Digitaal... wie fotografeert nog "ouderwets"?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
FuNcKyLaDy
Berichten: 68
Geregistreerd: 17-11-03
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-03 14:04

ik heb een digitale fotocamera en een gewone..ik vind die gewone eigenlijk leuker, want bij digitaal zie je die foto gelijk nou dan laat je ze eigenlijk al niet meer afdrukken en uitprinten via de computer vind ik ook niet zo :S

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-03 16:28

Elles schreef:
Hmmm... wat ik hier voornamelijk lees (correct me if I'm wrong), is dat digitaal zo makkelijk is "omdat je maar raak kunt schieten en dat er altijd wel een paar goeie tussen zitten". Gaat dat niet een beetje ten koste van het vakmanschap (ja, ook dat van de hobbyist)?
volgens mij is het echte vakmansschap anders niet het schieten van een goede foto maar het selecteren van een goede foto. als een prof. fotograaf 1 foto selecteert, hoeveel rolletjes denk je dat hij geschoten heeft? Knipoog

Elles

Berichten: 22816
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-03 17:14

SuperPepeijn"]
[quote="Elles schreef:
Hmmm... wat ik hier voornamelijk lees (correct me if I'm wrong), is dat digitaal zo makkelijk is "omdat je maar raak kunt schieten en dat er altijd wel een paar goeie tussen zitten". Gaat dat niet een beetje ten koste van het vakmanschap (ja, ook dat van de hobbyist)?
volgens mij is het echte vakmansschap anders niet het schieten van een goede foto maar het selecteren van een goede foto. als een prof. fotograaf 1 foto selecteert, hoeveel rolletjes denk je dat hij geschoten heeft? Knipoog
[/quote]
Oké, dus als jij mij 100 foto's geeft en ik kies er 1 goeie uit, dan ben ík een goeie fotograaf? Verward Haha!
Met deze stelling ben ik het dus niet helemaal eens. Een prof wordt ook dik betaald, dus die hoeft niet te kijken op een paar rolletjes meer of minder. Die kan dus werken volgens het digitale idee: knal maar raak, er zit vast wel wat leuks tussen. Als het fotografenvak het uitzoeken van foto's in zou houden, was ik nu vast wereldberoemd... Haha!

Nee, van een rolletje maar 1 of 2 foto's hoeven weggooien, vind ik nog steeds voor mezelf plezieriger. Dus als ik van 1 rolletje 22 foto's in mijn plakboek kan plakken, vind ik dat ik goed bezig ben... Knipoog

Imre

Berichten: 14198
Geregistreerd: 31-05-03
Woonplaats: Grunn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-03 17:20

Elles schreef:
van een rolletje maar 1 of 2 foto's hoeven weggooien, vind ik nog steeds voor mezelf plezieriger. Dus als ik van 1 rolletje 22 foto's in mijn plakboek kan plakken, vind ik dat ik goed bezig ben... Knipoog


Ja dat heb ik dus ook! Omdat het zoveel geld kost wordt je kritischer wat betreft je onderwerp en andere dingen er omheen en doe je in mijn ogen meer je best om een goede foto te schieten, anders is het zo zonde van je rolletje.

Wmijn

Berichten: 3654
Geregistreerd: 11-08-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-03 18:07

Aan de andere kant kun je met een digitale camera veel makkelijker/goedkoper experimenteren, waardoor je dus uiteindelijk beter weet wat het effect van bepaalde dingen is. En daar is zeker ook wat voor te zeggen, lijkt me.

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-03 18:32

Elles schreef:
Oké, dus als jij mij 100 foto's geeft en ik kies er 1 goeie uit, dan ben ík een goeie fotograaf? Verward Haha!
dat is niet wat ik schrijf. het feit is dat een getalenteerde fotograaf ook niet uit 1 shot de perfecte foto kan halen, of hij moet wel vreselijk veel geluk hebben. voor de perfecte foto zijn rolletjes vol geschoten en of dat nu digitaal of op film gebeurd dat maakt niets uit.

photodude

Berichten: 173
Geregistreerd: 22-11-03
Woonplaats: Baarn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-03 18:36

Elles"]
[quote="SuperPepeijn"][quote="Elles schreef:
Hmmm... wat ik hier voornamelijk lees (correct me if I'm wrong), is dat digitaal zo makkelijk is "omdat je maar raak kunt schieten en dat er altijd wel een paar goeie tussen zitten". Gaat dat niet een beetje ten koste van het vakmanschap (ja, ook dat van de hobbyist)?
volgens mij is het echte vakmansschap anders niet het schieten van een goede foto maar het selecteren van een goede foto. als een prof. fotograaf 1 foto selecteert, hoeveel rolletjes denk je dat hij geschoten heeft? Knipoog
[/quote]
Oké, dus als jij mij 100 foto's geeft en ik kies er 1 goeie uit, dan ben ík een goeie fotograaf? Verward Haha!
Met deze stelling ben ik het dus niet helemaal eens. Een prof wordt ook dik betaald, dus die hoeft niet te kijken op een paar rolletjes meer of minder. Die kan dus werken volgens het digitale idee: knal maar raak, er zit vast wel wat leuks tussen. Als het fotografenvak het uitzoeken van foto's in zou houden, was ik nu vast wereldberoemd... Haha!

