Vuurwerk gevaarlijk?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

 
 

Vind jij vuurwerk gevaarlijk?

Ja, vuurwerk is gevaarlijk, en zou afgeschaft moeten worden
8 (12%)
Ja, vuurwerk kan gevaarlijk zijn, maar afschaffen is niet nodig
55 (83%)
Nee, vuurwerk is niet gevaarlijk
3 (4%)

Totaal aantal stemmen: 66


Supertje

Berichten: 7090
Geregistreerd: 03-10-02
Woonplaats: Hoekse waard

Vuurwerk gevaarlijk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-12-03 14:26

Ik zag hier net al een topic voorbij komen, waarin een aantal mensen aangeven vuurwerk gevaarlijk te vinden.
Nu vraag ik me af wie dat daadwerkelijk wel eens ervaren heeft. En dan heb ik het over het gewone consumenten-vuurwerk, en niet het (inderdaad levensgevaarlijke) illegale spul wat in België etc. te halen is.
Ook hoor ik nogal eens van mensen dat vuurwerk maar helemaal afgeschaft zou moeten worden.
Graag ook je keuze motiveren.

Run free Jordy.... 1997 - 2021


Lennon

Berichten: 4342
Geregistreerd: 01-09-01
Woonplaats: Belgisch Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-03 14:29

Ik heb gestemd op 'Ja, vuurwerk kan gevaarlijk zijn, maar afschaffen is niet nodig'.

Ik ben van mening dat vuurwerk afgestoken moet worden door iemand met wat ervaring hierin... en niet zomaar eens voor de lol omdat het bijvoorbeeld Nieuwjaar is, door kinderen of mensen die er geen flauw benul van hebben wat er mis kan gaan.
Ervaring bedoel ik dan mee dat je weet wat de gevaren zijn van vuurwerk en dat je heel goed weet wat je wel en niet kan/mag doen met vuurwerk en wat wel/niet te doen als er iets misloopt.

Accept what is, let go of what was, have faith in what will be

Solide

Berichten: 5481
Geregistreerd: 06-04-03
Woonplaats: Ergens in het zonnige zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-03 14:36

Het is ontzettend gevaarlijk als je het verkeerd gebruikt, daarom hoeft het voor mij niet afgeschaft te worden. Ik heb wel schrik voor vuurwerk dus blijf er ook uit de buurt...

Wacht niet op later. Als later iets eerder komt, ben je te laat....

Op het eind van mijn geld hou ik altijd een stuk maand over......

TomL

Berichten: 56
Geregistreerd: 13-12-03
Woonplaats: in de stal achter de PC :)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-03 14:39

Ik heb dingen gedaan met vuurwerk die in ieder geval ledemaat gevaarlijk waren. Oerstom! Maar gelukkig ben ik voor het mis is gegaan bij zinnen gekomen. Verstand komt inderdaad met de jaren.
Vuurwerk kan gevaarlijk zijn. Auto's ook.
Het is de mens die gevaarlijk is. Dat wilde ik er even over kwijt.

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-03 14:39

Tja wat zal ik zeggen: ik werk bij het projectbureau wederopbouw in Enschede. Dat betreft de opbouw van de wijk die door de vuurwerkramp vernietigd is. 22 doden, ontelbare verwondingen, kinderen die nog steeds in bed plassen, 5 jaar na de ramp.

Ja vuurwerk is zoveel gevaarlijker dan mensen denken!

Irritant

Berichten: 7623
Geregistreerd: 11-07-03
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-03 14:40

Tuurlijk is het gevaarlijk, maar om het nou af te schaffen vind ik belachelijk

Zolang je er goed en voorzichtig mee om gaat is er toch niets aan de hand?

    Dance to express, not to impress.

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-03 14:42

Irritant schreef:
Tuurlijk is het gevaarlijk, maar om het nou af te schaffen vind ik belachelijk

Zolang je er goed en voorzichtig mee om gaat is er toch niets aan de hand?


