Verdomme...Kat aangereden.

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-03 00:28

En waar komen die zwerfkatten vandaan? Kan toch alleen van katteneigenaren afkomstig zijn.

Natuurlijk zijn er katten die ontsnappen. MAar ik denk dat de meeste katten die buiten rond lopen GEEN zwerfkatten zijn maar bij iemand horen. en de meesten zullen er niet per ongeluk lopen maar gewoon omdat hun baasje vindt dat dit moet kunnen.

lies

Berichten: 9626
Geregistreerd: 09-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-03 00:29

Mijn katten gaan wel naar buiten.
Als ze overreden worden is dat heel zielig, maar liever in één klap dood, dan 15 jaar in huis opgesloten zitten.
Zelfde mening als MarianneR dus; Katten horen buiten, je leert je hond toch ook niet op een bak plassen?

RodeoGirl, kan je morgen niet even gaan kijken in die straat?

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-03 00:31

Katten horen niet buiten Lis, niet meer in deze maatschappij. Het kan niet meer. Vroeger kon het wel, maar nu niet meer. Vroeger liepen ook de honden los op straat, kan nu ook niet meer. HOnden en katten zijn niet altijd goed in staat om verkeerssituaties in te schatten. Honden kunnen ook binnen zijn (mits ze uitgelaten komen en ze eens een keer fijn ergens los kunnen rennen). En bij katten kan dat ook. Een kat die altijd binnenshuis is geweest, heeft ook een goed leven, omdat ie niet beter weet.

En dan is er nog iets, afgezien van het feit dat je kat sterft, oftewel meteen, of na een lijdensweg ergens in de struiken voordat ze doodgaat;
er zijn mensen zoals ik, die in een reflex zullen uitwijken voor een dier dat oversteekt, omdat het niet in me zit om over een levend wezen heen te rijden. Je zou tegen een lantaarnpaal kunnen rijden, of een voetganger/fietster.... Dus allerlei mogelijke gevolgen van dien. Allemaal omdat katten maar buiten moeten kunnen lopen?
Als dit door een hond gebeurt, dan kan de eigenaar verantwoordelijk gesteld worden. WAarom zou dat bij een kat anders zijn? De eigenaar is en blijft verantwoordelijk, ook al zijn de consequenties misschien minder zwaar voor hem als voor de slachtoffers.

lies

Berichten: 9626
Geregistreerd: 09-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-03 00:40

Ik vind het echt zielig om een kat binnen te houden. Ik ben pas verhuist en mijn katten zitten nu 3 weken binnen om te wennen. Ze zijn beiden niet vooruit te branden, chagerijnig, zitten uren te mekkeren voor het raam en vinden het gewoon NIET leuk binnen.
Een kat die binnenleeft kan ook door het raam kijken en ziet de vogeltjes, het gras en de vrijheid. Ik geloof niet dat ze niet beter weten. Ze accepteren het, omdat het niet anders is. Dat is wat anders..

En als er een eend of een egel oversteekt wijk je ook uit. Dus dat argument houdt niet echt stand imo. Ik kan dan ook zeggen; omdat iedereen zonodig in een auto naar zijn werk moet Verward

Rinoa

Berichten: 5528
Geregistreerd: 28-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-03 00:41

En toch ben ik het daar niet mee eens . Maar goed, die discussie hebben we al een keer gevoerd geloof ik Lachen
Zwerfkatten hoeven niet van katteneigenaren afkomstig te zijn. Ik denk dat jij ook wel weet hoe flink katten kunnen fokken dus die houden zichzelf wel in stand.
Onze katten gaan al jaren naar buiten. Toen Milou nog klein was (En dus nog nooit buiten was geweest!!!) sprong ze van de stress tegen de deur aan en ontsnapte uit het keukenraam. Ze deed er alles aan om naar buiten te kunnen terwijl ze nog nooit buiten was geweest (ze was toen een week of 8 en moest bij ons dus ook de eerste 8 weken binnenblijven voordat ze naar buiten kon.). Zo'n kat kan je het gewoon niet aandoen om binnen te houden. Nu gaat ze naar buiten wanneer ze wil (ze kan zelf deuren openmaken) en is heel rustig nu.
Tuurlijk zou ik er vreselijk van balen als een van de 4 wordt aangereden maar het zij zo. Ik weet dat ze ongelukkig zouden worden als we ze binnenhouden. (Maar dan heb ik het wel over onze katten he!).

Wat Lis ook zegt: een kat heeft een instinct. Dat zit erin en gaat er niet uit. En binnenkat zal een vogel echt wel interessant vinden, ik vind niet dat je ze het aan kunt doen om ze binnen te houden.