Nee, van een rolletje maar 1 of 2 foto's hoeven weggooien, vind ik nog steeds voor mezelf plezieriger. Dus als ik van 1 rolletje 22 foto's in mijn plakboek kan plakken, vind ik dat ik goed bezig ben... Knipoog
[/quote]


De bedoeling is om er 100 te maken die sowieso al scherp en goed belicht zijn en er daar dan 1 uit te zoeken.
Wat jij zegt over 22 foto's goed uit een rolletje is onmogelijk bij paardenfotografie.
Ik schiet er rustig 10tallen van een pose en je moet eens zien bij hoeveel net een oog dicht zit, een oortje scheef zit, een vlieg voor zijn neus vliegt en noem maar op.
Dat zie je echt niet op moment dat je de foto maakt en vaak ook niet op het kleine schermpje van die digitale camera.
Een stuk of wat zijn er dan goed en gek genoeg is er altijd 1 het beste.
Natuurlijk heb je altijd wel eens een lucky shot, een situatie, 1 foto maken en hij is geweldig.
Maar als je in een situatie perse een goede foto wil hebben dan ontkom je er niet aan om er veel te maken en later te selecteren.

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-03 21:06

Lukraak schieten is met een digi ook niet het geval... daarbij heeft een digi vaak een sluitertijd om rekening mee te houden en kun je niet zo maar even weg klikken, wat vooral tijdens wedstrijden weleens lastig kan zijn. Het schieten van meerdere foto's, en ja, ik ga ook op de knieen met een digi Knipoog en probeer verschillende poses heeft vooral in betrekking met ongelukkig licht voordeel. Je schiet als amateur toch makkelijker 10 digi foto's van die ene boom, dan met een rolletje film.
Als ik 100 foto's van paarden, bijvoorbeeld een kur op muziek maak, dan zijn er 60-80 die ik er absoluut mee door vind kunnen gaan, en daarvan 30 die ik echt beter vind Lachen meestal zijn er een paar die er echt uitspringen per paard. Als amateur krijg je ook niet een 'eigen plekje' aangewezen *LOL*

Daarbij vind ik dat bewerkingen in Photoshop geen afbreuk hoeven doen aan een foto. Tenslotte is het wel nog steeds de foto die je hebt genomen, een slechte foto wordt niet inene geweldig door een bewerking van het licht.

liberty

Berichten: 17286
Geregistreerd: 21-09-01
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-03 23:51

Lielle schreef:
PS Jij werkt toch samen met Paul B uit St Michielsgestel?

Dat is iemand anders he... die heeft .tk achter zijn internetsite. Ik weet wie je bedoeld, maar volgens mij werken ze niet samen.

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-03 00:21

ik had begrepen van wel, maar nu begin ik te twijfelen.

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-03 12:12

Niet ouderwets maar antiek, ik. Ik heb twee spiegelreflex camera's die ouder zijn als ik zelf, en een digitale camera. De digitale gaat mee voor kiekjes en watniet, de spiegelreflex is er voor het echte fotograferen. Al heb ik ook dan wel eens de digitale mee voor een 'proefshot' etc. Maar met de antiekjes maak ik betere foto's, misschien vooral doordat zo'n ouderwets ding me dwingt om er de tijd voor te nemen en de situatie zorgvuldig op te zetten.

dihjo

Berichten: 155
Geregistreerd: 14-06-03
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-03 12:37

liberty"]
[quote="Lielle schreef:
PS Jij werkt toch samen met Paul B uit St Michielsgestel?

Dat is iemand anders he... die heeft .tk achter zijn internetsite. Ik weet wie je bedoeld, maar volgens mij werken ze niet samen.
[/quote]

Die andere waarmee Marcello samnewerkt: dat ben o.a. ik dus.
En inderdaad die .TK mensen hebben met ons niets van doen. Kennelijk is de naam paardenfoto zeer aantrekkelijk, en een .tk domeintje is dan een leuke manier om mee te profiteren.....

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-03 12:58

ah, dat verklaart het dan. Sorry voor het misverstand *LOL*

Mosh

Berichten: 6017
Geregistreerd: 16-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-03 14:44

Wij hadden tot een maand geleden nog zo'n koelkast fototoestel Haha!
Ik had al een digi,en zelfs míjn fototoestel was nog nieuwer dan dat koelkastd ding Tong uitsteken

Lepeltje

Berichten: 2972
Geregistreerd: 16-04-01
Woonplaats: de keukenla

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-04 19:18

Ik doe digitaal en ouderwets. Haha! Digitaal met ons simpele digiding (olympus 2.0 megapixel Knipoog ) die gebruik ik dus ook het meest, maar maakt maar heel zelden echt mooie foto's. Ik ben in opleiding met de antieke spiegelreflex van mijn ouders, heb ik al een poosje (maand ofzo) niets meer mee gedaan want mijn geld is op en ik heb mooi weer nodig.
Maar goed, die gebruik ik dus als ik echt mooie foto's (probeer) wil maken.

ponyzotje

Berichten: 6364
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: Erpe-Mere

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-04 19:55

ik gebruik mijn rolletjescam uit het 1e leerjaar voor mooie foto's, ik ben extreem tevreden met dat ding: hij werkt al 10 jaar op dezelfde baterijen, trekt ALTIJD scherpe foto's, op het juiste moment, etc.

ik gebruik echter meestal de digitale, ivm de zoom, en het aantal foto's.