Verschil Christendom en Katholiek zijn?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Gerrie

Berichten: 4385
Geregistreerd: 18-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-04 14:59

SuperPepeijn schreef:
ik vraag me altijd af welke god dat is, die god van de liefde. want als ik het oude testament lees, merk ik daar weinig van. hij is een naijverige god en neemt het niet zo nauw met wat leed en mensenlevens. de god van JC is daarintegen vredelievend en barmhartig.

dus: of wij worden in het ootje genomen door JC, of JHWH heeft een complete karakterwisseling ondergaan.

de kerk is imo een vreemd instituut, waar in de bijbel staat dat het geloof moet worden beleefd in een kerk? waar staat dat eerst getrouwd moet worden en dan aan seks mag worden gedaan? en waar staat dat nonnen, priesters, ed. verplicht celibaat moeten zijn?

mijn punt is, dit maakt het allemaal niet makkelijker voor de gelovigen en het is daarom niet vreemd dat er zoveel (met zeer weinig verdraagzaamheid) interpretaties zijn, met alle nare consequenties van dien.


Wij worden niet in het ootje genomen maar zullen mee moeten veranderen in deze nieuwe tijd.
Het oude testament was er ook een van een belerende vinger wijzen en zo mensen een richting op te sturen.Het nieuwe testament is al duidelijk anders.
Kerk is als je het bekijkt idd een ietwat vreemd fenomeen.Maar die is ook niet opgezet door JC Haha!
Dat hebben weer andere lieden bedacht.

En dat is ook het jammere van de hele zaak.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-04 15:01

het ongelukkig is dat veel mensen het geloof niet kunnen loskoppelen van het belijden van een bepaalde religie. En dat ze er ook vaak zelf geen invulling aan kunnen geven op een manier die bij ze past. Ze volgen alles blindelings op, zonder zelf na te denken, dus ook zonder verantwoording te nemen.

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-04 15:02

Gerrie schreef:
Kerk is als je het bekijkt idd een ietwat vreemd fenomeen.Maar die is ook niet opgezet door JC Haha!
Dat hebben weer andere lieden bedacht.
ben je intussen geen lid meer van de katholieke kerk?

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-04 15:04

Zelf ben ik katholiek geboren en getogen. En toch kijk ik er naar vanaf de zijlijn. En tegelijkertijd word ik via mijn schoonfamilie erbij betrokken. Maar toch zal ik principieel niet meebidden voor het eten.

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-04 15:06

Gerrie schreef:
Wij worden niet in het ootje genomen maar zullen mee moeten veranderen in deze nieuwe tijd.
dit vind ik een ietwat vreemde aanname. als je het zo bekijkt zouden alle gelovigen de koran moeten opvolgen omdat dat de meest recente openbaring is.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-04 15:07

Is dat zo? is de bijbel ouder dan de koran? of hoe bedoel je dat, met de meest recente openbaring? Daarbij, de koran is ook bepaald niet van deze tijd, net zo min als de bijbel.

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-04 15:08

Desiree schreef:
Is dat zo? is de bijbel ouder dan de koran? of hoe bedoel je dat, met de meest recente openbaring? Daarbij, de koran is ook bepaald niet van deze tijd, net zo min als de bijbel.
de koran is jonger. de moslims gaan ook prat op het feit dat het de laatste openbaring is, persoonlijk verteld door de engel gabriel aan de profeet mohammed.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-04 15:11

Aha, maar hoe groot is dat verschil, de leeftijd van de koran en de bijbel. Is dat verschil nog wel van betekenis, nu, na al die eeuwen die er voorbij zijn gegaan, met alle veranderingen en ontwikkelingen van dien?

Gerrie

Berichten: 4385
Geregistreerd: 18-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-04 15:16

SuperPepeijn"]
[quote="Gerrie schreef:
Kerk is als je het bekijkt idd een ietwat vreemd fenomeen.Maar die is ook niet opgezet door JC Haha!
Dat hebben weer andere lieden bedacht.
ben je intussen geen lid meer van de katholieke kerk?
[/quote]

Nee ik ben sinds ik uit huis ben niet meer aangesloten bij de katholieke kerk.

