn berichtjes en heb er ook slecht van geslapen. Het vastpakken vond ik naar, het kietelen vond ik wel prima, zeker omdat ik daarvan geen bedoelingen verwachtte en het gewoon speels was. Maar het kietelen doet hij ook wel in het bijzijn van anderen en andere dingen doet hij alleen als er niemand bij is, zoals in een lege gymzaal.

Een avond later heb ik in een appgesprek aangegeven dat zijn berichten erg in mijn hoofd zaten en ik niet zo goed wist hoe ik er mee om moest gaan. Hij reageerde toen dat hij me graag mag en nooit zou willen kwetsen en geen bijbedoelingen heeft. En dat hij het eigenlijk wel grappig vindt dat ik er een beetje van van slag ben. Het laatste wat hij stuurde was 'geniet er maar van, ik zorg er wel voor dat je niets overkomt'.

Komende week werk ik er voor het laatst dit jaar, maar ik mag volgend jaar weer komen. Dat wil ik ook heel graag, en dat maakt de situatie lastig. Afgelopen week heb ik al een afscheids- en dankjewel-cadeau van hem persoonlijk gekregen. Hij had via de app aangegeven dat het een persoonlijk cadeau was en dat hij graag wilde dat ik naar hem toe kwam, zodat niemand anders het zag. Ik had absoluut geen intentie om bij hem thuis te komen, dus uiteindelijk hebben we toch op school afgesproken en heeft hij me achter gesloten deuren het cadeau gegeven. Dit was een neutraal cadeau wat anderen prima hadden mogen zien en hartstikke lief natuurlijk dat hij dat voor me doet.

Ik geloof ook niet (meer) dat hij bedoelingen heeft mij kwaad te doen. Ik vind het ontzettend lastig wat ik hiermee moet. Ik heb niet aangegeven dat ik dingen niet wilde, maar mijn gedachten vliegen constant heen en weer tussen ‘stel je niet aan, het is gewoon een vriendschappelijke relatie’ en ‘praat er met iemand over en geef aan dat dit te ver gaat’. Ik wil hem absoluut niet kwetsen, omdat ik wel denk dat hij denkt dat ik het leuk vind. En tevens heb ik geen contactpersoon om mee te praten over vertrouwelijke zaken, omdat het een schoolomgeving is en ik tijdelijk ben. Maar ik wil volgend jaar graag weer terugkomen, maar ik ben bang dat het dan een keer wel écht te ver gaat. Ik zou bijvoorbeeld dus graag weer volgend jaar met een leeftijdsgenoot werken i.p.v. alleen, net als andere jaren, maar ik weet niet of mijn werkgever dat nog ziet zitten, want dan is er minder ‘mogelijk’ en natuurlijk ben ik alleen goedkoper.

Het bovenstaande verhaal heb ik bijna twee weken geleden al geschreven. Daarna had ik zoiets van ‘stel je niet aan en zet even door die laatste weken’. Nu zit mijn werk er voor dit jaar op, maar vandaag, de dag van het afscheid nemen is het toch nog net iets verder gegaan. Hij wilde rustig afscheid nemen, in een lege gymzaal. Hij deed de deur op slot en hij had nog een cadeau voor me, weer heel leuk en neutraal, maar duidelijk wel buiten proportioneel voor een werknemer, ook al mag je iemand graag. Nadat hij me het cadeau had gegeven heeft hij me vastgepakt, geknuffeld, gezoend, gestreeld. Ik werd van de een op de andere seconde ineens doodsbang en begon me los te trekken. Toen stopte hij wel en vroeg wat er was. Toen heb ik aangegeven dat het me enorm overviel. Daarna pakte hij me toch weer vast en knuffelde me. Van tevoren zei hij letterlijk ‘je hoeft niet bang te zijn, ik ga je echt niet neuken’.

Mijn werktijd zit er nu dus echt op op die school, maar nog steeds wil ik graag volgend jaar terug. Daarom weet ik niet goed of ik dit alsnog bij iemand moet melden, of dat het mijn eigen schuld is en ik volgend jaar meteen duidelijk moet zijn. Als ik het meld, moeten ze me volgend jaar misschien wel niet meer. Maar ik weet ook niet of dit uit de hand gaat lopen als ik terug ga.
Ik hoop dat mijn verhaal een beetje overzichtelijk is, mijn hoofd is dat namelijk nu niet. Het doel van dit topic is vooral meningen horen, zodat ik mijn gedachten weer op een rijtje krijg. Ik weet namelijk echt niet wat ik hier mee moet.