Verder vind ik die redenatie van je een beetje overdreven Desiree. Inderdaad kan je door het uitwijken tegen een lantaarnpaal aanrijden. Je kan ook uitglijden over een bananenschil en je nek breken, en Chiquita verantwoordelijk stellen. Of nog beter...een hondendrol ! En dan via getuigenverklaringen en DNA-onderzoek (Als dat kan?) de eigenaar opsporen!!
Dan kan je overal moeilijk over gaan doen!
Vaak is er niets aan te doen als je een kat aanrijdt, maar gewoon doorrijden vind ik echt niet kunnen . Die kat kan er niets aan doen dat zijn baas hem buiten laat lopen (om maar op die manier te spreken), dus waarom zou je hem laten creperen?
Laatst bijgewerkt door Rinoa op 31-12-03 00:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-03 00:43

De economie moet doordraaien Lis, dus mensen moeten naar hun werk. En ja, in hun auto, omdat ze anders helemaal geen leven meer overhouden buiten hun werk, zo super is het openbaar vervoer wel geregeld. Eenden en egels zijn wild, daar kun je niemand voor verantwoordelijk stellen. Bij honden en katten ligt dat anders. Jouw katten zijn het gewend om buiten te zijn en daarom zijn ze chago. Waren ze dat niet gewend, dan zaten ze nu tevreden binnen.

lies

Berichten: 9626
Geregistreerd: 09-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-03 00:55

Desiree schreef:
Eenden en egels zijn wild, daar kun je niemand voor verantwoordelijk stellen. Bij honden en katten ligt dat anders. Jouw katten zijn het gewend om buiten te zijn en daarom zijn ze chago. Waren ze dat niet gewend, dan zaten ze nu tevreden binnen.


En dat laatste geloof ik dus niet, zoals ik al schreef kunnen zij ook naar buiten kijken.
Als iemand mijn kat aanrijdt mogen ze mij aansprakelijk stellen. Mijn naam en adres hangt om hun nek. Ga ik eens laten onderzoeken hoe hard ze precies reden. Ik denk namelijk dat daar een groot deel van de ongelukken door wordt veroorzaakt. Katten kunnen best goed uitkijken, maar als een auto te hard rijdt, kunnen ze het niet meer inschatten.

Ik heb ook wel katten binnen gehad, maar heb uiteindelijk toch altijd besloten om ze naar buiten te laten gaan. Mijn arme gordijnen Huilen

Jessie88
Berichten: 3312
Geregistreerd: 15-02-03
Woonplaats: IJsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-03 01:42

Een kat binnenhouden? No way dat ik mijn kat opsluit!!! Misselijk
Bij ons zijn ook 2 jonge katjes doogereden... en niemand die het ons kwam vertellen, nou ik kan je zeggen: Dan voel je je heel k*t... vooral als je je kat al een week mist en in onzekerheid zit: "Wat kan er met hem gebeurt zijn?!"......"Leeft hij nog?!" Scheve mond Ik weet nog wel dat ik 2 lange dagen huilend op de bank heb gezeten met mijn moeder, allebei huilend, omdat onze Moortje dood was gereden.... hartverscheurend...Scheve mond

Wij hebben nou nog een hele lieve kat (ben er erg aan gehecht), hij heeft een prachtig ''vrij'' leventje en mocht hij ooit doodgereden worden... tsja, that's life... Ik zou het echt vreselijk vinden hoor, maar dat is beter dan altijd maar binnen zitten... Nee, zo wil ik mijn kat niet houden.

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132051
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-03 10:43

Ik ben het er wel mee eens dat de eigenaar verantwoordelijk is voor de daden van z'n kat en ook dat dit de risico's zijn van je kat los op straat laten lopen.
Dieren zijn nu eenmaal onvoorspelbaar en ze lopen nu eenmaal een groter risico door los op straat te lopen; dat is imo. een risico dat de eigenaar neemt, wetende dat een ongeluk in een klein hoekje zit.

Maar aan de andere kant: het gaat niet alleen om schuld, er is ook nog zoiets als een geweten en dierenliefde.
Op het moment dat je een dier aanrijdt, dan gaat het imo. niet om de schuldvraag.
Als je de mogelijkheid hebt om iets voor het dier te doen, dan vind ik dat je dat moreel verplicht bent.
In het dagelijks verkeer gebeuren ook ongelukken waarbij je een partij hebt die fout zit en een partij die in z'n recht staat.
Je laat het "foute" slachtoffer toch ook niet aan z'n lot over omdat ie maar beter op had moeten letten ?

RodeoGirl

Berichten: 2934
Geregistreerd: 24-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-03 11:26

Het probleem is dat ik niet weet wie de eigenaar is...Anders was ik zeker heengegaan!...Ik weet ook zeker dat we hem niet meer terug hadden gevonen in het pikdonker en onze hond was erbij...Okee okee mijn moeder zit fout...Topic maar sluiten?

