Cremeren of begraven?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 

Cremeren of begraven?

Cremeren
28 (36%)
Begraven
40 (51%)
Denk ik nog niet over na
9 (11%)

Totaal aantal stemmen: 77


Nicole85

Berichten: 6697
Geregistreerd: 20-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-03 20:54

Cremeren, ik houd van warmte...... Knipoog

Nee, serieus: ik wil niet over 1000 jaar teruggevonden worden en dat ze allerlei onderzoeken op me gaan doen bijvoorbeeld.
Weg is weg en niet ergens koud in de grond worden gelegd. Wormen door je oren, bah....
Cremeren, in een mooi bakje en aan mn ouders geven en die moeten we ergens neerzetten in huis!

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-03 21:08

Mij maakt het (net als mijn man) niet uit, ik merk er toch niks van.
Mijn nabestaande mogen zelf weten wat ze met me doen, waar hun happy mee zijn

kuzzie_anne

Berichten: 338
Geregistreerd: 22-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-03 21:10

hmm ligt eraan wanneer ik dood zou gaan..
als ik nu dood zou gaan zou ik begraven willen worden...
dan is er tenminste nog een plek waar mijn ouders/familie/vrienden enzo naar toe kunnen gaan..
maar als ik al heel oud ben wil ik gecremeerd worden..
dan zou ik niet iemand op willen schepen met het onderhouden van mijn graf...
mn ouders zullen er dan niet meer zijn dus dan zouden vrienden ofzow dat moeten doen...
nee dat doe ik ze niet aan..

Vanes

Berichten: 3164
Geregistreerd: 06-12-02
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-03 21:21

Heel raar maar ik weet het nog niet.
Aan de ene kant denk ik begraven zodat ze iets hebben om er naar toe te gaan en aan de andere kant wil ik niemand verplichten om het te onderhouden en dan denk ik dus weer aan crematie.
Nee ik ben er nog niet over uit.

bonney4evver

Berichten: 7463
Geregistreerd: 23-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-03 21:31

ehm begraven het klinkt echt stom maar het lijkt me gewoon 'eng' om gecremeerd te worden en dan ben je echt weg al word je begraven heb je nog een mooie steen en het gevoel van ja hieronder ligt ze weet je.. heel raar..

bonney4evver

Berichten: 7463
Geregistreerd: 23-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-03 21:31

ehm begraven het klinkt echt stom maar het lijkt me gewoon 'eng' om gecremeerd te worden en dan ben je echt weg al word je begraven heb je nog een mooie steen en het gevoel van ja hieronder ligt ze weet je.. heel raar..

Girl In The Mirror

Berichten: 3156
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-03 21:37

ik zou ook voor begraven gaan, ik vind zo'n begrafenis veel mooier... tja het rotten is wat minder maarja.

Nintu

Berichten: 4304
Geregistreerd: 16-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-03 13:06

Mij mogen ze cremeren!

Met begraven word je onder de grond gestopt, rot je langzaam weg en daarna komen er ook nog eens beestjes je in je hoofd rondkruipen. Iew Haha!
En daarnaast wil ik geen familie verplichten steeds te betalen voor de huur van het graf. En het onderhoud daarvan!

Mar__
Berichten: 6656
Geregistreerd: 03-08-03
Woonplaats: There's no place like home

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-03 13:10

Mij mogen ze ook cremeren. Bij mijn vriend zijn oma (is gecremeerd) was het echt heel mooi... Dus vind dat geen verschil met een begrafenis!

Freckles
Berichten: 613
Geregistreerd: 04-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-03 15:49

Nou ik zou gecremeerd willen worden want een plekje op een begraafplaats lijkt mij ook niets.
En daar komt nog bij dat de nabestaande het graf schoon moeten houden en zo of er voor moeten betalen om het te laten doen.
En ik ga mezelf na kom nooit op een begraafplaats om te kijken vind daar namelijk niets anders dan een kale koude steen.