Ik heb niet gestemd voor afschaffen. Wel moet de opslag (ook tijdelijke opslag) woonwijken uit, moet illegaal vuurwerk zwaar gestraft worden. Kinderen die rotjes voor je voeten gooien idem! Het zelfde geldt voor carbid-schieten....Hogere boetes en meer controle is m.i. wel nodig.

Supertje

Berichten: 7090
Geregistreerd: 03-10-02
Woonplaats: Hoekse waard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-12-03 14:44

Wat ik dus ook graag wil weten is wat mensen denken dat er echt gevaarlijk aan consumentenvuurwerk.
Wij verkopen het zelf, en ik had hier pas iemand in de winkel, haar zoontje wilde graag rotjes. Hij mocht ze echter niet, omdat ze bang was dat hij na oud&nieuw een paar vingers kwijt zou zijn. Het ging hier om gewone astronauten, de meest bekende denk ik.
Zelfs als je die vasthoud terwijl ze klappen, houd je daar hooguit een dikke hand en misschien wat blaren aan over.

Run free Jordy.... 1997 - 2021

Amanda_T
Berichten: 5950
Geregistreerd: 01-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-03 14:56

Vuurwerk hoeft niet gevaarlijk te zijn, MITS je er goed eme omgaat, en niet gaat stunten.
Ik vind niet dat het afgeschaft moet worden, want het is heel mooi enz,
maar jammergneog zijn er altijd mensen die zelf blijven stunten, en vuurwerk bommen enz maken, en dan is het idd gevaarlijk.

Ik steek het zelf ook niet af, omdat ik het mooi vind om te zien, maar eng om af te steken.

Ik vind niet dat gewone consumentenvuurwerk gevaarlijk is, en ook hier weer , MITS je er goed mee omgaat, en er niet mee stunt.

Supertje

Berichten: 7090
Geregistreerd: 03-10-02
Woonplaats: Hoekse waard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-12-03 14:57

Anya schreef:
Tja wat zal ik zeggen: ik werk bij het projectbureau wederopbouw in Enschede. Dat betreft de opbouw van de wijk die door de vuurwerkramp vernietigd is. 22 doden, ontelbare verwondingen, kinderen die nog steeds in bed plassen, 5 jaar na de ramp.

Ja vuurwerk is zoveel gevaarlijker dan mensen denken!


Wat daar is gebeurt zal ik ook absoluut niet goedpraten, dat is verschrikkelijk en had nooit mogen gebeuren.

Die explosies waren echter ook geen consumentenvuurwerk, maar professioneel vuurwerk.
Op vuurwerk is de klassering vermeld, je hebt professioneel vuurwerk, consumentenvuurwerk, en fop- en scherts vuurwerk.
Op het vuurwerk wat daar was opgeslagen, stond de vermelding consumentenvuurwerk, terwijl het professioneel was. Een hele grove fout dus. Voor consumentenvuurwerk gelden wel iets minder strenge regels voor opslag, scheelt echter niet veel, maar zelfs daar was niet aan voldaan, zo was er niet eens een sprinkler-installatie aanwezig, en was de ruimte waarin het was opgeslagen absoluut niet geschikt.

Er is na de ramp daar ook volop onderzoek naar vuurwerk gedaan, ze hebben de situatie nagebootst met consumentenvuurwerk, en de schade was vele malen minder, en had zeker niet een heel gebied kunnen verwoesten.

De bunker waarin wij het vuurwerk opslaan, zit in ons huis. Ik slaap er zelfs recht boven, er zit alleen een (zwaar beveiligd) plafond tussen. En toch slaap ik erg goed, mocht er brand ontstaan, dan zal de bunker niet eens de kans krijgen helemaal uit te branden, daar gaat een paar honderd liter water per minuut overheen bij het kleinste spoortje rook. En mocht dat niet helpen, zelfs dan kan de bunker niet ontploffen.

Run free Jordy.... 1997 - 2021

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-03 15:05

Supertje, dat dachten ze bij SE-fireworks ook Boos!

En dat rotje kan behoorlijk wat indirecte schade opleveren. Ik ben bijvoorbeeld vreselijk bang voor vuurwerk... dus een rotje voor mijn voeten en mijn reactie is niet rationeel, dus ik spring opzij en veroorzaak een ongeluk...

