Gisteren dosier hoogbegaafde kinderen

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
gomir

Berichten: 25533
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-04 01:11

Ik heb op de basisschool tot vervelens toe werkstukken zitten schrijven...Bloos Ze wisten gewoon niet wat ze met me aan moesten denk ik Verward Heb een hele stapel liggen van die dingen Knipoog (en nog allemaal handgeschreven ook Knipoog )

Citaat:
Vooral omdat we beiden gewoon geen Wiskunde kunnen. Terwijl ik vroeger altijd dacht dat hoogbegaafden alles zomaar even konden, dat is dus niet zo.
Was dat maar waar...Knipoog Als je geen gevoel hebt voor wiskunde dan ga je daar geen negens voor halen
Gelukkig had ik meer moeite met talen, daar kun je met een beetje inzicht nog wel doorheen rollen (lang leve het studiehuis en het alleen lezen van vreemde talen Party!! )

En voor de mensen die er heel erg tegen zijn dat kinderen al jong aan het 'leren' zijn. Ik kon ook al lezen voor ik naar de kleuterschool ging Knipoog
Mijn moeder had een paar woorden uitgelegd en daarna las ik de rest van de zin op(zegt ze, ik weet het niet meer Knipoog )
En dat ging toch echt spontaan, mijn moeder zat echt niet iedere dag met een boekje voor me: en nu lezen kreng *LOL* En als dat wel zo was weet ik het niet meer en heb ik er weinig schade van geleden Haha!

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-04 09:29

ik weet dat er iig één bokker lid is van de mensa, en ik zit met smart te wachten op het toelatingsexamen (scoorde op de pré-test) royaal voldoende. Maar schiet je er echt iets mee op? Het is handig als je dingen snel begrijpt en kunt toepassen, maar net als gomir heb ik me op de basisschool aardig verveeld Verdrietig Kortom, het is zeker handig, maar uiteindelijk moet je gewoon kunnen functioneren in het dagleijks leven en dat is vaak een groter probleem bij hoogbegaafden.

Promptertje, ook aan het wachten op het examen?

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-04 10:29

Ik heb niet alle 3 de bladzijden gelezn, maar ik heb een hoogbegaafd neefje en een zus die tegen het hoogbegaafde aanzit en ik kan je vertellen, die mensen zijn niet gelukkig!!!!

mn neefje heeft op n 10e zn middenstandsdiploma gehaald en op zn 11e nog een opleiding gedaan, via de LOI ofzo, iig een soort thuis-cursus en nu is ie 12 en zit nog bij zn vader op schoot, durft niet zonder dat iemand zn hand vast heeft een kamer met bezoek binnen te gaan, en dan heb ik het over alleen zn eigen familie, als die in de kamer zitten durft ie er niet naar binnen!!laat staan wat ie doet als ie vreemden tegenkomt!

mn zus is helemaal een hopeloos geval, ik zat ik groep 2, zij mocht het jaar daarna, als ik naar groep 3 ging, naar groep 1 toe, maar omdat ze niet te houden was thuis mocht ze alvast naar groep 1 en wat denk je, het was kerst, zij was dus 1 jaar jonger dan de jongste van groep 1, en ze las ons het kerstverhaal voor!
ik zat in groep 2 en kon amper mn eigen naam lezen, dan voel je je dom als je zusje van bijna 2 jaar jonger jouw klas het kerstverhaal voor komt lezen Bloos!

ik ging naar groep 3 en zij bleef in groep 1/2(was combinatieklas) ze mocht eigenlijk 1 of 2 klassen overslaan maar mn ouders wilden niet dat ik heel de basisschool mn zusje in de klas had(hadden heel veel combinatie-klassen) maar toen ik in groep 3 met veel pijn&moeite leerde lezen&schrijven, ging zij thuis na school in mn schriftjes kijken en het zichzelf leren, terwijl ik buiten in bomen ging klimmen en paardjes ging voeren en met vriendjes en vriendinnetjes ging spelen enzo

uiteindelijk bleek ik ook best slim te zijn, ging naar het vwo, zelfs nog een paar maandjes gymnasium maar dat vond ik nix, uiteinmdelijk Havo diploma gehaald, met redelijk wat moeite(wiskunde lag me niet zo) en mn zus heeft fluitend haar vwo diploma gehaald, maar omdat ze zich die 6 jaar op het vwo niet hoefde in te spannen heeft ze zich jaren verveeld, en toen ze aan haar studie begon moest ze ineens leren en zich inzetten ervoor, tsja dat kende ze niet, en dat vpnd ze ook niet leuk, dus is ze gestopt, is toen simpel wer gaa doen, geestelijk totaal gee uitdaging, inmiddels zit ze al sinds begin mei in de ziektewet omdat ze compleet met zichzelf in de knoop zit Scheve mond

nee, dan maar een normaal IQ, heb een IQ van rond de 120, is opzich nog best slim zelfs, maar alles liever dan hoogbegaafd zijn, dat is echt niet leuk, mn neefje die begint nu wel iets bij te draaien lijkt het, sinds kort vind ie zeilen leuk(woont bij veel water in de buurt) en heeft zelfs zn 1e blauwe plek gehad! heeft nu door dat er meer dingen zijn dan alsmaar leren enzo, dus wie weet komt het nog een beetje goed, maar tot voor kort was die compleet wereldvreemd&contactgestoord!

