leesvoer: het doel van trainen

Moderators: EvelijnS, Murthul, Muurp, Berdien

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Bokt-Diet

Berichten: 76
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Big Bokt States

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-09-01 00:13

Doelgericht Trainen

We hebben een aantal doelen uitgekozen die door fitness (en voeding) bereikt kunnen worden (algehele conditie, vetverlies, kracht, spiermassa toename, verhoging spierspanning, snelheid, lenigheid, uithoudingsvermogen, coördinatie en sociale contacten). Hierachter staat met behulp van welke trainingsmethoden deze doelen bereikt kunnen worden (in principe kunnen de verschillende doelen bereikt worden met meer methoden, maar wij hebben een selectie gemaakt gebaseerd op onze eigen mening en ervaring). De bovenste methode is voorzien van een 'geadviseerd' label, wat betekent dat dit de meest effectieve methode is voor het aangegeven doel.
Doel 1 : Algehele Conditie
De algehele conditie omhelst eigenlijk alles waardoor je je beter gaat voelen. Dit doel herbergt onder andere het zich beter voelen, het toenemen van het zelfvertrouwen, ontspanning en algeheel verbeterde gezondheid. Voor dit doel wordt eigenlijk niets specifieks aanbevolen. Het enige advies voor dit doel is om de training gevariëerd te houden (dus cardio training en gewichtstraining). De algehele conditie is niet alleen een kwestie van beweging, maar ook een kwestie van goede voeding. De enige algemene voedingstip die wij kunnen geven is het gebruik van een multivitamine en/of een anti-oxydant preparaat van een goed merk. Ook het minderen van geraffineerde suiker is een stap voorwaarts.
Doel 2 : Vetverlies
Vetverlies wordt voornamelijk gestimuleerd door langere tijd te trainen in het zuurstofsysteem. De volgende methoden kunnen gebruikt worden om vetverlies te stimuleren :
 Duratie Cardio Vasculaire Training (cardio training) - geadviseerd
 Duratie Gewichtstraining (gewichtstraining)
 Extensieve Interval Training (gewichtstraining)
 Voedingsstoffen / voedingssupplementen die de vetverbranding stimuleren
 Relatief meer gezonde vetten eten
 Meer koolhydraten in plaats van vetten eten
Doel 3 : Kracht
Kracht wordt verbeterd door het toepassen van relatief korte series (8-15 herhalingen) met gewichten. De volgende methoden kunnen gebruikt worden om de spier krachtiger te maken :
 Intensieve Interval Training (gewichtstraining) - geadviseerd
 Peak Training (gewichtstraining) (alleen voor gevorderen die een drempel hebben bereikt)
Doel 4 : Spiergroei
Spiergroei wordt vooral veroorzaakt -netals krachtontwikkeling- door relatief korte series met zware gewichten. De volgende methoden kunnen gebruikt worden om de spiervolume te laten toenemen :
 Intensieve Interval Training (gewichtstraining) - geadviseerd
 Peak Training (gewichtstraining) (alleen voor gevorderen die een drempel hebben bereikt)
Doel 5 : Verhoging Spierspanning
Spierspanning verhoging wordt voor vrouwen op dezelfde manier bereikt als spieropbouw voor mannen (zie boven). Door het trainen van de spieren, gaat de spanning (spiertonus) omhoog, waardoor het lichaam er 'strakker' uit gaat zien. De volgende methoden kunnen gebruikt worden om de spierspanning te verhogen :
 Extensieve Interval Training (gewichtstraining) - geadviseerd
 Intensieve Interval Training (gewichtstraining)
 Interval Cardio Vasculaire Training (cardiovasculaire training)
Doel 6 : Snelheid
Snelheid wordt verkregen door een explosieve uitvoering van de oefeningen (dat wil zeggen de oefening zo snel mogelijk uitvoeren). De volgende methoden kunnen gebruikt worden om de spier sneller te kunnen laten functioneren :
 Intensieve Interval Training (gewichtstraining) - geadviseerd
 Extensieve Interval Training (gewichtstraining) - geadviseerd
Doel 7 : Lenigheid
Lenigheid is aangeboren. De verandering die wordt doorgevoerd bij het leniger maken van de spier (langer maken van de spier) is het verhogen van de 'pijngrens' van de receptoren in de spier. Als de pijngrens omhoog gaat, gaat de spier zich minder snel (vanuit een natuurlijke beschermreactie) terugtrekken. De uiteindelijke bewegingsuitslag is bepaald door de ligging van de gewrichtsvlakken.
Doel 8 : Uithoudingsvermogen
Onder uithoudingsvermogen wordt verstaan : het vermogen van de spier om lang (langer dan 3 minuten) arbeid te verrichten op een bepaalde intensiteit. Met de verbetering van het uithoudingsvermogen wordt dus bedoeld het beter presteren van de spier in eenzelfde tijdseenheid (bijvoorbeeld van 1,5 km per 10 minuten naar 2 km per 10 minuten vorderen).
 Interval Cardiovasculaire Training (cardio training) - geadviseerd
 Extensieve Interval Training (gewichtstraining)
 Duratie Cardiovasculaire Training (cardio training)
 Duratie Gewichtstraining (gewichtstraining)
Doel 9 : Coördinatie
Coördinatie wordt niet zozeer bereikt door een bepaalde trainingsmethode, maar meer door het type oefening dat gebruikt wordt (en de oefening moet meer dan 10 maal worden uitgevoerd). Een algemeen advies is dat vrije gewichten meer coördinatie nodig hebben dan machines voor gewichtstraining. Voorbeelden van coordinatie oefeningen zijn lunges en squats. Bij de cardiovasculaire oefeningen vereist hardlopen meer coördinatie dan bijvoorbeeld fietsen op een 'stationary bike'.
Doel 10 : Sociale Contacten
Een ander belangrijk doel van fitness kan het sociale contact zijn. Als dit uw doel is, wordt u aangeraden om een fitness les te zoeken die u leuk vindt en waarmee u in een groep traint (zoals aerobics). Ook de individuele fitness is een goed alternatief, omdat hierbij geen gerichte begeleiding is, waardoor u makkelijker een praatje kunt maken met uw medesporters.
Al de bovenstaande doelen kunnen bereikt worden met fitness. Ons algemeen advies is toch de gehele ontwikkeling van het lichaam door middel van de verschillende disciplines die fitness te bieden heeft. Een training moet altijd voorafgegaan worden door een warming up (en eventueel een stretch sessie) en worden afgesloten met een cooling down (en eventueel daarvoor nog een stretch sessie). Veel succes met het bereiken van uw doel.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: NikkiB1991, XXInKA en 20 bezoekers