Ander voorbeeld...Er wordt een rotje van het balkon boven op mijn balkon neergegooid. Dit maakt mijn kat zo erg aan het schrikken dat hij (waargebeurd) door het raam van de voordeur is heen gelopen, op de straat een auto hoog op de rem ging en en pui van de overburen inreed...

Tja wat een pret...
Er is niets mis met rotjes. Wel met de randdebielen die ze gebruiken om andere mensen de stuipen op het lijf te jagen.

Irritant

Berichten: 7623
Geregistreerd: 11-07-03
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-03 15:11

Anya"]
[quote="Irritant schreef:
Tuurlijk is het gevaarlijk, maar om het nou af te schaffen vind ik belachelijk

Zolang je er goed en voorzichtig mee om gaat is er toch niets aan de hand?


Ik heb niet gestemd voor afschaffen. Wel moet de opslag (ook tijdelijke opslag) woonwijken uit, moet illegaal vuurwerk zwaar gestraft worden. Kinderen die rotjes voor je voeten gooien idem! Het zelfde geldt voor carbid-schieten....Hogere boetes en meer controle is m.i. wel nodig.
[/quote]

Ja daar ben ik het wel mee eens

    Dance to express, not to impress.

rode_kool

Berichten: 4415
Geregistreerd: 06-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-03 15:23

Welke idioot stemde er nou weer voor nee :S
Iedereen weet zelf ook wel dat vuurwerk levensgevaarlijk kan zijn, iets wat in de fik gaat zodra je het aan steekt is gevaarlijk, heel simpel!
Zelfs gordijnen zijn gevaarlijk, jahjah voor je het weet vallen ze je aan!
Nee maar even serieus, zodra je dat lontje aansteekt is vuurwerk echt wel gevaarlijk!

gewoon geen onderschrift :D

Cars

Berichten: 1929
Geregistreerd: 29-12-02
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-03 15:32

Mijn vriend is helemaal gek van vuurwerk...

Het siervuurwerk wel te verstaan....wij gaan dit in Belgie halen maar het is nog best een klus om het daar te kopen(het zwaardere geschut dan toch).Het is Belgie verplicht met legitimatie en een uitreksel van de KvK om dit soort vuurwerk te gaan.
Ik ben van dit soort vuurwerk totaal niet bang...natuurlijk kan er altijd wat gebeuren maar met de juiste voorzorgs maatregelen ben ik van mening dat het profesionele vuurwerk minder gevaarlijk is dan de pakketjes hier in Nederland.
Ik heb een schurft aan knalvuurwerk en van die dingen die over de grond rollen ......

De zaak waar wij het halen is op en top safe met enorme bunkers waar het vuurwerk in opgeslagen ligt(verkopen door heel Europa).

Het is stik illegaal om het in Belgie te halen ,ik zit ieder jaar weer met zweet tussen de billen tot hij thuis is...maar als ik dan dat prutspul zie dat rondom ons afgestoken word ben ik blij met ons illegaal vuurwerk........

Vriend blijft nuchter tot na vuurwerk,er word met aanmaak lonten aangestoken,alles word (dozen,zware pijlen) in grond verankerd tegen om vallen,een voor een iets aansteken nooit iets op nieuw aansteken en belangrijste alles word direct na aansteken opgeruimd zodat er ook 's ochtends niets meer ligt.

Natuurlijk kan er altijd iets gebeuren ... maar als je weet waar je mee bezig bent en een goede kwaliteit vuurwerk hebt zijn er al wat risico's uitgesloten.

Margreet

Berichten: 18324
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-03 15:50

Als je het verkeerd gebruikt kan alles gevaarlijk zijn. Dan mogen ze auto's, keukenmessen en vliegtuigen ook wel afschaffen.

Nulla tenaci invia est via

Supertje

Berichten: 7090
Geregistreerd: 03-10-02
Woonplaats: Hoekse waard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-12-03 15:52

CarS,
Dat het safer is dan gewoon vuurwerk ben ik niet met je eens, het kan veel grotere schade aanrichten als het niet goed gebruikt wordt. De hoeveelheden kruit die erin zitten zijn vele malen groter.
Je kunt inderdaad goed spul hebben, maar er zit ook een heleboel kaf tussen het koren.