mn neefje en mn zuje hebbn trouwens zichzef erg veel aangeleerd, zo leerde mn zus zichzelf lezen, vraag me niet hoe, en mn ouders hebben wel wat geholpen, maar ze begon er echt zelf mee, mij probeerden ze het ook te leren maar ik had duidelijk andere interesses, en mn neefje heeft zichzelf op de basischool 2 extra talen geleerd en zn middenstadsdiploma gehaald en nog veel hogere wiskunde geleerd, nou zijn mijn ouders ook wel slim, alle2 vwo, en mn oom(broer van mn vader)is ook slim, maar mn tante is weer vrij dom, en mn oom hielp mn neefje wel eens, maar het meeste deed ie zelf
ouders die hun kinderen pushen vind ik sowieso fout!

maar op de een of andere manier hebben die kinderen een uitdaging nodig, omdat ze anders ongelukkig zijn, ik zat in groep 7 en snapte niets van wiskunde, thuis kee mn zusje dan naar mn proefwerk en haalde zo alle foute er uit, en dat terwijl ze die stof nog nooit eerder had gehad!ecjt irritant, maar ja soms was het ook wel handig, als ze bv mijn huiswerk wel wilde maken Schijnheilig

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-04 11:20

Ik heb me op de basisschhool ook behoorlijk verveeld ik kon al snel lezen en schrijven. Ik heb groep 8 overgeslagen. Ik heb op mijn 9e een IQ test gehad via de VU, mijn IQ kwam toen uit op 145, wat het nu is zou ik niet weten want ik vind het onzinnig om het te laten testen. Of dat hoogbegaafd is weet ik niet, ik heb er niet zoveel last van. Ik pik dingen wel heel erg snel op. Ik loop ook moeiteloos door mijn HBO/uni studie heen. Het is wel een voordeel dat ik bijvoorbeeld mezelf een computertaal in 2 weken aanleer waar een ander persoon er 2 jaar over doet. Soms is het wel eens wat vervelend, maar om nou te zeggen dat ik echt in de knoop zit me mezelf.. nee eigenlijk niet.

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-04 11:27

wat scheelt is dat jij een studie doet sorane, als jij 28 uur per week in en supermarkt zou gaan werken, en dan geen afdelingschef, maar gewoon vakken vullen winkel netjes houden etc, heel simpel dus en de rest van de week niets anders doet dan tv kijken/internetten dan denk ik dat jij dan totaal geen uitdaging meer hebt en hardstikke gek wordt(geval van mn zusje) juist omdat jij ook een goed stel hersens hebt, en als die niets hoeven te doen, zit je een stuk minder lekker in je vel lijkt mij
weet trouwens niet precies wat het IQ van mn zusje is, dacht ergens in de 150?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-04 11:34

Renske20 schreef:
wat scheelt is dat jij een studie doet sorane, als jij 28 uur per week in en supermarkt zou gaan werken, en dan geen afdelingschef, maar gewoon vakken vullen winkel netjes houden etc, heel simpel dus en de rest van de week niets anders doet dan tv kijken/internetten dan denk ik dat jij dan totaal geen uitdaging meer hebt en hardstikke gek wordt(geval van mn zusje) juist omdat jij ook een goed stel hersens hebt, en als die niets hoeven te doen, zit je een stuk minder lekker in je vel lijkt mij
weet trouwens niet precies wat het IQ van mn zusje is, dacht ergens in de 150?


Dat is waar ja. Ik moet wel eerlijk zeggen dat er soms dagen zijn dat ik gewoon geen zin heb om naar college te gaan omdat ik me toch doodverveel... Ik heb geen idee wat mijn IQ nu is... Die testen op internet zijn volgens mij totaal niet betrouwbaar, dus daar doe ik geen moeite voor.

Ik vind het echt heel vervelend voor je zusje!! Is er misschien niet een wat zwaardere studie voor haar?

