sollicitatie-ellende

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-04 12:11

Mikkie schreef:
Ik ben ook bij alle uitzendbureaus geweest, maar die schrijven je 9 van de 10 keer gewoon niet in.


Klopt, hier liep harmen ook tegenaan.
Maar nu heb ik even gesproken met de mensen hier in het gebouw, ook uitzend, werving & selectie bureau (www.netlijn.nl) die zeiden dat ze je niet MOGEN weigeren. Staat in een of andere wet. Dus als je aandringt....

Iig errug raar vind ik het af en toe gaan.
1 bureau had ca 20 vacatures op het raam hangen, harmen loopt naar binnen: nee we hebben geen vacatures Goedzo jongens Scheve mond

Jennygirl

Berichten: 4491
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-04 12:12

Ik ben aan het duimen!
Belangrijk is dat je goed weet wat je wilt. Dat is dus mijn probleem, ik weet wel wat ik leuk vind, maar welke baan hoort daar bij? Als die baan uberhaupt al bestaat. Er zijn van die bureaus die je daarbij kunnen helpen. Heeft iemand daar ervaring mee?

Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-04 12:48

jennygirl: ik wist (en weet eigenlijk nog niet echt helemaal) wat ik wou en wat bij mij paste. heb ook zowat een jaar thuis gezeten omdat de gekozen opleiding en baantjes weer tegenvielen. toen ben ik door een project van het cwi (arbeidsbureau) geholpen aan een opleiding die praktijkgericht was en binnen een jaar klaar was met stage erbij. dat was bij het centrum vakopleiding daar word je dan naar doorverwezen vooor beroepentest (meerdere dagen) en dan in je woonplaats de opleiding. ze helpen je dan ook met solliciteren. vraag daar eens bij het cwi wat de mogelijkheden zijn.

Of bedoel je meer een werving en selectiebureau? zeg maar een soort uitzendbureau voor n bepaalde branche? kun je vinden in vakbladen

Jennygirl

Berichten: 4491
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-04 13:12

Gouda, bedankt!
Ik zat niet echt te denken aan een werving en selectie bureau of arbeidsbureau. Er zijn van die consultancy bureaus, waarmee je gesprekken hebt, zij geven je dan opdrachten om uit te vinden wat je wilt en bij je past. Laatst stond hierover een artikel in (volgens mij) de Avantgarde. Maar ja, die heb ik weggegooid.

Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-04 13:18

oeps sorry nee dan kan ik je helaas niet helpen nog nooit van gehoord. staat denk ik ook niet in de gouden/telefoongids

MargaV

Berichten: 1317
Geregistreerd: 31-10-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-04 14:27

Hallo, ik heb 1 grote belangrijke tip voor je: doe een sollicitatie-brief-schrijven cursus. Als je nooit uitgenodigd wordt voor een gesprek, maar je voldoet in principe aan de eisen, dan schrijf je gewoon geen goede sollicitatiebrief. En dat is niets raars, hoor. Dat kan bijna niemand uit zichzelf goed. Ik dacht zelf altijd wel goede sollicitatiebrieven te schrijven, totdat ik een training ging volgen. Toen leerde ik hoe het wel moet. En ik moet zeggen, dat die brieven op mij ook een stuk beter overkwamen. Een goede sollicitatiebrief schrijven is echt een kunst. En die kunst kun je leren.
En dan wordt je tenminstd op gesprek uitgenodigd en dan kun je je toekomstige werkgever toch makkelijker overtuigen dat je geschikt bent.
Succes met schrijven!

Pascha

Berichten: 4289
Geregistreerd: 20-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-04 14:34

1 tip: wees niet te kritisch met werk dat je aangeboden wordt bij bijv. een uitzendbureau. Dus niet denken: ik heb een veel hoger opleidingsniveau dan wat nodig is voor dit werk. Gewoon wel doen, en dan blijven zoeken naar ander werk. Ondertussen verdien je wel geld en doe je ervaring op.
Alweer een voordeel.
En dit gezeur met te jong, te weinig ervaring e.d. heb ik ook gehad, het went!!!

mssX
Berichten: 254
Geregistreerd: 18-12-01
Woonplaats: Dordrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-04 14:42

Ik kan je wat werk zoeken betreft de volgende tips meegeven:

- Stuur je een sollicitatiebrief... gewoon na 2/3 dagen bellen of deze wel is aangekomen. Heb je vervolgens na 2 weken helemaal geen reactie gehad, gewoon weer opbellen om te vragen hoe de zaken ervoor staan. Het lijkt misschien wat overdreven, maar zo laat je weten dat je het serieus meent en dat je ook graag wilt dat ze je serieus nemen. Het punt met veel bedrijven is dat ze het veel te druk hebben en (open) sollicitaties vaak op de grote hoop gooien totdat ze er wel tijd en zin in hebben.