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-03 17:20

Ik wil begraven worden, heb ik altijd al gezegd. Ik vind het gewoon natuurlijker, vind het dan ook helemaal niet vervelend op begraafplaatsen, het straalt rust uit, en je hebt dan een plek om naartoe te gaan. Cremeren vind ik persoonlijk helemaal niks, nee, gewoon in een mooie kist begraven worden, in de natuur ipv in een potje op de schoorsteen. Bestaat bij mij geen twijfel over.

Mist

Berichten: 9493
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-03 19:44

gewoon de oven in ! en de as ergens in de wei begraven. Begrafenis "bijeenkomst" hoeft van mij ook niet, en al helemaal niet in een kerk, maar als men daar toch behoefte aan heeft, dan mogen alleen de mensen komen die in MIJN adressenbestand staan, en niet degene die zich geroepen voelen, dus geen tantes e.d. waar ik al jaren ruzie mee heb Knipoog (ja...ik heb het boek geschreven: how to be a bitch...from the grave! Haha! ) Verder mag er alleen MIJN muziek gedraaid worden...geen "the rose" of "waarheen waarvoor" of dat soort oliebol.
Mijn moeder weet dit al jaren, en zal mijn wensen respecteren. Met de verkoop van mijn huis en spaargeld zal mijn moeder zorgen dat mijn paarden en katten niets tekort komen !....het laatse nutigge dat ik doe is alles wat nog bruikbaar is doneren (heb al minimaal 15 jaar een codicil)
Ik wil ook absoluut niet opgebaard worden ik vind het een luguber verschijnsel wat imo niets toevoegt aan het "missen van" of afscheid nemen, de overledene ziet er nooit zo mooi uit als in je herinneringen.
Ik heb 3 vrienden in auto-ongelukken verloren, 1 daarvan werd wel opgebaard met hoge coltrui in een poging er nog iets van te maken....ik wou dat ik het niet gezien had Verdrietig Dit meisje, Elly, is trouwens een goed voorbeeld. Wij, haar vrienden waren allen op haar begrafenis, die in een kerk werd gehouden...na afloop hadden wij stuk voor stuk het gevoel, dat zij dit niet zo had gewild (ze was, om het nog zacht uit te drukken, nog al een wildebras...en pas 19 jaar)

Ik snap dat dit niet voldoet aan het stereotype "afscheid" maar het is heel persoonlijk, en zo wil ik het nu eenmaal !

Nerwen

Berichten: 16039
Geregistreerd: 02-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-03 21:05

Begraven.
Vind ik natuurlijker dan cremeren. Weet eigenlijk niet precies waarom.

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-03 21:08

Begraven (ben btw ook christelijk)

Vind het fijn om een plek te hebben om een bloemetje heen te brengen. Ook met de begrafenis vind ik het fijner om de kist te laten zakken......

Kurby

Berichten: 482
Geregistreerd: 07-11-03
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-03 21:16

Ik wil begraven worden. vind cremeren zo onpersoonlijk. Me ouders en me broertje weten dit.

Ik wil ook weggebracht worden met onze eigen lijkkoets met me eigen paarden ervoor (fjorden)

benneton

Berichten: 1548
Geregistreerd: 18-11-01
Woonplaats: Achtmaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-03 23:19

Moeilijk, keuze 1: opgegeten worden door insecten.
keuze 2: verbrand worden.

Ik heb gestemd op begraven, ik vind het nogal ondankbaar dat ze je zo het vuur in schuiven en een hoopje as van je maken...
Aan de andere kant, opgegeten worden door insecten is ook niks, maarja dan ben je tenminste nog nuttig Knipoog

Bah. bah. bah

Xyris

Berichten: 9448
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-03 00:12

Ik heb er nooit echt zo diep over nagedacht, maar ik denk toch dat ik liever gecremeerd zou worden... hehe ik heb al een hekel aan insecten... ik gun ze mij niet als hun hoofdgerecht Lachen Nee, cremeren als ik een mooi plekje heb gevonden waar ik mee zou willen zweven op de wind Knipoog