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-04 11:44

voorlopig zit ze in therapie en is zo vooral erg vervelend ( [AM] ingewikkeld verhaal, rotsituatie & naaistreek )
maar dat komt dus omdat ze al meer dan een jaar NIETS doet, daar wordt een gewoon mens al gek van, laat staan iemand die tegen het hoogbegaafde aanzit!al heeft ze wel plannen om aan en andere studie te beginnen, maar ja eerst zien dan geloven
Laatst bijgewerkt door Renske_ op 06-01-04 11:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-04 11:45

Renske20 schreef:
voorlopig zit ze in therapi en is zo vooral erg vervelend ( )
maar dat komt dus omdat ze al meer dan een jaar NIETS doet, daar wordt een gewoon mens al gek van, laat staan iemand die tegen het hoogbegaafde aanzit!al heeft ze wel plannen om aan en andere studie te beginnen, maar ja eerst zien dan geloven


Ik hoop voor haar dat ze het een plekje kan geven en door kan gaan met leven. Dit is natuurlijk ook niet leuk voor haar maar ook niet voor de omgeving. Hoe oud is ze als ik vragen mag?

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-04 11:49

ze is nu bijna 20(7 maart '84 ) en was vorig jaar aan een rechten studie begonnen, maar na jaren van niets hoeven doen op school viel het haar tegen dat ze ineens wel iets moest doen, is gestopt, gaan werken, met zichzelf in de knoop graakt, dat liep meer en meer uit de hand en inmiddels zit ze al maanden thuis

aanvulling op wat in het topic staat(link in vorige post) inmiddels hebben ze in veghel gezegd dat ze te slim is voor hun behandelplan, en dat ze haar daar niet kunnen helpen omdat hun puur op eetstornis zijn gericht, en het bij haar wat anders is, maar ze niet precies kunnen achterhalen wat het nou eigenlijk is meer een drang naar aandacht en moeite met zichzelf te accepteren(iets wat ik al maanden uitroep maar niet mag zeggen omdat ze een 'eetsoornis' heeft...)

maargoed, beetje offtopic, al laat het wel zien hoe ingewikkeld het leven van iemand me een extreem hoog IQ kan zijn bij te weinig uitdaging....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-04 11:57

Wat een verhaal zeg!!! Ik kan goed begrijpen dat jij je ook niet lekker gaat voelen... Ik hoop voor je dat dit snel oplost! Ach gut

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-04 12:01

Sorane schreef:
Ik heb me op de basisschhool ook behoorlijk verveeld ik kon al snel lezen en schrijven. Ik heb groep 8 overgeslagen. Ik heb op mijn 9e een IQ test gehad via de VU, mijn IQ kwam toen uit op 145, wat het nu is zou ik niet weten want ik vind het onzinnig om het te laten testen. Of dat hoogbegaafd is weet ik niet, ik heb er niet zoveel last van. Ik pik dingen wel heel erg snel op. Ik loop ook moeiteloos door mijn HBO/uni studie heen. Het is wel een voordeel dat ik bijvoorbeeld mezelf een computertaal in 2 weken aanleer waar een ander persoon er 2 jaar over doet. Soms is het wel eens wat vervelend, maar om nou te zeggen dat ik echt in de knoop zit me mezelf.. nee eigenlijk niet.

precies, daar kan ik me helemaal in vinden.

prompter

Berichten: 11051
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-04 12:06

Lielle schreef:
Promptertje, ook aan het wachten op het examen?


Nee, dat examen heb ik al jaren geleden afgelegd, en dus met glans geslaagd.

(Maar omdat de mensa me eigenlijk helemaal geen leuke club leek ben ik er toch maar geen lid van geworden Haha!)

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-04 12:34

Twilight_U schreef:
Ja idd.. En dat jongetje die autistisch bleek te zijn.. Ze deden net of het een mislukkeling was! we hoopten op een genie maar dit hebben we gekregen



Vreselijk hier kan ik zo om Huilen

Maar ik heb ook een ietsjes te hoog iq. Heb wel de mavo gedaan maar had aan alles echt de sh*t. gaat nu gelukkig iets beter maar verschrikkelijk depri geweest. Vooral omdat m'n ouders me niet begrepen...

gomir

Berichten: 25533
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-04 16:49

Ik ben blij dat mijn ouders me de hele basisschool hebben laten doen, ondanks dat de school me steeds maar een groep hoger wilde zetten.

Ik ben al een vroege leerling en lag al niet zo lekker binnen de groep(ruim 80% van mijn klas is uiteindelijk naar het (I)VBO gegaan, niets mis mee, maar dat loopt gewoon niet lekker ). Ik denk niet dat een klas overslaan een goed idee was geweest.
Ik hoor nu al bij de jongste tien van mijn studiejaar, moet er niet aan denken dat ik nog een jaar jonger was geweest
(als ik dan al zo ver was gekomen, die kinderen zakken dan vaak toch of om wat voor reden dan ook)