Goof

Re: Moeilijke werksituatie (TS)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 18:23

Melden bij directie, aangifte doen en volgend jaar lekker een andere baan zoeken! Bewaar alle berichten in de app als bewijs.
Hij is absoluut buiten zijn grenzen gegaan.

LienC

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 18:25

Bij twijfel, niet doen.

Allereerst, ik vind het niet kunnen dat hij je zo behandeld. Misschien had je hiervoor zelf bepaalde situaties moeten mijden of bespreken, alsnog is het in mijn ogen fout wat hij doet.

En ik zou volgend jaar lekker ergens anders gaan werken, waar je je 100% op je gemak voelt! Je vindt heus werk!

Helaas geen tijd voor een lang bericht, maar ik hoop dat dit je helpt.

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 18:26

Jeetje TS, ik schrik van je verhaal.

Je hebt straks bijna een jaar om een ander baantje te zoeken in de zomervakantie, hier moet je echt afstand van doen voordat er nog meer gebeurd.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 18:28

Jeetje, wat een toestand. Ten eerste: Dit is absoluut niet normaal. Je hebt 3 keuzes: Of je vindt het zelf fijn en leuk en je gaat ermee door. Of je zegt dat je het niet meer wilt hebben omdat je het niet fijn vindt. Of je meldt het bij een vertrouwenspersoon/manager etc.

Mijn voorkeur zou het zelf aangeven zijn. Ik zou het nooit zover hebben laten komen maar dat komt omdat ik vrij assertief ben. Ik heb dit meerdere keren meegemaakt maar heb gewoon meteen bij het begin aangegeven dat we dat niet gingen doen en dat ik dat niet wilde. Er is nog geen een man geweest die toen doorging. Alles was toen meteen klaar omdat het duidelijk was.
Ik denk dat jij niet duidelijk genoeg bent. Hij denkt dat jij het ook leuk en fijn vindt.

Ik weet niet hoe oud je bent? Ben je nog minderjarig?

eline_di

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 18:28

Ik sluit me volledig aan bij Goof.
Hoe lastig het ook is, meld het! Als hij dan moet vertrekken kan je wellicht volgend jaar probleemloos terugkomen. Indien je dat niet kan/mag, beter dat dan intimiteiten die onwenselijk zijn.

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 18:36

Jeetje meid, dit is echt niet normaal gedrag van een werkgevende! Goed dat je dit verteld en hier neer zet, hier moet je niet alleen mee rondlopen. Ik zou dan ook zeker iemand uit je omgeving in vertrouwen nemen, en het ook bij de directie melden.. na jou doet hij het misschien ook bij andere meiden, en wat als hij dan nog verder gaat! Het is niet oké, en het moet stoppen. Praat met iemand hoor meid!!

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 18:37

Meld het meis! Ga naar de vertrouwenspersoon toe als je het te eng vindt om naar de directie te gaan. Dit is machtsmisbruik.

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 18:49

Ook ik schrik van je verhaal TS :(:) Als je dit verhaal van iemand anders onder ogen zou krijgen, hoe zou je dan reageren? Wat zou je van de meneer in kwestie vinden? En van de dame? Jezelf dit afvragen en het verhaal als het ware even buiten jezelf zetten, helpt om er objectiever naar te kijken zonder dat je gekleurd wordt door je gevoelens en ervaringen.

Is hetgeen deze meneer heeft gedaan normaal? Zeer zeker niet :n Hij is zijn boekje te buiten gegaan en is over jouw grenzen gegaan. Sowieso, ook al zouden zijn bedoelingen goed zijn, dit zijn geen acties die binnen een professionele werkrelatie passen :n Hij heeft als leidinggevende een machtspositie en die heeft hij misbruikt. Je hebt je bang gevoeld TS, dat geeft al aan dat het totaal niet in de haak is wat er is gebeurd..