RodeoGirl

Berichten: 2934
Geregistreerd: 24-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-03 11:28

Jessie88 schreef:
Bij ons zijn ook 2 jonge katjes doogereden... en niemand die het ons kwam vertellen, nou ik kan je zeggen: Dan voel je je heel k*t...


Als ik wist wie de eigenaar was...Ze liepen over een drukke weg...Dus moet ik bij half Hoogezand aan gaan bellen nu?

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132051
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-03 11:33

Rodeogirl, wat je nog zou kunnen doen is de dierenambulance bellen en (als je het nog weet) de locatie aangeven waar de kat is aangereden.

Als je op een drukke weg rijdt en echt niet kunt stoppen dan hoef je je niet schuldig te voelen.
Het is nooit verstandig om je eigen leven te riskeren, daar is niemand bij gebaat

griebels

Berichten: 15354
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Regio Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-03 11:38

Oscar, met jou ben ik het helemaal eens! Toch begrijp ik Desiree ook wel, en dit om de simpele reden dat katten officieel niet los buiten mogen lopen. Net als koffieshops wordt het gedoogd, maar het mag niet. Mijn katten waren nooit buiten geweest, Bruto KAN ik niet binnen houden. Dat kon ik bij haar moeder Kido ook niet (verhaal klepraampje) en bij Kido's moeder PW lukte het ook niet. Rara hoe kom ik aan oma, moeder, dochter!? PW is aangereden, op slag dood (schedelbasisfractuur), Kido heb ik naar een boerderij gedaan. Ik moest op dat moment aan Kido denken en niet aan mezelf. Kido heeft het daar beter als bij mij dacht ik. Pech voor mij!
Griebels daarin tegen kan ik beter binnen houden. Ik heb nu de tuin afgezet met kippengaas, ong 2m hoog. Ze kunnen naar buiten, en daar zijn ze heel erg blij mee. Op straat laat ik ze niet, dat durf ik niet meer nadat er 2 katten van mij aangereden zijn. (en vroeger meerdere nooit meer thuisgekomen, dus wat daarmee gebeurd is!?)
Sommige katten moeten gewoon naar buiten, ook als ze altijd binnen zijn geweest. Andere katten kunnen beter binnen blijven, maar wil niet zeggen dat deze ook niet naar buiten willen.
Ik ben heel blij met mijn oplossing, en als ik ooit in een heel rustige buurt kom te wonen (lees huis in bos ofzo Haha! ) gaan mijn katten zeker naar buiten, dat ben ik ze verantwoordelijk. Katten zijn nu eenmaal geen binnendieren, dat is geen een dier!

RodeoGirl

Berichten: 2934
Geregistreerd: 24-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-03 11:42

Oscar schreef:
Rodeogirl, wat je nog zou kunnen doen is de dierenambulance bellen en (als je het nog weet) de locatie aangeven waar de kat is aangereden.

Als je op een drukke weg rijdt en echt niet kunt stoppen dan hoef je je niet schuldig te voelen.
Het is nooit verstandig om je eigen leven te riskeren, daar is niemand bij gebaat


Heey dat is een goed plan!...Kan ik proberen!....Dierenambulance bellen.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-04 15:05

griebels schreef:
Katten zijn nu eenmaal geen binnendieren, dat is geen een dier!
OK dan!
Precies! Maar de hedendaagse maatschappij jaagt alles naar binnen. Dit geldt niet alleen voor dieren maar ook voor kinderen. Het is zoals het is. En daar moet je rekening mee houden.

Ik ga er nog altijd vanuit overigens dat mensen een kat of ander dier niet opzettelijk aanrijden trouwens, en de meesten zullen als ze de kans krijgen er voor uitwijken. Je kunt het mensen dan ook niet altijd kwalijk nemen als ze niet meer kunnen uitwijken voor een dier.

griebels

Berichten: 15354
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Regio Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-04 20:57

Helaas ken ik verhalen van zogenaamde kennissen die dus WEL de dieren (vogels en katten bijv) expres aanrijden. Gas erbij geven zeg maar!

Zo ken ik een plaat op een auto met de tekst:

Lost your cat??? Try to look under my tires (als je het zo schrijft Haha!)

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-04 22:14

Wij hebben ook ooit eens een kat aangereden (die stak ineens over vanauit een onverlichte berm)
Wij zijn gestopt, kan was naar de andere kant van de berm gelopen.
Ik wilde hem pakken om te kijken, maar hij vrat me half op en rende daarna een erf op.
Een kat in het nauw maakt rare sprongen, onthoudt dat altijd!