de zin van het leven?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Vanes

Berichten: 3164
Geregistreerd: 06-12-02
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-03 21:17

Ik denk er niet vaak oven na, en als ik er wel aan denk dan krijg ik het benauwd dat het leven eigenlijk zo kort is.
Ik probeer ook zo veel mogelijk te genieten van alles.

Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-03 21:32

Kinta"]
[quote="Feetje schreef:
Je leeft om te leren.
Niet genoeg geleerd op het einde? Pech gehad, nog een keer Lachen
Mensen die zelfmoord plegen moeten langer wachten op de volgende keer (soms eeuwen!), kinderen gaan automatisch door.

Ik leef ook om zoveel mogelijk te leren. Net als de rest van alles wat hier op aarde rondloopt...

hoe weet je dat?
[/quote]

soms weet je iets gewoon...

Kieffertje

Berichten: 1743
Geregistreerd: 23-11-01
Woonplaats: leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-03 21:43

Dat leren daar kan ik wel inkomen, Feetje. Maar hoe weet je dat van mensen die zelfmoord plegen en kinderen? Ik denk dat mensen die zelfmoord plegen juist nog veel moeten leren (genieten bijvoorbeeld, en zichzelf accepteren). Zouden zij dan niet eerder terug moeten komen. Verder denk ik dat dit er ook niet zoveel toe doet als je doodbent. Tijd heeft voor ons een betekenis, omdat we maar een bepaalde tijd hebben en die duidelijk verstrijkt (rimpels e.d.). Voor doden (geesten) is dit denk ik anders.

Lievemeid
Berichten: 9097
Geregistreerd: 09-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-03 21:49

Euuhm ik heb geen idee. Mijn leven is namelijk niet echt iets waarvan je zegt:''wauw''. Net als wat Tamara zegt eigenlijk. Als ik erover denk word ik een beetje verdrietig en ik kom er toch niet uit. Scheve mond
Ik denk (want iedereen heeft er natuurlijk zijn eigen mening over) dat het hierna gewoon afgelopen is, zwart. Want voordat je geboren werd was er toch ook niets? Denk niet dat de hemel bestaat er is toch nooit zoveel plaats voor al die mensen?
Ik word gewoon gek als ik eraan denk. Ziek

Girl In The Mirror

Berichten: 3156
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-03 22:10

tja dit is zo'n vraagdie niet beantwoord kan worden, en als ik beter had opgelet bij MCK kon ik nou ook nog percies vertellen hoe je dat noemt, zo'n vraag maarja.
Ik denk er ook niet over na, dus...

Feetje

Berichten: 11126
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Het zonnige zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-03 22:11

Levensvraag Knipoog

Feetje

Berichten: 11126
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Het zonnige zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-03 22:19

Pellie"]
[quote="Kinta"][quote="Feetje schreef:
Je leeft om te leren.
Niet genoeg geleerd op het einde? Pech gehad, nog een keer Lachen
Mensen die zelfmoord plegen moeten langer wachten op de volgende keer (soms eeuwen!), kinderen gaan automatisch door.

Ik leef ook om zoveel mogelijk te leren. Net als de rest van alles wat hier op aarde rondloopt...

hoe weet je dat?
[/quote]

soms weet je iets gewoon...
[/quote]

Van een vrouw die Natuurgeneeskunde doet. Lachen

Dat van dat zelfmoord is eigenlijk heel logisch.
Die mensen maken een einde aan hun leven terwijl er anderen zijn die graag zouden willen leven maar terug moeten gaan...

Gister was er nog een film over op televisie.
Het lag er dik bovenop, dat wel, maar het sloeg wel ergens op

Essie

Berichten: 1785
Geregistreerd: 25-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-03 22:21

De zin van het leven is de zin in het leven...

Felice

Berichten: 3096
Geregistreerd: 04-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-03 23:40

Jennygirl schreef:
Hier zijn al eens eerder topics over geweest.
Voor mij is de zin van het leven anderen en jezelf laten groeien. Hoe meer kennis en vaardigheden je vergaart, des te meer kun je doorgeven aan anderen. Je kunt anderen laten groeien en een lach op hun gezicht toveren. Is dat niet genoeg om het voor te doen? Het geweldige gevoel om van iemand te houden en om mensen en dieren te hebben die van jou houden? Te genieten van die kleine dingetjes zoals een neergaande zon, een paard dat op je af komt galopperen in de wei, een goed gesprek met een vriend(in).