Ik lees in je verhaal iets over jouw eigen schuld en daar schrik ik eigenlijk nog het meest van. Dit is NIET jouw schuld TS! Absoluut niet. Je hebt zo goed mogelijk je grenzen aangegeven en je hebt gezegd dat het niet prettig voelde hoe hij je behandelde. Dat had genoeg moeten zijn voor hem om een professioneel gesprek met je aan te gaan, zijn excuses aan te bieden en zijn ongewenste gedrag meteen te staken.
Dat heeft hij niet gedaan en je maakt mij niet wijs dat hij niet wist waar hij mee bezig was. De zin "ik ga je echt niet neuken" geeft mijns inziens aan dat hij heel goed beseft dat jij dit niet prettig vond en hij is toch doorgegaan.

Ik ga je niet adviseren wat te doen, maar hoop dat je bovenstaande in ogenschouw neemt en je beseft dat je meer waard bent dan dit te slikken. Veel sterkte meid :(:)

schaduw15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-15 21:48

Bedankt voor alle reacties!

Om wat vragen te beantwoorden: ik ben 20 jaar. De man in kwestie is in de zestig. Ik voel me er zelf wat schuldig over, omdat ik eerder niet heb aangegeven het onprettig te vinden om vastgepakt te worden, en bevroor. Pas vandaag heb ik fysiek gereageerd om weg te komen. Maar zelfs dat kwam volgens mij niet echt over. Nadat hij was weggegaan merkte ik dat ik stond te trillen als een rietje. Ik heb nooit iets teruggedaan kwa omhelzen of hartjes op de app bijvoorbeeld. Nooit afgesloten met X en hij stuurde me van de week een linkje naar een verliefdheidstest op facebook. Zonder die te hebben gedaan zei ik dat ik zeker niet verliefd op hem was. Hij zei dat hij ook niet verliefd op mij was. Maar dat hij mij vandaag vasthield en zoende... Dat laat me niet los. Dat is toch meer dan vriendschap?

Het kost me heel veel moeite om volgend jaar af te zeggen, omdat ik zo ontzettend opleef als ik werk op school. Het contact met de leerlingen maakt me ontzettend vrolijk door hun onbevangen en eerlijke houding. Ik werk met boeken en dat vind ik erg leuk en kan ik goed. Met alle andere mensen binnen de school kan ik zeer goed overweg en ik heb veel leuke gesprekken gevoerd. Helaas is het niet erg makkelijk om een baantje in het onderwijs te vinden. Maar het moet wel 'veilig' zijn en ik kan dat op dit moment heel moeilijk inschatten.
Laatst bijgewerkt door schaduw15 op 28-08-15 21:52, in het totaal 1 keer bewerkt

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 21:52

Wat een mafkees... Gewoon opzeggen die baan met reden erbij en iets anders zoeken... Is ie nou helemaal gek geworden :?

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 21:53

Op school gaan praten... want dit is niet normaal.. een man van zestig die je verliefheidstestje stuurt.. en die je AANRAND... dat is niet veilig.. en ook niet iets om verborgen te houden.

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 21:53

Je moet hier echt melding van maken hoor, hij maakt gewoon misbruik van iemand die ruim 40 jaar jonger is. Je hoort niet hoeven aan te geven dat je iets niet wilt want een échte volwassen vent van 60 haalt het niet in z'n hoofd om zich aan een jonger meisje te vergrijpen. Je hebt goed gehandeld door hem weg te duwen, maar sowieso ligt de fout bij hem. Niet bij jou. Al danste je in bikini voor z'n neus moet 'ie z'n handen nog in z'n zakken houden.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 21:55

schaduw15 schreef:
Hij zei dat hij ook niet verliefd op mij was. Maar dat hij mij vandaag vasthield en zoende... Dat laat me niet los. Dat is toch meer dan vriendschap?

Het kost me heel veel moeite om volgend jaar af te zeggen, omdat ik zo ontzettend opleef als ik werk op school. Het contact met de leerlingen maakt me ontzettend vrolijk door hun onbevangen en eerlijke houding. Ik werk met boeken en dat vind ik erg leuk en kan ik goed. Met alle andere mensen binnen de school kan ik zeer goed overweg en ik heb veel leuke gesprekken gevoerd. Helaas is het niet erg makkelijk om een baantje in het onderwijs te vinden. Maar het moet wel 'veilig' zijn en ik kan dat op dit moment heel moeilijk inschatten.