Het siervuurwerk is vaak wel redelijk veilig, maar ook daarmee kan het flink mis gaan, ik spreek uit ervaring.
Ik ben zelf een keer tegen de vlakte gesmeten door siervuurwerk wat niet deed wat het hoorde te doen, en ik was echt al een aantal meters weg. Ook ben ik een keer goed weggekomen toen een vuurpijl aan de stok klapte, en dat was geen simpel pijltje, maar het soort wat op shows wordt afgestoken. Ik had gelukkig een trui met capuchon aan, die ik over mijn hoofd had en ik stond er met mijn rug naartoe. Maar er komt een hele zooi vuur over je heen...
Een kennis van ons heeft door verkeerd gebruik (onwetendheid) zijn halve hoofd weggeblazen met een mortierkogel. Hij kreeg er kokers bij om ze af te steken, dikke kartonnen, wat in ieder geval al een stuk beter is dan de metalen die ze vaak gebruiken... Maar hij gebruikte dezelfde koker 2x. Hij stak er 1 af, en daarna gooide hij de volgende mortier in de koker, het karton smeulde nog onderin, en hij kwam dus gelijk omhoog. Hij overleefde het niet....

Dat soort mensen zie ik toch liever 'flutvuurwerk' afsteken, waar overigens ook heel mooi spul in te krijgen is.

Wij steken dat spul ook af, maar daarvoor hebben we wel cursussen moeten volgen, en hebben we er een vergunning voor.

Veel mensen weten echter niet dat er zoveel verschil tussen zit, tussen professioneel en gewoon vuurwerk.
Wij krijgen ieder jaar rond oud&nieuw wel een paar telefoontjes of we wel weten waar we mee bezig zijn, dreigementen en noem maar op....

Run free Jordy.... 1997 - 2021

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-03 16:00

Nee, vuurwerk is op zich niet gevaarlijk. Op iedere vuurwerkverpakking staat hoe je er mee om moet gaan.
Natuurlijk zijn er altijd mensen die denken dat ze zich hier niet aan hoeven te houden en dan kunnen er gevaarlijke situaties ontstaan.
Een auto is op zich ook niet gevaarlijk en zelfs een geweer niet, tot er mensen mee aan de gang gaan....

Cathelijne

Berichten: 2411
Geregistreerd: 30-11-01
Woonplaats: Vieux Village sur Mer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-03 16:15

Mijn ervaringen met vuurwerk zijn niet zo best.... Ik ben ooit in m'n nek geraakt door een horizontaal overvliegende vuurpijl.... Gelukkig wat het erg koud buiten en had ik een dikke sjaal om. Van die sjaal was echter niet veel meer over. Aan mijn nek is gelukkig niets te zien, maar als ik ook maar ietsje later was geweest met het afdoen van die sjaal, had het heel anders af kunnen lopen....
Bovendien is het laatst onderzoek gedaan bij het TNO naar (consumenten) vuurwerk en daar bleek dat het lang niet altijd is wat erop staat. Pijlen vallen om (Goh, je méént 't....), zitten niet goed verpakt of zijn sterker dan is toegestaan....
Op zich vind ik het mooi om te zien, maar zolang er zoveel niet klopt vind ik 't eigenlijk gewoon te link. Zeker als er dom mee om wordt gegaan. Vind 't ook ronduit onverantwoordelijk als mensen met illegaal/professioneel vuurwerk aan de haal gaan.