Gerrie

Berichten: 4385
Geregistreerd: 18-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-04 15:21

SuperPepeijn"]
[quote="Gerrie schreef:
Kerk is als je het bekijkt idd een ietwat vreemd fenomeen.Maar die is ook niet opgezet door JC Haha!
Dat hebben weer andere lieden bedacht.
ben je intussen geen lid meer van de katholieke kerk?
[/quote]

Nee ik ben sinds ik uit huis ben niet meer aangesloten bij de katholieke kerk.
Citaat:
Gerrie schreef:
Wij worden niet in het ootje genomen maar zullen mee moeten veranderen in deze nieuwe tijd.
dit vind ik een ietwat vreemde aanname. als je het zo bekijkt zouden alle gelovigen de koran moeten opvolgen omdat dat de meest recente openbaring is.
_________________



Nee zo heb ik het niet gemeend,ik wilde aangeven dat het OT ook een doorontwikkeling Verward heeft gemaakt en in het NT dit al duidelijk anders is.

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-04 20:21

CCCCorine schreef:
Ik dacht altijd dat katholieken ook christelijk waren, maar ik kan het mis hebben.


Zie mijn reactie een paar berichten boven dat van jou. Knipoog

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-04 21:19

uit "the jesus mysteries";

Citaat:
on the site where the vatican now stands there once stood a pagan temple. here pagan priests observed sacred ceremonies, which early christians found so disturbing that they tried to erase all evidence of them ever having been practiced. what where these shocking pagan rites? gruesome sacrifices or obscene orgies perhaps? this is what we have been led to believe. but the truth is far stranger than this fiction. where today the gathered faithful worshipped another godman who, like jesus, had been miraculously born on 25 december before three shepherds and to have promised to come again at the end of time to judge the quick and the dead.

...the early christian roman church did everything in its power to prevent us from percieving them. it systematically destroyed pagan sacred literature in a brutal program of eradicating the mysteries - a task it performed so completely that today paganism is regarded a a "dead" religion.

Ctal
Berichten: 5668
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-04 21:29

SuperPepeijn schreef:
ik vraag me altijd af welke god dat is, die god van de liefde. want als ik het oude testament lees, merk ik daar weinig van. hij is een naijverige god en neemt het niet zo nauw met wat leed en mensenlevens. de god van JC is daarintegen vredelievend en barmhartig.

dus: of wij worden in het ootje genomen door JC, of JHWH heeft een complete karakterwisseling ondergaan.

de kerk is imo een vreemd instituut, waar in de bijbel staat dat het geloof moet worden beleefd in een kerk? waar staat dat eerst getrouwd moet worden en dan aan seks mag worden gedaan? en waar staat dat nonnen, priesters, ed. verplicht celibaat moeten zijn?

mijn punt is, dit maakt het allemaal niet makkelijker voor de gelovigen en het is daarom niet vreemd dat er zoveel (met zeer weinig verdraagzaamheid) interpretaties zijn, met alle nare consequenties van dien.



Je moet ook niet denken dat de meeste christenen zo heilig zijn Knipoog Hoe strenger de kerk, hoe meer op geld gebrand.Zolang het goed met je gaat ben je aardig, en als je iets hebt dan niet meer.
De ouders van onze schoonmaakster gingen scheiden en de kerk deed opeens niets meer.

Daarom denk ik dat de kerk ook niet echt werkt, teveel op de regeltjes gebrand, Jezus laat zelf in het NT zien dat je niet alleen maar naar de regeltjes moet leven maar ook vooral met je hart.

SweetTinka

Berichten: 2135
Geregistreerd: 05-09-02
Woonplaats: Hoensbroek/Eindhoven (op kamers)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-04 15:40

Karin"]
[quote="LuvdaTossa schreef:
Christelijke mensen houden er geen mediums op na zoals de paus en de 'heilige' Maria. Christenen hebben dus rechtstreeks contact met God en niet via Maria o.i.d.


Ik denk dat je hier 'protestanten' bedoelt? Knipoog
[/quote]

Ook gereformeerden en pinkstergemeente enzo... Eigenlijk zijn binnen de christelijke stroming alleen katholieken die er mediums op nahouden.