Dat is nu ook mijn antwoord... Het is anders geweest en af en toe voel ik het nog anders, maar op dit moment zeg ik hetzelfde als Jennygirl.

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-03 11:29

SuperPepeijn schreef:
hoezo moet er zin zijn?

My words exactly Haha!

Maarten

Berichten: 4185
Geregistreerd: 30-06-01
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-03 11:51

Persoonlijk houd ik me niet zo bezig met de zin van het leven. Ik leef gewoon zoals het me uitkomt en pak dingen op die op mijn pad komen, maar probeer ook zelf bepaalde dingen in mijn leven naar mijn hand te zetten en tot nu toe lukt me dat aardig

Als ik dan toch iets over de zin van het leven zou moeten zeggen dan beschrijven de woorden die een andere bokker in dit topic geplaatst heeft ook mijn gedachtengang.

Met dank aan Jennygirl Haha!

Jennygirl schreef:
Hier zijn al eens eerder topics over geweest.
Voor mij is de zin van het leven anderen en jezelf laten groeien. Hoe meer kennis en vaardigheden je vergaart, des te meer kun je doorgeven aan anderen. Je kunt anderen laten groeien en een lach op hun gezicht toveren. Is dat niet genoeg om het voor te doen? Het geweldige gevoel om van iemand te houden en om mensen en dieren te hebben die van jou houden? Te genieten van die kleine dingetjes zoals een neergaande zon, een paard dat op je af komt galopperen in de wei, een goed gesprek met een vriend(in).

Leetje

Berichten: 1228
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: Strijen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-03 13:11

*Tamara* schreef:
Goeie vraag, daar zit ik de laatste tijd ook vaak mee in mn kop. Heb nl. het idee dat mijn leven niet echt zin heeft, ik heb nix toe te voegen aan deze wereld. Ik ga ongeveer 18 jaar van mn leven naar school, en vervolgens werk ik tot mn 65 om dan te hopen dat ik nog ff mag genieten van het leven hier op aarde zonder verplichtingen. Ik ben nergens echt goed in, wordt niet beroemd of wat dan ook, dus over een paar jaar sterf ik als 1 van de miljoenen onbekenden hier op deze aardkloot zonder ook maar iets zinnigs te hebben toegevoegd. Waar dient het dan voor dat ik hier sta? Ja zo negatief denk ik soms, als ik dipje heb.

Maar aan de andere kant, ik probeer het leven te nemen zoals het komt en zoveel mogelijk lol te maken, want je leeft tenslotte maar 1x.


Daarom wil ik zorgen dat ik werk doe waar ik echt plezier in heb.

Ik weet ook hoe moeilijk het is om soms positief te blijven denken, zeker als het allemaal niet echt mee zit, en ik denk dan vaak wel wat doe ik hier, en waar doe ik het voor... Om straks weer dood te gaan??

Maar btw denk ik wel dat je niet klaar bent na dit leven, maar dat iedereen ooit weer terug komt, om nog meer te leren!!

Maar goed mijn grootste missie in mijn leven is geloof ik wel duidelijk:
PAARDEN! en daarnaast of in combinatie met natuurgeneeswijze Knipoog

Jennygirl

Berichten: 4491
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-03 13:25

Leetje schreef:
Ik weet ook hoe moeilijk het is om soms positief te blijven denken, zeker als het allemaal niet echt mee zit, en ik denk dan vaak wel wat doe ik hier, en waar doe ik het voor... Om straks weer dood te gaan??

Dit is nu precies wat ik bedoel. Door te leren en kennis door te geven, leef je langer. Want na je dood zullen mensen deze kennis nog toepassen en zij zullen het weer doorgeven.
Het is makkelijk om bij de pakken neer te zitten als je een tijdje 'tegenwind' hebt, maar juist van de tegenslagen in je leven kun je veel leren. En je kunt veel mensen leren over wat jij hebt meegemaakt.
Ik kan genoeg voorbeelden hierover geven, maar ik denk dat iedereen die voor zichzelf wel kan bedenken.