- Een 2e tip is, hoe raar het ook klinkt, om bijvoorbeeld eens een onbetaalde stage te doen. Een hoop bedrijven hebben er namelijk geen zin in om veel tijd en geld in iemand te stoppen (stagiair), vooral als iemand geen werkervaring heeft. Tegenwoordig zijn ZOWEL diploma`s ALS werkervaring nou eenmaal heel belangrijk. Daarbij komt nog dat veel bedrijven aan het reorganiseren zijn met de slechte(re) economische tijden en dat ze veelal aan het bezuinigen zijn en mensen eruit proberen te werken i.v.m. te hoge kosten. In dat geval kan zo`n onbetaalde stage (echt, veel hoogopgeleiden doen het tegenwoordig!) een uitkomst bieden. Je bouwt werervaring op en tegelijkertijd is er een realistische kans (wanneer ze zien dat je goed werk levert) op een vaste betaalde! aanstelling erna. Het is echt het proberen waard!!!

Probeer verder bij sollicitatiebrieven heel goed op spelfouten te letten. Laat ze desnoods door een paar verschillende mensen nakijken. Zodra er spelfoutjes inzitten, belanden sollicitatiebrieven vaak al op de 2e-rangsstapel. Probeer ook heel nuchter en objectief over jezelf en je vaardigheden te praten. Geen onzinverhalen en hobbies, maar alleen heldere en relevante informatie en vaardigheden noemen.

Ik wens je heel veel succes!!! Helaas is het een welbekend probleem bij afgestudeerde hoogopgeleiden, maar geef de moed niet op! OK dan!

Pascha

Berichten: 4289
Geregistreerd: 20-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-04 14:49

Onbetaalde stage zou ik niet doen hoor!! Ze buiten je al genoeg uit met de stage!! Een onkostenvergoeding is toch zeker op zijn plaats (200 euro ofzo)
En volgens mij heb je weinig kans om te blijven, en als je mag blijven, is je salaris erg laag.

Mikkie

Berichten: 3964
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-04 15:55

Bedankt voor alle reacties.
- Ik heb de opleiding Personeel en Arbeid gedaan, dat betekent dat ik, als ik ergens kom te werken, me ook bezig ga houden met de werving en selectie van nieuwe medewerker. Met andere woorden, ik zal dan mensen op hun sollicitatiebrief gaan beoordelen. Dus ik weet wel hoe je zo'n moet schrijven, dat is op school uitgebreid aan de orde gekomen.
- De brieven die ik schrijf worden door minimaal drie mensen nagelezen, waarvan een iemand Hoofd P&O is, dus die weet al helemaal hoe het wel en niet moet.

Ach we geven de moed niet op. Ik ben nu aan het denken om nog een opleiding te gaan. Zat zelf te denken aan een makelaars-opleiding, maar weet eigenlijk niet hoe daar de arbeidskansen voor zijn. Dat ga ik eerst nog maar eens uitzoeken.

Ik weet nog dat ik aan de opleiding begon. Gouden bergen werden beloofd. Een lease auto, mobiele telefoon, 13de maand, blablablablabla. En nu is er nog niet eens een baantje te vinden. (diepe zucht)

Pascha

Berichten: 4289
Geregistreerd: 20-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-04 16:04

dat is zo bij alle studies! alles fantastisch, totdat je geslaagd bent...

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-04 16:10

Gelukkig is het bij mij echt waar. (Milieukunde HBO).
Banen nog steeds, het is zoeken maar ze zijn er zat! Er zijn weinig mensen die deze opleiding doen en in elke gemeente hebben ze er 1 a 2 nodig (maar in rotterdam bijvoorbeeld wel 20 of 30). En dan de adviesbureaus e.d. niet vergeten.
Banen wel, maar die 13e maand en lease auto kan je wel vergeten. Een telefoon heb ik wel van mijn baas.