Supertje

Berichten: 7090
Geregistreerd: 03-10-02
Woonplaats: Hoekse waard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-12-03 16:28

Pijlen die omvallen komt doordat mensen ze stomweg in een veel te klein flesje of gewoon in de grond zetten en dan aansteken. En er staat echt op het vuurwerk dat het in een grote fles of pot moet, gevuld met zand of ander materiaal.
Dingen die niet goed verpakt zitten heb ik nooit meegemaakt.
En meer kruit dan toegestaan komt ook niet voor, mensen hebben geen idee hoe streng de regels zijn, en hoeveel er gecontroleerd wordt.
Tijdens de verkoopdagen (29, 30 en 31 dec.) komt de milieudienst en politie vaak meerdere keren op een dag langs, de hoeveelheid in de winkel en in de bunker wordt vuurwerk wordt gewogen, en alles wat maar gecontroleerd kan worden, wordt ook gecontroleerd.
Het is zelfs zo erg dat ze wel weten wat je niet mag, maar wat je wel mag kunnen ze je niet vertellen.

Wij hebben bouwaanvragen ingediend voor een nieuwe en nog veiligere bunker, die ook nog eens verder van de woonhuizen verwijderd is (de huidige staat 8 meter van het huis van de buren, wettelijke norm), maar hij blijft liggen, omdat er niemand zijn vingers aan wil branden bij de gemeente, en omdat ze niet weten hoe het dan wel moet, hoezo krom?

Run free Jordy.... 1997 - 2021

Cathelijne

Berichten: 2411
Geregistreerd: 30-11-01
Woonplaats: Vieux Village sur Mer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-03 16:53

Supertje schreef:
Pijlen die omvallen komt doordat mensen ze stomweg in een veel te klein flesje of gewoon in de grond zetten en dan aansteken. En er staat echt op het vuurwerk dat het in een grote fles of pot moet, gevuld met zand of ander materiaal.
Dingen die niet goed verpakt zitten heb ik nooit meegemaakt.


Het TNO heeft het vuurwerk behandeld zoals wordt voorgeschreven, als dan nog blijkt dat een kwart van de pijlen omgaat vind ik dan geen prettig idee.
Het is een vrij recentelijk rapport dus de resultaten moeten nog wel ergens te vinden zijn.

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-03 16:54

Supertje... Dat niemand nu je aanvraag wil behandelen is logisch.... Er zijn nieuwe regels in de maakt m.b.t. de opslag van vuurwerk. Dat zal waarschijnlijk worden afgewacht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-03 16:57

Het kan heel gevaarlijk zijn, maar het hoeft van mij niet afgeschafte te worden.
Carbit-schieten heb ik helemaal geen problemen mee.

Ik ben zelf wel heel erg bang voor vuurwerk.
Ik heb ooit (op voldoende afstand) staan kijken naar iemand die een 100.000 klapper afstak. Om de een of andere vage reden klapte dat ding in 1x uit mekaar. Gevolg, in mijn gezicht en op mijn hoofd allemaal wondjes van groot tot klein. Sinds die tijd ben ik als de dood...

Chocopasta

Berichten: 16570
Geregistreerd: 18-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-03 17:17

het kan idd gevaarlijk zijn, moet je maar es lezen:

een paar jaar terug, had mijn vader een pijl. Die zette hij in een fles, maar toen hij hem aanstak, en hij ging omhoog, vloog die fles op zijn kant, en die pijl ging zo naar binnen het halletje in!! gelukkig was het een flutding die het niet deed, maar anders.........

rebati

Berichten: 4249
Geregistreerd: 18-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-03 17:22

Je moet ook zorgen dat er zand oid in die fles zit zodat hij wel blijft staan.
Mijn mening, vuurwerk is gevaarlijk als je er niet veilig en goed mee omgaat.
Het is iig niet ongevaarlijk bv een productiefout oid.

Brabantse Fries ;)

sunshine

Berichten: 12057
Geregistreerd: 08-11-01
Woonplaats: Reusel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-03 17:52

Ik heb voor 'Ja, vuurwerk kan gevaarlijk zijn, maar afschaffen is niet nodig' gekozen.
Het is maar net hoe je er mee omgaat

Wie helpt mij mee Blacky te vinden? Hij zou in Drenthe hebben gestaan!
Pandijks Orion 17-05-1990 ...The day when I stop loving you, is the day when I close my eyes, forever..ik mis je nog steeds iedere dag ;(


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Angie91, Facebook, hel1, Jessica_1998, MarieAnne, Miran, Mutsie93, Shiloh, Tigress en 158 bezoekers