Ik heb veel vrienden en collega's (die ik lief vind), maar die knuffel en zoen ik niet. Echt niet. Dat hoort niet bij een vriendschap. Dat is niet correct. Dat had niet gemogen. Ik vind het heel erg dat jij hier nog over twijfelt. Ik vind het ook heel zorgelijk omdat er op deze school vast nog meer naieve meiden rondlopen, ik wil niet weten met wie hij nog meer zo omgaat.
Echt waar, dit moet gemeld worden. Al doe je het niet voor jezelf, voorkom dan in ieder geval dat het andere meisjes overkomt!

Ik vraag me af waar jij in een zomer op een school met kinderen werkt. Ik werk al jaren in het onderwijs en alle scholen zijn in de zomer gesloten.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 21:57

Er zijn ook kinderen op die school als jij werkt?
Sowieso snel melden... Wie weet met welke leerlingen hij nog meer zulke dingen uithaalt :\

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 21:58

gatver....waarom ben je ooit begonnen met te Appen?Wie weet heeft hij dat als een soort bevestiging gezien?
Heel duidelijk zijn,naar mijn gevoel ben je te lief.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 22:01

Aangeven en wel zo spoedig mogelijk, dit zal hij blijven proberen , niet alleen bij jou maar ook bij andere , misschien jongere leerlingen. Jij hebt duidelijk aangegeven dat je niets wilde en hij heeft je gewoon aangerand. Dit soort mensen moeten zo snel mogelijk uit de functie waarbij ze contact met jonge kwetsbare mensen hebben. Heel knap dat je je verhaal doet en wat nog belangrijker is, je kunt hem stoppen. Ga naar het schoolbestuur, bewaar de apjes en maak een printscreen van de facebook berichten. Laat dit niet een overheersende rol in je leven gaan spelen doordat je niet durft, hij moet vrezen voor de gevolgen en niet jij. Doet het schoolbestuur niets(wat ik me in de huidige tijd niet voor kan stellen) dan ga je zeker ook langs de politie. Hij heeft misbruik van de situatie gemaakt, vieze smeerlap.

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 22:03

Melden!!

Ik heb afgelopen jaar stage gelopen waar zo'n figuur rondliep en het gaat alleen maar steeds verder. Gelukkig waren wij met veel stagaires dus hij is eruit gegooid, anders had mijn school ons natuurlijk ook teruggetrokken.
Die mensen zijn ontzettend intimiderend maar je moet echt van je af bijten, nooit zo over je streep laten gaan :(:)

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 22:09

schaduw15 schreef:
Pas vandaag heb ik fysiek gereageerd om weg te komen. Maar zelfs dat kwam volgens mij niet echt over.

Een hele mooie uitspraak van oa John Oliver: niet alleen gaat het erom dat jij het duidelijk zegt, de ander moet ook z'n best doen om jou te horen. Dat heeft hij overduidelijk niet gedaan - juist als er een groot leeftijdsverschil of machtsverschil is of een hierarchische situatie veel meer z'n best doen om echt heel erg verdomd zeker te weten dat je het wel zou willen, en dat heeft hij niet gedaan. Je hebt het wel degelijk aangegeven, het was duidelijk dat jij er niet volop enthousiast inging - zeker bij zo'n situatie hoort dat genoeg te zijn.

Dat is dus niet jouw schuld! Die verantwoording ligt bij hem, dat is zijn keuze geweest om toch door te zetten.

Hoe je verder wilt handelen is aan jou. Ik denk dat een vertrouwenspersoon (en een school moet die hebben dus die kun je wellicht gewoon benaderen) zeker een goed idee is.

Daarnaast zou ik volgend jaar gewoon maar geen rol laten spelen in wat je nu doet. Misschien wil je terugkeren. Misschien maakt het uit als hij er niet meer zou werken of in elk geval niet in de zomer. Maar misschien besluit je volgend jaar om een stage in Noorwegen te doen of een taalreis in Spanje of heb je een veel leukere baan gevonden of iets anders. Volgend jaar is nog zover weg, zeker voor een vakantiebaan. Dus daar zou ik het niet vanaf laten hangen. Doe wat hier en nu goed voelt voor jou. Volgend jaar zie je wel weer verder.