Mar1986
Berichten: 858
Geregistreerd: 09-04-03
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-03 13:36

Iedereen geeft een eigen invulling aan zijn leven. Iedereen gelooft andere dingen, denkt anders, wil anders.
Sommigen denken volgens een bepaald geloof.
Ik niet. Ik leef omdat ik door mijn ouders op de wereld ben gezet. En tja, dan moet ik daar maar het beste van maken he.
Ik probeer zo veel mogelijk te leren, zo veel mogelijk te bereiken.
Ik ben ook best wel een idealist.
Ik wil de wereld beteren. Mijn eigen steentje daaraan bijdragen. Ik wil mensen en dieren in nood helpen. Wil helpen om de natuur te redden van de ondergand. Dat is mijn doel in het leven.

Maar ja, wie ben ik? De zin van het leven verschilt per mens.

lies

Berichten: 9627
Geregistreerd: 09-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-03 13:45

Volgens mij is er geen zin.
En soms heb ik er ook helemaal geen zin in Haha!

DunjaR
Berichten: 3404
Geregistreerd: 12-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-03 13:46

Precies hetzelfde als Jennygirl heeft geschreven!!

maar voor de rest moet je er niet over na gaan denken want dan word je gek, het is toch helemaal niet belangrijk om daar constant over na te denken, soms is het wel eens goed en dan weer terug naar de orde van de dag!

je moet gewoon zoveel mogelijk genieten van het leven want het is super kort!!!!! Haha![/b]

photodude

Berichten: 173
Geregistreerd: 22-11-03
Woonplaats: Baarn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-03 14:00

Wat een kul allemaal.
Alle dieren (ook mensen dus) leven om zich voort te planten.
Genen mengen en hopen dat het nageslacht betere eigenschappen heeft om te overleven.
Een grote smeltkroes van mislukte en gelukte genetische experimenten.
Dat de mens ooit slim genoeg geworden is om deze vraag te stellen is vast nooit de bedoeling geweest maar gewoon per ongeluk ontstaan en helaas te succesvol.
M.a.w. rationeel gezien heeft het leven geen zin maar dat betekent niet dat je er niet van kan/mag genieten Knipoog

ORYX
Berichten: 1047
Geregistreerd: 16-07-03
Woonplaats: Leersum

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-03 14:02

De zin van het leven.... ja goede vraag....
deze massa moleculen en atomen zolang mogelijk bij elkaar houden en zorgen dat de wereld weer wat vuiler word... En er vervolgens voor zorgen dat weer wat reducenten wat werk hebben.. Scheve mond

daar komt het kortweg wel op neer... Als ik er anders over ga denken word ik heel erg depri.... En aangezien je maar een keer leeft doe ik dat maar niet en hou ik het nog een beetje vrolijk...

ikkemetwikke

Berichten: 4801
Geregistreerd: 24-06-03
Woonplaats: in 't Zeeuwse

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-03 14:21

Feetje schreef:
Je leeft om te leren.
Niet genoeg geleerd op het einde? Pech gehad, nog een keer Lachen
Mensen die zelfmoord plegen moeten langer wachten op de volgende keer (soms eeuwen!), kinderen gaan automatisch door.

Ik leef ook om zoveel mogelijk te leren. Net als de rest van alles wat hier op aarde rondloopt...


da's wel erg zwart-wit gezegd,maar in grote lijnen,denk ik er ook zo over!

Kais

Berichten: 5139
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: Hell

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-03 15:55

Het leven is de voorbereiding op de dood, de dood is voor altijd.

Faustie

Berichten: 733
Geregistreerd: 24-06-02
Woonplaats: Sint-Antonius Zoersel (Antwerpen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-03 17:37

Als je de meeste filosofen moet geloven, is het wat kais al zei.
Het leven is een voorbereiding op de dood.
Volgens Aristoteles is de essentie van het leven : het geluk.
Dit geluk word bereikt door de hoogste verstandelijke activiteit, dus maw, door te denken, door kennis door te geven. Dit kan echter geen enkel mens volhouden, dus word geluk bereikt door de gulden middenweg.
Vraagt nooit teveel, geef nooit teveel. Het perfecte leven bestaat niet.
We nemen een gulden middenweg tussen wat goed is en wat kwaad.
Hier ben ik het wel mee eens.
Je leeft om gelukkig te zijn, en dat bereik je door de gulden middenweg te volgen. Als je té veel verwacht of wilt, word je heel vaak teleurgesteld.
Als je niets eist, zal je altijd onderdrukt worden en nooit het geluksideaal kunnen bereiken.