Xyris

Berichten: 9448
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-03 00:12

My last journey

INkie

Berichten: 4651
Geregistreerd: 05-05-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-03 00:53

Ik denk er nog niet over na! Het liefst zou ik niet willen begraven worden of willen gecremeerd! Jaaa ik weet al wat ik wil Schijnheilig Ik wil net zo als Boromir (uit LOTR) in een bootje van een hele hoge waterval gegooid worden Bloos

Buitenzorg

Berichten: 10818
Geregistreerd: 02-10-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-03 00:54

Absoluut cremeren.....

Het idee dat je diep onder de grond ligt te wachten tot de beesten je aanvreten...... Misselijk (oke, oke, je voelt er niks meer van Haha! , maar het idee........ )

Jessie88
Berichten: 3312
Geregistreerd: 15-02-03
Woonplaats: IJsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-03 01:47

Buitenzorg schreef:
Absoluut cremeren.....

Het idee dat je diep onder de grond ligt te wachten tot de beesten je aanvreten...... Misselijk (oke, oke, je voelt er niks meer van Haha! , maar het idee........ )


Wahaha, dat wou ik net zeggen... Voor mij dus ook cremeren!

Feetje

Berichten: 11126
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Het zonnige zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-03 01:53

benneton schreef:
Ik heb gestemd op begraven, ik vind het nogal ondankbaar dat ze je zo het vuur in schuiven en een hoopje as van je maken...


Daar komt geen vuur aan te pas hoor.
Je wordt gewoon een soort van "geroosterd" todat er alleen nog maar as overblijft.

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-03 02:03

Geen idee. Begraven denk ik.

Green
Berichten: 1008
Geregistreerd: 28-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-03 02:06

begraven zeker weten!!!
zou echt nooit willen gecremeerd worden.
Ben als de dood voor alls wat met vuur te maken heeft, vuurwerk, kaarsjes, gas aansteken enz. (wel leuk gevonden trouwens mijn zins bouw, als de dood... Haha! hahaha)
Echt een mietje ben ik.
Maar ja komt misschien doordat mijn broertje een aantal jaar geleden zijn rug in brand heeft gehad doordat hij met zijn rug naar een kaars toe stond en toen zijn rug vlam vatte.
was echt super eng gewoon, maar gelukkig liep het nog redelijk goed af.

Lenn

Berichten: 5331
Geregistreerd: 17-04-03
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-03 02:15

Ik heb eigenlijk het liefst dat ze me gewoon de zee in gooien ofzo (is dat niet mogelijk?), ik vind beide opties namelijk ontzettend bagger.
Kijk, we beredeneren allemaal als levenden, maar als je dood bent maakt het natuurlijk geen fiets meer uit... als het goed is, dat wordt namelijk gewoon aangenomen (schuld van dat duffe christendom), misschien voel je wel gewoon nog wat maar kan je lichamelijk niks meer! Ja, er zijn geen bewijzen dus laat me even vanuit dat oogpunt beredeneren: Nou, begraven, gatsie, het idee om zo ontzettend gevangen te zitten onder de grond ik vind dat zo erg. Nee, dan gaat cremeren nog voor, maar het lijkt me voor de familie zo vervelend om naar iemands as te kijken... ja dat was dan.. haar lichaam. Het beste lijkt me nog als alles uit me gehaald wordt voor donors enzo om vervolgens gebalsamd of opgezet te worden.. kunnen ze me gewoon in de huiskamer zetten als nieuwe kunst *LOL* Ik wil gewoon niet vergaan, dat is het, komt omdat ik absoluut niet dood wil, ik kan gewoon niet leven met het idee dat ik doodga... komt misschien omdat ik daar nog te jong voor ben. Zo, ik heb mijn hart weer even uitgestort Bloos

Ik heb overigens maar niet gestemd, geen opties voor mij erbij Haha!