Selket

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 22:22

verootjoo schreef:
Er zijn ook kinderen op die school als jij werkt?
Sowieso snel melden... Wie weet met welke leerlingen hij nog meer zulke dingen uithaalt :\

Dat dus.. Zelfs al zou je het voor jezelf niet doen, misschien gebeurt het bij leerlingen...
Sterkte in ieder geval, wat ontzettend naar!

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 23:11

Ik zou per direct een gesprek aanvragen met directie. Aangeven dat je het op je werk ongelooflijk naar je zin hebt, maar dat dit is voorgevallen en dat het maakt dat je niet meer onder hem wil werken en niet meer bij hem in de buurt. En dan is de keuze aan de directie om met een oplossing te komen. Bevalt die niet, dan direct een andere baan zoeken.
Sterkte, wat een walgelijke sotuatie van je leidinggevende...

Femek2902

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 23:21

Dit is absoluut grensoverschrijdend gedrag. Maar ik krijg uit jouw verhaal een beetje het idee dat die man niet helemaal door heeft dat jij niets met hem wil, aangezien je dat niet hebt gezegd. Dat is toch iets waar je bij dit soort mannen heel duidelijk in moet zijn.

Door verschillende dingen uit jouw verhaal krijg ik ook niet het idee dat hij echt kwaad wil, maar dat hij denkt een leuk knuffelmaatje te hebben gevonden. Ik denk dus dat als je duidelijk aangeeft waar jullie relatie (geen dus) wat jouw betreft is dat hij dan zal stoppen.

Ja, natuurlijk heb je dan kans dat hij je volgend jaar niet meer aan zal nemen ofzo. Maar op deze manier is ook niet gezond en het zal uit de hand lopen. Waarschijnlijk simpelweg omdat jij niet duidelijk genoeg bent geweest en deze man niet zo goed is of wil zijn in subtiele signalen opvangen.

(Voel je trouwens niet schuldig verder ofzo, het siert je dat je zo onschuldig bent. En ik heb toen ik iets jonger was ook zo'n situatie gehad, verder niets raars gebeurt ofzo maar wel grensoverschrijdend gedrag wat ik in de eerste instantie ook nog heb aangemoedigd omdat ik dacht dat het vanuit vriendschappelijk oogpunt was.)

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 23:28

oO jee dit kan dus echt niet , hierin is hij veel te ver gegaan en heeft jouw onschuldigheid bezoedeld. want ook als je geen nee zegt betekend het nog niet dat je toestemming geeft en als hij een leidinggevende functie heeft is het ook moeilijk tegen zoiets in te gaan. Dat jij je losrukt zou voor hem moeten betekenen dat hij veel te ver gaat en die opmerking is ook al iets wat je niet zegt. Jou valt niks te verwijten. omdat je das als vriendschappelijk zag . Helaas zijn er veel mannen die dat totaal anders bekijken. Rot dat je daar zo achter moet komen. ik zou hier melding van maken bij de school. echt doen anders doet hij het ook weer bij andere. sterkte hiermee en als je vragen hebt stuur maar pb. aangifte zou ik zelf ook doen.

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 23:28

secricible schreef:
Ik zou per direct een gesprek aanvragen met directie. Aangeven dat je het op je werk ongelooflijk naar je zin hebt, maar dat dit is voorgevallen en dat het maakt dat je niet meer onder hem wil werken en niet meer bij hem in de buurt. En dan is de keuze aan de directie om met een oplossing te komen. Bevalt die niet, dan direct een andere baan zoeken.
Sterkte, wat een walgelijke sotuatie van je leidinggevende...

volkomen mee eens

Thea_Ste

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 23:29

eventjes heel hard, maar die man heeft zwaar misbruik van jouw naïviteit gemaakt.
Ik zou sowieso nooit meer terugkeren, hem blokkeren op je telefoon en nooit meer contact hebben, voor je eigen veiligheid!

Melding maken zou ik ook doen, is het niet voor jou dan voor het volgende meisje, maar snap wel dat je dat niet goed durft..

Vind het echt erg voor je, en ik wens je veel sterkte toe, moet mentaal niet gemakkelijk zijn om dit verwerkt te krijgen. Ik hoop ook dat je kan werken aan het leren grenzen stellen, want wat je nu hebt meegemaakt is echt niet ok! "ook al heeft hij je niet geneukt" Bah, wordt misselijk als ik het typ ;(