Lennon

Berichten: 4342
Geregistreerd: 01-09-01
Woonplaats: Belgisch Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-04 16:27

De tip die mssX geeft van achter de werkgevers aan te zitten is wel een hele goede...
Als je sollicitatie verstuurd is, idd na enkele dagen bellen en vragen of ie is aangekomen... hoor je dan nog nix, opnieuw bellen en eens horen of de betreffende sollicitatie al behandeld is.
Dat kan vaak de doorslaggevende druppel zijn om je toch uit te nodigen voor een gesprek, omdat men zo merkt dat je echt wel wil werken en echt wel geïnteresseerd bent...

Jennygirl

Berichten: 4491
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-04 16:35

Ik mag nog niet zo klagen: telefoon vd zaak, 13e maand, 14e maand, bonus

mssX
Berichten: 254
Geregistreerd: 18-12-01
Woonplaats: Dordrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-04 17:57

Ik weet dat het mensen niet aantrekt om zonder vergoeding stage te gaan lopen (zou ik zelf ook niet snel doen), maar je lost zo wel het probleem op van werkervaring.

Mikkie.. ik stuur je vanavond nog even een pb`tje over wat nuttige makelaarsinfo waar je (geloof me) echt wat aan hebt.

tallie

Berichten: 2207
Geregistreerd: 16-05-01
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-04 19:51

Mijn vriend kan ook werkelijk waar niets vinden.

Hij is nu productiemedewerker en is planner geweest...
Maar het werk bevalt hem niet meer en wil een andere uitdaging.

Bijv. administratief of callcenter of iets dergelijks...

Het is echt zo moeilijk...
Hij heeft al zo vaak gesolliciteerd maar het wil gewoon iet lukken

Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-04 09:35

heb je je cv ook op alle vacature/carrieresites gezet? Ik ben daar nu de laatste dagen veel mee bezig en heeft mij wel een paar vacatures opgeleverd

Mikkie

Berichten: 3964
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-04 11:38

Ja bij het CWI, John Hufkens en Limburgvac.nl En ik heb me ook ingeschreven bij Limbourg en Partners, die werken op projectbasis.
Het levert me dan wel vacatures op, maar dan is het weer steeds hetzelfde liedje.

Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-04 12:06

je hebt ook sites waar de werkgevers ook kunnen zoeken naar sollicitantenen naar hun cv's kunnen kijken en dan reageren. monsterboard, cv bank en nationale vacaturebank bijvoorbeeld. mijn werkgever heeft iemand gevonden op cv bank (voor mijn baan helaas en heel sneeky) en iemand aangenomen.

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-04 15:50

Harmen had vandaag een sollicitatie gesprek voor een baan van 3 maanden, niet precies wat hij wil, voor heeft geleerd. Maar wel 'op niveau' en een mooi (beter dan mij! Verward ) salaris en het bedrijf is om de hoek. In die 3 maanden kan hij dan door solliciteren naar een 'betere' baan.
En HIJ IS AANGENOMEN!! Maandag beginnen.

Dit kwam via Start.

Lennon

Berichten: 4342
Geregistreerd: 01-09-01
Woonplaats: Belgisch Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-04 16:06

M'n vriend is zelf ook door de sollicitatie-miserie uit moeten sukkelen...

Hij is pas afgestudeerd (nuja pas, september 2003) en heeft ook volop gesolliciteerd... Alles wat maar in zijn richting (informatica) was heeft hij op gesolliciteerd, en steeds het standaard antwoord terug: 'wij hebben geen vacature vrij voor uw profiel' ofwel 'niet genoeg ervaring'... Hoe moet je dan idd als pas afgestudeerde aan ervaring komen als men je niet de kans geeft de ervaring op te doen (onbetaalde stages daargelaten dan... is ook niet voor iedereen mogelijk omdat je een inkomen nodig hebt).
Nu heeft hij een job, niet waar hij voor gestudeerd heeft, maar hij heeft het aangenomen om toch werk te hebben en ondertussen doorsolliciteren tot er iets uit de bus komt voor hem.

Ben blij dat ik na dit jaar nog een jaar moet studeren en dan pas op de arbeidsmarkt gegooid word...

Laui!

Berichten: 16863
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: wherever I wanna be

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-04 16:08

Ik ben ook aangenomen voor een leuke baan. Het salaris is gelijk aan wat ik nu verdien en ik heb het gedaan. Waar ik nu zit hoefde ik niet weg, ik kon nog wel blijven, maar inhoudelijk ging ik er opachteruit en als je dan de keuze hebt... (en idd: start)