Wie helpt? opdracht voor school. (over referendum)

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Faline

Berichten: 7798
Geregistreerd: 22-10-01
Woonplaats: Berltsum

Wie helpt? opdracht voor school. (over referendum)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-01-04 16:55

Dit is de vraag:

Bespreek de volgende zaak. In nederland wordt voortaan een referendum gehouden, als 60.000 mensen willen dat de bevolking rechtstreeks over een onderwerp stemt. De regering moet de uitslag van de stemming uitvoeren. Zet de voor en nadelen tegenover elkaar.

Een van mijn voordelen;
Het volk heeft meer in te brengen op die manier

Nadelen;
Ze kunnen ook te veel hebben te zeggen en verkeerde beslissingen kunnen op die manier worden genomen.

verder ben ik eigenlijk nog niet eens gekomen Clown

Dus wie helpt?


MargaV

Berichten: 1317
Geregistreerd: 31-10-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-04 17:02

nadeel: mensen worden een beetje stemmoe
voordeel: achteraf kan niet heel nederland gaan lopen zeuren dat ze het niet eens waren met wat er besloten is door de politiek, ze hebben er immers zelf voor gekozen.
nadeel: met referenda is het vaak zo dat de keuzemogelijkheden vaak in dusdanig vage termen en voorzichtige formuleringen wordt gegoten dat de regering alsnog achteraf makkelijk kan doen wat ze zelf willen. Dus het levert lang niet altijd op wat het volk echt wil.
voordeel: mensen zullen wellicht meer respect krijgen voor de politiek, als ze ook inspraak hebben.

Succes!

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-04 17:04

MargaV schreef:
: mensen zullen wellicht meer respect krijgen voor de politiek, als ze ook inspraak hebben.

Succes!



daar schiet het nogal eens bij in helaas.............. alleen daarom zou ik al elke week naar de stembus willen Haha!

Eline

Berichten: 72938
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-04 17:14

nadeel:
-mensen die niets van een onderwerp afweten mogen erover stemmen
-er is zoiets als een 'zeikende minderheid' als een kleine groep mensen iets heel graag wil, zal bijna 100% gaan stemmen. Dan kunnen ze het referendum winnen omdat de veel grotere groep die het niet zo boeit thuisblijft
- referenda zijn duur

Faline

Berichten: 7798
Geregistreerd: 22-10-01
Woonplaats: Berltsum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-01-04 17:30

Heb ze allemaal ff geknipt en geplakt Haha! Thanks OK dan!
Iemand nog een paar voordelen?

MargaV

Berichten: 1317
Geregistreerd: 31-10-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-04 17:45

nou, als je geknipt en geplakt hebt, dan moet je toch even op de fouten in mijn tekst letten, hoor! bvb keuze mogelijkheden en formuleringen worden (ipv wordt).


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amazonbot, Danseresje, dasalijn, Facebook, Flieno, maaikemuis, Plukje, wortel115, x_Elise en 122 bezoekers