in manege fotograferen, hoe de belichting?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Biertabje
Berichten: 9637
Geregistreerd: 26-01-02

in manege fotograferen, hoe de belichting?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-04 00:25

ik heb een kodak easyshare, heb ene speciaal knopje voor bewegingen waardoor ik de paardensport er mooi erop krijg, maar in de manege maakt hij zulke donkere foto's! terwijl het gewoon dag is, komt dat door de verlichting in de manege? en kan ik dit veranderen aan mijn camara? en hoe?! wat betekent exposure compensation????

photodude

Berichten: 173
Geregistreerd: 22-11-03
Woonplaats: Baarn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-04 02:41

Ook al lijkt het binnen licht, het is toch vaak 50x minder licht dan buiten.
De camera zal dan vaak besluiten om maar te flitsen.
Blijkbaar sta je te ver weg voor de flits (max 3 meter).
De camera flitst en verwacht iets in beeld dat verlicht is door de flits.
Dat is er niet (te ver weg) en daardoor is de foto te donker.
Je kunt proberen de flits uit te zetten maar dan zal de sluitertijd zo lang worden dat je of de camera niet genoeg stil kunt houden (foto helemaal wazig) of dat het onderwerp wazig wordt door de beweging ervan.
Al met al eigenlijk niet op te lossen.
Of een grotere flitser of een camera die gevoeliger is of beide. Allemaal duur.
Of.... gewoon wat dichterbij gaan staan.

Biertabje
Berichten: 9637
Geregistreerd: 26-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-04 20:29

ja idd, ja heb genoeg andere knopjes, maar dan wordt het wel licht maar gewoon te wazig! was het maar weer zomer.....

BartVB
Eigenaar

Berichten: 41658
Geregistreerd: 08-01-01
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-04 02:33

Dure camera kopen die lichtgevoeliger is, is idd een optie Haha!

Je kan verder kijken of je huidige camera een optie heeft voor het instellen van de ISO waarde. Zet die zo hoog mogelijk, let er wel op dat je hierdoor meer ruis krijgt op je foto's maar waarschijnlijk is dat beter dan alleen een wazige vlek die paard heet Haha!

Verder kan je idd met de exposure compensation in de weer. Hiermee kan je een foto bewust over/onder belichten. Als je in dit geval onder gaat belichten dan zal de camera minder licht op je sensor laten komen waardoor je foto donkerder wordt maar dat heeft wel als gevolg dat je sluitertijd (met een beetje geluk) naar beneden gaat en je dus een foto krijgt met minder bewegingsonscherpte. Je kan daarna met een fotobewerkingsprogramma kijken of je de foto wat lichter kan krijgen. Als je foto in RAW kan schieten kan je dat nog proberen, dat kan de mogelijkheden tot lichter maken wat verbeteren.

dihjo

Berichten: 155
Geregistreerd: 14-06-03
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-04 15:05

Extra tip naast die van Bart; In manege's hangen vaak van die kwiklampen (model als boven een keukentafel aan een ketting of zo). Als je nu probeert een foto te maken van een paard als ie net onder zo'n lamp doorloopt scheelt dat al een heleboel licht in je opname.

lieke2
Berichten: 2127
Geregistreerd: 12-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-04 12:24

Als je echt een 'ouderwetse' donkere manege hebt, wachten tot het weer wat lichter buiten wordt en buiten foto's gaan maken. Het kan inderdaad van camera tot camera schelen of je foto's wat beter lukken. Maar als het echt te donker is, en flitsen wordt niet op prijs gesteld, helaas pindakaas!!

Jorien15

Berichten: 2
Geregistreerd: 20-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-04 12:26

ik heb ook een Kodak camera en bij mij is het ook zo donker hoor... maar als je zonder flits doet knapt de foto bij mij veel meer op