Het zit zo: anderhalf jaar geleden heb had ik nog 2 sluierstaartjes in een gewone kom op tafel. Niks mis mee, dat ging prima. Ze werden nog handmak ook, want ik had ze elke week letterlijk in m'n handen bij het schoonmaken van de kom. Omdat ik het zó leuk ging vinden, heb ik een wat grotere bak gekocht, met pomp en alles erop en eraan. Nog een visje erbij gekocht en wat mooie planten. Ik was helemaal tevreden.

Totdat bleek dat één van de vissen gigantisch dominant was en de anderen echt zat te zieken. Hij joeg ze de hele bak door. Dus na een poosje had ik genoeg van dat gedrag en heb ik hem een poosje apart gezet, zodat ie bij terugkomst misschien weer braaf onderaan de groep moest beginnen. Maar nee, toen ik hem weer terugzette, begon hij meteen zijn positie weer terug te pakken. Weer vet oorlog in die bak...

Goed, de lol was er inmiddels dus al lekker af en ik moet eerlijk bekennen dat ik de laatste maanden ook niet bijster goed voor die laatste vis gezorgd heb... Eten krijgt ie nog wel, maar de laatste keer dat ik die bak eens flink heb schoongemaakt, kan ik me niet eens meer herinneren... (dat heb ik vandaag dus maar weer eens gedaan).
Dat stomme ding heeft inmiddels al 3 keer boven de WC gehangen, omdat we dachten dat ie dood was. Maar nee, hij bleek nog nét te leven en na een uurtje ging hij weer lekker (wie dát snapt, mag het zeggen...

Maar om een lang verhaal kort samen te vatten: het beest is ziek (zwarte stukken aan de staart), hij heeft een gedragsstoornis en ik wil er wel graag vanaf. Maar ik vertik het om een levende vis door te spoelen, dat doe ik dus écht niet (er schuilt gelukkig geen moordenaar in mij, zelfs voor een irritante goudvis maak ik geen uitzondering ). Maar voorlopig zit ie me mooi in de weg. Zolang hij er nog zit, kan ik geen nieuwe vissen kopen of de bak helemáál opruimen. Wat moet ik er nou mee? Hem nu ergens in een vijver ploempen vind ik ook niet eerlijk, met deze vrieskou... Volgens mij zit ik gewoon aan 'm vast, tot ie de beleefdheid kan opbrengen om gewoon netjes dood te gaan...
Tenzij iemand een beter idee heeft?