SweetTinka

Berichten: 2135
Geregistreerd: 05-09-02
Woonplaats: Hoensbroek/Eindhoven (op kamers)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-04 15:43

hee maar SP jij hebt het over God en JC (Jezus Christus neem ik aan)... en die twee personen kun je nie los van elkaar zien.

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-04 20:19

ik zou niet weten waarom niet. als een christen zich zou verdiepen in de ware aard van het christendom komt hij er achter dat het allemaal niet zo is als het nu verteld wordt, dat de figuren uit de bijbel allegorisch zijn en zeker geen historische figuren en de oorsprong ligt in het geloof van osiris van de oude egyptenaren. het is jammer dat door wat het christendom geworden is zoals we het nu kennen, het doel ervan gemist wordt.

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-04 20:50

SweetTinka, met mijn opmerking probeerde ik aan te geven dat katholieken ook christelijke mensen zijn. Je kunt wèl katholieken met protestanten vergelijken, maar niet met christenen, want dat zijn ze zelf ook. Dat bedoelde ik met die quote.

Gerrie

Berichten: 4385
Geregistreerd: 18-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-04 00:21

Citaat:
het is jammer dat door wat het christendom geworden is zoals we het nu kennen, het doel ervan gemist wordt.


en zo is het maar net Verdrietig

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-04 12:49

Gerrie schreef:
Citaat:
het is jammer dat door wat het christendom geworden is zoals we het nu kennen, het doel ervan gemist wordt.


en zo is het maar net Verdrietig

Het is anders al een heel stuk verbeterd i.v.m. vroeger hoor! Vroeger waren ze helemaal erg. als het christendom vroeger zo was geweest als nu, waren andere godsdiensten tenminste niet weggevaagd.

Gerrie

Berichten: 4385
Geregistreerd: 18-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-04 14:33

Desiree"]
[quote="Gerrie schreef:
Citaat:
het is jammer dat door wat het christendom geworden is zoals we het nu kennen, het doel ervan gemist wordt.


en zo is het maar net Verdrietig

Het is anders al een heel stuk verbeterd i.v.m. vroeger hoor! Vroeger waren ze helemaal erg. als het christendom vroeger zo was geweest als nu, waren andere godsdiensten tenminste niet weggevaagd.
[/quote]


Het doel dat gemist wordt is de boodschap van liefde.

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-04 18:46

dat bedoel ik niet helemaal gerrie en desiree. het oorspronkelijke doel van het christendom is dezelfde als die van de osiris-religie (waar het christendom van afstamt), de pagan dionisys-religie (pythagoras, plato, socrates, etc.) en het boeddhisme. dat is een "christus" te worden.

daarvoor waren 2 dingen nodig:
-de buitenste verhalen (die voor iedereen openbaar zijn, en wij kennen als het oude en nieuwe testament);
-de binnenste mysteries (die alleen toegankelijk waren voor degene die spritueel rijp waren).

de binnenste mysteries waren een serie ceremonies, die degene die ze onderging de werkelijke betekenis gaf van de buitenste verhalen. het christendom was hierin niet nieuw, de egyptenaren (in de vorm van osiris) en de grieken (in de vorm van dionisys) deden dit al veel eerder. de christenen staken ze alleen in een ander jasje (jezus, zoals de persen dat ook deden in de figuur mythras). het symbolische verhaal en de riten bleven dezelfde. tot de rooms katholieke kerk alleen de buitenste verhalen accepteerden en al het andere op de brandstapel veroordeelde. zo zijn ons alleen de buitenste verhalen bijgebleven en missen we dus het oorspronkelijke doel.

dit is iets dat heel weinig christenen kennen (of willen accepteren) omdat het totaal iets anders is als wat hun al hun leven is geleerd en zien de bijbel als een historisch document van gebeurtenissen die werkelijk hebben plaatsgevonden.

Gerrie

Berichten: 4385
Geregistreerd: 18-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-04 00:36

Ow SP bedoel je dat..dat is het ultieme wat je bereiken wil.

Ik denk alleen dat een mensenleven daar tekort voor is.

een van de stappen naar dat mysterie is dan toch de liefde?